Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

اسید سیتریک صنعتی چیست؟ – خواص و مزایای آن

اسید سیتریک صنعتی در کشاورزی و صنعت کاربرد داشته و یک اسید ضعیف است. اسید سیتریک در دو نوع صنعتی و خوراکی در بازار عرضه می شود.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید
واردات و فروش مواد اولیه شیمیایی
واردات و فروش مواد اولیه شیمیایی

از نوع خوراکی این اسید در مواد غذایی فاسد شدنی به عنوان یک افزودنی برای تنظیم میزان PH و نگهدارنده استفاده می کنند. از نوع صنعتی نیز در تولید مواد تمیز کننده و داروسازی به کار گرفته می شود. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می توان اطلاعاتی درباره کاربرد اسید سیتریک و انواع خواص آن آشنا شد.

اسید سیتریک چیست؟

نام دیگر اسید سیتریک جوهر لیمو است، زیرا این اسید برای اولین بار توسط محققی سوئدی در سال ۱۷۸۴ از آب لیمو گرفته شد. اما در حال حاضر اسید سیتریک را از تخمیر یک نوع قارچ به نام آسپرژیلوس نیگر به دست می آورند. اسید سیتریک از لحاظ ساختار، یک اسید آلفا هیدروکسی با سه اسکلت کربنی است که یک گروه هیدروکسیل و سه گروه اسید کربوکسیلیک دارد.

به طور طبیعی می توان اسید سیتریک را در شمار زیادی از میوه ها و سبزیجات یافت. به طور کلی به مقدار فراوان، اسید سیتریک در مرکباتی چون پرتقال، لیمو، گریپ فروت، نارنگی و لیمو ترش یافت می شود.

اسید سیتریک چیست؟
اسید سیتریک چیست؟

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید سیتریک

اسید سیتریک به صورت بلورهای بدون رنگ، بی بو و با طعم اسیدی بوده که نقاط ذوب و جوش آن به ترتیب ۱۵۳ و ۱۷۵ درجه سانتی گراد است. این اسید در آب محلول است و یک محلول با مزه ای ترش و اسیدی را ایجاد می کند.

از خواص شیمیایی اسید سیتریک با توجه به ساختار این اسید که سه گروه کربوکسیلیک اسیدی دارد می توان واکنش آن با سه مولکول بازی را بیان کرد .

کاربرد اسید سیتریک با توجه به دو نوع آبدار و بدون آب بودن آن خواهد بود. نوع آبدار این اسید که مونوهیدراته است با حرارت دادن به نوع خشک تبدیل می شود. اما اگر دمای اسید سیتریک بالاتر از ۱۷۵ درجه سانتی گراد شود، تجزیه شده و دی اکسید کربن از دست می دهد.

انواع اسید سیتریک

همان طور که در بالا گفته شد، در یک تقسیم بندی، دو نوع اسید سیتریک صنعتی و خوراکی وجود دارد.

اسید سیتریک صنعتی

از ترکیبات اسید سیتریک صنعتی که به صورت پودری است برای پاک سازی دیگ های بخار استیل استفاده می شود. همچنین برای حذف دی اکسید گوگرد از سوخت های گازی کارخانه های برق، از محلول بافری اسید سیتریک صنعتی به کار گرفته می شود. نمونه هایی از استرهای اسید سیتریک، استرهای تری اتیل، تری بوتیل و استیل تری بوتیل است که به عنوان نرم کننده غیرسمی در پلاستیک سازی کاربرد دارد.

علت کاربرد اسید سیتریک صنعتی در تولید مواد شوینده، خاصیت اتصال به فلزات سخت آب است. با این خاصیت، توانایی شوینده ها در تمیز کردن چند برابر زیاد شده و کف زیادتری تولید می شود. برای تنظیم اسیدیته کرم ها و محصولات آرایشی و بهداشتی از اسید سیتریک صنعتی به کار گرفته می شود. این اسید در نقش یک ضدعفونی کننده نیز خواهد بود.

اسید سیتریک خوراکی

کاربرد اسید سیتریک خوراکی در صنایع غذایی برای طعم دادن به آن هاست. این اسید، محلول در آب بوده و می تواند در شکل خوراکی به صورت پودر و یا قرص باشد. بهبود طعم های ترش در آبنبات، نوشابه و ژلاتین با اسید سیتریک خوراکی صورت می گیرد. از خواص تاثیرگذر اسید سیتریک در ترکیب مواد غذایی، ایجاد تعادل PH در آن هاست. تنظیم PH پکتین در ژله و ژلاتین نیز با کمک این اسید کنترل می شود. حفاظت از قوام اسیدی موجود در مواد مغذی میوه و آبمیوه ها و همچنین حفظ رنگ، قوام و شکل ظاهری غذاهای کنسرو با کاربرد اسید سیتریک در آن ها خواهد بود.

از کاربردهای دیگر اسید سیتریک خوراکی، پیشگیری کننده قهوه ای شدن محصولات تازه بریده شده مانند سیب، بهبود طعم داروهای جویدنی یا شربت ها، تولید مواد غذایی منجمد و فرآورده های لبنی و افزایش عمر غذا و نوشیدنی هاست.

اسید سیتریک صنعتی چیست؟

اسید سیتریک در دو گرید خوراکی و صنعتی تولید می شود. اسید سیتریک صنعتی در تولید پاک کننده ها، نرم کردن آب سخت، پاک کردن تجهیزات صنعتی و به عنوان ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک اسید ضعیف است که کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد. نام دیگر اسید سیتریک جوهر لیمو است. از آنجاییکه در ابتدا این اسید را از مرکبات جدا کردند به آن جوهر لیمو می گویند.

مضرات اسید سیتریک خوراکی چیست؟

اسید سیتریک خوراکی فواید بسیاری دارد و در طیف گسترده ای خوراکی ها و میوه وجود دارد. این اسید ضعیف در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث گرفتگی عضلات، تنگی نفس، بالا رفتن ضربان قلب، بی حالی، اسهال، مدفوع خونی و حتی تشنج شود. در صورت حساسیت به این ماده نیز ممکن است علائم حساسیت مانند تورم زبان و گلو، کهیر و خارش پوست را تجربه کنید.

اسید سیتریک مایع

اسید سیتریک مایع در غلظت های ۲۰ و ۵۰ درصد موجود است. این ترکیب در صنایع غذایی، تولید دارو، بسته بندی، تولید مواد آرایشی- بهداشتی و همچنین به عنوان پاک کننده دستگاه ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید سیتریک صنعتی چیست؟ - خواص و مزایای آن
اسید سیتریک صنعتی چیست؟ – خواص و مزایای آن

طرز تهیه اسید سیتریک

اسید سیتریک به دو روش كشت سطحی و كشت غوطه‌ وری از قارچ آسپرژيلوس نايجر به دست می آید. كشت غوطه‌ وری بازدهی بیشتری دارد و بیشتر از این روش برای تولید اسید سیتریک استفاده می شود.

واکنش اسید سیتریک با آب

اسید سیتریک یک اسید ضعیف و محلول در آب است. این اسید در صورت ترکیب شدن با آب یون های هیدروژن تولید می کند.

مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک

اسید سیتریک یک اسید طبیعی بی ‌خطر در نظر گرفته می شود. طبق گفته FDA مقدار مجاز مصرف اسید سیتریک حداکثر ۵۰۰ میلی ‌گرم در روز است. در این شرایط هیچ عوارضی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت.

اسید سیتریک را از کجا تهیه کنیم

اسید سیتریک را به عنوان یک ماده شیمیایی می توانید از فروشندگان مواد شیمیایی در سراسر کشور در گریدهای مختلف خریداری کنید. برای مصرف خانگی در پخت و پز این ترکیب تحت عنوان جوهر لیمو در بسته بندی های کوچک به فروش می رسد.

قیمت اسید سیتریک ایرانی

اسید سیتریک ایرانی توسط بسیاری از شرکت ها در گریدهای مختلف با کیفیت خوب تولید می شود. برای اطلاع از قیمت اسید سیتریک ایرانی راحت ترین راه مراجعه به فروشگاه های آنلاین مواد شیمیایی است.

قیمت هر کیلو اسید سیتریک

قیمت هر کیلو اسید سیتریک بسته به خلوص، برند تولید کننده و نوع بسته بندی آن متفاوت است. برای اطلاع از قیمت این ترکیب می توانید به فروشگاه های آنلاین مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

قیمت اسید سیتریک صنعتی

اسید سیتریک صنعتی توسط شرکت های مختلف در بسته بندی های متنوع تولید و به بازار عرضه می شود. اطلاع از قیمت روز این محصول تنها با استعلام از شرکت ها امکان پذیر می باشد.

خرید اسید سیتریک صنعتی

اسید سیتریک صنعتی برای کاربردهای مختلف در بسته بندی های متنوع توسط شرکت های ایرانی و خارجی تولید و به بازار عرضه می شود. شما می توانید این ماده شیمیایی را برای اهداف کاربردی خود به هر میزانی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا