Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

بهترین پودر کلر چیست

بهترین پودر کلر که دارای بالاترین کیفیت و قیمت مناسب است .پودرهای کلر آمریکایی همچون برند آکواپول آمریکا است که در شرکت های معتبر عرضه می شود. پودر کلر و قرص کلر از متداول ترین موادی هستند که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار برده می شوند. پودر کلر با درصدهای مختلف در بازار عرضه می شود که با توجه به شرایط هر استخری استفاده می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با بهترین پودر کلر و ترکیب آن آشنا می شویم.

پودر کلر و خواص آن

پودر کلر ترکیبی جامد با فرمول  Ca(ClO)۲ است که با نام کلسیم هیپوکلریت خوانده می شود. این ترکیب در محصولات تجاری پودرهای سفید کننده، پودر کلر و آهک کلر به نام ماده اصلی به کار می رود. با توجه به این که این ترکیب در مقایسه با سدیم هیپوکلریت، کلر بیشتری دارد برای تصفیه و پاکسازی آب استخر کاربرد دارد. شکل ظاهری پودر کلر، سفید است در صورتی نمونه های تجاری به رنگ زرد دیده می شود. پودر کلر در آب سخت حل نشده ولی در آب نرم، تا حدی محلول است.

پودر کلر از واکنش میان گاز کلر با کلسیم هیدروکسید تولید می شود. مهمترین مزیت این ترکیب، فعالیت ضد میکروبی آن است که علاوه بر کاربردهای زیاد، هیچ ماده ی سمی باقی نمی گذارد.

بوی کلری قوی از آن شنیده می شود که به دلیل واکنش آن با مولکول های آب موجود در هوا است. پودر کلر دارای خاصیت بازی قوی بوده و H+ آب را جذب می کند. اکسنده ای قوی بودن از خواص مهم دیگر پودر کلر است، زیرا توانایی گرفتن الکترون ها را به سادگی دارد.

پودر کلر که به نام پرکلرین نیز خوانده می شود، در دو نوع خشک (بدون آب) و آبدار (هیدراته) وجود دارد.

بهترین پودر کلر

بهترین پودر کلری که برای ضدعفونی کردن آب استخر مناسب است، سدیم دی کلروایزوسیانورات است. برای تاثیر بهتر، پودر کلر مذکور همراه با قرص کلر به کار برده می شود. معروفترین برند آن نیز آکواپول آمریکا است . چون حل شدن این قرص در آب استخر مدتی طول می کشد، برای استخرهایی که هفتگی استفاده می شوند، مناسب تر است.

اگر در ضدعفونی آب استخرها از کلسیم هیپوکلریت استفاده شود، رنگ آب کدر شده و از شفافیت آن کم می شود. پودر کلر خوب مانند برند آکواپول بعد از استفاده در آب استخر، ته نشین نمی شود. این پودر تاثیر مطلوبی روی ساختار انگل ها و ویروس ها  داشته و باعث نابودی کامل آن ها می شود. در نتیجه پاکسازی آب استخر با این ترکیب، بیماری هایی چون اسهال، استفراغ، التهاب های حاد و مزمن و ناراحتی های پوستی منتقل نمی شود.

نحوه استفاده از پودر کلر

با توجه به این که مقدار پودر کلر مورد نیاز برای هر متر مکعب از حجم استخر، ۵ گرم است، ابتدا باید حجم استخر مورد نظر اندازه گیری شود. سپس مقدار محاسبه شده در یک ظرف آب دو یا سه لیتری حل شده و این محلول غلیظ روی آب استخر پاشیده شود. پودر کلر کاربردی در آب استخر با درصدهای مختلف ۶۵، ۷۰ و ۹۰ و ۱۰۰ است.

باید دقت کرد که مقدار کلر آب استخر بین ۱ تا ۲ppm باشد تا باعث ایجاد حسایت های پوستی برای افراد شناگر نشود. اما در استخرهای روباز، نور خورشید، ذرات کلر را از بین می برد، به این دلیل باید دستگاه های کلرزن بزرگتر به کار برده شود.

پودر کلر به طور مستقیم و با روشی که گفته شد برای آب استخر به کار برده می شود، ولی قرص کلر باید با استفاده از وسایل مخصوصی به کار برده شود. سبد اسکیمر، دستگاه کلرزن شناور و کلرزن خطی از جمله این روش ها برای کاربرد قرص کلر است.

مزایای پودر کلر

پودر کلر علاوه بر این که برای ضدعفونی آب استخر به کار برده می شود، در شیمی آلی به عنوان اکسید کننده کاربرد دارد. کلسیم هیپوکلریت برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی، تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، پاک کردن استخرهای پرورش ماهی و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات به کار برده می شود.

در علم شیمی برای تولید کلروفرم، کلسیم هیپوکلریت را با هالوفرم واکنش می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا