Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا

امروز در این مطلب از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل سیاه شدن ناخن پا و راه های درمان آن آشنا کنیم. به طور عادی رنگ ناخن های پا سفید است. از همین رو، هر گونه تغییر رنگ در ناخن ها می تواند خبر از یک بیماری داشته باشد. سیاه شدن رنگ ناخن یکی از نگران کننده ترین اتفاقاتی است که می تواند برای افراد رخ دهد. در این مقاله سعی کردیم تا تمامی آنچه لازم است شما در مورد سیاه شدن ناخن پا بدانید را توضیح دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با خستگی چشم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سیاه شدن ناخن پا چیست

همان طور که گفتیم، رنگ ناخن های پا به طور طبیعی سفید است. در برخی مواقع به دلیل اتفاقات خاصی رنگ ناخن پا تغییر می کند. لاک زدن مکرر، کمبود تغذیه ای و ویتامینی، عفونت ناخن یا ضربه، رنگ ناخن را تغییر می دهد. با این وجود، دلایل متعددی وجود دارد که می تواند رنگ ناخن پا را تغییر دهد.

در برخی موارد سیاه شدن ناخن پا، به صورت خود به خودی درمان شده و از بین می رود. در صورتی که این سیاه شدن بهتر نشود، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. ممکن است سیاه شدن ناخن پا، به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای رخ دهد. از آنجایی که امکان جویدن ناخن پا و یا مشکلاتی که برای ناخن های دست پیش می آید برای ناخن پا وجود ندارد، سیاه شدن ناخن پا می تواند خبر از یک مشکل جدی بدهد. از همین رو، درمان این عارضه باید جدی گرفته شود.

5 دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا
۵ دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا

علت سیاه شدن ناخن پا

سیاه شدن ناخن پا ممکن است به یک باره برای شما اتفاق بیوفتد و شما از دلیل آن باخبر نباشید. در این قسمت از مقاله قصد داریم دلایل سیاه شدن ناخن پا را برایتان شرح دهیم:

بیماری زمینه ای

برخی از بیماری های زمینه ای مثل کم خونی، دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی، می تواند سبب سیاه شدن ناخن پا شود.

عفونت های قارچی

تصور عمومی بر این است که عفونت های قارچی معمولا سفید یا زرد هستند. این تصور اشتباه است. در اثر تجمع بقایای عفونت های قارچی، سیاه شدن ناخن پا رخ می دهد. ناخن های پا بیش از هر قسمت دیگری دچار آسیب های قارچی می شوند. چرا که پاها بیشتر در کفش و جوراب قرار دارند. این شرایط محیط را برای رشد قارچ ها مساعد می کند. قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند.

ملانوم

یکی از جدی ترین دلایل سیاه شدن ناخن پا، خطرناک ترین سرطان پوست است که ملانوم نام دارد. این نوع سرطان لکه های قهوه ای تیره بد رنگی روی پوست ایجاد می کند که به زیر صفحه های ناخن ها هم کشیده می شوند و سبب سیاه شدن ناخن پا می شود.

ضربه

از دیگر عوامل سیاه شدن ناخن پا، می توان به هر گونه ضربه و آسیب دیدگی اشاره کرد. افتادن جسم سنگین روی پا، کفش های نامناسب و خوردن پا به دیوار یا جسم سخت، می تواند سبب پارگی مویرگ های خونی زیر ناخن شود. در این شرایط، خونریزی زیر ناخن، ظاهر ناخن را سیاه می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معمولا سیاه شدن ناخن پا به صورت خود به خودی درمان می شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما در موارد خاصی ممکن است نیاز باشد برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که بدانید سیاه شدن ناخن پا به چه دلیلی بروز کرده، راحت تر می توانید برای درمان آن اقدام کنید. برای مثال سیاه شدن بر اثر ضربه خود به خود درمان می شود. اما سیاه شدن بر اثر بیماری زمینه ای یا بروز بدون دلیل آن، می تواند خطرناک باشد و باید حتما پیگیری شود.

در این شرایط باید به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. متخصص پوست و مو با بررسی علائم بیماری شما، به یافتن دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا می پردازد. در صورتی که ناخن پای شما سیاه شد، ابتدا مدتی زمان دهید و بررسی کنید که آیا خود به خود برطرف خواهد شد یا خیر؟ در صورتی که بعد از یک هفته تغییری در ناخن خود مشاهده نکردید یا وضع آن بدتر شد، حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. چنانچه شما مبتلا به دیابت هستید، سیاه شدن ناخن پا را جدی بگیرید و حتما در روزهای ابتدایی مشاهده این عارضه به پزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت ممکن است منجر به قطع عضو شود.

5 دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا
۵ دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا

عوارض سیاه شدن ناخن پا

به طور کلی اگر سیاه شدن ناخن پا به دلیل ضربه اتفاق افتاده باشد، بعد از مدتی ناخن آسیب دیده شما می افتد و ناخن جدید به جای آن رویش می کند. در این شرایط نیازی به نگران شدن نیست و اگر می دانید که یک ضربه سبب بروز این عارضه شده، اجازه دهید تا ناخن روند طبیعی ترمیم خود را در پیش بگیرد. چنانچه ناخن شما از بستر جدا و آویزان شد، به هیچ وجه برای کندن آن تلاش نکنید چرا که می توانید به بستر و صدف ناخن جدیدی که از زیر شروع به رویش کرده آسیب وارد کنید.

در این شرایط بهتر است از یک چسب زخم کمک بگیرید و ناخن را در سر جای خود نگه دارید. هر روز چسب زخم خود را عوض کنید. پس از مدتی که ناخن جدید از زیر ناخن آسیب دیده به حد کافی رشد کرد، ناخن آسیب دیده خود به خود از بستر جدا می شود و به راحتی می توانید آن را بردارید بدون اینکه دچار درد و خونریزی شوید. زمان رویش ناخن شما، بستگی به میزان توانایی بدن در تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد ناخن دارد. در صورتی که به طور کلی رشد ناخن های شما کند است، باید زمان زیادی منتظر رویش ناخن جدید باشید اما مطمئن باشید که رویش به طور خود به خودی انجام خواهد شد.

عوارض قارچ ناخن

در صورتی که ناخن شما به دلیل وجود قارچ سیاه شده باشد، باید ابتدا رشد قارچ را متوقف کنید. در غیر این صورت، قارچ می تواند به قسمت ها مختلف پوست شما نفوذ کرده و باقی قسمت های پا را نیز درگیر کند. بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز ضد قارچ برای ناخن شما، توصیه می کند که به صورت روزانه از دارو استفاده کنید و ناخن خود را با محلول ضد قارچ شست و شو دهید. در صورتی که درمان ناخن قارچ زده شده جدی گرفته نشود، آسیب دائمی به ناخن در کمین شماست.

عوارض سرطان ملانوم

همان طور که گفتیم، یکی از جدی ترین و خطرناک ترین سرطان های پوست، سرطان ملانوم است. در صورتی که سیاه شدن ناخن پا به دلیل ملانوم باشد و جدی گرفته نشود، می تواند مرگ بیمار را در پی داشته باشد. در صورتی که مطمئن هستید ناخن شما بر اثر ضربه سیاه نشده و این سیاهی به صورت خود به خودی روی ناخن شما ظاهر شده است، حتما باید درمان جدی خود را پیگیری کنید.

لکه های سیاه حاصل از ملانوم به مرور زمان گسترش می یابند و با رشد ناخن از بین نمی روند. این می تواند یکی از اصلی ترین علائم هشدار دهنده برای شما باشد.

درمان سیاه شدن ناخن پا

همان طور که گفتیم، شما در ابتدای ظهور لکه های سیاه خود به خودی، باید چند روز و حداکثر یک هفته به آن زمان دهید تا شرایط آن را بررسی کنید. برای درمان قارچ، پزشک معمولا از ضد قارچ استفاده می کند. این دارو می تواند هم به صورت خوراکی تجویز شود و هم به صورت محلول برای شستشوی ناخن. در برخی موارد از پماد، کرم و لاک های ضد قارچ کمک گرفته می شود.

سیاهی ناخنی که بر اثر ضربه پدید آمده باشد، به صورت خود به خودی درمان می شود و هیچ درمان پزشکی نیاز نداد. در صورتی که ناخن تازه رشد کرده در زیر ناخن آسیب دیده هنوز سیاه به نظر می رسد، خبر از یک مشکل جدی می دهد و باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود.

بیمارانی دیابتی با سیاه شدن ناخن پا، باید به فکر درمان جدی خود باشند. این علامت نشان می دهد که بیمار به طور دقیق درمان خود را انجام نداده و رعایت های غذایی را جدی نمی گیرد. تغییر سبک زندگی در این نوع بیماران می تواند تا حد زیادی از سیاه شدن ناخن پا جلوگیری کند.

جلوگیری از سیاه شدن ناخن پا

اگر به دلیل ضربه و یا قارچ دچار سیاه شدن ناخن پا شده اید، جای نگرانی نیست. در صورتی که مراقبت های لازم را در پیش بگیرید، دیگر این مشکل برای شما تکرار نمی شود. سعی کنید از کفش مناسب و اندازه پای خود استفاده کنید، کفش های تنگ یا کفش هایی که پای شما در آن ها احساس راحتی ندارد، می توانند آسیب جدی به ناخن پای شما وارد کنند.

با رعایت بهداشت پا نیز می توانید تا حد زیادی از بروز عفونت های قارچی جلوگیری کنید. بهتر است ناخن های پای خود را کوتاه نگه دارید و به صورت طولانی مدت از لاک استفاده نکنید. هر چند وقت یک بار ناخن های خود را بدون لاک بگذارید تا به خوبی هوا به سطح ناخن برسد. از لاک های تقویتی استفاده کنید. برخی محلول های تقویتی نیز در داروخانه ها موجود است که از بروز هر گونه قارچ جلوگیری می کند.

5 دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا
۵ دلیل بروز سیاه شدن ناخن پا | دارو و درمان سیاه شدن ناخن پا

روش های ایمنی

اگر ورزشکار هستید، حتما بدانید که در معرض عفونت های قارچی پا قرار دارید. هر روز جوراب های تمیز بپوشید. کفش های ورزشی خود را هر چند وقت یک بار بشویید. یک جوراب تمیز در ساک ورزشی خود داشته باشید و در صورتی که پای شما در طول تمرین عرق کرد، جوراب را به سرعت عوض کنید.

حتما پاهای خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. از پوشیدن کفش با پاهای کثیف و مرطوب خودداری کنید.

برای پوشیدن کفش حتما از جوراب استفاده کنید و بدون جوراب کفش نپوشید.

زمانی که ناخن شما بر اثر ضربه آسیب دیده است، از پوشیدن کفش های جلوبسته خودداری کنید.

در صورتی که کفش جلوباز و صندل می پوشید، حتما حواستان باشد که از کرم ضد آفتاب برای پاهای خود استفاده کنید. نور آفتاب می تواند سیاه شدن ناخن پا را بدتر کند.

بهتر است برای ورزش کردن و دویدن حتما از کتانی های مخصوص استفاده کنید. این موضوع از آسیب رسیدن به پای شما جلوگیری می کند.

اگر بیماری زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون دارید، در صدد درمان آن برآیید.

از قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب بپرهیزید چرا که سبب بروز سرطان پوست ملانوم خواهد شد.

از دستگاه های سولار برای برنزه کردن پوست استفاده نکنید.

اگر استخر می روید، حتما از دمپایی های مخصوص به خود استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار از درمان پدیکور برای ناخن های پای خود در سالن های تخصصی استفاده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا