Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیپرخواننده

الکل سنج ( اتانول سنج ) چیست و به چه کاری می آید؟

الکل سنج ( اتانول سنج ) وسیله ای است که برای سنجش و اندازه گیری مقدار الکل در مایعات ، آب میوه ها و مشروبات الکلی مورد استفاده قرار می گیرد. اتانول سنج  وسیله ای شیشه ای با رنج اندازه گیری ۰ تا ۱۰۰ درصد است که می تواند در خانه ، آزمایشگاههای تشخیص طبی و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

اتانول سنج وسیله شیشه ای مدرج است که هیدرومتر نیز نامیده می شود. با این وسیله می توان مقدار الکل اتانول را در مایعات و نوشیدنی های مختلف بررسی کرد. کار با این وسیله بسیار ساده است و خوانش آن نیز با توجه عدد درج شده بر روی وسیله به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در صنعت خودرو از این وسیله برای اندازه گيری انجماد ضد يخ ماشين استفاده می شود. الکل سنج اتانول ، متانول ، شراب ، مشروب ،  عرق کشمش همگی یک وسیله هستند و کار با آنها نیز یکسان می باشد.

بهترین نوع الکل سنج

در حال حاضر این وسیله توسط کشورها و شرکت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. الکل سنج دقیق چینی ، فرانسوی ،  روسی  ، آمریکایی و غیره برخی از انواع این وسیله در بازار هستند که هر یک نقاط ضعف و قوت خاصی دارند و برحسب دقت خوانش مورد نیاز می توان از هریک از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال جنس شیشه ، خوانایی اعداد درج شده و اندازه گیری سریع مقدار الکل معیاری برای سنجش کیفیت این وسیله است.

قیمت خرید و فروش الکل سنج

قیمت این دستگاه بر اساس شرکت و کشور سازنده متفاوت است و شما می توانید آن را با قیمت های مختلفی بر اساس حساسیت در بازار پیدا کنید. از بین موارد موجود در بازار هیدرومترهای شیشه ای ارزانترین و اتانول سنج های گرینر یا لودویک اشنایدر آلمان به دلیل دقت بالا گرانترین وسیله های موجود در بازار هستند. برخی از این وسیله ها همراه با استوانه الکل سنج خرید و فروش می شوند تا کار برای مشتریان ساده تر شود.

الکل سنج ( اتانول سنج ) چیست و به چه کاری می آید؟

الکل سنج دیجیتال

این وسیله نوع پیشرفته تر الکل سنج آنالوگ است که دقت و قیمت بالاتری دارد و  بر اساس واحد درصد و در رنج ۱۰ تا ۱۰۰%  کار می کند و می توان از آن برای تشخیص مصرف الکل توسط افراد نیز استفاده کرد.

این دستگاه با باطری کار می کند و برای روشن کردن دستگاه کافی است دکمه روی آن را به مدت ۲ ثانیه نگهدارید وقتی دستگاه شروع به کار کرد از عدد ۱۰۰  به ۰ می رسد زمانی که این عدد به ۰ رسید می توانید داخل دستگاه فوت کنید این عدد درصد و مقدار مصرف الکل توسط فرد را نشان می دهد.

اتانول سنج دیجیتال مایعات با دقت یک درصد به عنوان تستر الکل در مایعات و ترکیبات شیمیایی استفاده می گردد. از این دستگاه در داروسازی و صنایع غذایی استفاده می شود زیرا طی ۴ ثانیه مقدار الکل را در مایعات نشان می دهد. برای سنجش الکل در مایعات کمی از محلول را داخل پراپ بالای دستگاه  ریخته و ۴ ثانیه صبر کنید درصد الکل نمونه در ال سی دی دستگاه نمایش داده می شود.

نحوه و طریقه کار با الکل سنج

برای استفاده صحیح از این وسیله باید نمونه  را ترجیحا تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر در یک ظرف تمیز و ترجیحا استوانه مدرج  شیشه ای یا پلاستیکی ریخته و اتانول سنج را به آرامی داخل مایع قرار می دهیم و صبر می کنیم حرکت آن متوقف شود. در این مرحله از بغل ظرف به وسیله نگاه می کنیم تا ببینیم سطح مایع با کدام عدد روی اناتول سنج مماس است با خوانش آن عدد درصد الکل در نمونه مشخص خواهد شد. در صورت در دسترس نبودن استوانه مدرج می توانید از قوطی های پلاستیکی نوشابه نیز برای این منظور استفاده کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا