Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

سیترات سدیم خوراکی چیست؟

سیترات سدیم خوراکی نوعی افزودنی و نگهدارنده خوراکی است که در صنایع غذایی کاربردی گسترده دارد. سیترات سدیم خوراکی با نام E331 نیز شناخته شده و مهم ترین کاربرد آن استفاده به عنوان جایگزین جوش شیرین است. از خواص سیترات سدیم خوراکی داشتن طعم ترش و شور مطبوع همچون اسید سیتریک است. استفاده از سیترات سدیم خوراکی در محصولات غذایی مانند ماست، پنیر و انواع نوشیدنی ها صورت می پذیرد. درواقع سدیم سیترات خوراکی دارای خواص ویژه ای است که موجب استفاده صنعتی از آن شده است. سیترات سدیم در دو گرید خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. برای خرید و اطلاع از قیمت سیترات سدیم می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

سیترات سدیم خوراکی چیست

سیترات سدیم خوراکی نمک سدیم اسید سیتریک است. این ماده به صورت کریستال های پودری یا گرانولی سفید رنگ در بازار عرضه می گردد. این ماده  بدون بو بوده و در آب کاملا محلول و در الکل نامحلول است. ترکیب فوق همانند اسید سیتریک از طعمی ترش برخوردار است. برای تولید سیترات سدیم خوراکی از واکنش اسید سیتریک و سدیم هیدروکسید استفاده می شود. محلول این ماده شیمیایی خاصیت بازی داشته و pH آن بیشتر از ۷ است. این نمک به عنوان یک افزودنی شناخته شده در مواد غذایی به تایید سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) رسیده است.

خواص سیترات سدیم خوراکی

این ماده یک محصول طعم دهنده است و کاربرد آن به دلیل طعم ترش در نوشیدنی ها به افزایش طعم و مزه منجر می شود.

ترکیب فوق یک بافری کننده است و از آن به همراه اسید سیتریک جهت تنظیم pH و کاهش اسیدیته غذاها استفاده می گردد.

سیترات سدیم خوراکی یک امولسیفایر است و از جداسازی روغن و پروتئین در تولید محصولاتی همچون پنیر ممانعت می کند.

این ماده یک نگهدارنده بوده و از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری می کند.

سیترات سدیم خوراکی یک ضد انعقاد است. این ماده با ترکیب یون کلسیم از لخته شدن خون ممانعت می کند.

استفاده از سیترات سدیم خوراکی

تری سدیم سیترات مکملی مفید است که می توان از آن در بیشتر مواد غذایی استفاده نمود. سدیم سیترات اغلب به عنوان طعم دهنده و یا نگهدارنده در مواد غذایی کاربرد دارد.

استفاده از این محصول در نوشابه‏ های غیرالکلی، آبمیوه‏ ها و نوشابه ‏های انرژی‏ زا به‌عنوان طعم دهنده صورت می پذیرد. تری سدیم سیترات جهت کنترل اسیدیته در برخی مواد غذایی هم به کار گرفته می شود.

سیترات سدیم خوراکی در تولید نوشابه‌ های گازدار، تولید انواع مربا، خامه به‌عنوان افزودنی استفاده می شود. در پنیرهای فرآیند شده نیز این ماده به عنوان امولسیون کننده استفاده می ‌شود.

از سیترات سدیم جهت جلوگیری از ترکیب مواد جامد شیرهای تغلیظ شده طی ذخیره‌سازی در انبار نیز استفاده می شود. قیمت سیترات سدیم با توجه یه گرید آن متفاوت است.

سیترات سدیم خوراکی در ماست و پنیر و نوشیدنی

استفاده از اسید سیتریک به محصولات لبنی طعم ترشی را اضافه می کند. با ترکیب اسید سیتریک و سدیم سیترات خوراکی می توان طعم ترش آن را کمی کاهش داد. این دو ماده معمولا در ماست جهت تنظیم طعم ترش به کار می روند.

درواقع پنیر را می توان امولسیونی از چربی های لبنی، پروتئین و آب دانست که در دمای بالا تجزیه خواهند شد. پنیر با سدیم سیترات به طور کامل ذوب و پنیری خامه ای تولید می گردد.

سیترات سدیم خوراکی را در نوشیدنی های کوکاکولا برای تنظیم طعم ترش استفاده می کنند. در لیست مواد تشکیل دهنده ویتامین ها و دیگر نوشیدنی ها نیز نام این محصول دیده می شود. سیترات سدیم به نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا نیز افزوده می شود.

سیترات سدیم در محصولات مراقبت پوستی

زمان کوتاه نگهداری از مشکلات محصولات طبیعی مراقبت از پوست محسوب می شود. این ترکیب در فرمول محصولات مراقبت از پوست قرار گرفته و به‌عنوان نگهدارنده، به افزایش ماندگاری محصولات طبیعی کمک خواهد نمود. توجه شود که قیمت سیترات سدیم در گرید های خوراکی و صنعتی متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا