Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومیغذایی و دارویی

سوربیتان مونو استئارات چیست و چه کاربردی دارد؟

سوربیتان مونو استئارات ترکیبی با فرمول شیمیایی C24H46O6 است که در درجه اول به عنوان امولسیون کننده برای مخلوط نگه داشتن آب و روغن استفاده می شود. سوربیتان مونواستئارات در ساخت محصولات غذایی و بهداشتی استفاده می شود و یک سورفاکتانت غیر یونی با خاصیت امولسیون کننده، پراکنده کننده  و مرطوب کننده است.

این ترکیب همچنین برای تولید الیاف مصنوعی ، مایع ماشینکاری فلز و مواد براق کننده در صنعت چرم و به عنوان یک امولسیون کننده در پوشش ها ، سموم دفع آفات و کاربردهای مختلف در صنایع پلاستیک ، مواد غذایی و آرایشی استفاده می شود. این ماده استر اسید چرب سوربیتان (مشتق سوربیتول) و اسید استئاریک است که گاهی موم مصنوعی نامیده می شود که تعادل آب دوست و چربی دوست پایینی  دارد و غیر سمی است.

این ترکیب توسط اتحادیه اروپا برای استفاده به عنوان افزودنی غذایی (امولسیون کننده) باشماره E 491 شناخته و تأیید شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

سوربیتان مونو استئارات چگونه تولید می شود؟

سوربیتان مونو استئارات ( SMS یا  Span 60 ) یک امولسیون کننده است که از ترکیب سوربیتول و اسید استئاریک تولید می شود. این ماده بیشتر در مخمرهای مورد استفاده در پخت و پز برای بهبود فعالیت مخمر خشک فوری هنگامیکه قبل از استفاده رهیدراته می شود ، مورد استفاده قرار می گیرد.

سوربیتول نوعی الکل قندی با طعم شیرین است و می تواند به عنوان جایگزین قند و مرطوب کننده در آدامس ، نعناع ، کلوچه ، نان و کیک استفاده شود. این ماده معمولاً از نشاسته ذرت و سیب زمینی تهیه می شود و روند هیدروژناسیون را دنبال می کند. اسید استئاریک یک اسید چرب اشباع است که در طبیعت هم در چربی ها / روغن های حیوانی و هم در روغن های گیاهی یافت می شود. همچنین می توان از آن در تولید صابون ، مواد آرایشی و شوینده استفاده کرد.

به طور کلی SMS می تواند از استریفیکاسیون مستقیم سوربیتول و اسید استئاریک ساخته شود. البته در صورت وجود مقدار زیاد اسید استئاریک هنگام واکنش، تری استئارات سوربیتان (E492) تولید خواهد شد.

سوربیتان مونو استئارات چیست و چه کاربردی دارد؟
سوربیتان مونو استئارات چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای سوربیتان مونو استئارات

سوربیتان مونو استئارات یک سورفکتانت غیر یونی است که به عنوان افزودنی غذایی و همچنین در فرمولاسیون داروها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. این ماده در مقادیری بیش از مقدار منطقی که برای انجام اثر مورد نظر لازم است ، توسط FDA تأیید شده است. ۵/۵٪ لیپوسورب S (سوربیتان مونو استئارات) برای امولسیون های روغن در آب در ترکیب با امولسیفایر آبدوست- لیپوفیلیک برای تولید لوسیون ها و کرم های مراقبت از پوست و مو و  پایه های آرایش استفاده می شود.

وزیکول های مبتنی بر مونوسترات سوربیتان (niosomes) فرموله شده برای افزایش فراهمی زیستی خوراکی به عنوان وسیله حمل دارو  مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ترکیب با سایر سورفکتانت های غیر یونی برای استفاده در فرمولاسیون های واکسن به عنوان یک افزودنی حاوی ساپونین برای امولسیون های تزریقی روغن در آب ثبت اختراع شده است.

مونواستئارات سوربیتان معمولاً همراه با پلی سوربات ها برای مخلوط نگه داشتن آب و روغن در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود. این ماده معمولاً در مخمر خشک فوری ، امولسیون چربی و روغن ، دسرها ، مکمل های غذایی ، کیک ، مارگارین ، سفید کننده های قهوه و غیره استفاده می شود.

موارد زیر اصلی ترین کاربردها و عملکردهای آن در غذا است:

 

مخمر خشک: رطوبت را حفظ کرده و ماندگاری مخمر خشک را افزایش می دهد و قبل از مخلوط شدن با سایر مواد خمیر ، به رطوبت رسانی سلول های مخمر کمک می کند.

بستنی: امولسیون چربی لبنی را تقویت می کند ، از تشکیل بلورهای یخ جلوگیری می کند و احساس خوب را در دهان بهبود می بخشد.

مارگارین: ثبات امولسیون را بهبود می بخشد و شن و ماسه را کاهش می دهد.

خامه زدن: حجم کف را بهبود بخشیده و باعث بدست آمدن یک کف خوب و سفت می شود.

نان و کیک: حجم نان را افزایش دهید و بافت نان و کیک را بهبود ببخشید.

شیرینی و شکلات: باعث ثبات امولسیون روغن و چربی ها می شود.

ایمنی و خطرات سوربیتان مونو استئارات

این ترکیب تقریباً هیچ عارضه ای ندارد و ایمنی آن توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) و همچنین کمیته مشترک مواد افزودنی های غذایی (FAO / WHO JECFA) تأیید شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا