Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تبلیغات(رپورتاژ آگهی)

هود شیمیایی

در محیط‌های آزمایشگاهی با توجه به اهمیت خروج ذرات مضر تولیدشده در واکنش‌های مختلف، به‌کارگیری هود شیمیایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هودهای شیمیایی می‌تواند به‌خوبی دود و سایر ذرات معلق را از محیط آزمایشگاه خارج کند و در بهبود سلامت و سطح ایمنی کارکنان تاثیرگذار باشد.
دقت داشته باشید، هودهای شیمیایی کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند برای اهداف مختلف موثر باشد. در ادامه مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ، با ما همراه باشید تا با کاربردهای مختلف این نوع دستگاه‎‌ها بیشتر آشنا شوید. همچنین، نحوه عملکرد آن را به‌طور کامل بیان خواهیم کرد.

هود شیمیایی چیست و چه اهمیتی دارد؟

هود‌های شیمیایی ازجمله دستگاه‌هایی محسوب می‎‌شود که در محیط‌های آزمایشگاهی برای افزایش سطح ایمنی مورد استفاده قرار می‎‎گیرد. توجه به این نکته ضروری خواهد بود که هودهای آزمایشگاهی خود در چندین نوع طراحی می‌شود که نمونه شیمیایی، یکی از مدل‌های آن‌ها است.
این نوع هود همان‌طور که از نامش مشخص است، بیشتر برای خارج‌کردن ذرات شیمیایی کاربرد دارد. با توجه به اینکه برخی از ذرات تولیدشده در محیط‌های آزمایشگاهی سمی است، می‌تواند برای سلامت تکنسین آسیب‌رسان باشد. به همین دلیل، حتما باید برای افزایش ضریب ایمنی محیط، از چنین دستگاه‌هایی استفاده شود.
به‌عنوان مثال، برخی از ترکیباتی که در واکنش‌هایی شیمیایی تولید می‎شود، می‌تواند در گذر زمان عوارض جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد. سرطان یکی از عوارضی است که درصورت عدم به‌کارگیری تجهیزات ایمنی نظیر هود، احتمال بروز در کارکنان وجود دارد.
باید این موضوع را درنظر داشته باشید که هود شیمیایی امروز خود در انواع مختلف طراحی و به بازار عرضه می‌شود. هرکدام از انواع این محصولات با توجه به امکانات و قطعاتی که برایشان درنظر گرفته می‌شود، کارایی متفاوتی خواهد داشت.

عملکرد هودهای شیمیایی به‎ چه صورت است؟

چنین دستگاه‌هایی معمولا به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا بتواند هوای محیط را به‎میزان مطلوبی تهویه کند. زمانی‌که هود فعال می‌شود، هوا را به‌سمت محفظه خود می‌کشد و ذرات آلوده را به محیط بیرون هدایت خواهد کرد.
در ادامه، با توجه به نوع هود آن هوا را به‌ بیرون از محیط یا مجددا به داخل آزمایشگاه می‌فرستد. در حقیقت، برخی از انواع مدل‌های موجود در بازار، از این فناوری برخوردار است که هوا را دوباره فیلتر کند و به داخل محیط آزمایشگاه برگرداند.
بااین‌حال، اکثر چنین تجهیزاتی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که هوا را به بیرون از محیط هدایت کند. معمولا فن موجود در قسمت بالایی ساختمان، چنین کاری را انجام می‌دهد و هوا را به‌سمت اتمسفر محیط بیرون هدایت خواهد کرد.

هود آزمایشگاه شیمیایی
هود آزمایشگاه شیمیایی

قطعات به کاررفته در هودهای شیمیایی

با درنظرگرفتن اینکه هودهای شیمیایی در انواع مختلفی تولید می‌شود، از فناوری‌ و قطعات متفاوت برای آن‌ها استفاده خواهد شد. بااین‌حال، در همه آن‌ها از‌ یک‌سری قطعات مشترک به‌کارگرفته می‌شود که در ادامه به بررسی عملکرد هریک می‌پردازیم:
ن دیواره خارجی هودهای شیمیایی معمولا بسته به مدل آن، از متریال‌های مختلفی طراحی می‌شود. پلی‌پروپیلن، MDFF با روکش HPL و اسنتلس استیل ازجمله موادی است که برای ساخت بدنه خارجی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• برای ساخت بدنه داخلی چنین محصولات به‌منظور آنکه بتواند از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد، از متریال‌هایی نظیر پلی‌پروپیلن، MDF، اسنتلس استیل و HPL استفاده می‌شود. هرکدام از این مواد می‌تواند گزینه مناسبی برای هود شیمیایی آزمایشگاه باشد.
• چنین محصولاتی از یک فن با قدرت بالا برخوردار است تا بتواند ذرات آلوده را به‌خوبی از محیط جمع‎آوری کند.
• هود‌های شیمیایی با کمک لوله‌ها و اتصالاتی که دارد، می‌تواند هوا را به محیط بیرون هدایت کند.
و برخی از مدل‌ها از یک‌سری کمدهای نگهدارنده برخوردار است که در جمع‌آوری مواد مختلف کاربرد دارد. به‌عنوان مثال، مواد اسید و باز می‌تواند در چنین محفظه‌ای نگهداری شود.
ش برخی از مدل‌ها از فیلتر برای تهویه بهتر هوای محیط استفاده می‎کند و می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای افزایش سطح ایمنی کارکنان باشد.

هود شیمیایی چه کاربردهایی دارد؟

پیش‌تر هم اشاره شد که چنین دستگاه‌هایی می‌تواند برای افزایش ضریب ایمنی محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد. کار این تجهیزات، خروج ذرات آلوده و سمی به محیط خارج از آزمایشگاه است. در ادامه این بخش، بیشتر درمورد کاربردهای هودهای شیمیایی صحبت کرده‎‌ایم:

حذف ذرات آلوده و سمی از محیط آزمایشگاه با کمک هود آزمایشگاهی
زمانی‎‌که واکنش‌های شیمیایی مختلفی در محیط آزمایشگاه انجام می‎‌شود، مطمئنا ذرات و ترکیباتی تولید خواهد شد که اثر آن‌ها روی سلامت کارکنان متفاوت است. به همین دلیل، استفاده از هودهای شیمیایی برای خروج چنین ذراتی از محیط آزمایشگاه ضروری خواهد بود.

تهویه بهتر هوای آزمایشگاه با هود شیمیایی

از دیگر کاربردهایی که می‌تواند برای چنین تجهیزاتی درنظر گرفت، تهویه هوای داخل محیط آزمایشگاه است. با درنظرگرفتن آنکه تکنسین مجبور است در یک محیط محصور به فعالیت خود ادامه دهد، به‌کارگیری هودهای شیمیایی می‌تواند این امر را ممکن کند.

هود آزمایشگاهی
هود آزمایشگاهی

محافظت از تکنسین در برابر عوامل خطر با هودهای شیمیایی

برخی از گازهایی که حین انجام کارهای آزمایشگاهی تولید می‎شود، می‌تواند از خاصیت اشتعال‌آوری برخوردار باشد. با توجه به این امر، اگر برای حذف چنین گازهایی اقدام نکنید، احتمال آتش‌سوزی و به‌خطرافتادن جان کارکنان وجود خواهد داشت. به همین علت، امروز از هودهای مختلف برای خارج‌کردن هوای داخل کابین کمک گرفته می‎شود.

نکات مهم حین استفاده از هود شیمیایی

یکی از نکات بسیار مهمی که برای تهیه چنین دستگاه‌هایی باید به آن توجه کنید، محل نصب تجهیزات است. هودهای این‌چنینی باید در محیط آزمایشگاه در موقعیتی قرار بگیرد که هنگام کار و انجام واکنش‌های مختلف، بتواند به‌خوبی گاز و ذرات را به خارج از کابین منتقل کند.
دقت داشته باشید، برای جلوگیری از هرگونه حادثه، توصیه می‎شود چنین تجهیزاتی را دور از در و پنجره قرار دهید. درصورتی‌که چنین موضوعی را رعایت نکنید، با بروز حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی، راه خروج بسته می‌شود و ایمنی کارکنان به‌خطر خواهد افتاد.
علاوه‌بر این‌ها، درصورتی‌که تجهیزاتی مثل هود را در نزدیکی در و پنجره قرار دهید، کارکنان مختلف در معرض ذرات آلوده قرار می‌گیرند. به همین علت، باید در مورد محل قرارگیری هودهای شیمیایی، از قبل مکان مناسبی را درنظر بگیرید.
اپراتوری که در چنین محیطی کار می‌کند، باید به این موضوع توجه داشته باشد که تمامی نکات ایمنی حین انجام واکنش‌های مختلف را به‌خاطر بسپارد. به‌عنوان مثال، نباید سر خود را نزدیک دهانه چنین تجهیزاتی نگه دارد؛ چراکه سبب افزایش احتمال تماس با ذرات آلوده می‎شود.
از دیگر نکاتی که اپراتور باید حین کار با چنین هودهایی آن را رعایت کند، عدم حرکت‌ سریع‌ دست‌ها است. حرکت سریع می‌تواند سبب افزایش نشت ذرات آلوده از محفظه هود به محیط آزمایشگاه شود و فرد را در معرض خطر قرار دهد.
به‌علاوه، به‌هیچ‌عنوان نباید در محیطی که اپراتور درحال فعالیت است، فشار منفی ایجاد شود. درصورتی‌که چنین موضوعی رعایت نشود، فشار منفی سبب خواهد شد گاز و سایر ذرات آلوده از محفظه دستگاه به محیط راه پیدا کند. به همین سبب، کابینی که اپراتور در آن به انجام فعالیت می‌پردازد، باید از شرایط مناسبی برخوردار باشد.

جمع‌بندی

در مقاله به این موضوع اشاره شد که به‌کارگیری هود شیمیایی آزمایشگاهی چقدر می‌تواند اهمیت داشته باشد. به همین دلیل، باید به‌دنبال محصولات باکیفیت و درجه‌یکی باشید تا سطح ایمنی اپراتورهای خود را افزایش دهید. با توجه به تنوع زیاد محصولات موجود در بازار، باید بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
شرکت نام‌آشنای پترونیک یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های داخلی بوده که در زمینه تولید، عرضه و نصب انواع مختلف هودهای شیمیایی درحال فعالیت است. مجموعه پترونیک سابقه بسیار درخشانی در این حوزه‌‌ دارد و در سال‌های اخیر با ارائه محصولات باکیفیت و مجهز، سهم زیادی از نیاز بازار را تامین کرده است. شما می‌توانید علاوه‌بر تهیه چنین دستگاه‌هایی، برای طراحی محیط آزمایشگاهی خود از خدمات مشاوره‎ای آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا