Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه

ss\sامروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل درد ساق پا و راه های درمان آن آشنا کنیم. درد ساق پا تقریبا برای همه ما رخ داده است. این درد معمولا در اثر ورزش و یا دویدن ایجاد می شود. در این مقاله سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با درد ساق پا بدانیم را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با اوتیسم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

5 دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه
۵ دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه

درد ساق پا چیست

معمولا در هنگام ورزش کردن و دویدن، اولین قسمتی از بدن که دچار درد می شود، ساق پا است. در علم پزشکی به درد ساق پا، شین اسپلینت گفته می شود. درد ساق پا، در حقیقت دردی است که در طول لبه ی داخلی استخوان ساق پا یا همان درشت نی رخ می دهد.

هر چه فعالیت بدنی شما سنگین تر باشد، درد ساق پا در شما بیشتر می شود. هنگامی شما یک برنامه ورزشی را به تازگی آغاز کرده باشید، این درد برای شما پررنگ تر و بیشتر خواهد شد. البته این درد نگران کننده نیست و معمولا با اقدامات ساده ای برطرف خواهد شد. از جمله روش های درمان این درد می توان به کمپرس یخ و کشش ساق پا اشاره کرد.

در صورتی که شما در تجربه این درد سابقه دارید، باید حواستان باشد که در هنگام ورزش، بیش از حد از پای خود کار نکشید و از بروز این مشکل جلوگیری کنید. جالب است بدانید که در علم پزشکی یک نام دیگر نیز برای درد ساق پا وجود دارد؛ پزشکان به این درد، سندروم استرس استخوان درشت نی می گویند. این درد می تواند ناشی از التهاب در عضلات، تاندون ها و بافت های استخوانی که در اطراف استخوان درشت نی قرار دارند، باشد. اگر بخواهیم قسمت دقیق این درد را بگوییم، در جایی حس می شود که عضلات دقیقا به استخوان چسبیده اند.

دلایل ایجاد درد ساق پا

درد ساق پا زمانی ایجاد می شود که شما از ماهیچه ها و استخوان ساق پا بیش از حد کار بکشید. این اتفاق با انجام ورزش های پی در پی و بدون استراحت رخ می دهد. تغییر ناگهانی در فعالیت های بدنی نیز می تواند عامل بروز درد ساق پا شود. مثلا ممکن است شما بعد از مدت ها ورزش نکردن، به یک باره ورزش را آغاز کرده باشید؛ یا این که ممکن است شما تعداد دفعات ورزش خود را در هفته افزایش داده باشید. حتی تغییر شدت و مدت زمان ورزش کردن نیز می تواند در میزان درد ساق پا موثر باشند.

اگر در هنگام دویدن دچار این درد می شوید، مسافت دویدن شما، شیب سطحی که روی آن می دوید و مدت زمان دویدن، در شدت و ضعف این درد موثر است. عوامل دیگری که می توانند سبب بروز درد ساق پا شوند به شرح زیر هستند:

داشتن کف پای صاف یا قوس غیر طبیعی

ورزش کردن با کفش نامناسب

چه کسانی دچار درد ساق پا می شوند

عموما تمامی افرادی که از ساق پای خود بیش از حد کار می کشند، دچار این درد خواهند شد. با این وجود، افرادی که در ادامه نام برده شده اند، دچار درد ساق پا خواهند شد:

افراد چاق

رقصنده ها

افرادی که ورزش های اسکیت، اسکی و پاتیناژ را به صورت حرفه ای انجام می دهند

ورزشکاران حرفه ای

5 دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه
۵ دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه

علائم و نشانه های درد ساق پا

درد ساق پا نیز مانند هر بیماری دیگری، نشانه هایی دارد که با مشاهده آن ها می توان به آن پی برد. در این قسمت از مقاله به بررسی علائم و نشانه های درد ساق پا پرداخته ایم:

رایج ترین علامت درد ساق پا، درد موجود در امتداد مرز استخوان درشت نی است.

ممکن است در این ناحیه کمی ورم هم ایجاد شود.

همچنین ممکن است درد تیز و خنجری باشد و یا کند و ضرباندار

قبل و بعد از ورزش ایجاد شود.

با لمس ناحیه ی آسیب دیده، تشدید یابد.

تشخیص درد ساق پا

زمانی که شما با کلایه از درد ساق پا به پزشک مراجعه می کنید، بعد از توضیح علائم و نشانه ها، پزشک به معاینه فیزیکی می پردازد. در مواقعی ممکن است شما علاوه بر درد ساق پا، مشکلات دیگری نیز داشت باشید که آن را تشدید کنند.

برای این که این نوع مشکلات تشخیص داده شوند، ممکن است برای شما تصویربرداری از محل دردناک توصیه شود. مشکلات زیادی از جمله شکستگی استرس، التهاب تاندون (تاندونیت) و سندرم کمپارتمان مزمن می توانند موجب درد ساق پا شوند. در ادامه این بخپ، مشکلات نام برده شده را برای شما تشریح کرده ایم:

شکستگی استرسی

چنانچه درد ساق پاس شما به درمان پاسخگو نیست، پزشک ممکن است بخواهد از عدم وجود شکستگی استرس اطمینان حاصل کند. شکستگی استرس، یک ترک کوچک است که در اثر فشار و کارکشیدن بیش از حد از استخوان درشت نی ایجاد می شود.

عکسبرداری هایی که تصویر آناتومی ساق پا را نشان می دهند، می توانند به تشخیص عارضه کمک کنند. اسکن استخوان و MRI، اغلب وجود شکستگی استرس در استخوان درشت نی را نشان می دهند.

تاندونیت (التهاب تاندون)

تاندون ها، عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. تاندونیت زمانی اتفاق می افتد که تاندون ها دچار التهاب شوند. این حالت مانند درد ساق پا دردناک است، مخصوصا اگر تاندون دچار پارگی موضعی شده باشد. با استفاده از عکسبرداری MRI می توان وجود تاندونیت را تشخیص داد.

سندرم کمپارتمان مزمن

این سندرم معمولا یک عارضه ی غیر رایج است که علایمی شبیه درد ساق پا ایجاد می کند. سندرم کمپارتمان عارضه ای دردناک است که زمانی که فشار بین عضلات به سطح خطرناکی می رسد، ایجاد می شود. این سندرم معمولا با ورزش کردن همراه است. معمولا با توقف فعالیت، درد به زودی برطرف می شود.

آزمایشات مورد استفاده برای تشخیص این بیماری، شامل اندازه گیری فشار بین اجزای پا، قبل و بعد از ورزش می باشد.

5 دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه
۵ دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه

روش های درمان درد ساق پا

نوبت به این می رسد که روش های درمان درد ساق پا را برای شما تشریح کنیم. تا انتهای این بخش با ما همراه باشید:

درمان بدون جراحی

استراحت: به دلیل این که درد ساق پا معمولا در اثر کار کشیدن بیش از حد از این اندام ایجاد می شود، روش درمانی استاندارد، شامل چندین هفته استراحت و عدم انجام فعالیتی است که باعث ایجاد درد شده است. می تواند در طول زمان بهبودی، ورزش های هوازی سبک، مثل شنا، دوچرخه ی ثابت و استفاده از دستگاه الپتیکال را جایگزین کرد.

مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب: داروهایی مثل ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسین درد و ورم را کاهش می دهند.

کمپرس یخ: از بسته های یخ، چندین بار در روز و هر بار ۲۰ دقیقه استفاده کنید. یخ را به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید.

ساق بند طبی: استفاده از ساق بند طبی می تواند از ورم بیشتر جلوگیری کند

تمرینات انعطاف پذیری: کشش عضلات پا باعث می شود در ساق پا احساس بهتری داشته باشید.

کفش مناسب: استفاده از کفش مناسب با زیرسازی خوب در طول فعالیت های روزانه به کاهش فشار وارد بر ساق پا کمک می کند.

ارتز: افرادی که به صافی کف پا و مشکلات مکرر درد ساق پا دچار هستند، می توانند از ارتز استفاده کنند. با قرار دادن ارتز در کفش، می توان به قرارگیری صحیح و ثبات مچ و کف پا در کفش کمک کرد و در نتیجه فشار وارد بر ساق پا را کاهش داد. ارتز را می توانید خودتان خریداری کنید و یا آن را مخصوص پای خودتان سفارش دهید.

استفاده از نوار درمانی کشی یا کینزیوتیپ: با استفاده از این نوار قبل از دویدن، می توان فشار وارد بر ساق پا را کاهش داد و جریان خون را از طریق گرما و فشار، افزایش داد. این نوار همچنین موجب حفاظت عضلات می شود.

دیگر روش های بدون جراحی

اولتراسوند، تکنیک gratson و تحریک الکتریکی: با اسفاده از اولتراسوند و حرکت دادن آن به آرامی بر روی ناحیه ی ملتهب، جریان خون در نواحی عمقی ساق پا افزایش می یابد. تکنیک gratson عضلات گرفته را شل می کند و به گردش بهتر خون کمک می کند.

علاوه بر این، برخی افراد از روش تحریک الکتریکی عضله استفاده می کنند. با استفاده از پالس های نور، می توان عضلات ساق پا را شل کرد و گردش خون را افزایش داد و همچنین باعث کاهش درد ساق پا شد. از تحریک الکتریکی عضله همچنین می توان برای تمرینات استقامتی هنگام جراحت استفاده کرد.

بازگشت به ورزش: درد ساق پا معمولا با استراحت و انجام روش های درمانی ساده که در بالا توضیح داده شد، بهبود می یابد. قبل از بازگشت به فعالیت های ورزشی، باید به مدت حداقل ۲ هفته هیچ دردی نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که با بازگشت به فعالیت های ورزشی، فعالیت شما از لحاظ شدت در سطح پایین تری باشد. دفعات انجام حرکات ورزشی و مدت زمان انجام آن ها نباید مانند قبل باشد.

قبل از ورزش، حتما ابتدا بدنتان را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. تمرینات را به آرامی افزایش دهید. اگر درد شما دوباره شروع شد، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. از کمپرس یخ استفاده کنید و یک تا دو روز استراحت کنید. دوباره فعالیت ورزشی را با شدت کمتر شروع کنید. نسبت به قبل شدت تمرینات را با سرعت کمتری افزایش دهید.

درمان با عمل جراحی

بعضی از افراد به دلیل مشکلات جدی در ساق پا، باید حتما از عمل جراحی کمک بگیرند. در این شرایط با توجه به نوع درد ممکن است حتی با عمل جراحی نیز درد به طور کامل از بین نرود.

5 دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه
۵ دلیل درد ساق پا و راه های درمان فوری آن در خانه

پیشگیری از درد ساق پا

اگر شما مدت کوتاهی دچار درد ساق پا شده اید، می توانید برای جلوگیری از بروز دوباره این درد، از روش های پیشگیری استفاده کنید. از جمله روش های پیشگیری از بروز این درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از کفش های مناسب استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که کفی های کفشتان جذب کننده ی ضربه هستند. اگر کف پایتان صاف است، استفاده از کفی مناسب، ضروری است.

از راه رفتن بر روی سطوح ناهموار و دامنه های پرشیب خودداری کنید.

شدت انجام حرکات ورزشی را به آرامی افزایش دهید.

قبل از ورزش، حتما گرم کنید.

تمرینات ورزشی برای کاهش درد ساق پا

در این میان، شما با استفاده از چند تمرین ساده می توانید درد ساق پا را کاهش دهید. در ادامه این تمرین ها را برای شما شرح داده ایم:

کشیدن حوله

بر روی یک سطح صاف و سفت بنشینید و پای آسیب دیده را در جلوی خودتان صاف کنید. یک حوله را دور انگشتان پایتان بپیچید و در حالی که پایتان راست است، حوله را به سمت خود بکشید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید، سپس استراحت کنید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

کشش ساق پا در حالت ایستاده

به سمت دیوار بایستید و دستانتان را در امتداد چشم ها روی دیوار بگذارید. پای آسیب دیده را در عقب قرار دهید، به طوری که پاشنه ی پا روی زمین باشد. سپس پای دیگر را در جلو قرار دهید به طوری که زانو خم شود. پای پشتی را به آرامی به داخل بیاورید. به آرامی به دیوار تکیه کنید تا جایی که احساس کشش در عضله ی پشت ساق پا ایجاد شود. این کشش را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید. سپس به حالت ایستاده ی قبلی بازگردید. این تمرین را چندین بار در روز و هر بار ۳ مرتبه تکرار کنید.

کشش کمپارتمان جلویی

در کنار دیوار یا صندلی به بغل بایستید در حالی که پای آسیب دیده نسبت به دیوار یا صندلی دورتر باشد. یک دست را برای تعادل به دیوار یا صندلی بگیرید. زانوی پای آسیب دیده را خم کنید و و جلوی پا را با دست بگیرید. جلوی پا را به سمت پاشنه ی پا خم کنید. باید در جلوی ساق پا احساس کشش کنید. به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا