Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ ‌كش دودين (ملپرکس) چیست و چه فوایدی دارد؟

سم دودين (ملپرکس) متعلق به گروه گوانیدین است و برای پیشگیری و معالجه بیماری های قارچی گیاهان به صورت سمپاشی روی اندام های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. این سم اثرات سیستمیک محدودی دارد و بیشتر برای درمان بیماریهای برگ در درختان میوه استفاده می شود.

سم دودين یا ملپرکس برای محافظت از گیاهانی مانند سیب، توت فرنگی، گردو، گیلاس، گلابی، هلو، زیتون، زرد آلو، پیاز و گیاهان زینتی موثر و کارآمد است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

قیمت خرید و فروش سم دودين (ملپرکس)

این سم در بسته های یک کیلوگرمی خرید و فروش می شود و قبل از استفاده باید طبق دستورالعمل موجود بر روی برچسب آنرا برای محلول پاشی آماده کنید. این سم در بسته بندی اصلی خود در انبارهای سر پوشیده و خشک و خنک با دمای ۳۰-۰ درجه سانتی گراد، به مدت دو سال پایدار است.

کاربرد سم دودين (ملپرکس)

همانطور که گفته شد قارچ کش دودین جزء دسته گوانیدین ها است که مانند دترجنت و با اتصال به بخش چربی دوست غشاء سلولی به بخش لیپیدی فسفولیپید متصل شده و بخش قطبی آن به گروه فسفات فسفولیپید در فاز آبی متصل می ‌شود و با این مکانیسم ساختار غشاء بهم ریخته و در جذب عناصر غذایی و تنفس سلولی اختلال ایجاد می‌ شود و ارگانیسم از بین می رود.

قارچ کش دودین برای کنترل بیماری های مانند لکه سیاه سیب، پوسیدگی میوه، پیچیدگی برگ ( لب شتری) و تا حدودی سفیدک سطحی موثر است.

از دیگر موارد مصرف سم دودین کنترل لکه گلابی، بیماری‌ های برگی توت فرنگی، لکه‌ برگی‌های قارچی در گیلاس، زیتون، کرفس و بسیاری از محصولات دیگر است.

سم قارچ ‌كش دودين (ملپرکس) چیست و چه فوایدی دارد؟
سم قارچ ‌كش دودين (ملپرکس) چیست و چه فوایدی دارد؟

بهترین زمان مصرف سم دودين

برای اعمال اثرات حفاظتی سم ‌پاشی اول در زمان تورم جوانه‌های گل، دوم پس از ریزش گلبرگ‌ها، سوم ۱۰ روز پس از نوبت دوم صورت می گیرد.
در صورت عدم استفاده از سم‌ پاشی حفاظتی، برای درمان  آلودگی‌هایی احتمالی که پس از بارندگی  ایجاد می شوند ، بهترین زمان مصرف قارچ کش دودین تا حداکثر ظرف مدت ۳۶ ساعت پس از بارندگی می باشد.

عوارض سم دودين

این قارچ کش مانند هر سم دیگری در صورت عدم استفاده از تجهیزات حفاظتی هنگام سمپاشی می تواند باعث مسمومیت شود. با مشاهده علائمی مانند سردرد، سرگیجه ، اسهال، تهوع و اختلال در بینایی فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

برای پیشگیری از عوارض همیشه هنگام سم پاشی از خوردن غذا و کشیدن سیگار خودداری کنید و در صورت آلوده شدن هر قسمت از بدن  با سم باید موضع را با آب و صابون شستشو دهید.

توجه داشته باشید که قارچ کش دودین را نباید قبل یا بلافاصله بعد و یا نزدیک به سرما و زمان یخ زدگی استفاده کنید. همچنین برای درختان هلو بعد از ریختن گلبرگ ها نباید از این سم استفاده کرد.

علاوه بر موارد فوق هرگز قارچ کش دودین را با گوگرد و تترادیفون مخلوط نکنید. برخی از درختان از جمله هلو، آلو، انگور و تمشک در اثر استفاده از قارچ کش دودین ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند. همچنین ملپرکس در برخی از ارقام سیب مانند  Golden Delicious روی میوه حالت زنگار ایجاد می کند.

خطرات زیست محیطی سم دودين

این ترکیب برای زنبورها،  ماهی‌ها و سایر آبزیان خطرناک است بنابراین باید از شستشوی ظروف سم در آب‌های سطحی و نهرها خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا