Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

ستو استئاریل الکل چیست و چه کاربردی دارد؟

ستو استئاریل الکل  (Cetostearyl alcohol) که الکل سیتاریل یا الکل استیل استئاریل  نیز نامیده می شود مخلوطی از الکل های چرب است که بیشتر از الکلهای ستیل و استئاریل تشکیل شده  است و به عنوان یک الکل چرب طبقه بندی می شود. این ماده به عنوان تثبیت کننده امولسیون ، ماده مات کننده و سورفاکتانت تقویت کننده کف و همچنین به عنوان یک ماده افزایش دهنده ویسکوزیته آبی و غیر آبی استفاده می شود.

این ترکیب به پوست حالت نرم کنندگی می دهد و می تواند در امولسیون های آب در روغن ، امولسیون های روغن در آب و فرمولاسیون های بی آب از آن استفاده کرد. ستو استئاریل الکل  معمولاً در نرم کننده ها و سایر محصولات مو استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود لطفا ما را همراهی کنید.

این الکل چرب حاوی ۱۰ تا ۳۵% ستیل الکل و ۶۵ تا ۹۰% استئاریل الکل و مقادیر کمی از الکل هایی با زنجیره بلندتر یا کوتاهتر است. این ترکیب در آب نامحلول و در حلال های قطبی ، الکل و مواد نفتی محلول است و با اکسید کننده های قوی و نمک های فلزی ناسازگار است. قیمت خرید و فروش ستو استئاریل الکل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما می توانید آنرا از شرکت های تولید و توزیع کننده مواد شیمیایی تهیه کنید.

ستو استئاریل الکل چیست؟

این الکل ماده ای مومی است که به طور طبیعی از روغن پالم یا روغن نارگیل گرفته می شود ، اما می تواند در آزمایشگاه نیز سنتز شود. این ماده در هر محصولی که بر روی پوست یا مو خود استفاده می کنید و معمولاً در کرم ها ، لوسیون ها ، مرطوب کننده ها و شامپوها یافت می شود . هنگامی که در محصولات آرایشی استفاده می شود ، الکل سیتاریل به عنوان یک امولسیون کننده و تثبیت کننده عمل می کند و از جدا شدن اجزاء محصول جلوگیری می کند. الکل سیتاریل همچنین می تواند با چند نام مختلف روی برچسب محصولات ظاهر شود ، به عنوان مثال الکل C16-18 .

ستو استئاریل الکل چیست و چه کاربردی دارد؟
ستو استئاریل الکل چیست و چه کاربردی دارد؟

فواید ستو استئاریل الکل برای پوست

الکل سیتاریل ماده ای نیست که برای اثرات واقعی آن بر روی پوست استفاده شود بلکه بیشتر برای ترکیب و عملکرد مطلوب محصول به آن اضافه می شود. این الکل عمدتا در محصولات برای تثبیت آنها استفاده می شود به طوری که وقتی آنها را به پوست یا موهای خود می زنید اجزاء آنها جدا نشوند و ترکیب آنها یکدست و صاف باشد.

این الکل به عنوان ماده ضخیم کننده در محصولات برای تقویت بافت و احساس خوب استفاده می شود. اگرچه پوست را نرم می کند ولی این دلیل اصلی استفاده از الکل سیتاریل در یک محصول نیست ، از آنجاییکه یک ماده چرب است و از روغن گرفته می شود ، خاصیت نرم کنندگی دارد و می تواند پوست را نرم و صاف کند.

کاربردهای ستو استئاریل الکل

بیشترین کاربرد این الکل در محصولات آرایشی – بهداشتی و مراقبت از پوست و مو است. علاوه بر این مصارف دارویی نیز دارد و تماس آن با پوست و مو و ناخن ها مشکلی ایجاد نمی کند. این ترکیب در تولید الیاف و لوبریکانت ها مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع غذایی نیز بطور مستقیم و غیر مستقیم در سیستم های آب و روغن و تولید امولسیون استفاده می شود.

این الکل به عنوان مرطوب کننده برای رفع خشکی پوست ، خارش ، سوختگی و تحریکات پوستی استفاده شده و با ایجاد یک لایه روغنی محافظ رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع خشکی پوست می شود. این ترکیب در صنعت نساجی ، دارویی ، شیمیایی و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی ستو استئاریل الکل

اگرچه پنج مورد ابتلا به درماتیت تماسی آلرژیک در رابطه با مصرف محصولات حاوی این ماده گزارش شده است اما خطر واکنش آلرژیک آن ناچیز است و متخصصان پوست می گویند استفاده از الکل سیتاریل در محصولات آرایشی بی خطر است و به طور کلی یک ماده غیر تحریک کننده محسوب می شود.

بلع این الکل بیش از ۵ گرم بر کیلوگرم سمی و مضر است و زیست تخریب پذیر می باشد و باعث آلودگی محیط زیست نخواهد شد.

نکات ایمنی هنگام کار با  ستو استئاریل الکل

تماس این ماده به شکل خالص با پوست می تواند باعث خارش شود و مانند هر ماده شیمیایی دیگری موقع کار کردن با آن باید از دستکش و عینک محافظ استفاده کرد. برای احتیاط بیشتر برای کار با آن هود را روشن کنید و در صورت تماس با چشم ها آنها را با آب فراوان شستشو دهید. این ترکیب در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید تا دو سال قابل نگهداری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا