Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

حذف ذرات معلق در آب با چه روش هایی صورت می گیرد؟

حذف ذرات معلق در آب علاوه بر این که به ظاهر زیبای آن کمک می کند بلکه باعث بالا بردن کیفیت و سلامت آب نیز می شود. برای این منظور از روش های مختلفی استفاده می شود. با کمک این روش ها، گل و لای، مواد آلی و معدنی و تمام میکروارگانیسم های موجود از بین می رود. در سالم سازی آب از ماده شیمیایی پودر کلر نیز استفاده می شود. شرکت های مختلفی اقدام به تولید این ماده کردند. به همین دلیل انواع مختلف کلر ایرانی مانند کلر پارس تبریز و کلر نیروکلر اصفهان و کلر کلران سمنان و پودر کلر خارجی کلر هندی و کلر آمریکایی در بازار عرضه می شود. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، برخی از روش های حذف ذرات معلق در آب آشنا می شوید.

دلیل حذف ذرات معلق در آب

ورود پساب های بهداشتی و صنعتی به منابع آب ها و دریاچه ها، باعث ایجاد مواد کلوئیدی می شود. همچنین وجود گل و لای، سنگ ریزه ها و فرسایش خاک نیز، باعث کدری آب می شود. نور نمی تواند به درون آب ها نفوذ کرده و میکروارگانیسم های آن را از بین ببرد. به همین دلیل از روش های متعددی استفاده می شود تا کدری آب از بین رفته و آب سالم شود. چون در نتیجه وجود باکتری های مختلف در آب، انواع بیماری های گوارشی و … ایجاد می شود. در این مقاله برخی از این روش ها را بررسی می کنیم.

حذف ذرات معلق در آب
حذف ذرات معلق در آب

از بین بردن ذرات معلق در آب با الکترولیز

حجم زیادی از ذرات کلوئیدی و یون های معلق در آب با استفاده از روش الکترولیز از بین می رود. در این روش، ورقه های آلومینیوم و آهن به کار برده می شود. زیرا وقتی جریان الکتریسیته از آن ها عبور کند، یون های با بار مثبت تولید می کنند. ذرات با بار منفی توسط یون های مثبت ایجاد شده جذب شده و ایجاد لخته می کنند. درنتیجه تشکیل لخته، ذرات باردار ته نشین شده و تا حد زیادی باعث از بین رفتن کدورت آب می شوند.

استفاده از مواد منعقد کننده برای حذف ذرات معلق

مواد منعقد کننده که در گروه پلیمرها قرار دارند، منجر به تسریع در انعقاد و لخته سازی ذرات معلق و مواد آلی و غیرآلی می شوند. پلی آلومینیوم کلراید، پلی فریک سولفات، سولفات فریک، سولفات آلومینیوم و فرو سولفات از جمله مواد پلیمری و معدنی هستند که به عنوان منعقد کننده به کار برده می شوند. اما به جهت داشتن عوارض و اثرات منفی این مواد، کاربرد آن ها کاهش یافته است.

این مواد، چون به دسته های مختلف آنیونی، کاتیونی و خنثی تقسیم می شوند، هر کدام باعث حذف ذرات با بار مخالف می شوند. عملکرد پلیمرها به عنوان پل ارتباطی برای اتثال دادن ذرات و تشکیل لخته است. در تصفیه آب و فاضلاب از پلی الکترولیت و پلی آکریل آمیدها، بسیار استفاده می شود.

کلر ایرانی با قیمت های مختلف باتوجه به نوع شرکت تولید کننده در بازار عرضه می شود.

حذف ذرات معلق در آب با اولترافیلتراسیون

در این روش از فیلترهایی استفاده می شود که با داشتن میانه ای خالی، ار ورود ذرات معلق به آب جلوگیری می کنند. بیشتر از ۹۹ درصد آلودگی ها در آب با این روش از بین می روند. این فیلترها که به کم کردن سختی آب نیز کمک می کند، پلی پروپیلنی هستند. ذراتی با اندازه کمتر از ۰,۰۲ میکرون با این روش حذف می شوند.

کیتوزان برای حذف کدورت آب

با توجه به این که مواد منعقد کننده زیست تخریب ناپذیر بوده و مدت زمانی طولانی در طبیعت ماندگارند، کاربرد آن ها در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. به این دلیل بیوپلیمرهای منعقدکننده ای چون کیتوزان، جایگزین مواد شیمیایی شده است. از مزایای این مواد، زیست تخریب پذیر بودن، ماندگاری کوتاه و همچنین توانایی لخته سازی بالا است.

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا