Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

داروی اسید اسکوربیک چیست و چه مصارفی دارد؟

اسید اسکوربیک به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده که اثرات بسیار مطلوبی را در سلامت بدن ایفا می کند. نام دیگر اسید اسکوربیک ویتامین C است که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها یافته می شود. کمبود ویتامین سی در بدن منجر به بروز مشکلاتی می شود. در این مواقع لازم است تا از داروی اسید اسکوربیک برای تامین ویتامین سی مورد نیاز بدن استفاده شود. داروی اسید اسکوربیک به صورت قرص های جوشان، قرص جویدنی، مکمل و… قابل تهیه است. از داروی اسید اسکوربیک برای پیشگیری و درمان اسکوربوت استفاده می شود. مقدار مصرف داروی اسید اسکوربیک باید توسط پزشک تعیین گردد. از خواص اسید اسکوربیک می توان به کاهش شدت سرماخوردگی و افزایش ایمنی بدن اشاره نمود. برای خرید داروی اسید اسکوربیک در انواع مختلف به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمایید.

اسید اسکوربیک چیست

ویتامین‌هایی همچون ویتامین C باید از رژیم غذایی تامین شوند. زیرا این ویتامین در بدن ساخته نمی‌شود. ویتامین سی یا اسید اسکوربیک ويتامينی محلول در آب بوده و برای سنتز و نگهداری كلاژن ویتامینی ضروری محسوب می شود. این ویتامین برای بافت های بدن، عروق خونی، استخوان و غضروف، پوست و تاندون ها و… نیز حائز اهمیت است. بدن از اسکوربیک اسید در ترميم زخم و مقاومت در برابر عفونت ها استفاده می کند.

از طرفی اسید اسکوربیک آنتی اكسيدانی قوی بوده که عامل احياكننده اساسی در بسياری از فعاليت های آنزيمی سلول و فرآيند نقل و انتقال الكترون حائز اهمیت است. جالب است بدانید ویتامین سی حتی در متابوليسم كربوهيدرات ها، تبديل اسيد فوليک به اسيد فولينيک، متابوليسم فنيل آلانين و تيروزين نیز نقش دارد. با این وجود بدن انسان قادر به سنتز ويتامين C نیست و بنابراين اسید اسکوربیک بايد به صورت روزانه و از منابع خارج از بدن تامين شود. در صورت عدم تامین می توان از داروی اسید اسکوربیک استفاده نمود.

انواع داروی اسید اسکوربیک

داروی اسید اسکوربیک ویتامینی محلول در آب است. این دارو به شکل کریستال یا پودر سفید یا کمی زرد با طعمی اسیدی تولید و عرضه می گردد. این دارو یک محصول ضد کوربوتیک است. داروی اسید اسکوربیک با قرار گرفتن در معرض نور تیره می شود. اسید اسکوربیک یا ویتامین C در آب قابل حل است. این ماده به میزان کمی در الکل حل می شود و در کلروفرم، اتر و بنزن محلول نیست. فرمول اسید اسکوربیک به صورت C۶H۸۰۶ و وزن مولکولی آن ۱۷۶٫۱۳ است. داروی اسید اسکوربیک در انواع زیر موجود است.

  • قرص جوشان
  • قرص جویدنی
  • آمپول تزریقی
  • مکمل های دارویی

موارد مصرف داروی اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک ی دارویی بدون نسخه بوده، اما اغلب در پيشگيری و درمان اسكوروی تجویز می شود. این ماده به عنوان آنتی اكسيدان در فرمولاسيون فرآورده های دارويی و صنايع غذايی حضور دارد. از داروی اسید اسکوربیک به منظور کاهش فقر آهن و افزايش جذب گوارشی آهن استفاده می شود. برای اسيدی كردن ادرار نیز ویتامین سی بكار گرفته می شود. ویتامین سی می تواند در بهبود بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، آلزايمر، سرطان، ترومبوسيتوپنی، بهبود زخم، آسم و… نیز موثر باشد. اسید اسکوربیک به دسته ای از داروها به نام ویتامین های محلول در آب تعلق دارد.

عوارض جانبی داروی اسید اسکوربیک

  • ویتامین سی در دوزهای معمول به خوبی تحمل می گردد. اما مصرف آن در دوزهای بالا ممکن است منجر به برخی عوارض جانبی شود.
  • در مورد داروهای تزريقی عوارضی مانند درد خفيف در محل تزريق، سرگيجه، ضعف و یا در مواردی ترومبوز وريدهای عمقی بروز می کند.

تداخلات داروی اسید اسکوربیک

دوزهای بالای ويتامين C می تواند موجب کاهش اثرات هيپوپروترومبينمی ضد انعقاد های خوراكی شود. بعلاوه این ماده دفع ساليسيلات ها را كاهش خواهد داد. مصرف طولانی مدت دوز های بالای ويتامين سی موجب می شود تا سطح خونی داروی پروپرانولول و استامينوفن كاهش یابد. داروی اسید اسکوربیک قادر است تا تحمل به نيترات ها را در بدن كاهش دهد.بعلاوه  ويتامين C وریدی با برخی از داروها ناسازگار است. بنابراین قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا