Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیغذایی و دارویی

اسید اسکوربیک در ادرار نشان دهنده چیست؟

اسید اسکوربیک یا ویتامین سی نقش های مختلفی را در سلامتی دارد. اسید اسکوربیک به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد. مصرف اسید اسکوربیک از بروز بسیاری از امراض در بدن جلوگیری می کند. اما باید به این نکته توجه گردد که مصرف مقادیر بالای اسید اسکوربیک می تواند به بروز مشکلاتی منجر گردد. اسید اسکوربیک اضافی از ادرار دفع می گردد. وجود اسید اسکوربیک در ادرار موجب می شود که تداخلاتی در برخی از اندازه گیری های آزمایشگاهی رخ دهد. در واقع مثبت بودن اسید اسکوربیک در ادرار، عملکرد نوارهای تست ادرار را با اختلال مواجه می کند. بنابراین قبل از انجام آزمایش، پزشک را از مصرف مکمل های اسید اسکوربیک مطلع کنید. اسید اسکوربیک در ادرار به عنوان اگزالات دفع می گردد. از عوارض دفع اسید سیتریک در ادرار می توان به احتمال بروز سنگ کلیه اشاره نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی تاثیر اسید سیتریک در ادرار می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسید اسکوربیک چیست

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است و از سلول ها در برابر تأثیر رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که طی تجزیه مواد غذایی در بدن یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و تشعشعات خورشید، اشعه ایکس و… تولید می شوند. رادیکال های آزاد در بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های دیگر نقش دارند. ویتامین سی با محافظت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد از آسیب آن ها می کاهد. همچنین ویتامین سی به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

بدن انسان قادر به تولید ویتامین C نیست. بنابراین باید آن را از رژیم غذایی دریافت نمود. ویتامین C به صورت مکمل خوراکی نیز در دسترس است و می توان آن را از داروخانه ها تهیه نمود. این ماده به صورت قرص جوشان، قرص جویدنی و… قابل تهیه و استفاده است. اما مصرف زیاد آن موجب افزایش اسید اسکوربیک در ادرار می گردد. این افزایش مقدار می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

اسید اسکوربیک در ادرار چیست

ویتامین C یک عامل کاهنده قوی بوده که در غذاهای مختلف یافته می شود. اما وجود اسید اسکوربیک در آزمایش ادرار ممکن است در نتایج آزمایش نوار ادرار تأثیر بگذارد. وجود ویتامین C در ادرار با موارد مختلف آزمایش تداخلاتی را نشان خواهد داد.

درواقع اسید اسکوربیک در ادرار می تواند موجب تداخل قابل توجهی در آزمایشات نوار ادرار گردد. برای کاهش خطر نتایج نادرست در مورد بیماری ها، استفاده از یک نوار ادرار با شاخص ویتامین C مفید عمل می کند.

دلایل وجود اسید اسکوربیک در ادرار

اسید اسکوربیک آنتی اکسیدانی است که به دلیل حلال بودن در آب در بدن ذخیره نمی گردد. بنابراین مقادیر مازاد آن از طریق ادرار دفع شده و با انجام آزمایش ادرار مقادیر اسکوربیک اسید مشخص خواهد شد.

علت دفع اسید اسکوربیک در ادرار

ویتامین سی در دسته ویتامین هایی قرار دارد که به راحتی از دستگاه گوارش جذب شده و در بافت های بدن پخش می گردد. اما اگر مقدار این ماده در بدن افزایش یافته و غلظت خونی اسيد آسكوربيک افزایش یابد مشکلاتی رخ خواهد داد. اگر اسيد آسكوربيک به صورت برگشت پذیر به دهیدروآسکوربیک اسید متابولیزه تبدیل شود، مقداری از آن که در بدن اضافه است از طریق ادرار به صورت مازاد دفع می گردد.

مثبت بودن اسید اسکوربیک در ادرار

اگر مقدار اسید اسکوربیک در ادرار مثبت باشد، پدهای معرف دچار اختلالاتی در اندازه گیری خواهند شد. اندازه گیری پدهای معرف خون، گلوکز، نیتریت و… با مقدار بالای اسید اسکوربیک در ادرار تداخل دارند. بنابراین پیش از انجام آزمایش در رابطه با مصرف مکمل های ویتامین سی، پزشک و متصدی آزمایشگاه را در جریان بگذارید. همواره توصیه می شود از مصرف مقادیر بالای اسید اسکوربیک بدون دستور پزشک خودداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا