Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

پvsaامروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن آشنا کنیم.  پنی سیلین یکی از آنتی بیوتیک های رایج است که در سرماخوردگی ها و آنفولانزاهای شدیدی که سبب بروز عفونت در بدن می شوند، تجویز می شود. اما برخی از بیماران به آنتی بیوتیک حساسیت داشته و واکنش های آلرژیک شدیدی از خود بروز می دهند که حتی گاهی منجر به مرگ می شود. از همین رو، قبل از تزریق معمولا تست حساسیت از بیمار گرفته می شود تا مشکل جدی برای او رخ ندهد. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه را که در رابطه با آمپول پنی سیلین باید بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با زالی یا آلبینیسم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن
سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

حساسیت به پنی سیلین چیست

آلرژی به آمپول پنی سیلین یک واکنش غیر طبیعی از سوی سیستم ایمنی بدن است. همان طور که در خطوط ابتدایی این مقاله گفتیم، پنی سیلین یک آنتی بیوتیک است که در صورت ابتلا به عفونت های باکتریایی، برای بیمار تجویز می شود. برخی از بیماران به این داروی آنتی بیوتیک حساسیت شدید دارند و ممکن است نتوانند آن را تا آخر عمر استفاده کنند.

از جمله علائمی که در هنگام حساسیت به پنی سیلین در فرد ایجاد می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کهیر

بثورات پوستی

خارش

در صورتی که بیمار به این دارو واکنش شدید نشان دهد، دچار شوک آنافیلاکسی می شود که یک واکنش آلرژیک بسیار جدی است. این نوع آلرژی به صورت ناگهانی آغاز شده و در موارد بسیار خطرناک به مرگ منجر می شود.

جالب است بدانید موارد نام برده شده، تنها عوارض پنی سیلین نیستند. این آنتی بیوتیک می تواند عوارض به شدت جدی تر برای بدن ایجاد نماید. به گفته محققان، گاهی این عوارض به حدی شدید است که می تواند منجر به درمان های سخت و بسیار هزینه بر آنتی بیوتیکی شود.

از همین رو، همواره توصیه شده است که از افراد تست حساسیت گرفته شود. در شرایطی که فرد در مشکوک به داشتن حساسیت است، بهتر است معاینات دقیق تری روی وی انجام شود تا این موضوع به اثبات برسد. البته لازم به ذکر است که از میان آنتی بیوتیک ها، تنها پنی سیلین نیست که سبب بروز واکنش های آلرژیک می شود، برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها نیز می توانند سبب بروز حساسیت شوند و حتما باید در مصرف این دسته از داروها دقت کنید.

علائم حساسیت به پنی سیلین

با این که در بخش قبلی برخی از این علائم را برای شما لیست کردیم، تصمیم داریم تا به صورت دقیق تر، علائم حساسیت به پنی سیلین را برای شما شرح دهیم. در همه موارد بروز حساسیت به پنی سیلین، علائم حساسیت یک ساعت پس از مصرف دارو نمایان می شوند. در برخی موارد نادر، ممکن است پس از چند ساعت یا حتی چند روز و چند هفته، بیمار علائم حساسیت را بروز دهد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بثورات جلدی

کهیر

خارش

تب

ورم

تنگی نفس

خس خس سینه

آبریزش بینی

خارش و اشک چشم

آنافیلاکسی

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن
سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

شوک آنافیلاکسی و حساسیت به پنی سیلین

آنافیلاکسی یکی از خطرناک ترین واکنش های آلرژیک در بدن انسان است. این نوع آلرژی بسیار نادر است اما ابتلا به آن می تواند فرد را در معرض مرگ قرار دهد. اگر فردی به شوک آنافیلاکسی مبتلا شود می تواند اختلال های گشترده ای را در سیستم های مختلف بدن خود تجربه کند. از جمله علائم این شوک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تهوع همراه با دردهای شکم

استفراغ یا اسهال

سرگیجه یا سبکی سر

نبض ضعیف یا تند

افت فشار خون

تشنج

افت هوشیاری

سایر بیماری های ناشی از حساسیت به پنی سیلین

حساسیت به پنی سیلین می تواند منجر به بروز بیماری های دیگری در بدن نیز بشود. در این بخش از مقاله نام این بیماری ها را برای شما لیست کرده ایم:

بیماری سِرُم این بیماری می ‌تواند سبب بروز تب، درد مفصل، بثورات جلدی، تهوع و تورم شود.

کم خونی ناشی از دارو

کاهش در گلوبول‌ های قرمز خون که می‌ تواند سبب بروز خستگی، ضربان نامنظم قلب و تنگی نفس شود.

واکنش دارویی که سبب التهاب پوستی، تعداد زیاد گلبول های سفید خون، تورم کلی، تورم غدد لنفاوری و عود عفونت خفته هپاتیت می شود.

التهاب در کلیه ها (نفریتیس) که می ‌تواند باعث تب، خون در ادرار، تورم کلی، مَنگی و سایر علائم شود.

دلیل حساسیت به پنی سیلین

به طور کلی، هر نوع حساسیتی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما، دارو یا ماده ی خارجی بی ضرر را به عنوان یک ماده خطرناک شناسایی کرده و شروع به حمله به آن می کند.

زمانی که شما آمپول پنی سیلین را برای بار اول دریافت می کنید، سیستم ایمنی آن را به عنوان یک داروی خطرناک شناسایی کرده و آنتی بادی ترشح می کند. در زمانی که شما برای بار دوم این ماده را مصرف می کنید، آنتی بادی های ترشح شده برای آن سریع تر شناسایی شده و مستقیما به خود دارو حمله می شود. در این جملات، مواد شیمیایی خاصی ترشح می شود که علائم آلرژیک را سبب می شوند. ممکن است شما بار اولی که این دارو را مصرف می کنید، متوجه حساسیت خود نشوید. این حساسیت می تواند از تزریق دوم به بعد نمایان شود. بنابراین لازم است هر بار که پنی سیلین تزریق می کنید، پیش از آن تست حساسیت بدهید.

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن
سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

پنی سیلین و دارو های هم خانواده

خوب است بدانید که حساسیت به پنی سیلین ممکن است در مواجهه با سایر داروهای هم خانواده این دارو نیز نمایان شود. در این بخش از مقاله لیستی از این داروها که با نام آنتی باکتریال های بتا-لاکتام نیز شناخته می شوند، برای شما آورده شده است:

آموکسی سیلین

آمپی سیلین

دیکلوکساسیلین

پنی سیلین G

پیپراسیلین

پنی سیلینV

تیساراسیلین

انواع سفالوسپرین شامل:

سفاکلور

سفادروکسیل

سفازولین

سفدینیر

سفوتتان

سفپروزیل

سفوروکسیم

سفالکسین

عوامل خطرساز

با این که هر شخصی می تواند حساسیت به پنی سیلین را تجربه کند، در صورتی که به موارد زیر مبتلا باشد، احتمال بروز حساسیتش بیشتر است:

سابقه آلرژی های دیگر، مانند آلرژی غذایی یا تب یونجه

واکنش آلرژیک به داروهای دیگر

سابقه خانوادگی آلرژی به دارو

افزایش قرار گرفتن در معرض پنی سیلین، به دلیل دوزهای بالا، استفاده مکرر یا استفاده طولانی مدت

بیماری های خاص که معمولا با واکنش های دارویی آلرژیک مانند عفونت با HIV یا ویروس Epstein-Barr مرتبط هستند

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن
سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

موارد ایمنی تزریق پنی سیلین

از آنجایی که حساسیت به پنی سیلین ممکن است سبب بروز شوک آنافیلاکسی شود، بهتر است تا موارد ایمنی را در هنگام تزریق آن رعایت کنید. این نکات ایمنی شامل موارد زیر می شوند:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در منزل یا هر محل دیگری به جز درمانگاه، بیمارستان یا مطب پزشک از تزریق پنی سیلین جدا خودداری کنید. در صورتی که با علائم و نشانه های حساسیت به پنی سیلین مواجه شد بایستی سریعا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

اگر نشانه هایی از واکنش شدید یا آنافیلاکسی را پس از مصرف دارو مشاهده کردید بایستی حتما به اورژانس مراجعه کنید.

در صورتی که علائم و نشانه هایی مرتبط با پنی سیلین یا سایر داروهای آنتی بیوتیکی که اخیرا مصرف کرده اید دارید، به پزشک مراجعه کنید.

پرسش های متداول پزشک

برای پاسخ به پرسش های زیر آمادگی داشته باشید. این جزئیات در کمک به پزشک به منظور تعیین علت علائمتان حائز اهمیت هستند:

چه علائمی دارید؟ حتی اگر غیر مرتبط هستند نیز بگویید

نام پنی سیلین یا داروی آنتی بیوتیکی که مصرف کرده اید چیست؟

چرا این دارو برایتان تجویز شده؟

آیا این علائم را در گذشته در زمان مصرف این دارو داشته اید؟

چه زمانی پس از مصرف پنی سلین این علاوم شروع شد؟

در گذشته چه مدتی این علائم را داشته اید؟

آیا مصرف دارو را قطع کرده اید؟

چه داروهای غیر تجویزی دیگری مصرف کرده اید؟

کدام مکمل، ویتامین یا داروی گیاهی یا رژیمی را مصرف کرده اید؟

چه زمانی از روز مصرف کرده اید؟

آیا دوز دارو یا مکمل ها را افزایش داده اید؟

چه چیزی برای درمان علائم تان مصرف کرده اید و تاثیرش چه بوده؟

آیا مصرف این داروها یا مکمل ها را متوقف کرده اید؟

تا به حال واکنشی به دارو در گذشته داشته اید؟ اگر داشته‌اید چه بوده؟

آیا تب، حساسیت غذایی یا سایر حساسیت‌ها را داشته اید؟

سابقه خانوادگی در حساسیت به پنی سیلین یا سایر داروها داشته اید؟

درصورتی که قبل از زمان ملاقات با پزشک علائم فروکش کند، ممکن است نیاز به عکس برداری داشته باشید تا بثورات جلدی و یا تورم را به پزشک نشان دهید.

تست و تشخیص حساسیت به پنی سیلین

یک معاینه دقیق و تست‌های تشخیصی مناسب برای تشخیص دقیق ضروری است.

تحقیقات نشان داده که حساسیت به پنی سیلین می ‌تواند بیش از حد تشیخص داده شود و بیمارانی که حساسیت به پنی سیلین را گزارش می‌ کنند ممکن است هرگز تایید نشوند.

اگر حساسیت به پنی سیلین اشتباه تشخیص داده ‌شود می‌ تواند باعث کاربرد آنتی بیوتیک ‌های پرهزینه ‌تر یا نامناسب‌ تر شود.

پزشک معاینه ‌ای انجام می ‌دهد و سوالاتی می ‌پرسد. جزئیات در مورد شروع علائم، زمان مصرف دارو و بهبودی یا بدتر شدن علائم سرنخ های مهمی هستند که به پزشک در تشخیص درست کمک می ‌کند.

پزشک ممکن است تست‌ های بیشتری نیاز داشته باشد و برای این تست‌ ها شما را به فوق متخصص آلرژی ارجاع دهد.

سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن
سیر تا پیاز حساسیت به پنی سیلین و راه های درمان آن

انواع تست های حساسیت به پنی سیلین

برای این که این حساسیت تشخیص داده شود، باید تست هایی به شرح زیر انجام شود:

تست پوست

با معاینه پوست، پزشک متخصص آلرژی یا پرستار، مقدار کوچکی از پنی سیلین مورد نظر راروی پوست یا با یک سوزن کوچک که تزریق می ‌شود بررسی می ‌کنند. یک واکنش مثبت در این آزمایش باعث قرمزی، خارش و برآمدگی می‌ شود.

نتیجه مثبت این آزمایش نشان دهنده احتمال زیاد حساسیت به پنی سیلین است و نتیجه منفی معمولا به این معناست که حساسیتی به پنی سیلین ندارید. ولی تفسیر نتیجه منفی دشوارتر است زیرا برخی از انواع واکنش ‌های دارویی نمی ‌توانند با تست‌ های پوستی تشخیص داده شوند.

چالش درجه بندی شده

اگر تشخیص حساسیت به پنی سیلین قطعی نیست یا دکتر احتمال وجود حساسیت را با توجه به علائم و نتایج تست نمی ‌دهد، ممکن است چالش درجه بندی  دارو را توصیه کند.

با این روش، چهار تا پنج دوز از پنی سیلین مورد نظر را دریافت می ‌کنید که ابتدا از دوزهای کم شروع کرده تا به مقدار مورد نظر افزایش دهید.

اگر به دوز درمانی هیچ واکنشی نشان ندادید، سپس پزشک نتیجه می گیرد شما به این نوع پنی سیلین حساسیتی ندارید.

درنتیجه می توانید همان گونه که تجویز شده مصرف کنید.

همچنین اگر به یکی از انوع پنی سیلین حساسیت داشته باشید، پزشک ممکن است چالش درجه بندی را با یک نوع پنی سیلین یا سفالوسپرینی توصیه کند که احتمال کمتری دارد زیرا خواص شیمیایی شناخته شده ‌اش دارای واکنش آلرژیکی است.

این امر پزشک را در تشخیص آنتی بیوتیکی توانمند می ‌سازد که به طور ایمن برای عفونت باکتری کنونی مورد استفاده قرار گرفته است.

در طی چالش دارو، پزشک نظارت دقیق داشته و خدمات مراقبی حمایتی برای درمان واکنش معکوس وجود خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا