Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی آشنا کنیم. حساسیت غذایی یکی از آن دسته بیماری هایی است که افراد زیادی به آن دچار هستند. این حساسیت می تواند به مواد غذایی مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال برخی افراد به ادویه هایی چون فلفل و زنجبیل حساسیت دارند. برخی دیگر حساسیت به غذاهایی دریایی نظیر صدف را تجربه می کنند. حساسیت به کیوی نیز می تواند یکی از آن دسته حساسیت هایی باشد که افرادی زیادی را به خود مبتلا کرده است. حالا در این مطلب قصد داریم تا حساسیت به بادام زمینی را مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه را که لازم است در رابطه با حساسیت به بادام زمینی راه های درمان آن بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با استفراغ خونی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

3 راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی
۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی چیست

همان طور که گفتیم، حساسیت های غذایی بسیاری در دنیا وجود دارد. جالب است بدانید در لیست این حساسیت ها، حساسیت به بادام زمینی در رده هشتم قرار گرفته است. این آلرژی می تواند کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر خود قرار دهد. بادام زمینی یکی از حبوباتی است که در زیر زمین رد می کند. این دانه مانند سیب زمینی و هویج درون خاک قرار دارد. اکثر افرادی ه بادام زمینی حساسیت دارند، می توانند حبوبات دیگر مانند نخود، لوبیا، سویا، عدس و نخود را تحمل کنند. ممکن است عجیب به نظر برسد که مصرف یک خوراکی ممکن است آسیب زننده باشد، اما اگر یاد بگیریم چگونه علائم خود را تشخیص دهیم و از مصرف بادام زمینی در صورت بروز آلرژی اجتناب کنیم، می توانیم از خطر واکنش شدید جلوگیری کنیم. در ادامه به توضیحات کاملی درباره آلرژی به بادام زمینی می پردازیم.

جزییات بیشتر در مورد حساسیت به بادام زمینی

زمانی که فردی در مقابل بادام زمینی از خود حساسیت بروز می دهد، معمولا کودک است. این یعنی شروع این آلرژی از زمان کودکی خواهد بود. به مرور زمان و افزایش سن، این حساسیت می تواند سه راه در پیش بگیرد. یا به طور کامل از بین برود، یا بیشتر شود یا در همان حد باقی بماند. در تقریباً ۲۰٪ از افراد ممکن است در طول زمان حساسیت به بادام زمینی افزایش پیدا کند. بر اساس نتایج تکرار تست آلرژی، در صورتی که احتمال مثبتی وجود داشته باشد که آلرژی بیش از حد رشد کرده باشد یا اگر تشخیص مشکوک باشد، می ‌توان یک چالش خوراکی تحت نظارت در مطب متخصص آلرژی را در نظر گرفت. کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد از افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند به سایر حبوبات حساسیت دارند. اکثر افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی همچنین قادر به تحمل آجیل درختی (بادام، مغز برزیلی، بادام هندی، فندق، اسپند، پسته، گردو) هستند. حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی به آجیل درختی نیز حساسیت دارند.

علت حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی یکی از انواع آلرژی غذایی است. علت آن واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های موجود در بادام زمینی است که به اشتباه ماده مضر تشخیص داده می شوند. اکثر افرادی که آلرژی دارند هنگام تماس با بادام زمینی و مصرف ماده غذایی حاوی بادام زمینی دچار مشکل می شوند. همچنین ممکن است از طریق تماس با پوست یا تنفس غبار بادام زمینی یا خوردن چیزی که از روغن بادام زمینی ساخته شده باشد، رخ دهد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به حساسیت به بادام زمینی هستند

کودکان – به ویژه کودکان نوپا و نوزادان – بیشتر در معرض ابتلا هستند. اگر شما یا سایر اعضای خانواده انواع دیگری از آلرژی دارید، بادام زمینی می تواند مشکل ساز باشد. همچنین، اگر اگزما دارید، ممکن است به احتمال زیاد آلرژی داشته باشید.

اگر حساسیت به بادام زمینی دارید، به این معنی نیست که احتمال دارد با سایر آجیل ها یا حبوبات مشکل داشته باشید. بادام زمینی در زیر زمین رشد می کند و با بادام، بادام هندی، گردو و سایر آجیل های درختی متفاوت است. اما مطالعات اخیر نشان داده است که ۲۵ تا ۴۰ درصد افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند به آجیل درختی نیز حساسیت دارند.

علائم حساسیت به بادام زمینی

قرار گرفتن در معرض بادام زمینی می تواند به اشکال مختلفی به شرح زیر گزارش شود:

تماس مستقیم: شایع‌ ترین علت بروز آلرژی بادام زمینی، خوردن بادام زمینی یا غذاهایی که حاوی این مغز هستند گزارش شده است. گاهی اوقات تماس مستقیم پوست با بادام زمینی می ‌تواند باعث برانگیختگی واکنش آلرژیک شود.

تماس غیرمستقیم: این مورد ناشی از وجود غیرعمدی بادام زمینی در یک محصول است. به طور کلی چنین محصولی در حین فرآوری شدن یا بررسی در معرض بادام زمینی قرار گرفته است.

استنشاق: استنشاق ذرات موجود در هوا که حاوی بادام زمینی هستند، مانند آرد بادام زمینی یا روغن آشپزی بادام زمینی.

علائم واکنش آلرژیک به بادام زمینی معمولاً در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض شروع می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس خشک شدن گلو

تنگی نفس یا خس خس سینه

واکنش پوستی مانند کهیر یا قرمزی

سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان یا گلو

اسهال، حالت تهوع، گرفتگی معده یا استفراغ

آبریزش بینی

آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است و نیاز به درمان اورژانسی دارد. بادام زمینی یکی از شایع ترین علل آنافیلاکسی است که می تواند چندین قسمت از بدن را به طور همزمان درگیر کند.

علائم حمله می تواند شامل موارد زیر باشد:

تورم گلو که نفس کشیدن را سخت می کند

سرگیجه یا غش

افت شدید فشار خون

یک نبض سریع

مسدود شدن راه هوایی

3 راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی
۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی

پیشگیری از حساسیت به بادام زمینی

بیشتر واکنش های آلرژیک به بادام زمینی توسط آنتی بادی های ایمونوگلوبولین-E (IgE) انجام می شود و علائم فوری ایجاد می کند. این علائم می تواند از واکنش های خفیف تا آنافیلاکسی شدید متغیر باشد. آنافیلاکسی، یک واکنش آلرژیک بسیار جدی، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مدیریت حساسیت به بادام زمینی مستلزم پرهیز از مصرف بادام زمینی است و این شامل خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده و برقراری ارتباط واضح با افرادی است که در تهیه غذا برای افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی دخیل هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ایجاب می کند که در مواد غذایی حاوی بادام زمینی به عنوان یک ماده یا حاوی پروتئین از بادام زمینی، این مورد روی برچسب بسته بندی اعلام شود.

افراد مبتلا به حساسیت به بادام زمینی باید همیشه خود تزریق کننده های اپی نفرین را در دسترس داشته باشند؛ زیرا قرار گرفتن در معرض تصادفی نسبتاً رایج است. با آموزش مناسب، افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی می توانند رژیم غذایی گسترده و کافی و کیفیت زندگی خود را حفظ کنند.

تشخیص حساسیت به بادام زمینی

در صورتی که بیماران در آزمایش آلرژی واکنش‌ های کوچکی بر روی تست حساسیت پوستی داشته باشند یا IgE اختصاصی بادام ‌زمینی در خون پایین باشد، ممکن است چالش‌ های غذایی در نظر گرفته شود که نشان‌ دهنده احتمال کم حساسیت به بادام‌ زمینی است. چندین پروتئین آلرژی زا شناسایی شده اند که در حساسیت بادام زمینی با واسطه IgE نقش دارند. پروتئین های Ara h 1، Ara h 2 و Ara h 3 آلرژن های غالب هستند.

Ara h 8 شباهت زیادی با آلرژن گرده درخت توس دارد و اغلب با نوع کمتر شدید آلرژی به نام سندرم آلرژی گرده غذایی همراه است. آزمایش IgE سرم برای اجزای پروتئین بادام زمینی آلرژی زا می تواند به شناسایی افرادی که ممکن است پیامدهای چالش های غذایی مطلوبی داشته باشند کمک کند. تمام چالش های غذایی باید در یک مرکز پزشکی مجهز به تشخیص و درمان واکنش های آلرژیک، با نظارت یک متخصص آلرژی انجام شود.

کارهایی که باید برای کاهش واکنش حساسیتی انجام دهید

واکنش های آلرژیک جزئی بعید است که تهدید کننده زندگی باشد ولی آن هم باید جدی گرفته شود. این واکنش را می توان معمولا با از تجویز آنتی هیستامین درمان کرد این به تسکین علائم احساس خارش یا کهیر کمک می کند. داروهای آنتی هیستامین از حملات آینده جلوگیری می کند برای پیگیری با پزشک مشورت کنید اگر فکر می کنید علائم یک واکنش شدید الرژیک را دارید کمک اورژانس پزشکی نیاز است.

یک واکنش آلرژیک شدید به عنوان یک اورژانس پزشکی درمان می شود. زیرا اگر علائم به سرعت درمان نشود واکنش شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر شما یا کسی از یک واکنش شدید یا آنافیلاکسی رنج می برد یک تزریق اپی نفرین (آدرنالین) نیاز می باشد. اگر آدرنالین تزریقی خودکار ندارید روی علائم حیاتی بیمار و شرایط کلی تا زمانی رسیدن به اتاق اورژانس نظارت داشته باشید.

درمان حساسیت به بادام زمینی

اگر شما به طور ناگهانی بادام زمینی بخورید، دستورالعمل پزشکتان را دنبال کنید. برای یک واکنش ملایم، شما ممکن است به آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین هیدروکلراید (بنادریل) برای کاهش علائم شما مانند آبریزش بینی یا خارش پوست نیاز داشته باشید.

اگر واکنش آلرژیک شما شدیدتر شد، طرح فعالیت آنافیلاکسی را از دکتر خود برای این نوع از واکنش دنبال کنید. اگر شما قبلا یک واکنش شدید داشته اید، دکتر شما احتمالا یک دارو به نام اپی نفرین را تجویز می کند. شات اپی نفرین مصرف کنید و برای دستورالعمل های بیشتر با اورژانس تماس بگیرید.

حتی اگر شما احساس بهتری بعد از مصرف شات دارید، علائم آنافیلاکسی می تواند عود یا به طور ناگهانی ساعت ها دیرتر ظاهر شود. شما نیاز دارید که در یک بیمارستان پس از این که علائم شما از بین رفتند، برای چندین ساعت تحت مراقبت باشید.

اگر شما اپی نفرین ندارید و دچار واکنش آلرژیک شدید شده اید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

3 راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی
۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی

عوامل خطر

مشخص نیست که چرا برخی افراد دچار آلرژی می شوند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. با این حال، افرادی که عوامل خطر خاصی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به آلرژی به بادام زمینی دارند.

عوامل خطر آلرژی به بادام زمینی عبارتند از:

آلرژی های غذایی در کودکان، به ویژه کودکان نوپا و نوزادان شایع است. با افزایش سن، سیستم گوارش شما بالغ می شود و بدن شما کمتر به مواد غذایی که باعث ایجاد آلرژی می شود واکنش نشان می دهد.

آلرژی گذشته به بادام زمینی برخی از کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی، رشد آن را بیشتر می کنند. با این حال، حتی اگر به نظر می رسد که آلرژی به بادام زمینی بیش از حد رشد کرده است، ممکن است عود کند.

سایر آلرژی ها اگر قبلاً به یک ماده غذایی آلرژی دارید، ممکن است در خطر افزایش حساسیت به غذای دیگری باشید. به همین ترتیب، داشتن نوع دیگری از آلرژی، مانند تب یونجه، خطر ابتلا به آلرژی غذایی را افزایش می دهد.

اگر آلرژی های دیگر، به ویژه انواع دیگر آلرژی های غذایی، در خانواده شما شایع باشد، در معرض خطر ابتلا به آلرژی بادام زمینی هستید.

برخی از افراد مبتلا به بیماری پوستی درماتیت آتوپیک (اگزما) نیز حساسیت غذایی دارند.

۳ راه درمان سریع حساسیت به بادام زمینی

در این قسمت از مقاله به بیان سه راه حل سریع برای درمان حساسیت به بادام زمینی صحبت کرده ایم:

کوئرستین

نشان داده شده است که کورستین آلرژی به برخی غذاها از جمله بادام زمینی را مسدود می کند.

مطالعه ای که در مجله ایرانی آلرژی، آسم و ایمونولوژی منتشر شد، محققان دریافتند که “کوئرستین به طور کامل واکنش های آنافیلاکسی ناشی از بادام زمینی را لغو کرد” و به این نتیجه رسیدند که کورستین می تواند علائم آلرژی به بادام زمینی را سرکوب کند و به عنوان یک درمان جایگزین برای آلرژی های غذایی مشابه عمل کند.

مواد غذایی حاوی کوئرستین عبارتند از:

خربزه

سیب درختی

سیب زمینی

کلم بروکلی

عسل

خرما

آلو

گوجی بری

مارچوبه

پیاز قرمز

توت ها

کلم کالی

بامیه

انگور قرمز

شیرین بیان

پونه

فلفل

تمشک

آلبالو

چای سبز

مغزها

مرکبات

گندم

3 راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی
۳ راه درمان شگفت انگیز برای درمان حساسیت به بادام زمینی

ایمونوتراپی دهان

ایمونوتراپی، روشی است برای بهبود افرادی که مبتلا به آلرژی هستند. این روش با تزریق مقداری از آلرژن هایی که بیمار به آن ها حساسیت دارد موجب ایمن شدن بیمار نسبت به آن نوع آلرژن می شود. تزریق آلرژن منجر می شود تا بدن در مقابل حساسیت ها مقاوم شود

ایمونوتراپی یک فرآیند است که در آن دوزهای افزایش یابنده از ماده‌ای که فرد به آن ها آلرژی دارد (آلرژن)، طی یک دوره زمانی برای فرد تجویز می‌شود تا کمک کند فرد کمتر به آلرژن حساس باشد. در ایمونوتراپی خوراکی، مقدار کمی از آلرژن به فرد داده می‌شود تا بخورد. در ایمونوتراپی زیرزبانی، عصاره‌ای از آلرژن زیر زبان قرار داده می‌شود.

پروبیوتیک ها

همانطور که دانشمندان در مورد نقش حیاتی میکروبیوتای روده در توسعه تحمل ایمنی تحقیق می کنند، علاقه بیشتری به مزایای پروبیوتیک ها وجود دارد.

پروبیوتیک ها قادر به کلونیزه کردن مجدد و بازگرداندن میکرو فلور در دستگاه روده هستند.

اخیراً مطالعات متعددی در مورد نقش پروبیوتیک ها در پیشگیری و درمان اختلالات آلرژیک انجام شده است.

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک عبارتند از:

ماست

کلم ترش

پنیر نرم

کفیر

خیارشور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا