Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

انواع فیلتر تصفیه استخر چیست

انواع فیلتر تصفیه استخر سه نوع فیلتر شنی، کارتریجی و دیاتومه است. مهمترین دغدغه در هر استخری، ضدعفونی و پاکسازی آب آن است که فیلتر تصفیه استخر برای این منظور به کار برده می شود. آلودگی های موجود در آب استخر با این فیلتر حذف شده و آب استخر پاک می شود. فاکتورهای مهمی در انتخاب نوع فیلتر استخر باید مورد توجه قرار گیرد. پاکسازی آب استخر می تواند علاوه بر فیلتر تصفیه با مواد شیمیایی چون کلر صورت گیرد. پودر کلر و قرص کلر شکل های متداول کلر برای این امر هستند. انواع فیلتر تصفیه استخر را با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می شناسید.

فیلتر تصفیه استخر چیست؟

فیلتر تصفیه استخر به عنوان منبعی تعریف می شود که گرد و غبار و ذرات موجود در آب استخر را از بین می برد. با فیلتراسیون، آلاینده های موجود در آب استخر پاکسازی شده و آب شفاف می شود. به جهت این که ضدعفونی و پاکسازی استخر برای جلوگیری از انتشار بیماری های گوارشی و پوستی حائز اهمیت است، از روش های مختلفی برای تمیز کردن آب استخر استفاده می شود. فیلتر تصفیه یکی از این روش ها است که دارای انواع مختلفی است. سه نوع فیلتر شنی، کارتریجی و دیاتومه است که در این مقاله بررسی می شود.

فیلتر تصفیه استخر چیست؟
فیلتر تصفیه استخر چیست؟

اما باید توجه کرد که فیلتر تصفیه به تنهایی توانایی از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در آب را نداشته و آب خروجی از فیلتر لازم است که با استفاده از مواد شیمیایی چون پودرکلر، ضدعفونی شود.

انواع فیلتر تصفیه استخر

فیلتر شنی

شن و سنگریزه در فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر با فیلتر شنی به کار برده می شود. روش تصفیه با این فیلتر بدین گونه است که ابتدا آب کثیف از بالای فیلتر وارد شده و بعد از عبور از لایه های مختلف شن و سنگریزه و حذف آلاینده ها، از پایین فیلتر خارج می شود. در این روش، جداسازی آلاینده ها با دو روش انجام می شود. یکی این که ذرات جامد معلق با اندازه بزرگ، بین حفرات ریزبین دانه های فیلتر، گیر می کند. در روش بعدی به آب فیلتر مواد شیمیایی چون سولفات آلومینیوم اضافه می کنند تا آلاینده ها به صورت لخته درآید. زیرا مواد ژلاتینی، خیلی آسان به دانه های شن متصل می شوند.

شست و شوی فیلتر شنی

با مشاهده علایمی چون بالا رفتن فشار فیلتر و پایین آمدن میزان آب خروجی، فیلتر شنی نیاز به تمیز کردن دارد. برای این هدف، جریان آب معکوس شده و علاوه بر این که شن و سنگریزه های موجود پاک می شوند، آبی که برای شست و شو استفاده شده، خارج می شود. این فرایند که شست و شوی معکوس خوانده می شود، به آسانی توسط شیر روی فیلتر صوتر می گیرد. تعویض شن و سنگریزه ها زمانی صورت می گیرد که در نتیجه استفاده طولانی مدت، کارایی آن ها از بین رفته باشد.

فیلتر کارتریجی

در فیلترهای کارتریجی که عملکردی مشابه فیلترهای تصفیه آب خانگی دارند، تصفیه آب با عبور از سطح فیلتر صورت می گیرد. جنس سطح فیلترها شبیه به لایه های پارچه ای است. با توجه به این که سطح فیلترینگ فیلترهای کارتریجی بیشتر از شنی است، به تعداد دفعات کمتری برای تصفیه آب نیاز است. اما در این فیلترها، فشار کاری طراحی شده کمتر از نوع شنی است. با این فیلتر، ذراتی با قطر ۱۰ تا ۱۵ میکرون از آب حذف می شوند.

تمیزسازی فیلتر کارتریجی، یک یا دو بار در هر فصل صورت می گیرد که با جداسازی فیلتر و شست و شوی آن صورت می گیرد. اگر از فیلترهای باکیفیت استفاده شود، چندین سال عمر می کنند.

فیلتر دیاتومه

یکی از انواع فیلتر تصفیه استخر، نوع دیاتومه است. خاک سیلیس یا دیاتوم، پودر فسیلی است که از بقایای گیاهان دریایی ریز با پوسته سیلیسی، تشکیل می شود. توانایی جذب این مواد تا حدی است که می تواند ذرات با اندازه ۵ میکرون را از آب جداسازی کنند. مانند فیلترهای شنی، این فیلترها را نیز باید شست شو داد. نکته ای که باید توجه کرد، فیلترهای دیاتومه، سرطان زا بوده و امروزه کاربرد چندانی ندارند.

پودر کلر به عنوان ماده ای شیمیایی است که به طور مستقیم به آب استخر افزوده می شود تا انواع میکروارگانیسم های موجود را از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا