Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

درمان قطعی و فوری شکستگی جمجمه | علت شکستگی جمجمه

شکستگی جمجمه که همچنین به عنوان شکستگی کاسه سر شناخته می شود، می تواند در تصادفات، ورزش ها، درگیری های فیزیکی و سقوط از ارتفاع رخ دهد. شکستگی جمجمه می تواند در قسمت قدامی جمجمه (شکستگی های صورت)، بالا، پهلوها یا در پشت جمجمه (شکستگی های قاعده ای) اتفاق بیافتد. این صدمات ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به کمک فوری پزشکی برای تثبیت و به حداقل رساندن میزان آسیب احتمالی به مغز دارد.

شکستگی‌ های جمجمه، مانند شکستگی ‌های هر استخوانی، زمانی رخ می‌ دهند که تنش ‌های بیومکانیکی بیش از تحمل استخوان باشد. الگوی شکستگی به مکان، جهت و ویژگی های جنبشی ضربه و همچنین ویژگی های ذاتی جمجمه بستگی دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با انواع شکستگی جمجمه و ضرورت درمان سریع آن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع شکستگی جمجمه

شکستگی های جمجمه به سه دسته تقسیم می شوند که شامل شکستگی های خطی، شکستگی های خرد شده و شکستگی های فرورفته می شود.

شکستگی خطی

شکستگی های خطی شکستگی های ساده در نظر گرفته می شوند زیرا جمجمه در یک خط شکسته می شود که ممکن است در بینی شکسته دیده شود (شکستگی بینی). اینها بدون عارضه بهبود می یابند.

شکستگی های خرد شده

شکستگی های خرد شده به شکستگی هایی گفته می شود که در آن استخوان به چند تکه خرد می شود. اگر قطعات استخوانی به داخل جمجمه رانده شوند، شکستگی‌ های خرد شده را می‌ توان به عنوان شکستگی‌های فرو رفته طبقه‌ بندی کرد.

شکستگی‌ هایی که دارای چندین تکه استخوان هستند، می‌ توانند خطر ثانویه عفونت باکتریایی را داشته باشند، اگر شکستگی در پوست مرتبط با شکستگی وجود داشته باشد. عفونت باکتریایی در حفره داخل جمجمه می تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام مننژیت سپتیک شود.

شکستگی فرو رفته

بسته به محل شکستگی، قطعات استخوان در واقع می توانند به مغز نفوذ کنند و باعث آسیب مغزی اضافی شوند. بسته به محل آسیب، اعصاب خاصی ممکن است آسیب ببینند. به عنوان مثال، اگر شکستگی در داخل و اطراف چشم باشد، قطعات استخوان ممکن است باعث آسیب به اعصاب بینایی یا بویایی شود که بر توانایی دیدن یا بوییدن فرد در آینده تاثیر می گذارد.

انواع شکستگی جمجمه
انواع شکستگی جمجمه

علت شکستگی جمجمه

شایع ترین علل شکستگی جمجمه در بزرگسالان عبارتند از:

افتادن یا سقوط از بلندی

تصادف با وسیله نقلیه

ضربه خوردن با جسم

حمله فیزیکی

مصدومیت ورزشی

آسیب سر شایع ترین علت صدمات جمجمه است. آسیب به سر ممکن است ناشی از تصادفات وسیله نقلیه موتوری یا دوچرخه، سقوط، حمله و درگیری و آسیب های ورزشی باشد.

علائم شکستگی جمجمه

بهترین سرنخ در مورد احتمال شکستگی جمجمه مکانیسم آسیب (MOI) است. متخصصان پزشکی به طور خاص برای درک مکانیسم های آسیبی که منجر به این عارضه می شود آموزش دیده اند. اگر نیرویی که باعث آسیب شده برای شکستن استخوان کافی باشد، باید به شکستگی جمجمه مشکوک شد. علائمی که ممکن است با شکستگی جمجمه دیده شود شامل موارد زیر است:

  • تغییر شکل قابل مشاهده ( کوفتگی اگرچه ممکن است با تورم موضعی پنهان شود)
  • پارگی عمیق یا کبودی شدید در پوست سر
  • کوفتگی یا کرپیتوس قابل لمس
  • مردمک های نابرابر
  • تغییر رنگ زیر هر دو چشم (چشم های راکونی) یا پشت گوش
  • خونریزی یا مایع شفاف (مایع مغزی نخاعی) از بینی و/یا گوش
  • از دست دادن بویایی
  • از دست دادن بینایی یا اختلالات عمده بینایی
  • بیهوشی بیش از دو دقیقه پس از ضربه مستقیم به سر

شایع ترین نوع شکستگی جمجمه

از نظر آماری شکستگی خطی شایع ترین نوع شکستگی جمجمه است. در این نوع شکستگی اگرچه استخوان می شکند، اما از محل اصلی خود جابجا نمی شود بنابراین نیازی به مداخلات درمانی خاص نیست و معمولا زودتر از انواع شکستگی های دیگر بهبود می یابد. با مراجعه به پزشک و پانسمان محل می توان به راحتی این شکستگی را کنترل کرد.

ایا شکستگی جمجمه باعث مرگ میشود

آسیب جمجمه یکی از شایع ترین علل ناتوانی و مرگ در بزرگسالان و همچنین کودکان است. صدمات می توانند انواع مختلفی داشته باشند، مثل کوفتگی یا حتی ضربه مغزی که می تواند به شدت آسیب رسان باشد.

شکستگی جمجمه نشان دهنده شکستگی یا ترک در استخوان جمجمه است. ضخامت جمجمه انسان فقط ۱ سانتی متر است که ضخامت آن تقریبا به اندازه قلم توپی است. ممکن است در اثر ضربه ۷ تا ۱۰ کیلومتر در ساعت دچار شکستگی شود. اگر درد ناشی از شکستگی در دست یا پا را می‌ دانید، وقتی صحبت از آسیب جمجمه یا شکستگی آن می شود، درد بسیار بدتر است.

علائم شکستگی جمجمه
علائم شکستگی جمجمه

آیا شکستگی جمجمه خطرناک است

انواع شکستگی های جمجمه خطرناک هستند و به عنوان یک اقدام احتیاطی فوری نیاز به کمک دارند. اگرچه استخوان سر قوی است، اما یکی از ظریف ترین قسمت های بدن را می پوشاند. گاهی اوقات، بیماران فقط یک برآمدگی کوچک را روی سر تجربه می کنند که ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا ایجاد شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان ضربه شدید به جمجمه را تجربه کرده اید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

شکستگی جمجمه در تصادف

کسانی که تجربه‌ برخورد یا تصادفات وسایل نقلیه موتوری را دارند، می ‌دانند که این وقایع می ‌توانند هم از نظر دامنه و هم از نظر شدتشان به طور قابل ‌توجهی متفاوت باشند. در حالی که صدمات مختلفی ممکن است در تصادف اتومبیل ایجاد شود، یکی از جدی ترین آنها شکستگی قاعده جمجمه است.

دنیای شکستگی‌ های استخوان به اندازه مکانیسم‌ هایی که باعث ایجاد آن‌ها می‌ شوند، بزرگ و متنوع است. هنگامی که شخصی درگیر یک تصادف رانندگی می شود، نیروهای خارجی متعددی بر بدن وارد می شوند که می توانند منجر به آسیب های تروماتیک شوند.

وقتی کسی با ماشینش تصادف می کند، ماشین ناگهان متوقف می شود. با این حال بدن به حرکت خود ادامه می دهد. همانطور که ماشین می چرخد و در جهت های غیرمنتظره حرکت می کند، سر فرد ممکن است به در، شیشه جلو یا فرمان برخورد کند. این نیروهای تکان دهنده شدید ممکن است منجر به شکستگی های مختلف جمجمه شوند

شکستگی قاعده جمجمه خطرناک است زیرا می تواند منجر به آسیب مغزی تروماتیک شود. اگر تکه ‌ای از جمجمه پاره شود و با بافت مغز یا یکی از رگ‌ های خونی متعدد در مغز برخورد کند، این اتفاق می ‌افتد. کوفتگی مغزی یا خونریزی داخل مغزی می تواند منجر به عوارض متعدد و احتمالا مرگ شود. علائم و نشانه های مختلفی وجود دارد که کادر درمان برای اینکه بفهمند آیا فرد تصادفی دچار شکستگی در جمجمه شده است یا خیر آنها را بررسی می کنند.

تشخیص شکستگی جمجمه

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد سابقه سلامتی و علائم شما سوال خواهد کرد. اگر برای رقیق کردن خون خود از داروهایی مانند وارفارین استفاده می کنید، به پزشک اطلاع دهید. او در مورد تصادفات یا جراحات اخیر می پرسد و شما را معاینه فیزیکی می کند. همچنین ممکن است آزمایشاتی برای تشخیص قطعی لازم داشته باشید، مانند:

سی تی اسکن

این آزمایش از یک سری اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق از بدن استفاده می کند. این آزمایش می تواند شکستگی استخوان، خون و آسیب های مغزی را نشان دهد.

ام آر آی

در این آزمایش از آهنرباهای بزرگ، سیگنال های رادیویی و کامپیوتر برای ایجاد تصاویری از بافت های بدن استفاده می شود. تصاویر ایجاد شده در ام آر آی بسیار واضح هستند.

اشعه ایکس

این آزمایش از مقدار کمی پرتو برای ایجاد تصاویری از استخوان ها و سایر قسمت های بدن استفاده می کند. آزمایشات خون نیز برای بررسی علائم عفونت و سایر مشکلات انجام می شود.

ایا شکستگی جمجمه خوب میشود

افرادی که آسیب های خفیف را تجربه می کنند برای بهبودی شکستگی نیازی به درمان خاصی ندارند و معمولا به راحتی بهبود پیدا می کنند. صدمات متوسط به جمجمه درجاتی از ناتوانی را ممکن است در فرد ایجاد کند. در این بین ۷ تا ۱۰ درصد از افرادی که دچار آسیب متوسط به جمجمه می شوند در حالت نباتی دائمی باقی می مانند یا می میرند. افرادی که دچار آسیب شدید به سر می شوند معمولا پس از حادثه زنده نخواهند ماند.

 مدت زمان ترمیم شکستگی جمجمه

جمجمه که به عنوان استخوان جمجمه نیز شناخته می شود، محافظت ضروری را برای مغز فراهم می کند. در حالی که جمجمه بسیار قوی است، نیروی قوی ناشی از برخورد وسیله نقلیه یا سقوط می تواند به آن آسیب برسانند.

مدت زمان ترمیم درمان به نوع شکستگی و شدت آن بستگی دارد. ممکن است ماه ها طول بکشد تا شکستگی بهبود یابد. در ضمن هر چه سن فرد کمتر باشد سریع تر بهبود می یابد. اگر استخوان‌ ها جابجا شده باشند یا قطعاتی وجود داشته باشد، ممکن است برای شکستگی‌ های جدی به جراحی نیاز باشد.

ضروری است که تمام آسیب های سر باید در بیمارستان بررسی شوند. اکثر شکستگی های ساده و خطی بهبودی کامل پیدا می کنند. اما شکستگی های جدی تر جمجمه به درمان و شاید جراحی نیاز دارند.

 مدت زمان ترمیم شکستگی جمجمه
مدت زمان ترمیم شکستگی جمجمه

شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی

شکستگی در جمجمه به آسیب سر گفته می شود که در آن استخوان جمجمه شکسته می شود. در حالی که شکستگی های خفیف می تواند مشکلات کمی ایجاد کند و در طول زمان بهبود یابد، شکستگی های شدید می تواند منجر به عوارضی از جمله خونریزی، آسیب مغزی، نشت مایع مغزی نخاعی، عفونت و تشنج شود.

درمان شکستگی جمجمه

هر زمان که شکستگی در جمجمه رخ دهد، بافت زیرین مغز نیز خطر آسیب جدی است. آسیب های مغزی که ممکن است با شکستگی جمجمه همراه باشد شامل شرایط کانونی مغزی از جمله هماتوم اپیدورال، هماتوم ساب دورال و کوفتگی مغزی است. به دلیل ماهیت تهدید کننده زندگی آسیب های مغزی، مشاوره فوری با جراح مغز و اعصاب معمولا به محض تکمیل تصاویر تشخیصی توصیه می شود.

شکستگی های جمجمه، اگر بسته و جابجا نشده باشند، به ندرت نیاز به درمان مستقیم دارند. در مقابل، شکستگی‌ های فرو رفته اغلب نیاز به مداخله جراحی برای ترمیم و کاهش بروز صرع پس از ضربه دارند.

درمان فوری و قطعی شکستگی جمجمه

گزینه های درمانی ممکن است بسته به نوع، شدت و عوارض شکستگی جمجمه متفاوت باشد. اکثر افراد پس از صدمات سر به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بیمارستان ها تحت نظر هستند. مشاهده و نظارت منظم از طریق آزمایشات تصویربرداری برای موارد بدون عارضه شکستگی های دیاستاتیک و خطی توصیه می شود که ممکن است خود به خود بهبود یابند.

موارد شدید شکستگی های فرو رفته و قاعده ای جمجمه اغلب ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. تجمع مایع یا خون در مغز معمولا با جراحی های تخلیه درمان می شود. زیرا اگر حذف نشود، ممکن است به دلیل افزایش فشار داخل جمجمه مشکلاتی ایجاد کند.

داروی شکستگی جمجمه

شکستگی در جمجمه ممکن است در صورتی رخ دهد که ضربه ‌ای قابل توجه به سر وارد شود. سقوط یا ضربه به سر ناشی از تصادف با وسیله نقلیه در صورت تشخیص شکستگی حتما به درمان نیاز دارد. ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند که از عفونت های احتمالی پیشگیری کند. همچنین استروئیدها معمولا برای کاهش تورم ناحیه تجویز می شوند.

آسیب طولانی مدت مغز معمولا زمانی رخ می دهد که شکستگی های جمجمه نادیده گرفته شود یا موارد شکستگی شدید جمجمه مراقبت های پزشکی فوری دریافت نکنند.

شکستگی های جزئی جمجمه ممکن است خود به خود برطرف شوند. با این حال، اگر علائم شکستگی جمجمه را مشاهده کردید، باید فورا برای ارزیابی به مراکز پزشکی مراجعه کنید زیرا موارد رسیدگی نشده ممکن است منجر به عوارض جبران ناپذیر شود.

دیه شکستگی جمجمه

هنگامی که سر راننده در هنگام تصادف با فرمان، داشبورد، در، شیشه جلو یا سقف خودرو برخورد می کند، ممکن است شکستگی جمجمه رخ دهد. این صدمات همچنین می تواند زمانی اتفاق بیفتد که قربانی تصادف از وسیله نقلیه به بیرون پرتاب می شود و به زمین برخورد می کند.

خطر اولیه ناشی از شکستگی در جمجمه، خود شکستگی نیست، بلکه نزدیکی جمجمه به مغز است. در حالی که شکستگی های جزئی ممکن است بدون مداخله یا عوارض بهبود یابد، شکستگی های جدی می تواند ویرانگر باشد.

شکستگی جمجمه ممکن است باعث آسیب مغزی و سایر عوارض مانند کبودی، خونریزی و عفونت مغز شود. این آسیب ها می تواند منجر به از دست دادن هوشیاری، گیجی، نقص حافظه و فلج اندام شود. این شرایط می تواند موقت یا دائمی باشد و ممکن است نیاز به جراحی باشد. بر اساس صدمان وارده به فرد میزان دیه نیز متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا