Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با راه های درمان مسمومیت غذایی آشنا کنیم. همه ما دست کم یک بار در زندگی دچار مسمومیت غذایی شده ایم. این عارضه به دلیل خوردن غذای نامناسب تاریخ گذشته یا آلوده رخ می دهد. یکی از آزاردهنده ترین نکات در رابطه با مسمومیت غذایی، حس حالت تهوع و استفراغ بعد از آن است. در این مقاله سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با مسمومیت غذایی بدانید را به شما بیاموزیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با بیماری نارسایی تخمدان را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

مسمومیت غذایی چیست

مجموعه ای از اختلالات در بدن که در آن سیستم گوارشی مواد غذایی مضر به نام سم را جذب می کند، مسمومیت غذایی نامیده می شود. این عارضه در مواردی بسیاری بی خطر است. با این حال موارد خطرناک آن نیز وجود دارد. بهتر است در صورت مواجهه با مسمومیت غذایی حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان را زیر نظر او آغاز کنید.

5 راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی
۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

راه‌ های ابتلا به مسمومیت غذایی

در این قسمت از مقاله به راه هایی اشاره کرده ایم که ممکن است از طریق آن ها به مسمومیت غذایی دچار شویم:

تنفس برخی از گازها، بخار، دود یا گرد و غبار

از راه خوردن و آشامیدن

تماس از طریق پوست

از راه خون

در صورتی که به هر یک از این طرق دچار مسمومیت شده اید، ابتدا باید علائم خود را مورد بررسی قرار دهید. سپس باید به اورژانس و پزشک مراجعه کرده تا متناسب با راه ابتلا، درمانی برای شما اتخاذ شود. مسمومیت انواع مختلفی دارد که در ادامه به انواع آن اشاره کرده ایم.

انواع مسمومیت

شاید به نظر برسد که مسمومیت تنها از راه غذا به بدن انسان راه می یابد، اما این تصور غلط است و عوامل مختلفی می تواند در این امر دخیل باشد. در ادامه به انواع مسمومیت اشاره شده است:

مسمومیت غذایی

گاز مونوکسید کربن (co)

مسمومیت ‌های دارویی

سموم دفع آفات

مسمومیت غذایی

فرض کنید که برای یک وعده غذایی خود، غذایی لذیذ میل کرده اید؛ اما حالا اصلا حال و اوضاع خوبی ندارید. احساس سنگینی معده، حالت تهوع و سرگیجه شما را کلافه کرده است. در این شرایط شما دچار مسمومیت غذایی شده اید. علائم این بیماری بسته به شدت مسمومیت شما، به صورت شدید تا ضعیف نمایان می شود.

مسمومیت غذایی یکی از شایع ترین مسمومیت ها به شمار می رود. اغلب افراد دست کم یک بار آن را در زندگی خود تجربه کرده اند. در صورتی که نسبت به راه های درمان آن آگاهی داشته باشید، می توانید آن را کنترل کرده و حتی از رخداد آن جلوگیری کنید.

در مواردی، ممکن است غذایی که به صورت روزانه مصرف می کنید، توسط باکتری ها و میکروب ها، آلوده شده باشند. این عوامل بیماری زا با چشم قابل دیدن نیستند و تحت شرایطی خاصی مواد غذایی شما را آلوده خواهند کرد. غذای فاسد در مواردی هیچ بو یا مزه خاصی ندارد. از همین رو، تشخیص غذای سالم از نا سالم کمی سخت می شود. اکثر مسمومیت های غذایی طی ۲۴ ساعت از بین خواهند رفت. در موارد دیگر این مسمومیت می تواند خطرناک و کشنده باشد. ممکن است آلوده شدن غذای شما، در مسیر بسته بندی آن در کارخانه با مواد افزودنی و فلزات مضر نظیر سرب، اتفاق افتاده باشد.

علائم اصلی مسمومیت غذایی

از مهم ترین علامت های مسمومیت غذایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم

اسهال

استفراغ

بی اشتهایی

تب ضعیف

بی حالی و ضعف

احساس تهوع

سر درد

در صورتی که حداقل سه تا از علائم نام برده شده را همراه با هم دارید، برای تشخیص بهتر مسمومیت غذایی بهتر است به اورژانس مراجعه کنید.

5 راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی
۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی

در این بخش از مقاله به علائمی اشاره کرده ایم که احتمال ابتلا مسمومیت غذایی را بیشتر می کنند:

اسهالی که چند روز طول بکشد

تب بالا

مشکلاتی در تکلم و بینایی

وجود خون در ادرار

خشکی دهان و ادرار کم که علائم خشکی آب بدن است

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

عوامل مسمومیت غذایی

بیشتر مسمومیت ‌های غذایی به ۳ دلیل رخ می دهند:

باکتری ‌ها

شایع ترین عوامل ابتلا به مسمومیت غذایی هستند. از جمله باکتری های خطرناک می توان به لیستریا و سالمونلا و بوتولیسم اشاره کرد. این باکتری ها حتی می توانند کشنده باشند. به همین دلیل در صورت ابتلا به مسمومیت باید هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید.

انگل‌ ها

این نوع از مسمومیت چندان رایج نیست. با این حال در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی انگلی، به بیماری خطرناکی دچار شده اید. توکسوپلاسما، یکی از انگل هایی است که بیشتر در مورد این بیماری دیده می ‌شود. انگل‌ ها ممکن است طی سال‌ های طولانی در دستگاه گوارش انسان زندگی کنند بدون این که انسان متوجه حضور آن‌ ها شود. با این وجود اگر انگل به سیستم گوارشی افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند وارد شود، بسیار خطرناک است. از این دسته افراد می توان به زنان باردار اشاره کرد. برا یاطمینان از ابتلا به بیماری انگلی باید به متخصص عفونی مراجعه کرد.

ویروس ‌ها

از دیگر عواملی که می توانند شما را به مسمومیت غذایی دچار کنند، ویروس ها هستند. نورو ویروس از جمله ویروس های غذایی است که  افراد زیادی را آلوده و بیمار می‌ کند. در موارد بسیار کمی این ویروس می ‌تواند منجر به مرگ شود. ویروس هپاتیت A  نیز یک ویروس خطرناک است که می ‌تواند از طریق غذا به فرد منتقل شود.

چگونگی مسموم شدن غذا

پاتوژن ها عوامل بیماری زای درون غذاها هستند که در اغلب غذاها یافت می شوند. حرارات می تواند این پاتوژن ها را از بین ببرد. در صورتی که غذاهای خام معمولا این عوامل بیماری زا را در خود نگه می دارند و سبب بروز بیماری می شوند. گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی اغلب به پاتوژن آلوده هستند پس بهتر است قبل از مصرف کاملا پخته شوند.

چه کسانی در معرض مسمومیت غذایی قرار دارند

اغلب تصور می شود افراد با سیستم ایمنی ضعیف دچار مسمومیت غذایی می شوند؛ اما باید بدانید که همه افراد به یک اندازه در معرض این بیماری قرار دارند. در این میان برخی افراد بیش از بقیه در معرض خطر مسمومیت غذایی هستند. از جمله این افراد می توان به افرادی که بیماری خود ایمنی دارند، زنان باردار، افراد سالمند و کودکان اشاره کرد.

تشخیص مسمومیت غذایی

با توجه به علائمی که بدن شما از خود نشان می دهد، پزشک تشخیص می دهد که آیا به مسمویت غذایی دچار شده اید یا خیر. در مواردی که بیماری شدید باشد، باید آزمایشاتی مبنی بر تشخیص این مسمومیت داده شود. از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش خون، آزمایش مدفوع و حتی آزمایش غذایی که خورده ‌اید اشاره کرد.

5 راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی
۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

درمان مسمومیت غذایی

اغلب مسمومیت های غذایی در منزل و بدون هیچ درمان خاصی، از بین می روند. پروسه درمان این نوع مسمومیت ها ۳ الی ۵ روز طول خواهد کشید. با این حال بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا اگر نوع مسمومیت شما خطرناک است، زودتر تشخیص داده شود. در ادامه به چند راه درمان خانگی برای مسمومیت اشاره کرده ایم.

مسمومیت غذایی می تواند بدن شما را به شدت بی آب کند، از همین رو، نوشیدن آب کافی برای درمان این بیماری ضروری است. از خوردن کافئین به شدت خودداری کنید چرا که دستگاه گوارش شما را تحریک خواهد کرد. مصرف گیاهان آرام بخشی چون بابونه، نعناع و قاصدک می توانند برای درمان معده شما مفید باشند.

داروهایی نظیر ایمودیوم و پپتوبیسمول برای درمان اسهال و کاهش حالت تهوع مفید هستند. البته باید حتما پیش از مصرف داروها با پزشک مشورت کنید. دلیل آن هم این است که بدن برای رهایی از سموم، از اسهال و اسفراغ کمک می گیرد، پس مهار کردن آن ها در این شرایط کار درستی نیست. همچنین استفاده از این داروها ممکن است برای مدتی شما را مداوا کرده و حال خوبتان مانع از این شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلاتی جدی برایتان به وجود آید.

استراحت مناسب و کافی یکی از بهترین راه های درمان مسمومیت غذایی به شمار می رود.  در موارد شدید بیماری به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد برای خشک نشدن آب بدن بیمار به او سرم تزریق شود.

درمان مسمومیت غذایی با عسل

عسل به دلیل برخورداری از خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی، بهترین دارو برای درمان مسمومیت غذایی به شمار می رود. این دارو را می توانید با آب یا چایی مصرف کنید.

مسمومیت با شیر

یکی از جدی ترین مسمومیت های غذایی، مسمومیت با شیر است. از همین رو، همواره باید تاریخ انقضای این ماده غذایی را چک کنید. اغلب باکتری هایی که سبب مسموم شدن شیر می شوند، با حرارت دادن از بین می برند. بهتر است شیر را به صورت گرم مصرف کنید تا در صورت وجود باکتری، بر اثر حرارت از بین رفته باشد. منجمد کردن شیر می تواند رشد باکتری ها را کاهش دهد اما آن ها را از بین نخواهند برد. این نوع باکتری ها بر اثر گرما از بین نمی روند و احتمال فاسد شدن شیر را بیشتر می کنند. پس بهتر است شیر را منجمد نکنید.

نشانه‌ های مسمومیت با شیر

اگر بعد از مصرف شیر دچار درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب شدید، بدانید که مسموم شده اید. این شرایط ممکن است ساعت ها و یا روز ها ادامه داشته باشد. اگر شیر غیر پاستوریزه مصرف کنید، احتمال وجود باکتری ها در آن بیشتر است و بیماری ها جدی برای شما ایجاد می کند.

روش‌ های درمان مسمومیت غذایی با شیر

در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید. بعد از آن راه های درمان زیر مناسب هستند:

آب فراوان بنوشید.

موز، برنج یا نان بخورید.

سبزیجات برگ ‌دار بخورید.

سرکه سیب مصرف کنید.

از داروهایی برای کنترل اسهال استفاده نکنید.

5 راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی
۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

بهترین غذاها هنگام مسمومیت غذایی

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغتان ادامه دارد از استفاده غذاهای سفت و سنگین خودداری کنید. خوردن غذاهای ملایم و کم ‌چرب که هضم آسانی دارند برای شما مفید خواهند بود. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موز

برنج

بلغور جو دوسر

آب مرغ

پوره سیب زمینی

سبزیجات آبپز

آب میوه‌ ی رقیق

در مسمومیت غذایی از لبنیات استفاده نکنید.

مضرترین غذاها هنگام ابتلا به مسمومیت غذایی

در ادامه به لیستی از غذاهای مضر برای مسمومیت غذایی اشاره کرده ایم:

فرآورده‌ های لبنی

غذاهای چرب

مواد غذایی دارای قند زیاد

غذاهای پر ادویه

کافئین

غذاهای سرخ شده

الکل

5 راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی
۵ راه درمان معجزه آسا برای مسمومیت غذایی

راه‌ های پیشگیری از مسمومیت غذایی

برای این که به مسمومیت غذایی دچار نشوید، باید از آن پیشگیری کنید. از جمله راه هایی که می تواند منجر به پیشگیری از مسمومیت غذایی شود، می توان به عدم مصرف موارد زیر اشاره کرد:

سوشی و محصولات دریایی که به صورت خام و پخته نشده سرو می ‌شوند.

کالباس و سوسیس‌ هایی که گرم یا پخته نشوند.

گوشت چرخ‌ کرده‌ ای که شامل گوشت چند حیوان است.

محصولات لبنی و آب میوه‌ ی غیر پاستوریزه

میوه‌ ها و سبزیجات خام و شسته نشده

با عدم مصرف هر یک از این موارد، می توان تا حد زیادی از ابتلا به مسمومیت غذایی جلوگیری کرد. با این حال در صورت ابتلا، اگر تا ۴۸ ساعت علائم شما برطرف نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا هر چه سریع تر درمان برای شما انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا