Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

روغن ترمز چیست؟ | انواع روغن ترمز

روغن ترمز یکی از پارامترهای مهم در عملکرد مناسب ترمز خودرو محسوب می‌شود. تعویض روغن ترمز در حفظ ایمنی بسیار حائز اهمیت است. درواقع روغن ترمز مایعی است که وظیفه انتقال نیرو از سمت پمپ ترمز به سیلندر ترمز ماشین را در سیستم نگهدارنده خودرو بر عهده دارد. انواع روغن ترمز آبی و زرد تولید و عرضه می شوند. کاربرد روغن ترمز آبی و قرمز با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به نوع خودرو و سیستم ترمز آن متفاوت است. برای خرید و فروش مواد شیمیایی همچون روغن ترمز به سایت ها و منابع معتبر فروش مراجعه نمایید.

روغن ترمز ماشین چیست

روغن‌های ترمز ماده ای غير قابل تراكم بوده و در لوله های سيستم ترمز جريان دارد. روغن‌های ترمز موجب می شوند تا نيروی وارد شده بر پدال ترمز به روتورهای ترمز ها در چرخ های خودرو منتقل شده و در نهايت سرعت خودرو کاهش یافته يا خودرو متوقف خواهد شد.

انواع روغن ترمز ماشین

​ گستردگی و تنوع زیاد انتخاب ها در زمان تعویض یا جایگزینی روغن ترمز باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. دو نوع روغن ترمز اصلی کاربرد بیشتری دارد. در ادامه به این انواع اشاره شده است.

روغن‌های سیلیکونی که تنها در اتومبیل های بدون تکنولوژی ABS کارایی دارند.

روغن های برپایه گلیکول که در وسایل نقلیه با  ترمز ABS کاربرد دارند. روغن ترمزهای بر پایه گليكول توسط دپارتمان حمل و نقل (DOT)  رده بندی شده و مشخص کننده نقطه جوش محصول است. برای خرید و فروش مواد شیمیایی مختلف به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

انواع روغن ترمز
انواع روغن ترمز

بهترین روغن ترمز

روغن ترمز به عنوان سيال هيدروليک نيز نامیده می شود. این ماده تمام اجزای سيستم ترمز خودرو را حرکت داده و تحت دما و فشار بالا عمل می کند. بدون اين روغن، سیستم ترمز کار نکرده و خودرو متوقف نخواهد شد.

روغن ترمز از نوع سیالات هیدرولیکی با حداقل تراکم پذیری است. این خاصیت تراکم‌ناپذیری روغن‌ ترمز موجب می‌شود تا نیروی اعمال شده بر پدال ترمز به پیستون و لنت‌ها وارد شده و درنهایت خودرو متوقف شود.

خواص روغن ترمز

  • سمی و سوزان است.
  • غير قابل تراكم است.
  • در دماهای بسیار پایین یخ نمی زند.
  • به راحتی در آب حل خواهد شد.
  • در صورت تماس با آب، خواص خود را از دست می دهد.
  • موجب از بین رفتن رنگ می شود.
  • قابليت جذب رطوبت را دارد.
  • نقطه جوش بالایی دارد.
  • دارای ویسکوزیته مناسبی در دمای پایین است.
  • طیف دمای کار وسیعی دارد.
  • فراریت بسیار کمی دارد.
  • با تجهیزات و مواد تشکیل دهنده سیستم ترمز سازگار است.

روغن ترمز آبی

روغن‌های ترمز آبی یا زرد، وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ترمز را برعهده دارد. این موضوع بیشتر برای خودروهای سبک بنزينی حائز اهمیت است که در نهایت موجب فشار لنت ترمز بر دیسک یا کاسه ترمز می شود.

انواع روغن‌های ترمز با توجه به نقطه جوشی که دارند، با هم تفاوت داشته و استاندارد آن ها باید از کدهای خاصی پیروی کند. روغن‌های ترمز DOT 3 زرد‌رنگ بوده و اما روغن‌های ترمز DOT 4 آبی‌ رنگ است.

وجود رطوبت در مایع هیدرولیک ترمز به اختلال در امر ترمزگیری منجر می شود. تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در این زمینه کاملا مشهود است. قابلیت جذب رطوبت در روغن‌های موتور زرد بسیار بالا بوده و این در حالی است که روغن‌های ترمز آبی تمایل کمتری نسبت به جذب رطوبت دارد.

از طرفی ترکیبات موجود در انواع آبی و زرد نیز متفاوت است. مواد اسیدی موجود در روغن زرد به مرور زمان موجب خوردگی سیستم ترمز خودرو شده و به آن آسیب وارد می کنند. اما در روغن آبی این نقص برطرف شده است تا با داشتن ویژگی های خوب به روغن ترمزی مطلوب تر تبدیل گردد.

روغن ترمز خارجی

انواع روغن‌های ترمز به صورت خارجی و ایرانی در دسترس قرار دارند. قیمت انواع خارجی به دلیل وارداتی بودن نسبت به محصولات مشابه داخلی بیشتر است. برای خرید و فروش موارد شیمیایی همچون روغن‌های ترمز به مراکز معتبر عرضه مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا