Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را دلایل لنگیدن پا و راه های درمان آن آشنا کنیم. لنگیدن پا یکی از مشکلات جسمانی است که می تواند فعالیت های روزمره ما را مختل کند. این عارضه به دلایل مختلفی در بدن رخ می دهد. در برخی موارد این عارضه به دلیل نقص مادرزادی رخ می دهد. در این مطلب تلاش کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با لنگیدن پا و راه درمان آن بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با کند دمی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

لنگیدن پا چیست

عارضه لنگیدن پا به شرایطی گفته می شود که بیمار نمی تواند به درستی با پای خود را برود. او نمی تواند وزن خود را روی پاهایش تقسیم کند و به دلیل دردی که در یک پا احساس می کند، تمام وزن بدنش را روی پای دیگر می اندازد. افرادی که دچار لنگیدن پا هستند، تنه خود را به سمتی که درد ندارند خم می کنند. آن ها اغلب با یک پا از پله های پایین می آیند. یکی از دلایل بروز این بیماری، انسداد شریان های پا است. آترواسکلروزیس یا سخت شدن شریان ها به عارضه ای گفته می شود که بر اثر آن، مواد چربی یا پلاک روی دیواره داخلی شریان ها تجمع می کنند. این بیماری می تواند سبب تنگی تمام شریان های بدن شود.

تنگی شریان ها اغلب در پایین تنه رخ داده و خونرسانی به عضلات و بافت های مجاور را کاهش می دهد. یکی از شایع ترین عوارضه این مشکل، لنگیدن پا است. در برخی از افرادهمراه با لنگیدن پا، علائمی چون بی حسی، ضعف یا سردی پاها یا کف پاها ظاهر می شود. در صورت عدم درمان و با پیشرفت بیماری ممکن است انگشتان پاها حتی در حین استراحت نیز درد داشته باشند.

هرگونه ایراد در مفصل لگن، مفصل زانو، مچ و کف پا می تواند سبب بروز عارضه لنگیدن پا در افراد شوند. برای مثال اختلال دررفتگی لگن یکی از مهم ترین اختلالاتی است که می تواند سبب بروز این عارضه شود.

علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا
علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا

دلایل بروز لنگیدن پا چیست

با توجه به این که شما در چه سنی قرار دارید یا نوع فعالیت روزانه شما به چه شکل است، دلایل بروز لنگیدن پا در شما متفاوت است. در این قسمت از مقاله سعی کردم تا دلایل بروز لنگیدن پا را برای شما به تفکیک شرح دهیم. پس تا انتهای این بخش با ما همراه باشید.

تغییر شکل پیدا کردن مفصل

در شرایطی که هر یک از مفصل های مهم پا نظیر مفاصل ران، زانو و مچ دچار تغییر در ظاهر خود شوند، عارضه لنگیدن پا رخ می دهد. این تغییر به مرور زمان می تواند سبب ساییدگی و از بین رفتن مفصل پای شما شود. بیشتر تغییر شکل مفصل در مفاصل زانو و لگن رخ می دهد.

آرتروز و بیماری های مربوط به آن

برخی بیماران به دلیل بروز آرتروز دچار لنگیدن پا و تغییر مفصل می شوند. در این شرایط غضروف های میان استخوان ها به طور کامل از بین می رود و استخوان ها به هم ساییده می شوند. این شرایط بسیار دردناک است و دامنه حرکتی بیمار را به شدت محدود می کند.

شکستگی استخوان

دیگر اختلالی که می تواند به عارضه لنگیدن پا منجر شود، شکستگی استخوان است. این عارضه نیز می تواند سبب تغییر شکل مفصل شده و منجر به لنگیدن پای بیمار شود. از جمله این شکستگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دررفتگی مفصل ران

نیمه دررفتگی مفصل ران یا لگن

ساییدگی مفصل ران یا لگن

ضعیف بودن عضلات و اندام های تحتانی

ضعف عضلانی و لنگیدن پا

در برخی موارد لنگیدن پا به دلیل آسیب های استخوانی و مفصلی نیست؛ این عارضه به دلیل ضعف در عضلات نیز می تواند رخ دهد. حتما برای شما هم پیش آمده است که به طور ناگهانی قدرت تحرک خود را از دست بدهید و به اصطلاح پای شما خالی کند. در این شرایط شما دچار ضعف عضلانی شده اید. برخی موارد ممکن است این ضعف گذرا بوده و با استراحت برطرف شود. در موارد دیگر این ضعف حتی با استراحت کردن نیز برطرف نمی شود. با این حساب، حتما باید به پزشک مرجعه کنید تا ضعف عضلانی شما برطرف شود. یکی از مهم ترین عضلاتی که می تواند منجر به بروز این عارضه شود، عضلات ران و لگن هستند.

علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا
علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا

درد در استخوان یا مفصل

هرگونه درد و ناراحتی در استخوان و مفصل های مختلف پای شما رخ دهد، می تواند شما را دچار لنگیدن پا کند. این دردهای می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله دلایلی که سبب بروز دردهای استخوانی و بعد از آن لنگیدن پا می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحت و آسیب دیدگی شدید استخوان

سرطان استخوان

عفونت استخوان

سیاه شدن سر استخوان

خشکی و محدود شدن حرکت مفصل

به جز آسیب دیدگی و ساییدگی مفصل، خشک شدن مفصل نیز می تواند منجر به لنگیدن پا شود. وقتی دامنه حرکتی فرد محدود شده و نمی تواند به راحتی پای خود را تکان دهد، می گویند که دچار خشکی مفصل شده است. در این شرایط انعطاف بیمار نیز به شدت کم می شود. یکی از مهم ترین عوامل بروز این خشکی، بیماری آرتریت روماتویید است. البته بیماری های دیگری نیز سبب خشکی مفاصل می شوند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیر کردن یک مینیسک پاره شده در داخل مفصل

استخوان سازی نابه جا در اطراف مفصل

کوتاه شدن بافت های اطراف مفصل

علت لنگیدن پا در کودکان چیست

در برخی موارد، فردی که دچار لنگیدن پا می شود، یک بزرگسال نیست. بله کودکان نیز می توانند دچار لنگیدن پا شوند. زمانی که کودک شما تازه به راه افتاده است، تشخیص لنگیدن پا در او بسیار مشکل است. با این حال بهتر است او را به دقت زیر نظر داشته باشید، هر گونه علائم مشکوکی در کودک خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. از جمله عواملی که می تواند منجر به لنگیدن پا در کودکان شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

این عارضه به صورت مادرزادی و از بدو تولد در کودک وجود دارد. دررفتگی در ناحیه ران سبب می شود تا سر استخوان ران از داخل حفره استابولوم لگن خارج شود.

با بروز این عارضه مادرزادی، حرکت مفصل ران محدودتر خواهد شد. در چنین شرایطی، کودک در هنگام قرار دادن پا بر روی زمین دچار لنگش می شود. لازم به ذکر است که دراین کودکان مفصل ران قسمت دررفته کوتاه تر به نظر می رسد و همین عامل موجب می شود کودک در هنگام راه رفتن دچار لنگش شود.

عفونت مفصل ران

بله درست شنیده اید! یکی از عوامل بروز مشکل لنگیدن پا در کودکان، عفونت مفصل است. در برخی موارد به دلیل بروز عفونت های دیگر در بدن، باکتری ها خود را به مفاصل می رسانند. سپس در آن قسمت تکثیر شده و عفونت مفصل را پدید می آورند. این بیماری نیز مانند سایر بیماری ها، علائمی دارد که توجه به آن ها می تواند بیماری را به موقع درمان کند. از جمله مهم ترین علائم عفونت مفصل، درد مفصلی است که با حرکت آن شدید تر می شود. در این شرایط کودک نمی تواند به درستی پای آسیب دیده خود را حرکت دهد و دچار لنگیدن پا می شود.

عفونت دیسک بین مهره ای یا دیسکیت

دیگر عفونتی که می تواند منجر به لنگیدن پا در کودکان شود، عفونت دیسک بین مهره ای یا دیسکیت است. در این بیماری التهاب یا عفونت در فضای دیسک های بین مهره ای اتفاق می افتد. از جمله علائم مهم دیسکیت در کودکان، کمردرد شدید است که موجب لنگیدن پا و اختلال در راه رفتن کودک می شود.

علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا
علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا

شکستی استخوان ران و ساق پا

د ربرخی موارد ممکن است به دلیل زمین خوردگی، تصادفات یا سقوط از بلندی، شکستگی تنه استخوان ران و ساق پا در کودکان رخ دهد. همچنین در نوزادان ممکن است شکستگی ران به دلیل یک زایمان سخت ایجاد شود.

با بروز این نوع شکستگی در پایین تنه کودک، محل شکستگی دردناک شده و او نمی تواند به راحتی حرکت کند. اگر کودک شما قادر به راه رفتن باشد، دچار لنگیدن پا می شود.

فلج مغزی

از دیگر دلایل بروز عارضه لنگیدن پا، فلج مغزی در کودکان است. این عارضه تا آخر عمر همراه کودک می ماند. علائم ناشی از بیماری فلج مغزی قبل از سه سالگی نمایان می شود و کودک مبتلا به این بیماری در هنگام راه رفتن دچار لنگش خواهد بود.

روماتیسم

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که امکان ابتلا به آن در کودکان بسیار بالاست؛ زیرا علت این بیماری نوعی عفونت گلویی است که توسط یک نوع باکتری با نام استرپتوکوک پدید می آید. اولین علامت بیماری روماتیسم، ایجاد تورم در مفصل های اصلی بدن است که همین عامل به مرور زمان موجب اختلال در عملکرد طبیعی بدن و بروز اختلالات حرکتی می شود.

البته علت لنگیدن پا در کودکان همیشه مربوط به بیماری یا اختلالی در پاها نیست زیرا عواملی مانند وارد شدن ضربه در حین بازی، کشیدگی عضله نیز می تواند در بروز این نوع دردها دخیل باشد. پس اگر لنگیدن پا بیش از یک هفته باقی بماند و به مرور زمان شدیدتر شود باید هر چه سریع تر تحت بررسی قرار بگیرد.

علت لنگیدن پا بعد از شکستگی چیست

گاهی اوقات ممکن است لنگیدن پا بر اثر شکستگی رخ بدهد. این شرایطی زمانی ایجاد می شود که استخوان به درستی جوش نخورده و هنوز درد دارد. لنگیدن پا بعد از شکستگی یکی از شایع ترین عوارض شکستگی است که به دنبال تغییراتی که در استخوان رخ می دهد. لنگیدن پا بعد از شکستگی می توانند به علل زیر رخ دهد:

بد جوش خوردن شکستگی

احساس درد شدید در ناحیه شکستگی

عفونت یا عفونی شدن محل شکستگی

کوتاه شدن استخوان ران

ضعف شدن عضلات ران به دلیل بی حرکت ماندن مفصل

علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا
علت لنگیدن پا چیست؟ | دارو و درمان لنگیدن پا

علائم لنگیدن پا

به جز دردی که شما در یکی از قسمت های پا و مفاصل آن تجربه می کنید، علائم دیگری نیز می تواند هشدار جدی برای شما به حساب بیاید که نیاز به یک درمان پزشکی دارید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف

گرفتگی

خستگی

سنگینی

بی حسی

پوست سرد

تغییر رنگ پوست

پوست براق و عدم وجود مو

زخم هایی که خوب نمی شوند

وجود صدا در شریان های پا

سوزش یا درد در پاها در هنگام استراحت

پوست رنگ پریده وقتی پای شما بالا است

درد شدید و دائمی که به بی حسی تبدیل می شود

درمان لنگیدن پا

با توجه به این که علت بروز عارضه لنگیدن پا در شما چیست، درمان متفاوتی برای آن در نظر گرفته می شود. اگر علت لنگیدن پای شما یک بیماری زمینه ای باشد، با درمان آن بیماری زمینه ای لنگیدن پا برطرف می شود. برای مثال بیماری گرفتگی شریان ها در صورت برطرف شدن لنگش پا را نیز درمان می کند.

اگر عارضه لنگیدن پا به دلیل شکستگی رخ داده باید از گچ گرفتن عضو کمک بگیرید.

بد جوش خوردن استخوان و بیماری های مربوط به آن نیز با فیزیوتراپی یا عمل جراحی درمان می شوند.

برای جلوگیری از بروز لنگیدن پا بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. اگر دچار بیماری های زمینه ای هستید، حتما داروهای خود را سر وقت مصرف کنید. از سیگار مشیدن بپرهیزید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

برای درمان لنگیدن پای کودکان به متخصص ارتوپد اطفال مراجعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا