Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن کاجیره چیست؟ – خواص و مزایا

روغن کاجیره، کاغاله یا کافشه با نام علمی Carthamus tinctorius شناخته می شود. گیاه کاجیره ۶۰ سانتی متری و بومی عربستان است و برگ های پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ دارد. کاجیره دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و رنگ آن زرد مایل به قرمز است.

روغنی که از این گیاه استخراج می شود خواص فراوانی دارد. از جمله ی این فواید می توان به حفظ سلامت قلب، اشتهاآور بودن، بهبود فشار خون، پیشگیری از دیابت، کاهش کلسترول و وزن، سلامت پوست و التیام دردهای پیش از قاعدگی اشاره کرد.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن کاجیره و قیمت روغن کاج می پردازیم.

خواص روغن کاجیره

این روغن از دانه ی گیاه کاجیره به دست می آید و هیچ طعم و بویی ندارد. روغن کاجیره به دلیل داشتن اسید لینولئیک و اسید اولئیک گزینه ی مناسبی برای سرخ کردن غذا است. همچنین این روغن دارای نقطه ی دود بالاتری حتی نسبت به روغن کنجد است.

از این روغن در پخت و پز به دلیل داشتن نقطه ی دود بالا استفاده می شود. این ویژگی مهم باعث افزایش مقاومت روغن در برابر حرارت می شود. نقطه ی دود روغن هایی مانند ذرت، زیتون و کنجد از این روغن پایین تر است. همچنین به عنوان طعم دهنده وچاشنی رنگ نیز از این روغن استفاده می شود.

یکی دیگر ار وغن های پرکاربرد، روغن کاج است که از تقطیر برگ های کاج به دست می آید. قیمت روغن کاج و کاجیره متفاوت است.

فواید روغن کاجیره

حفظ سلامت قلب

مصرف روغن مناسب از اصلی ترین عوامل سلامت قلب است. کاجیره با دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۶ از احتمال ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

کاهش کلسترول

روغن کاجیره چربی سوز بوده و استفاده از آن چربی های دور شکم و پهلو را می سوازاند. افزودن این روغن به رژیم غذایی منجر به کاهش وزن و کاهش کلسترول شود. کاهش کلسترول نیز می تواند از بیماری های قلبی و مغزی جلوگیری کند.

پیشگری از بیماری قند

بیماری قند مقاومت بدن را در برابر انسولین بالا می برد. مصرف روغن مورد بحث به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۶ برای افراد دیابتی می تواند سودمند باشد.

جلوگیری از چین و چروک پوست

گیاه کاجیره به دلیل برخورداری از اسید لینولئیک برای حفظ سلامتی پوست موثر است. استفاده از روغن این گیاه نیز دارای به چند قرن قبل مربوط می شود. ترکیب آب گرم و اسید لینولئیک موجود در گیاه کاجیره می تواند برای از بین بردن آکنه و پر کردن منافذ پوستی موثر باشد. همچنین این اسید باعث از بین رفتن لکه های پوستی و ترمیم سلول های پوستی می شود.

کاهش دردهای پیش از قاعدگی یا PMS

دردهای هنگام قاعدگی می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند در زنان شود. روغن استخراج شده از کاجیره موجب کاهش دردهای پیش از قاعدگی شود. همچنین قادر به کنترل چرخه ی قاعدگی است.

تسکین دردهای روماتیمسمی و آرتروز

این روغن دارای طبیعت گرم و خشک است و همین مسئله می تواند دردهای روماتیسمی را کنترل کرده و باعث افزایش گردش خون می شود.

کمک به رویش موها

روغن حاصل از کاجیره با جلوگیری از ریزش مو و خشکی آن باعث ایجاد رطوبت در مو شده و به آن نرمی می بخشد. این روغن با داشتن اسید اولئیک و سایر ترکیبات سلامت مو را تضمین می کند.

عوارض و مضرات روغن کاجیره

مصرف این گیاه در بارداری ممنوع بوده و می تواند سقط جنین را همراه داشته باشد. بهتر است استفاده از روغن آن نیز محتاطانه بوده و محدود شود.

روغن حاصل از کاجیره به دلیل توانایی رقیق کردن خون برای افرادی که عمل جراحی در پیش دارند نباید مصرف شود، زیرا می تواند خونریزی بعد عمل را افزایش دهد.

قیمت روغن کاج و کاجیره، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا