Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

آشنایی با قیمت خرید و فروش پلاستیک پت PET

پت (PET) یا پلی اتیلن ترفتالات فیبر و رزین مصنوعی سفت و سخت و عضوی از خانواده پلیمرهای پلی استر است. پت در واقع پلیمری است که برای تولید  الیاف پلی استر(۷۰ %) رزین بطری (۲۲%) فیلم (۶%) و رزین های پلی استر مهندسی (۲%) مورد استفاده قرار می گیرد.

پت برای اولین بار در دهه‌ ۱۹۴۰ میلادی و در حین تلاش برای ساخت فیبر نساجی پلیمری توسط شیمیدانان شرکت DuPont از ادغام اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید به دست آمد. از مزایای پت این است که با وجود وزن پایین خود از استحکامی فوق‌ العاده برخوردار است.

در حال حاضر تقاضای جهانی برای تولید PET  سالیانه بالغ بر ۵۶ میلیون تن گزارش شده است. قیمت خرید و فروش پت در ایران به پارامترهای مختلفی از جمله قیمت مواد اولیه و نوسانات دلار بستگی دارد. در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

انواع پت PET

در صنعت نساجی به پلی اتیلن ترفتالات پلی ‌استر و در صنعت بسته‌ بندی مواد غذایی و آشامیدنی به آن   PET  گفته می شود. در حال حاضر این پلیمرها در انواع زیر تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ سه بعدی

به دلیل استحکام و انعطاف ‌پذیری بالا ، پت پلیمری پرکاربرد برای چاپ سه بعدی جهت ساخت نمونه اولیه محصولات است. این ترکیب در ساخت قطعات مکانیکی و برخی تجهیزات الکترونیکی و هر وسیله ای که هم زمان به مقاومت و انعطاف ‌پذیری نیاز داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

ماشین ‌کاری  CNC

از این پلیمرها می توان در مواقعی که چاپگر سه بعدی به دلیل اعمال تنظیمات جهت موادی خاص تنظیم شده می توان برای تولید نمونه اولیه استفاده کرد.

قالب گیری تزریقی

این پلیمر برای تزریق پلاستیک و به شکل خرده‌ پلاستیک مورد استفاده قرار می‌ گیرد زیرا آب ‌رفتن و کوچک شدن پت در حین فرآیند تزریق بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است. البته این مسئله بسته به فشار تزریق، دمای ذوب، ضخامت قالب، دمای قالب و نوع افزودنی‌ها بکار رفته در حین فرآیند متغیر خواهد بود.

آشنایی با قیمت خرید و فروش پلاستیک پت PET
آشنایی با قیمت خرید و فروش پلاستیک پت PET

 روش تولید پت (PET)

برای تولید PET ابتدا اسید ترفتالیک از پارازایلین خالص بدست می ­آید و طی یک فرآیند شیمیایی با اتیلن گلیکول ترکیب شده و نهایتا پلی اتیلن ترفتالات یا  PET در گرید بطری و گرید الیاف در مجتمع­ های پتروشیمی تولید می شود. این ترکیبات در صنایع پایین دستی ذوب شده و طی فرآیندهای شیمیایی به محصولات پلاستیکی تبدیل می شوند.

کاربردها و خواص پت (PET)

PET  پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال­ ها است که به دلیل استحکام مکانیکی بالا ، وزن سبک، بی خطر بودن آن از نظر سمیت و نفوذ ناپذیری در برابر CO2  به طور گسترده­ای در ساخت فیلم های عکاسی، بطری­ های نوشیدنی و الیاف مورد استفاده قرار می گیرد. این پلیمرها همچنین در تهیه الیاف پیوسته BCF و نخ صنعتی و POY ،Staple  منسوجات و پوشاک استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل اینکه PET  تغییری در مزه ایجاد نکرده و در برابر گرما نیز پایدار می باشد در بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب پت

مقاومت شیمیایی بسیار بالا ، قیمت نسبتاً پایین، نسبت استحکام به وزن فوق ‌العاده ، مقاومت در برابر رطوبت و میکروارگانیسم ها ، قابلیت بازیافت به سادگی و شفافیت از مزایای خوب PET هستند که کاربردپذیری آنرا افزایش می دهند.

از معایب پلی اتیلن ترفتالات می توان به حساسیت نسبتاً بالا به اکسیداسیون و تجزیه‌ ناپذیری آن اشاره کرد که هر دو می توانند در کاربرد آن تاثیرگذار باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا