Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

گلوکز قنادی چیست و چه مصارفی دارد؟

گلوکز قنادی یا گلوکز مایع ماده‌ای شیرین است که از آن در صنایع غذایی و جهت تولید انواع مربا، ژله و شیرینی استفاده می شود. تولید گلوکز قنادی از هیدرولیز ذرت صورت می پذیرد، البته گلوکز قنادی از مواد غذایی دیگری نیز قابل تهیه است. کاربرد گلوکز قنادی به جای شکر درواقع بهترین جایگزین است. کاربرد گلوکز قنادی در صنعت کیک و شیرینی از اهمیت بالایی برخوردار است. از مزایا گلوکز قنادی استفاده از آن برای روکش شیرینی هاست. استفاده از گلوکز مایع موجب براق شدن ظاهر شیرینی و کیک خواهد شد. قیمت گلوکز قنادی با توجه به برند تجاری آن متفاوت است. برای خرید گلوکز قنادی به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید.

گلوکز قنادی چیست

گلوکز قنادی از هیدرولیز نشاسته با اسید یا آنزیم تهیه می‌گردد. این محصول مایعی چسبنده، روشن و بی‌بو است که در دو رنگ سفید و زرد شفاف قابل تهیه است. این ماده در انواع کیک، شیرینی، کلوچه، سوهان و شکلات و… استفاده می‌شود. از گلوکز مایع در تهیه خمیر فوندانت گل های خوراکی و روکش کیک ها نیز استفاده می گردد. استفاده از گلوکز قنادی در دهه ۸۰ در صنعت مواد خوراکی و قنادی و شیرینی سازی رواج یافته است.

استفاده این محصول از شکر آسان تر بوده و قیمت آن نیز ۲۰درصد ارزان‌تر است. از دلایل عمده استفاده از گلوکز قنادی خاصیت شیرین کنندگی، ویسکوزیته و افزایش قابلیت ماندگاری محصول به میزان چشمگیر می باشد.

استفاده از گلوکز قنادی در مربا و ژله

استفاده از گلوکز در محصولات موجب جلوگیری از کریستالیزه شدن ساکارز می گردد. در نتیجه از خشک شدن فرآورده ممانعت می‌گردد. گلوکز قنادی در انواع بخش های تولید مواد غذایی کاربرد دارد. خواص نگهدارندگی گلوکز مایع موجب شده است تا این محصولات در شیرینی پزی و قنادی از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. تقاضا برای مصرف گلوکز قنادی در جهان رو به افزایش است.

کاربرد شربت گلوکز در کاهش شکرک زدن انواع مربا و محصولات مشابه بسیار حائز اهمیت است. در تولید محصولاتی مانند آدامس، ژله، کمپوت میوه و نوشابه نیز از گلوکز قنادی برای بهبود ویژگی‌های محصول استفاده می شود.

استفاده از گلوکز قنادی صنعت کنسرو سازی

از گلوکز ذرت در کارخانه های کنسروسازی به عنوان جایگزین بخشی از ساکارز استفاده می‌گردد. این ماده موجب ایجاد طعم مطبوع و شیرینی در مواد غذایی شده و غلظت مطلوبی به مواد غذایی می بخشد.

خواص گلوکز قنادی

گلوکز مایع شیرین کننده، غلیظ کننده و عاملی برای حفظ رطوبت محصولات غذایی است. از خواص گلوکز قنادی عدم تبلور آن است. از این ماده می‌توان برای تهیه آبنبات، آبجو، فوندانت و محصولات پخته از پیش ساخته شده و کنسرو شده استفاده نمود. گلوکز قنادی یا مایع کربوهیدراتی ساده است و به عنوان منبع انرژی مورد علاقه بدن و مغز شناخته می‌شود.

شربت گلوکز توسط تجزیه مولکول های گلوکز در غذاهای نشاسته‌ای از طریق فرآیند هیدرولیز تولید می‌گردد. این واکنش شیمیایی محصولی غلیظ و شیرین را به وجود می‌آورد که از محتوای گلوکز بالایی برخوردار است.

ذرت رایج ترین منبع تولید گلوکز قنادی است، اما این محصول را می‌توان از سیب زمینی، جو و گندم نیز به دست آورد. این ماده به‌صورت مایعی غلیظ تولید می‌گردد.

احتیاط در مصرف گلوکز قنادی

  • مصرف منظم گلوکز مایع ممکن است برای سلامتی آسیب هایی را به همراه داشته باشد. بنابراین از مصرف بالای آن باید اجتناب نمود.
  • برای کاهش مصرف این ماده باید از غذاها و نوشیدنی های فرآوری شده کمت مصرف نمود.
  • در اغلب نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی، انواع آب نبات‌، شکلات، کنسرو های میوه، نان‌ و خوراکی‌های بسته‌بندی شده می توان گلوکز قنادی را یافت.
  • بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی شیرین کننده های سالم تری باشند. استویا و زایلیتول ازجمله شیرین کننده های سالم تر محسوب می‌شوند.

برای خرید گلوکز قنادی می‌توان به مراکز معتبر عرضه به‌صورت حضوری و غیر حضوری مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا