Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با راه درمان اشک ریزش چشم آشنا کنیم. چشم ها همیشه با اشک مرطوب هستند اما این که اشک به صورت خود به خودی و بدون گریه کردن از چشم سرازیر شود، امری غیر طبیعی است. البته اشک ریزش چشم به خودی خود مضر نیست و خطری شما را تهدید نمی کند. با این حال باید شرایط بروز این اشک ریزی مورد بررسی قرار گیرد تا اگر مشکل خاصی وجود دارد برطرف شود. در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با اشک ریزش چشم بدانید به شما بیاموزیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با خیز یا ورم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

3 راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم
۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

اشک ریزش چشم چیست

این عارضه یعنی شما بدون گریه کردن، متوجه ترشح اشک از غدد اشکی چشم خود باشید. در دو صورت ممکن است که شما با اشک ریزش چشم مواجه شوید؛ یا به دلیل تولید بیش از حد اشک از غدد اشکی، یا در صورتی که غدد اشکی به صورت ناقص و ضعیف تخلیه شوند.

هر کدام از این شرایط نام برده شده ممکن است به دلیل خاصی رخ دهد که باید آن را پیدا کرد و در صورت درمان پذیر بودن برای آن اقدام کرد. به طور کی اشک از غدد اشکی ترشح می شود تا چشم ها خشک نشوند و لیز باقی بمانند. این شرایط کمک می کند تا اگر جسم خارجی به چشم وارد شده باشد، به راحتی از چشم خارج شود. اشک ریزش چشم یکی از رایج ترین مشکلات چشمی است که برای همه افراد با همه سنین رخ می دهد. ارگ این اشک ریزی بیش از حد عادی صورت گیرد، فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این شرایط ممکن است نیاز به درمان احساس شود.

علت اشک ریزش چشم چیست

همان طور که گفتیم دو دلیل عمده برای بروز اشک ریزش چشم وجود دارد:

مسدود شدن مجاری اشک

تولید بیش از حد اشک

در ادامه این مقاله هر یک از این دلایل را به صورت مختصر برای شما شرح داده ایم. پس تا انتهای این قسمت با ما همراه باشید.

مسدود شدن مجاری اشک

در شرایطی ممکن است فرد به طور مادرزادی با مجاری اشک تمایز نیافته متولد شود. بعد از این که شرایط رشد نوزاد در خارج از بدن مادر آغاز می شود، این مجرا تکامل یافته و پس از چند هفته به طور کلی مشکل آبریزش چشم نوزاد برطرف می شود.

این موضوع برای نوزادان رخ می دهد و اغلب بدون درمان خاصی برطرف خواهد شد. برای بزرگسال مساله دیگری وجود دارد که با سوزش چشم همراه است. این مساله با نام مجاری مسدود یا بیش از حد باریک در علم پزشکی شناخته می شود. چنین عارضه ای برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از سن نوزادی رخ می دهد. در صورتی که چشم دچار التهاب و تورم شود، مجاری اشک باریک بروز می کند.

در صورتی که مجاری اشکی باریک یا به طور کلی مسدود شوند، اشک به راحتی و به درستی تخلیه نمی شود و در کیسه اشک تجمع می کند. چنین شرایطی احتمال بروز عفونت چشمی را افزایش خواهد داد. اگر چشم در این موقعیت قرار گیرد، ماده چسبناکی از چشم ترشح می کند که شرایط را بدتر خواهد کرد. چنانچه عفونت بیشتر شود، التهاب به اطراف چشم و حتی بینی سرایت خواهد کرد.

در برخی موارد نیز ممکن است کانال های تخلیه اشک بسیار باریک شده و حتی در قسمت داخلی چشم مسدود شوند. این شرایط می تواند بر اثر زخم، تورم و یا ضربه ایجاد شود.

3 راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم
۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

تولید بیش از حد اشک

مورد دومی که سبب بروز اشک ریزش چشم می شود، تولید بیش از حد اشک است. در شرایطی که چشم توسط ماده ای محرک یا بر اثر لمس و ضربه تحریک شود، می تواند این اتفاق رخ دهد. فرض کنید یک جشم خارجی مانند مژه و یا ماده آلرژن وارد چشم شما شده باشد؛ در این شرایط چشم با تولید بیش از حد اشک تلاش می کند تا ماده آلرژن یا جسم خارجی را از چشم خارج کند. برای این منظور، طبیعی است که به تولید اشک بیشتر نیاز دارد.

محرک های زیر می توانند باعث تولید بیش از حد اشک شوند:

بعضی از مواد شیمیایی مانند دود و حتی پیاز

التهاب ملتحمه عفونی

آسیب دیدگی چشم، مانند خراش یا فرورفتن سنگ (سنگ ریزه کوچک یا کمی خاک)

التهاب ملتحمه آلرژیک

رشد مژه ها به سمت داخل

اکتروپیون، هنگامی که پلک پایین متمایل به خارج قرار دارد.

اشک حاوی چربی

جالب است بدانید که یک دلیل سوم برای بروز اشک ریزش چشم وجود دارد. درون مواد تشکیل دهنده اشک بعضی از افراد، مقدار زیادی چربی وجود دارد. زمانی که مایعات درون چشم بیش از د ترشح شوند، مقدار زیاد این چربی می تواند منجر به ایجاد زخم های خشک شود. این نوع زخم ها دردناک هستند، در نتیجه چشم تحریک شده و باعث ایجاد اشک بیشتر خواهد شد.

از دیگر دلایلی که برای اشک ریزش چشم گزارش شده اند، می توان به این موارد اشاره کرد:

عفونت قرنیه

زخم قرنیه یا زخم بازی که روی چشم ایجاد می شود

گل مژه

فلج بل

خشکی چشم

آلرژی، از جمله تب یونجه

ابتلا به نوعی مشکل در غدد پلک ها به نام غدد میبومین

مصرف داروهای خاص

اشک ریزش چشم در نوزادان

بالاتر برای شما توضیح دادیم که این مشکل به دلیل عدم رشد کافی مجاری اشکی در نوزادان ایجاد می شود. چنین عارضه ای بعد از گذشت چند هفته از تولد نوزاد، برطرف خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است که همراه با خرج اشک، مایعی چسبنده نیز در اطراف چشم کودک ایجاد شود. به اصطلاح گفته می شود که چشم نوزاد «قِی» کرده است.

شما به عنوان یک والد، باید نسبت به تمیز کردن چشم نوزاد اقدام کنید. برای تمیز کردن چشم او، می توانید از تکه ای پنبه که در آب استریل خیس شده است استفاده کنید. استفاده از گوش پاک کن نیز برای این امر رایج است. البته باید حتما آن را با آب استریل ضد عفونی کنید. چرا که چشم نوزاد بسیار حساس است. برای تهیه آب استریل، بگذارید مقداری آب به جوش آید و خنک شود.

3 راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم
۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

احتباس اشک در غدد اشکی

گاهی اوقات برعکس بروز اشک ریزش چشم، ممکن است اشک درون غدد اشکی شما محبوس شود و خارج نشود. این موضوع می تواند برای شما دردناک باشد. از همین رو، می توانید با کمی ماساژ دادن کمک به خرج اشک کنید. برای این منظور حتما توجه کنید که دست هایتان تمیز باشند. ماساژ دادن شما باید بسیار آرام و بدون فشار مضاعف صورت گیرد. قسمتی که باید تحت ماساژ قرار گیرد، قسمت بیرونی بینی است.

معاینه چشم برای یافتن دلیل اشک ریزش چشم

برای این که بدانیم دلیل بروز اشک ریزش چشم چیست، باید آن را به خوبی معاینه کرد. به همین دلیل حتما باید به یک متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید. در صورتی که اشک ریزش چشم شما همراه با موارد زیر است، حتما به پزشک مراجعه کنید:

از بین رفتن یا اختلال در بینایی

چشم آسیب دیده یا خراشیده

وجود مواد شیمیایی در چشم

ترشح یا خونریزی از چشم

جسم خارجی که در قسمت داخلی پلک گیر کرده

چشم های قرمز، تحریک شده، متورم یا دردناک

کبودی غیر قابل توضیح در اطراف چشم

وجود حساسیت در اطراف بینی یا سینوس ها

مشکلات چشم همراه با سردرد شدید

آبریزش چشمی که به خودی خود بهبود نمی یابد

تشخیص اشک ریزش چشم

برای پزشک تشخیص این عارضه بسیار آسان و راحت است. برای این منظور پزشک تلاش می کند تا متوجه شود که عارضه مذکور بر اثر ضایعه، عفونت، آنتروپیون (پلک متمایل به سمت داخل) یا اکتروپیون (پلک متمایل به سمت خارج) ایجاد شده است.

در بعضی موارد ممکن است بیمار به پزشک متخصص چشم مراجعه کند که چشم ها را معاینه کند که احتمالاً تحت بی حسی انجام خواهد شد.

ممکن است یک پروب در کانال های تخلیه باریک در قسمت داخل چشم قرار داده شود تا معلوم شود که مسدود شده است یا خیر.

همچنین ممکن است مایعات خاصی داخل مجاری اشک ریخته شوند تا دریابند که آیا از بینی بیمار خارج می شود یا خیر.

در صورت مسدود بودن مجاری بینی، ممکن است یک رنگ برای پیدا کردن محل دقیق انسداد تزریق شود.

این کار با استفاده از تصویر اشعه ایکس از منطقه مورد نظر انجام می شود و رنگ در تصویر اشعه ایکس دیده می شود.

3 راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم
۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

درمان اشک ریزش چشم

با توجه به این که اشک ریزش چشم شما به چه دلیلی رخ داده است و شدت آن به چه اندازه است، درمان آن آغاز خواهد شد. در صورتی که اشک ریزش چشم شما خفیف باشد، ممکن است نیاز به هیچگونه درمانی نداشته باشید. پزشک تنها به شما توصیه م یکند که هر چند وقت یک بار برای چک آپ سر بزنید تا روند اشک ریزش مورد بررسی قرار گیرد.

علل مختلف آبریزش چشم گزینه های درمانی خاصی دارند:

تحریک کننده

در شرایطی که اشک ریزش چشم به دلیل ملتحمه عفونی ایجاد شود پزشک ممکن است ترجیح دهد یک هفته صبر کند تا ببیند آیا این مشکل بدون آنتی بیوتیک برطرف می شود یا خیر.

تریشیازیس

اگر مژه ها به سمت داخل چشم رشد کنند یا جسم خارجی در چشم مشاهده شود، متخصص چشم پزشک آن را از بین خواهد برد.

اکتروپیون

در این عارضه، پلک به سمت خارج قرار دارد. چنین شرایطی ممکن است نیاز به عمل جراحی را در بیمار قوت بخشد. در این عارضه، تاندونی که پلک خارجی را سر جای خود نگه می دارد را سفت می کنند.

مجاری اشک مسدود شده

در صورتی که مجاری اشک مسدود شده باشد، به وسیله جراحی می توان کانال جدیدی را از غدد اشکی تا داخل بینی ایجاد کرد. به کمک این جراحی، اشک از قسمت مسدود شده مجرای اشک عبور خواهد کرد.

در شرایطی که مجاری اشکی تنها باریک شده باشند و مسدود نشده باشند، می توان از پروب برای بزرگ تر کردن آن ها کمک گرفت.

سایر روش های درمانی و درمان خانگی اشک ریزش چشم

به جز راه حل هایی که نام بردیم، ممکن است از راه حل های دیگری نیز برای درمان اشک ریزش چشم استفاده شود. از جمله این راه حل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجویز قطره چشم

درمان آلرژی هایی که باعث اشک ریزش چشم می شود.

تجویز آنتی بیوتیک در صورت ابتلا به عفونت چشم

قرار دادن حوله گرم و مرطوب روزانه چندین بار روی چشم ها که می تواند به مجاری اشک مسدود شده کمک کند.

فراموش نکنید که هر کدام از این راه کارها توسط پزشک چشم و پس از انجام معاینات و بررسی های لازم انجام خواهد شد.

3 راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم
۳ راه درمان شگفت انگیز برای اشک ریزش چشم

درمان های خانگی اشک ریزش چشم

همان طور که گفتیم، در بعضی از موارد اشک ریزش چشم بدون مراجعه به پزشک درمان خواهد شد. با این حال در ادامه این بخش از مقاله می توانیم چند راه درمان خانگی را به شما معرفی کنیم:

مطالعه زیاد، تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه را تا حد امکان کمتر کنید.

با استفاده از قطره های چشمی که به صورت بدون نسخه هم می توانید آن ها را تهیه کنید، چشم خود را بشویید تا عامل التهاب برطرف شود.

برای رفع درد و انسداد احتمالی مجاری اشکی، از یک کمپرس گرم استفاده کنید. برای این منظور چشم بندهایی که حالت کمپرسی دارند نیز مفید هستند.

می توانید چشمان خود را چایی تازه دم رقیق شده و سرد شده نیز شستشو دهید.

شستشو با چند قطره محلول رقیق آب و عسل نیز می تواند مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا