Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

امروزه در صنعت طلا و جواهر از سنگ‌های طبیعی و دست‌ساز مختلفی استفاده می‌شود. قیمت این جواهرات با توجه به نوع سنگی که دارند متفاوت خواهد بود. سنگ کوبیک زیرکونیا توسط انسان ساخته شده و ظاهری شبیه به الماس دارد. شفافیت، وضوح عالی و بی‌عیب و نقص بودن از خواص سنگ کوبیک زیرکونیا محسوب می شود. شباهت این سنگ با الماس به قدری است که آن را شبه الماس نیز می نامند. اما توجه شود که سنگ کوبیک زیرکونیا با الماس متفاوت است. سنگ کوبیک ‌زیرکونیا در محیط آزمایشگاهی ساخته شده و بنابراین دارای قیمت بسیار پایین ‌تری نسبت به الماس است. قیمت پایین و زیبایی بالای این سنگ موجب شده است تا در ساخت طلا و جواهر مورد استقبال زیادی قرار گیرد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی سنگ کوبیک زیرکونیا و تفاوت آن با الماس می پردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ کوبیک زیرکونیا چیست

سنگ کوبیک زیرکونیا یا Cubic zirconia دارای درخشش و شفافیتی بلورین است. به همین دلیل شباهت زیادی به الماس دارد. اما کوبیک زیرکونیا کریستالی مصنوعی و ساخته دست انسان است. این سنگ بی‌رنگ، سخت و کاملا بی‌عیب و نقص است.

در سال ۱۹۷۶ کوبیک زیرکونیا به دلیل داشتن خواص شبیه الماس تولید شد. هزینه کم و دوام بالا از دلایل تولید کوبیک زیرکونیا بودند. زیرکونیا مکعبی ماده ای معدنی و خاص است و به عنوان سنگی الماس گونه شناخته می‌شود. این سنگ به طور گسترده‌ توسط انسان ساخته و به کار برده می شود. امروزه تولید مواد شیمیایی و بهره برداری از محصولات جدید جایگاه ویژه ای در صنعت یافته است.

انواع سنگ کوبیک زیرکونیا

کوبیک زیرکونیا سنگی شبیه سازی شده به الماس است و در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. با استفاده از اکسیدهای مختلف می توان رنگ‌های مختلفی از زیرکونیا را تولید نمود.

سنگ زیرکونیا اغلب بی‌رنگ و شبیه الماس است. البته گاهی هم تولید کنندگان سنگ کوبیک ‌زیرکونیا، انواع رنگی این سنگ را نیز تولید می کنند. CZ صورتی رنگ با نام تجاری یخ صورتی از نگین های پرمصرف در صنعت جواهرات محسوب می شود. انواع سنگ کوبیک زیرکونیا به رنگ های سبز، سیاه، آبی، نارنجی و قرمز نیز دیده می‌شوند.

سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد
سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد

تفاوت سنگ کوبیک زیرکونیا با الماس چیست

زیرکونیا مکعبی بسیار به الماس شبیه است، اما خود الماس نیست. این سنگ دارای بسیاری از ویژگی‌های الماس است، اما ارزش اقتصادی بسیار کمتری نسبت به آن دارد. بسیاری از افراد قادر به تشخیص تفاوت بین الماس و زیرکونیای مکعبی نیستند. درواقع تشخیص این سنگ‌ها به ابزارهای خاصی نیاز دارد.

سنگ کوبیک زیرکونیا از جواهرات ارزان قیمت و دست ساز انسان است. در مقابل الماس ماده‌ای کاملا طبیعی است که در طول سالیان دراز در طبیعت ایجاد می‌شود و به همین دلیل بسیار گران است.

کوبیک زیرکونیا یک بدل شبیه ‌سازی شده از الماس است. سنگ کوبیک ‌زیرکونیا ظاهری مشابه الماس دارد، اما در دیگر خواص بین آن‌ها تفاوت هایی وجود دارد. سنگ الماس از عنصر کربن به دست می‌آید، اما سنگ زیرکونیا از اکسید زیرکونیم در آزمایشگاه ساخته می‌شود. بنابراین تولید این سنگ به تولید مواد شیمیایی دیگری وابسته است.

روش‌های تشخیص الماس از سنگ کوبیک زیرکونیا

  • بر خلاف الماس، سنگ کوبیک زیرکونیا نارسانای گرما بوده و بنابراین بررسی این خاصیت با دستگاه می‌تواند نوع سنگ را مشخص کند.
  • سختی سنگ زیرکونیا از الماس کمتر و معادل با ۵/۸ است.
  • چگالی سنگ زیرکونیا بر عکس میزان سختی است. این بدان معناست که چگالی زیرکونیا از الماس بیشتر و برابر با ۱.۵ است.
  • ضریب شکست الماس برابر با ۲.۴۲ و ضریب شکست کوبیک زیرکونیا بین ۲.۱۵ و ۲.۱۸ می تواند متغیر باشد.
  • نوع برش نیز در این دو نوع سنگ طبیعی و مصنوعی متفاوت است.
  • درجه بندی رنگ از دیگر روش های تشخیص این سنگ ها از هم محسوب می‌شود.

درنهایت توجه شود که تولید سنگ کوبیک زیرکونیا به تولید مواد شیمیایی دیگر وابسته بوده و به صورت کاملا مصنوعی صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا