Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ تراورتن چیست؟ – خواص و مزایا

سنگ تراورتن یکی از بهترین انواع سنگ ها برای نمای ساختمان ها است که در دسته ی سنگ های رسوبی است. در گذشته برای نمای ساختمان ها از گرانیت و سنگ های چینی استفاده می شد، ولی امروزه به صرفه بودن اقتصادی سنگ تراورتن، استفاده از این سنگ را معمول کرده است. برای کاربرد سنگ تراورتن در نمای ساختمان ها از چسب سنگ های مخصوصی استفاده می شود. کاربرد هاردنر چسب سنگ در آن ها، باعث سفت و محکم شدن این چسب ها می شود. سنگ تراورتن و خواص آن به طور مختصر در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک بررسی می شود.

سنگ تراورتن چیست؟

نوعی سنگ آهکی در دسته ی سنگ های رسوبی متخلخل، سنگ تراورتن است که تشکیل آن از رسوب چشمه های های آب معدنی است. این سنگ نوعی سنگ تزئینی بوده و از رنگ های خاکستری تا طلایی دیده می شود.

اصلی ترین ماده ای که در ترکیب کانی های تشکیل دهنده این سنگ وجود دارد، کربنات کلسیم است. داشتن خلل و فرج، بافت فیبری و مرمر مانند و ویژگی های منحصر به فرد دیگراین سنگ، آن را مناسب کاربرد در نمای بیرونی و طراحی داخلی ساختمان کرده است. برای این که کیفیت چسب سنگ های استفاده شده برای این منظور، خوب باشد، کاربرد هاردنر چسب سنگ در ترکیب آن بسیار مهم است.

در گذشته سنگ Travertine را به طور گسترده از کوه های ایتالیا استخراج می کردند ولی در حال حاضر، این سنگ در ترکیه، ایران، مکزیک و پرو فراوان است.

سنگ تراورتن چیست؟
سنگ تراورتن چیست؟

تشکیل سنگ Travertine

این سنگ در قسمت های ناهموار، چشمه های آب معدنی به ویژه آب گرم، بستر رودخانه ها و … تشکیل می شود. ابتدا وقتی آب پاشیده می شود، با به هم ریختن تعادل شیمیایی آن، گاز دی اکسید کربن آزاد می شود. سپس در مرحله بعد، ماده اصلی تشکیل دهنده این سنگ که کربنات کلسیم است، رسوب می کند. در نتیجه این فرایند، آرام آرام سنگهای تراورتن تشکیل می شوند.

فضایی که در آب توسط دی اکسید کربن اشغال شده بود، به صورت خلل و فرج در سنگ های Travertine ظاهر می شود. تخلخلات تشکیل شده می تواند، کم، متوسط و یا درشت باشد.

اما باید توجه کرد که سنگ تراورتن در آب هایی تشکیل می شود که میزان کربنات کلسیم زیادی داشته باشند. همچنین میزان غلظت مواد آلی تشکیل دهنده آن ها کم بوده و باید میزان PH بالاتر از ۸ داشته باشند. تشکیل سنگ Travertine در دمای بالای هوا و جریان آبی که سرعت بالاتر از ۰,۵ تا ۳,۵ متر بر ثانیه داشته باشد، امکان پذیر است.

خواص سنگ تراورتن

از ویژگی های این سنگ می توان به سنگ رسوبی آهکی بودن، داشتن لایه بندی های موج دار و شیبدار و متخلخل بودن اشاره داشت. این سنگ در برابر سایش و ضربه مقاوم بوده و به راحتی برش داده می شود. به همین جهت نسبت به سنگ های گرانیت و مرمریت، راحت تر شکل می گیرد.

سنگ Travertine در برابر فشار و گرما مقاومت بالایی دارد که به جهت متخلخل بودن در برابر آتش سوزی مقاوم است. همین خاصیت تخلخل سبب شده است تا چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد. زیرا وجود حفره ها باعث نفوذ ملات سیمانی شده و باعث بهتر چسبیدن این سنگ ها می شود. اما گرانیت با تخلخل کم، نصبی سخت تر خواهد داشت. کاربرد هاردنر در چسب سنگ می تواند باعث عملکرد بهتر در هنگام استفاده از چسب سنگ شود.

انواع سنگ تراورتن

یکی از انواع سنگ های تراورتن پرطرفدار، قرمز این نوع است. تراورتن قرمز رگه های سفید و قرمز موازی روشن تر و یا تیره تری دارند. این سنگ ثبات بالایی داشته و با کاربرد در نمای بیرونی، در برابر باد، باران، طوفان و برف تغییری نمی کند.

تراورتن لیمویی یا زرد نوع دیگری است که از معادن آذرشهر استخراج می شود.

تراورتن نقره ای یا سیلور که صورتی موج دار داشته و از زیباترین این سنگ ها است.

از انواع سنگ های Travertine، سفید یا کرم بوده و ویژگی آن ها داشتن کیفیت بالاست. این سنگ ها از هر گونه ناخالصی به دور است. نوع طوسی و شکلاتی نیز با زیبایی های خاص خود بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا