Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با آلرژی فصلی و راه های درمان خانگی آن آشنا کنیم. فصل بهار یکی از دل انگیز ترین فصل هایی است که کره زمین به خود می بیند. با این حال، این فصل برای برخی افراد یکی از بدترین فصول سال به شمال می رود. دلیل آن هم بیماری ساده اما کلافه کننده ای به نام آلرژی فصلی است. حتما شما هم نام این بیماری را زیاد شنیده اید. باید بدانید که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد فقط با برخی داروها می توان علائم آن را کاهش داد و کنترل کرد. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با آلرژی فصلی بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با زالی یا آلبینیسم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

ماهیت آلرژی فصلی

بسیاری از افراد در فصل بهار دچار آبریزش بینی، خارش چشم، اشک ریزی، عطسه های طولانی و از این دست علائم می شوند. به اصطلاح می گویند که این افراد دچار آلرژی فصلی یا حساسیت شده اند. جالب است بدانید که به گفته دانشمندان، هنوز بدترین نوع آلرژی های فصلی در میان بشر ظهور نکرده و در آینده بروز می کنند! از همین رو، بهتر است تا به طور کامل در رابطه با این بیماری ها اطلاعات داشته باشیم تا در زمان وقوع بتوانیم با آن مقابله کنیم.

اساسا تمام آلرژی های یک ماهیت مشترک دارند و علائم مشترکی از خود بروز می دهند. از همین رو، می توان یک درمان مشترک برای آن ها تجویز کرد و آن هم استفاده از داروهای ضد حساسیت است.

آلرژی فصلی چیست

اگر بخواهیم آلرژی فصلی را به زبان ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که گرده ها، عامل اصلی این بیماری هستند. تغییرات اقلیمی در فصل بهار، سبب جابجایی گرده گیاهان می شود. همین موضوع می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحریک کند.

زمانی که این گرده ها وارد دستگاه تنفس شما می شوند، سیستم ایمنی آن ها را به منزله یک جسم خارجی بیماری زا تلقی کرده و در مقابل آن مقاومت می کند. مقاومت سیستم ایمنی با ترشح هیستامین همراه است. این ماده به محض ترشح شدن در خون، علائمی آلرژی را در بدن فرد ظاهر می کند.

علاوه بر گرده ها، در فصل بهار عوامل متعددی نظیر علف های تازه بریده شده، گل ها و گیاهان می توانند سبب بروز آلرژی فصلی شوند. طبق اطلاعات منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بین ۴۰ الی ۶۰ میلیون نفر دچار آلرژی فصلی می شوند. جالب است بدانید آلرژی فصلی همان بیماری تب یونجه است و در قدیم با این نام شناخته می شد. دلیل این نام گذاری این است در زمان به بار نشستن یونجه ها و گرده افشانی این گیاه، آلرژی و حساسیت فصلی آغاز می شده است.

تصور عموم این است که تب یونجه فقط ر بهار رخ می دهد اما جالب است بدانید به عقیده پزشکان این بیماری می تواند در فصول تابستان و پاییز نیز دیده شود.

آلرژی فصلی در تابستان

گرده افشانی گیاهان از اواخر بهار تا ابتدای تابستان به طول می انجامد. همین موضوع، سبب می شود تا آلرژی فصلی در تابستان نیز ادامه داشته باشد. در فصل تابستان، گیاهان حساسیت زای بسیاری گرده افشانی می کنند. از جمله این گیاهان می توان به بومادران، انواع چمن، علف های هرز و نوعی از گل میخک اشاره کرد. از دیگر عواملی که در فصل تابستان می تواند سبب بروز آلرژی فصلی شود، می توان به آلاینده هایی اشاره کرد که در هوای شهرهای صنعتی و بزرگ وجود دارند.

در حقیقت فصل تابستان یکی از بهترین فصول برای بروز آلرژی است چرا که هوای گرم همیشه به رشد عوامل بیماری زا کمک می کند. قارچ ها و باکتری ها، از جمله عواملی هستند که با گرم شدن هوا، رشد کرده و می توانند سبب بروز حساسیت شوند.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

آلرژی فصلی در پاییز

یکی دیگر از فصولی که افراد در آن دچار آلرژی فصلی می شوند، فصل زمستان است. در این فصل علائمی مانند خارش، خشکی پوست، اگزما، مشکلات ریوی، بیماری های تنفسی، التهاب گلو و … نشان از بروز آلرژی فصلی دارند. از طرف دیگر، چون در این فصل بروز بیماری هایی چون سرماخوردگی شایع است، وجود حساسیت می تواند به این بیماری دامن زده و شرایط آن را بدتر کند.

از همین رو، اگر دچار حساسیت فصلی در پاییز هستید، بهتر است بهداشت فردی خود را رعایت کرده و دائم دست های خود را بشویید. همچنین استفاده از ماسک می تواند عامل پیشگیری کننده خوبی باشد. در این فصل بهتر است از مواد غذایی حساسیت زا کمتر استفاده کنید. از جمله این مواد غذایی می توان به گوجه، کالباس، سوسیس، انواع ادویه و غذاهای تند اشاره کرد.

آلرژی فصلی در زمستان

فصل زمستان تقریبا سبب بروز حساسیت نمی شود. کمتر کسی می تواند ادعا کند که دچار آلرژی فصلی در زمستان شده است. بیشتر بیماری هایی که در این فصل نمایان می شوند، سرماخوردگی، آنفولانزا و در سال های اخیر کرونا هستند. با این حال مواردی از حساسیت در فصل زمستان گزارش شده است که به دلیل شباهت علائم با سرماخوردگی، با آن اشتباه گرفته می شود. یکی از دلایل بروز حساسیت در فصل زمستان، لباس های زمستانی است. بعضی از افراد به پرزهای لباس های پشمی حساسیت دارند اما خودشان از آن ها بی اطلاع هستند. همچنین استفاده از مواد شوینده شیمیایی در زمان خانه تکانی قبل از عید، می تواند زمینه ساز بروز حساسیت در فصل زمستان باشد.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

آلرژی فصلی در کودکان

بیماری آلرژی فصلی، تنها یک بیماری مختص بزرگسالان نیست؛گاهی کودکان نیز به این بیماری دچار می شوند. البته این نوع حساسیت در کودکان ممکن است در پی حساسیت به یک ماده آلرژین رخ دهد. در این نوع بیماری، علائمی که کودک از خود بروز می دهد به شرح زیر گزارش می شوند:

عطسه و سرفه

خارش بدن و بینی

آبریزش بینی

التهاب گلو

اشک ریزی

در این شرایط، برای درمان این بیماری در کودکان باید ماده ای که سبب بروز حساسیت شده است را پیدا کنید. اگر کودک شما به این عارضه دچار شد، لیستی از غذاها و خوراکی هایی که در چند روز اخیر مصرف کرده است، تهیه کنید. اگر ماده غذایی جدیدی در لیست تغذیه ای کودک شما قرار دارد، می تواند عامل بروز حساسیت باشد. در صورتی که این عارضه در کودک درمان نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض آلرژی فصلی

در صورتی که شما به علائم آلرژی فصلی خود بی توجهی کنید، ممکن است مشکلات عدیده ای برای شما پدید آید. از جمله این مشکلات می توان به بروز بیماری آسم اشاره کرد. همچنین اگر فردی به بیماری آسم مبتلا باشد و دچار آلرژی شود، علائم او تشدید خواهد شد. از جمله این علائم می توان به خس خس سینه، تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی اشاره کرد. به این نوع بیماری، آسم آلرژیک نیز می گویند. با تغییر سبک زندگی و حذف آلرژین ها، تا حد زیادی می توان این بیماری را درمان کرد.

علائم آلرژی فصلی مشترک با سایر بیماری ها

حساسیت فصلی با برخی بیماری ها مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت سینوسی، علادم مشترکی دارد. در این بخش از مقاله به بیان این علائم پرداخته ایم:

عطسه کردن

آبریزش بینی

اشک ریزی چشم، چشم آبدار

سوزش گلو

تحریک در گوش

کاهش تمرکز

عدم تمرکز در تصمیم گیری

اختلالات جسمی و احساس خستگی و خواب

نوسانات خلقی

تحریک پذیری

فشار خون پایین

آسم

اگزما

عفونت گوش میانی

البته لازم است بدانید که سرماخوردگی و سایر بیماری ها مشاه، بسیار زودتر از حساسیت فصلی درمان می شوند.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

درمان خانگی آلرژی فصلی

شاید شما هم انواع درمان را برای آلرژی فصلی خود امتحان کرده اید، اما با این حال به دنبال راه حل هایی خانگی هستید، تا این بیماری را در خود درمان کنید. در این بخش از مقاله بخشی از راه حل های خانگی که برای کنترل این بیماری مناسب هستند را به شما آموزش داده ایم:

حتما در و پنجره‌‎ های محل زندگی خود را ببندید.

حتی الامکان مدت زمان کم ‌‎تری را خارج از خانه سپری کنید.

زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید.

از هرگونه دود دوری کنید.

میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید.

درمان دارویی برای حساسیت فصلی

برخی افراد با درمان های خانگی نمی توانند این بیماری را مهار کنند و باید حتما از درمان دارویی استفاده کنند. از جمله درمان های دارویی برای این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از داروی آنتی ‌هیستامین

قرص ایروکاست که معمولا برای حساسیت‌‏‎ های فصلی و آسم تجویز می ‌‎شود.

داروی هیدروکسی زین که بیشتر برای خارش و آلرژی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مصرف کتوتیفن، این دارو برای سرماخوردگی و حساسیت ‌ها به ‌کار برده می ‌شود.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

غذاهای تشدیدکننده آلرژی فصلی

مصرف برخی غذاها سبب می شود تا آلرژی فصلی شما تشدید شود. بنابراین باید از مصرف آن ها خودداری کنید. در ادامه لیستی از این مواد غذایی محرک را برای شما آورده ایم:

الکل

کافئین

لبنیات

شکلات، قند و شیرین کننده‌ های مصنوعی

بادام زمینی

غذاهای فراوری شده

خربزه

موز

خیارها

دانه‌ های آفتابگردان

حلزون صدف‌دار

آب‌ میوه بطری

بابونه

گندم

سویا

غذاهای مفید برای حساسیت فصلی

در مقابل بخش قبلی، لیستی از غذاها نیز وجود دارد که با مصرف آن ها می توانید تا حد زیادی علائم مربوط به آلرژی را کاهش دهید. از جمله این مواد می توان به لیست زیر اشاره کرد:

عسل محلی

غذاهای گرم و تند

آب استخوان

غذاهای غنی از پروبیوتیک

آناناس

سرکه سیب

سبزیجات تازه

گوشت خام ارگانیک که حیوان فقط با علف تازه تغذیه شده باشد.

مرغ محلی

ماهی تازه

یکی از بهترین مواد غذایی که در این لیست به شما معرفی شد، عسل محلی است. این ماده غذایی علائم حساسیت را تا حد زیادی کاهش می دهد و می تواند خارش چشم، آبریزش چشم و بینی، گرفتگی و الهاب گلو را به طور کامل برطرف کند. از همین رو، گنجاندن این ماده غذایی در لیست تغذیه ای افرادی که به این عارضه دچار هستند، توصیه شده است.

دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی
دلایل بروز آلرژی فصلی | درمان معجزه آسای آلرژی فصلی

افرادی که در معرض حساسیت فصلی هستند

به طور کلی نمی تواند تعیین کرد که چه افراد خاصی به این عارضه دچار می شوند. همه افراد در همه سنین، در معرض ابتلا به حساسیت فصلی قرار دارند. در برخی افراد با افزایش سن این حساسیت کمتر می شود. با این حال برخی افراد نیز با افزایش سن به این عارضه دچار می شوند؛ در حالی که در کودکی یا سنین پایین تر، از این عارضه خبری نبود. همچنین این که یک فرد در چه فصلی ممکن است به آلرژی مبتلا شود، مشخص نیست.

هر فردی با توجه به سیستم ایمنی بدن خود ممکن است در یک الی دو فصل از سال به حساسیت دچار شود. با این حال شایع ترین فصولی که سبب بروز این بیماری می شوند، بهار و پاییز هستند.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

همان طور که توضیح دادیم، ممکن است این بیماری با سرماخوردگی و بیماری های مشابه اشتباه گرفته شود. تفاوت میان آلرژی و دیگر بیماری های مشابه، عدم تب است. در آلرژی افراد دچار تب نمی شوند. همچنین بدن درد نیز در این افراد مشاهده نمی شود. در صورتی که شخصی به تب و بدن درد همراه با علائم آلرژی دچار شد، به احتمال قوی دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده است.

برای درمان حساسیت فصلی باید حتما به پزشک متخص بیماری های تنفسی و آسم مراجعه کنید. در صورتی که بیماری شما سابقه طولانی دارد، ممکن است یک داروی خاص ضد حساسیت برای خود یافته باشید. باید توجه کنید که این داروها بعد از مدتی ممکن است اثر خود را بر روی بدن شما از دست بدهند. در این شرایط باید داروی ضد حساسیت جدیدی را جایگزین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا