Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیاییعمومی

پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟

پارافین جامد یا موم پارافین یک ماده جامد سفید رنگ است که از مخلوطی از هیدروکربن های اشباع شده تشکیل شده است. از آنجایی که پارافین از نفت خام گرفته می شود ، موم بر پایه نفت نیز شناخته می شود. این ترکیب در آب محلول نیست اما در ترکیبات آلی مانند بنزن ، اتر و غیره، محلول است.

اگرچه موم پارافین کاربردهای مختلفی در صنایع مانند روغن کاری ، عایق بندی و نرم سازی دارد ، اما بیشتر از همه برای ساخت شمع و همچنین در هنگام درمان های زیبایی مانند مانیکور استفاده می شود. موم پارافین عایق بهتری نسبت به سایر مواد به جز برخی پلاستیک ها می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش پارافین جامد

قیمت پارافین بر اساس نوع و کاربرد آن متفاوت است به عنوان مثال قیمت پارافین جامد برای شمع سازی قیمت با قیمت پارافین جامد برای پارافین تراپی متفاوت است.  به دلیل کاربردهای گسترده خرید اینترنتی پارافین و فروش اینترنتی پارافین جامد بازاز گسترده ای دارد.

 

 

تاریخچه کشف پارافین

پارافین را می توان از زغال سنگ ، چوب و شیل نفت استخراج کرد. اولین بار در سال ۱۸۰۷ توسط زمین شناس آبراهام گزنر پارافین از تقطیر نفت خام تولید شد. در آن زمان هزینه تولید پارافین زیاد بود ، اما بعداً هنگامی که منابع جدیدی از پارافین و روش های ارزان تر تولید کشف شد ، منجر به پایین آمدن قیمت این ماده شد. پارافین ، وقتی به صورت جامد تولید می شود ، موم پارافین نامیده می شود ، در حالی که فرم مایع را روغن پارافین می نامند. پارافین کاملاً اشتعال پذیر می باشد و دارای انرژی زیادی است.

پارافین به بسیاری از مواد شیمیایی گفته می شود از مواد جامد نرم سفید یا بی رنگ گرفته تا مایع قابل احتراق تشکیل شده از هیدروکربن های اشباع شده ، که  عمدتاً از سری آلکان ها در یک پالایشگاه نفت به دست می آیند. انواع آن به شرح زیر است:

موم پارافین – فرم جامدی که به عنوان روان کننده و برای کاربردهای دیگر استفاده می شود

پارافین مایع – در لوازم آرایشی و بهداشتی و پزشکی استفاده می شود

روغن معدنی – یک ماده تقطیر نفتی

ژله نفتی – یک پارافین نرم

حقایقی در رابطه با پارافین جامد

از پارافین به عنوان حلال صنعتی و روان کننده استفاده می کنند. از این ترکیب می توان برای محافظت در برابر خوردگی فلزات مختلف استفاده کرد. همچنین می توان به عنوان اجزای پایه برای تولید ترکیبات محافظ در برابر خوردگی حلال یا آب  از آن استفاده کرد.

از نظر شیمیایی ، پارافین ساده ترین و متداول ترین هیدروکربن هایی است که به آنها آلکان نیز گفته می شود و با متان ، سپس اتان ، سپس پروپان و … شروع می شوند.

کوچکترین مولکول های حاوی کربن در این سری از مواد در دمای اتاق به شکل گاز هستند ، سپس با رشد زنجیره کربن به مایع تبدیل می شوند و در نهایت با رسیدن  تعداد کربن آنها به حدود ۲۰ به جامد (یا نیمه جامد) تبدیل می شوند. همانطور که گفتیم پارافین های جامد را معمولاً موم های پارافین می نامند. در اصطلاح رایج ، پارافین معمولاً فقط به فرم های جامد همانند شمع های پارافین اشاره دارد. پارافین ها از نظر شیمیایی و صنعتی کاربردهای بی شماری دارند.

پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟
پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت پارافین ، روغن معدنی و روغن سفید چیست؟

پارافین ها تعدادی از ترکیبات مختلف هیدروکربن با اتم های کربن بین حدود ۱۵ تا ۴۰ هستند.آنها طیف وسیعی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی را به نمایش می گذارند.

  • بعضی از آنها در دمای اتاق جامد هستند – به عنوان مثال موم شمع
  • برخی از روغن های بسیار سبک – پارافین مایع – در لوازم آرایشی استفاده می شود.
  • نفت سفید و سوخت جت  نیز نوعی پارافین هستند.

روغن دیزل حاوی مقدار زیادی پارافین است. برخی از گازوئیل ها حاوی اجزای مومی محلول هستند که در هوای سرد شروع به جامد شدن می کنند. به عنوان سوخت ، پارافین ها دارای عدد اکتان بسیار پایینی هستند ، زیرا آنها بیشتر به صورت  مولکول های “زنجیره بلند” می باشند که در طی فرآیند احتراق تجزیه می شوند و گاهی اوقات ترکیبات خود اشتعالی ایجاد می کنند که نتیجه آن انفجار است. اما ، هنگام تزریق به هوای گرم به راحتی “خودسوز” می شوند و سوخت های احتراق فشاری (دیزل) خوبی را ایجاد می کنند.

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی پارافین جامد

موم پارافین ، بی رنگ یا سفید ، تا حدودی شفاف و به صورت جامد می باشد، دمای ذوب   پارافین جامد از حدود ۴۸ درجه تا ۶۶ درجه سانتی گراد (۱۲۰ درجه تا ۱۵۰ درجه فارنهایت) متغیر می باشد.  پارافین جامد بی رنگ در تولید شمع ها ، کاغذهای مومی ، جلا ، مواد آرایشی و عایق های الکتریکی استفاده می شود. این ماده در استخراج عطر از گلها کاربرد دارد و پایه ای برای پمادهای پزشکی است و پوشش ضد آب برای چوب را تأمین می کند. در کبریت های چوب و کاغذ ، با تأمین سوخت هیدروکربن به راحتی بخار شده ، به اشتعال چوب کبریت کمک می کند.

موم پارافین برای اولین بار در سال ۱۸۶۷ ، کمتر از ۱۰ سال پس از حفر اولین چاه نفت ، به صورت تجاری تولید شد. موم پارافین در اثر سرد شدن به راحتی از نفت به صورت رسوبی بدست می آید.

جالب است بدانید:

موم پارافین مصنوعی پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یکی از محصولات بدست آمده در کشور آلمان ، به صورت تجاری معرفی شد. این محصول مصنوعی از ویژگی منحصر به فرد و خلوص بالایی برخوردار بود و همین امر آن را به جایگزینی مناسب برای برخی موم های گیاهی و به عنوان اصلاح کننده ای برای موم های نفتی و برخی پلاستیک ها مانند پلی اتیلن تبدیل کرده است.

واکس های پارافین مصنوعی ممکن است اکسید شوند و واکس های سخت و زرد کم رنگ با وزن مولکولی بالا تولید کنند که می تواند با محلول های آبی قلیاهای آلی یا معدنی مانند بوراکس ، هیدروکسید سدیم ، تری اتانول امین و مورفولین صابون شود. این پراکندگی های موم به عنوان موم سنگین کف ، به عنوان ضد آب برای منسوجات و کاغذ ، به عنوان مواد برنزه کننده چرم ، به عنوان روان کننده های رسم فلز ، به عنوان مواد پیشگیری کننده در برابر زنگ زدگی  و به عنوان سنگ تراشی و بتن سازی عمل می کنند.

پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟
پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد پارافین جامد در پزشکی

در پزشکی از موم پارافین در درجه اول به عنوان روش های گرما درمانی استفاده می شود که از قابلیت احتباس زیاد حرارت موم پارافین داغ برای انتقال گرما به لایه های عمیق تر پوست و عضله برای تسکین درد ، رگ به رگ شدن ، سفتی عضلات و درد آرتروز استفاده می کنند. در عین حال ، این روش درمانی می تواند دامنه حرکتی را افزایش داده و ماهیچه ها را برای ورزش آماده کند و همچنین آنها را به عنوان بخشی از فیزیوتراپی پیشرونده تنظیم کند.

هنگام استفاده از موم پارافین داغ برای اهداف درمانی رگ های خونی منبسط شده و گردش خون افزایش می یابد. گردش خون، اکسیژن را به سلول های منطقه آسیب دیده وارد می کند و به از بین بردن مواد زائدی که باعث درد در عضلات می شوند کمک می کند.

با این روش آستانه درد کاهش یافته و عضلات شل و انعطاف پذیرتر می شوند ، که به شما کمک می کند تا با فیزیوتراپی مناسب دامنه حرکتی وسیع تری داشته باشید. توجه داشته باشید که استفاده از موم پارافین برای اهداف درمانی به چندین لایه نیاز دارد. هرچه لایه ها بیشتر باشند ، گرما به عضلات ، مفاصل و تاندون ها عمیق تر می شود. هشت لایه یا بیشتر موم  برای این درمان توصیه می شود.

کاربرد پارافین جامد در مواد آرایشی

از نظر شیمیایی ، پارافین دارای مولکول های بزرگی است که روی سطح پوست باقی می مانند و سدی ایجاد می کنند که رطوبت را به دام می اندازد ، گردش خون را افزایش می دهد و پوست را با روغن های خود تغذیه می کند ، به همین دلیل در مرطوب سازی بسیار موثر است.

شاید از خود بپرسید که آیا موم پارافین تا حدی مانند موم مو زدایی است ، اما جواب منفی است ، موم پارافین هیچ شباهتی به موم مو زدایی ندارد. موم پارافین به مو نمی چسبد و نمی توان از آن به همان روشی استفاده کرد که شما می توانید از هر محصول مو زدایی استفاده کنید

یک مزیت اضافی در درمان موم پارافین مرطوب سازی و ترمیم پوست ترک خورده و دهیدراته است. این سرویس در سالن های آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً روی دست ، پا ، آرنج و صورت استفاده می شود. به این ترتیب موم پارافین پوست را صاف می کند.

گرمای موجود در موم ، رگهای خونی را منبسط کرده و گردش خون افزایش می یابد و غدد اکرین، که عرق تولید می کنند و غدد چربی که سبوم تولید می کنند را فعال می کند در نتیجه این فرآیند سموم و آلودگی های منافذ پوست دفع می شوند که نتیجه آن درخشندگی پوست است. معمولاً قبل از درمان با موم پارافین یک مرطوب کننده خوب استفاده می شود تا گرما باعث آبرسانی به لایه های عمیق پوست شود. مناطقی که با پارافین تحت درمان قرار گرفته اند ، هیدراته تر  و نرم تر می شوند.

استفاده آرایشی از پارافین به لایه های کمتری احتیاج دارد: در این مورد بین سه تا ده لایه استفاده می شود  که به میزان خشکی آن محل بستگی دارد.

استفاده از موم پارافین در شمع سازی

موم پارافین یکی از گزینه های رایج  برای ساخت شمع است زیرا موم پارافین بسیار مقرون به صرفه است ، نقطه ذوب کمی دارد و می توان آن را به راحتی تولید کرد. رنگ سفید و مات آن نیز یکی از دلایلی است که پارافین را به یک انتخاب مناسب تبدیل می کند ، شما به راحتی می توانید هر رنگی را با آن مخلوط کرده و در آخر یک شمع رنگی مناسب تولید کنید.

شمع های ساخته شده از موم پارافین ممکن است از خارج زیبا به نظر برسند ، اما اگر نگاهی به اجزای سازنده آن بیندازید نظر خود را تغییر خواهید داد. پارافین حاوی فلزات سنگینی مانند سرب است و هنگام سوزاندن موم پارافین ، مقادیر زیادی فلزات سنگین موجود در هوا را تولید می کند که برای کودکان سمی است و برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیف و عملکرد تنفسی ضعیفی دارند بسیار مضر است

این بخارات سمی می تواند منجر به فشار خون بالا و  آسم شود و ممکن است علائم آلرژی خاصی را ایجاد کند ، برخی از آنها درصورت استفاده طولانی مدت می توانند اثرات مخربی  بر سلامتی داشته باشند

پارافین جامد چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا پارافین جامد از مواد شیمیایی سمی ساخته شده است؟

بیشتر شمع های جدید از موم پارافین ساخته می شوند. این نوع موم به عنوان محصول جانبی از تولید بنزین بدست می آید. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که سوزاندن موم پارافین مواد شیمیایی بالقوه خطرناکی مانند تولوئن  را آزاد می کند. محققان دریافتند که سطح مواد شیمیایی آزاد شده توسط هر نوع شمع بسیار کمتر از مقداری است که باعث مشکلات سلامتی انسان می شود.

در حال حاضر ، هیچ دلیل قطعی مبنی بر آسیب رساندن موم شمع به سلامتی شما وجود ندارد. با این حال اگر نگران اثرات منفی احتمالی برای سلامتی خود هستید می توانید از شمع های ساخته شده از موم سویا یا سایر موم های گیاهی استفاده کنید.

چرا پارافین جامد برای سلامتی مضر است؟

امروزه بیشتر شمع ها از موم پارافین ساخته شده است که هنگام سوختن بنزن و تولوئن را  تولید می کنند که بسیار سمی هستند  (هر دو ماده سرطان زا شناخته شده است). در واقع ، سموم آزاد شده از شمع های پارافین همانند سموم موجود در بخارات سوخت دیزل هستند که با آسم و سرطان ریه ارتباط مستقیم  دارند.

تأثیر پارافین در محیط زیست نیز باید مورد توجه قرار گیرد. نفت خام که منشا موم پارافین می باشد ، بسیار ناپایدار قلمداد می شود و یک منبع تجدید ناپذیر است. این امر همچنین باعث بسیاری از بلایای زیست محیطی ،  نشت نفت ، آسیب به زیستگاه های طبیعی و تغییرات آب و هوایی شده است.

چرا باید از پارافین کمتر استفاده کرد؟

پارافین یک محصول جانبی از صنعت پتروشیمی است ، به این معنی که تولید آن نه پایدار است و نه سازگار با محیط زیست. این ماده باید به شدت با سفید کننده و سایر مواد شیمیایی خالص تصفیه شود که دقیقاً برای محیط زیست مضر و آسیب رسان می باشد.

پارافین به خودی خود ماده ای چرب با بوی نامطبوع است و استفاده از آن چندان مطبوع نخواهد بود. از این رو تولید کنندگان مواد نگهدارنده ، خوشبو کننده ها و مواد شیمیایی حاوی عطر را به پارافین اضافه می کنند تا از آن استفاده شود و این مواد اضافی می توانند باعث تحریک پوست حساس شوند.

حتی بدون اضافه کردن مواد دیگر ، پارافین گاهی اوقات به خودی خود باعث تحریک و التهاب می شود. این ماده یک سد انسداد (ضد آب) بر روی پوست است به این معنی که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث مشکلاتی برای  پوست چرب یا پوست مستعد به آکنه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا