Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

اصول نگهداری استخر چگونه است؟

اصول نگهداری استخر بعد از این که استخری ساخته و راه اندزی می شود، مهمترین اقدام است. اصلی ترین فاکتور در نگهداری از یک استخر، بهداشت و تمیزی آن است. کلر معمول ترین ماده شیمیایی است که برای پاکسازی آب استخر و ضدعفونی آن به کار برده می شود. کلر استخر می تواند در انواع مختلفی به کار برده شود. قرص و پودر کلر، بیشترین کاربرد را دارند. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با اصول نگهداری استخر آشنا می شویم.

نگهداری از استخر

در نگهداری آب استخر باید یک سری اصول رعایت شود. زیرا وجود آلودگی ها و انواع میکروارگانیسم ها می تواند سلامتی افراد را به خطر اندازد. استفاده از کلر استخر و تعویض آب استخر نمونه هایی از راه های سالم نگه داشتن آب استخر است. به طور کلی استخرها به دو دسته روباز و سربسته تقسیم می شوند. نگهداری از هر کدام این استخرها، دارای اصول خاصی است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. به عنوان مثال حفاظت از استخر روباز مشکل تر بوده و نگهداری آن در زمستان و پاییز اهمیت بیشتری دارد.

اصول نگهداری استخر روباز

در مراقبت از استخرهای روباز باید دقت کرد که به دلیل در معرض بودن هوا به محافظت بیشتری نیاز دارد. سطح این استخرها در فصل سرد سال باید پوشانده شود. استفاده از انواع روکش ها باعث می شود تا گرد و خاک، حیوانات و حشرات وارد آب استخر نشود.

دومین اصل در نگهداری از استخرهای روباز، مراقبت از قطعات این استخرهاست. سالم بودن تجهیزاتی چون فیلتر استخر، پمپ تصفیه استخر، هیتر و … باید به طور مرتب بررسی شود. عدم توجه به آن ها، باعث می شود تا در مدت زمانی کوتاهی نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند.

اصول نگهداری استخر روباز
اصول نگهداری استخر روباز

هر سال یکبار بهتر است استخرهای روباز توسط یک متخصص چک و سرویس شود. به عنوان مثال این استخرها باید از نظر میزان مواد شیمیایی بررسی شود تا دیواره های استخر دچار آسیب نشود. بهتر است این کار هر دو ماه یکبار صورت گیرد. برای حفاظت از استخر، از حسگرها و سنسورهای دما استفاده کنید.

دقت در میزان سختی آب و کلسیم موجود، از نکات دیگر مورد توجه است. زیرا کلسیم زیادی، ایجاد رسوب در سطح آب کرده و به تجهیزات آن آسیب می زند. با این حساب با آنالیز آب ورودی به استخر، از آب با درجه سختی کم استفاده کنید.

کلر استخر که برای ضدعفونی آب استخرها به کار برده می شود، ترکیبات کلرداری چون سدیم هیپوکلریت، کلسیم هیپوکلریت، گازکلر و دی کلروایزوسیانورات است.

اصول نگهداری استخرهیا سرپوشیده

همان طور که در بالا گفته شد، عدم توجه به پاکسازی استخرها، طول عمر آن را کاهش داده و باعث آسیب های جدی می شود. مهمترین فاکتور در حفاظت از استخرهای سرپوشیده، ضدعفونی و بهداشت آن ها است.

یکی از این اصول، عدم افزودن مستقیم مواد شیمیایی و شوک دهنده به آب استخرهاست. با استفاده از دستگاه های مخصوص، به تجهیزات و بدنه استخر آسیب نمی رسد. به عنوان مثال قرص کلر را با استفاده از سبد اسکیمر، کلرزن شناور و یا کلرزن خطی اضافه می کنند.

از اصول دیگر، تمیز کردن کف استخر با کمک انواع برس ها و جاروها است. اما نباید برای پاکسازی استخرهای جلبک دار، از جاروهای رباتیک استفاده کرد.

از نکات مهم دیگر، حفظ تعادل مواد شیمیایی آب استخرهاست. زیرا زیاد یا کم بودن میزان PH، باعث ایجاد حساسیت های پوستی و سوزش چشم در استخرها می شود.

کاربرد سیستم تصفیه از روش های دیگر تمیزسازی استخرهای سرپوشیده است. با کار کردن بیشتر پمپ های تصفیه، استخری تمیز خواهی داشت.

تعویض آب استخرهای سرپوشیده و وورد آب تازه، از نکات مهم قابل توجه است.

برای تهیه کلر استخر با کیفیت مناسب، بهتر است مراکز خرید معتبر انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا