Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومی

لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟

لاجورد یکی از سنگ های مورد استفاده از زمان شروع تاریخ بشر تا حال حاضر است که رنگ آبی آسمانی و عمیق آن نماد سلطنت و افتخار ، خدایان و قدرت ، روح و بینش  در جهان می باشد. این  سنگ نماد جهانی از خرد و حقیقت است.

سنگ لاجورد یک سنگ دگرگونی آبی است که برای هزاران سال توسط مردم به عنوان سنگ قیمتی ، برای مجسمه سازی ، تولید رنگدانه ها و مواد زینتی استفاده می شده است. این سنگ با کیفیت بالا می تواند یک جواهر گران قیمت باشد. مطلوب ترین نمونه های آن دارای رنگ آبی عمیق و حاوی چند قطعه بازتابنده از پیریت طلا هستند.

این سنگ قیمتی به دلیل رنگ روشن و آبی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد و برای خاتم کاری استفاده فراوان دارد و همچنین از آن به عنوان رنگدانه ها برای مواد آرایشی و نقاشی مورد استفاده قرار می گیرد. کنتراست و جذابیت دیداری آن غیر قابل انکار است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

لاجورد از چه چیزی تشکیل شده است؟

امروزه ساخت جواهرات از این سنگ کاربرد اصلی آن است. این سنگ باستانی مجموعه ای از چندین ماده معدنی است. سه ماده معدنی اصلی که لاجورد را تشکیل می دهند عبارتند از لازوریت ، کلسیت و پیریت. این سنگ همچنین می تواند حاوی مقادیر کمتری از دیوپسید ، آمفیبول ، فلدسپات یا میکا باشد. لازوریت ماده ای است که مسئول تولید با ارزشمند ترین رنگ ( آبی روشن شاهی) این گوهر است.

لازم به ذکر است که لاجورد  مانند سنگ های قیمتی دیگر یک ماده معدنی نیست بلکه از چندین ماده معدنی تشکیل شده است. رنگ آبی این سنگ عمدتا از وجود لازوریت ، یک ماده معدنی سیلیکات آبی از گروه سودالیت با ترکیب شیمیایی (Na,Ca)۸(AlSiO۴)۶(S,Cl,SO۴,OH)۲. حاصل می شود.

وقایع زمین شناسی لاجورد

این سنگ در نزدیکی سنگ های آذرین تشکیل می شود که در آن سنگ آهک یا سنگ مرمر با دگرگونی تماسی یا دگرگونی گرمابی دچار تغییر شده است. در این سنگ ها ، لازوریت جایگزین قسمت هایی از سنگ میزبان می شود و اغلب به طور ترجیحی در باندها یا لایه های خاص ایجاد می شود.

افغانستان پیشروترین منبع تولید این سنگ در جهان می باشد. برخی از مناطق کشور افغانستان  برای هزاران سال به طور فعال  در حال استخراج این سنگ بوده اند. کشورهای دیگر که مقادیر قابل توجهی از سنگ لاجورد تولید می کنند  شامل شیلی ، روسیه ، کانادا ، آرژانتین و پاکستان می باشد. در ایالات متحده مقادیر کمی لاجورد در کالیفرنیا ، کلرادو و آریزونا تولید شده است .

لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟
لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟

ترکیب و خواص سنگ لاجورد

نمونه های از لاجورد علاوه بر لازوریت ، معمولاً حاوی کلسیت و پیریت نیزهستند . صدلت ، هائوئین، ولاستونیت، افغانیت، میکا، دولومیت ، دیوپسید ، و تنوع مواد معدنی دیگر نیز ممکن است در آن وجود داشته باشد. برای اینکه  سنگی “لاجورد” نامیده شود ، یک سنگ باید دارای رنگ آبی مشخص  و حداقل دارای ۲۵٪ لازوریت آبی باشد.

از نظر درصد فراوانی کلسیت دومین ماده معدنی فراوان موجود در این سنگ زینتی می باشد. وجود این ماده  در این سنگ قیمتی می تواند بسیار واضح باشد و به صورت لایه های سفید ، شکستگی یا ایجاد لکه هایی  در این سنگ خود را نشان می دهد. همچنین می توانید کلسیت را با لازوریت مخلوط کنید تا سنگی زیبا به رنگ آبی کمرنگ تولید کنید.

پیریت معمولاً در این سنگ به صورت دانه هایی بسیار کوچک و با فاصله های تصادفی و یا به صورت رگه ای  با رنگ طلا وجود دارد. به عنوان سنگ ، لاجورد از چندین ماده معدنی تشکیل شده است که هرکدام دارای سختی ، ویژگی  شکستگی ، وزن مخصوص و رنگ خاص خود می باشند. میزان سختی آن در مقیاس موهس برای کلسیت تا ۶.۵ پیریت است. سختی مواد به محل آزمایش آن نیز بستگی دارد.

تاریخچه تولید لاجورد

لاجورد در تاریخ بشر بسیار محبوب بوده است. استخراج سنگ لاجورد از اوایل ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در استان بدخشان در شمال شرقی افغانستان اتفاق افتاده است. از لاجورد برای ساختن مهره ها ، وسایل کوچک جواهرات و مجسمه های کوچک استفاده می شده است. موارد ذکر شده در سایت های باستانی نوسنگی کشف شده است که قدمت آنها به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در عراق ، پاکستان و افغانستان باز می گردد.

این سنگ قیمتی در بسیاری از مکان های باستانی مصر نیز دیده شده است که قدمت آنها به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و در بسیاری از اشیا زینتی و جواهرات استفاده می شده است. مصریان باستان از لاجورد پودر شده به عنوان مواد آرایشی و رنگدانه ای استفاده می کردند.

در كتاب مقدس كلمه “یاقوت کبود” اغلب به لاجورد اشاره می کند برخی از ترجمه های مدرن کتاب مقدس از کلمه “لاجورد” به جای “یاقوت کبود” استفاده می کنند. . به همین دلیل ، بسیاری از محققان بر این باورند که حداقل برخی از منابع یاقوت کبود در کتاب مقدس در واقع اشاره به لاجورد است.

لاجورد در قرون وسطی در اروپا دیده شده است . این سنگ به شکل جواهرات ، رنگدانه های درشت و ریز آسیاب شده وارد اروپا شده است. امروزه از لاجورد هنوز در جواهرات و اشیای زینتی استفاده می شود. در حال حاضر این سنگ به عنوان یک رنگدانه با مواد مدرن جایگزین شده است ، مگر توسط هنرمندانی که تلاش می کنند از روش های تاریخی استفاده کنند.

استفاده از لاجورد به عنوان جواهر و مواد زینتی

لاجورد بیشترین کاربرد را به عنوان سنگ قیمتی دارد. این سنگ یک ماده محبوب است که بیشتر برای برش دادن به  صورت مهره استفاده می شود. همچنین از آن در پروژه های خاتم کاری یا معرق و اغلب به عنوان ماده ای برای مجسمه های کوچک استفاده می شود. این موارد استفاده از سنگ لاجورد را به محبوب ترین سنگ قیمتی مات آبی تبدیل کرده است.

اگرچه ترجیحات شخصی متفاوت است ،اما  محبوب ترین لاجورد دارای یک رنگ آبی یکدست تا آبی بنفش است. بسیاری از مردم از چند دانه پیریت طلا که به طور تصادفی در آن قرار داده شده یا چند شکستگی یا لکه سنگ کلسیت سفید در آن لذت می برند. با این حال ، هنگامی که درصد پیریت یا کلسیت افزایش یابد مطلوبیت مواد و مقدار آن به طور قابل توجهی کاهش می یابد. گنجاندن خاکستری یا لکه های خاکستری نیز باعث کاهش مطلوبیت این سنگ می شود و قیمت لاجورد را تحت تاثیر قرار می دهد.

لاجورد بهتر است در گوشواره ها ، سنجاق ها و آویزها استفاده شود ، جایی که احتمال سایش کمتری وجود دارد. جواهرات بهتر است در جعبه ها یا کیف های جداگانه یا در سینی های محفظه جداگانه  ذخیره شوند. سنگ های برش خورده باید در کاغذهای جداگانه یا در کیسه های مخصوص  که سنگ ها به یکدیگر برخورد نداشته باشند و ساییده نشوند ، ذخیره و حمل و نقل شوند.

لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟
لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟

روش های فرآوری لاجورد

لاجورد اغلب پس از برش و قبل از فروش به عنوان سنگ قیمتی به شکل مجسمه یا زیور آلات کامل ، فرآوری می شود. لاجورد کمی متخلخل است و اجازه می دهد رنگ را بپذیرد و نگه دارد. بسیاری از موادی که وارد بازار می شود با رنگ آبی تصفیه شده اند تا کلسیت سفید آن را از بین ببرد. پس از آن این سنگ غالباً با موم یا مواد روغنی تصفیه می شوند که باعث درخشش سطوح صیقلی شده و کلسیت موجود در سنگ را آب بندی می کند.

کاربرد لاجورد به عنوان رنگدانه

این سنگ با کیفیت بالا بیش از ۱۰۰۰ سال است که به عنوان رنگدانه معدنی استفاده می شود. تکه های آبی براق  آن از ناخالصی ها جدا شده و به پودر لاجورد تبدیل می شود. سپس می توان پودر را با روغن یا وسیله ای دیگری مخلوط کرد تا به عنوان رنگ استفاده شود.

نقاشی های بی انتهای دوره رنسانس شاهدی بر زیبایی رنگدانه لاجورد می باشند. هنرمندان برجسته آن زمان از این گوهر آبی رنگ به عنوان ماده مخفی اولترا مارین استفاده می کردند ، یک رنگدانه آبی گرانبها که می تواند همه چیز را از اعماق دریاها گرفته تا لباس های مریم مقدس را تداعی کند. رنگدانه لاجورد سال ۱۸۳۴ تکرار نشدنی است و حتی امروز نیز بسیاری معتقدند که هیچ جایگزینی برای شدت رنگ آن وجود ندارد.

برای از بین بردن کلسیت و دولومیت که رنگ آبی را رقیق می کنند ، می توان رنگدانه های با درجه بالاتر تولید کرد. سپس مواد برای پردازش دانه های پیریت و سایر مواد معدنی خارجی فرآوری می شوند. این رنگدانه مشتق از لاپیس ، آبی اولترا مارین نامگذاری شد ، نامی که متعاقباً برای صدها سال مورد استفاده قرار می گرفت.

بهتر است بدانید:

در دوره رنسانس و تا دهه ۱۸۰۰ ، نقاشی هایی که با رنگ آبی فوق العاده ساخته شده اند ، به دلیل هزینه زیاد ، لوکس محسوب می شدند. لاجورد با کیفیت بالا در افغانستان استخراج و برای تولید رنگ آبی فوق العاده به اروپا منتقل می شد. این رنگدانه پرهزینه معمولاً فقط توسط هنرمندان متبحر و کسانی که مشتریانی ثروتمند داشتند استفاده می شد.

در واقع آبی اولترا مارین بدست آمده از سنگ لاجورد یکی از معدود رنگدانه های طبیعی با رنگ آبی دائمی و زنده با پایداری بالا است که  امروزه می تواند بیش از ۱۰۰۰ دلار در هر پوند فروخته شود.

از اواسط دهه ۱۸۰۰ دانشمندان و شیمی دانان شروع به ساخت رنگدانه های آبی مصنوعی به عنوان جایگزین های آبی اولترا مارین ساخته شده از لاجورد کردند.هنرمندی که امروز رنگدانه اولترا مارین ساخته شده از سنگ لاجورد را می خواهد باید مطمئن باشد که این رنگدانه مصنوعی نیست و از لاجورد ساخته شده است. البته رنگدانه های اولترامارین مصنوعی مزایای خود را دارند. رنگ آبی آنها معمولاً عمیق تر و سازگارتر از اولترامارین سنتی است و هزینه آنها نیز بسیار کمتر می باشد.

امروزه به دلیل هزینه زیاد از اولترامارین بدست آمده از لاجورد بسیار کم استفاده می شود و عمدتا توسط هنرمندانی استفاده می شود که در تلاشند فنون تاریخی را بیاموزند یا به نتایج مشابه نقاشان معروف گذشته برسند.

لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟
لاجورد چیست و از خواص و کاربردهای آن چه می دانید؟

قدرت های خاص لاجورد

سنگ لاجورد دارای قدرت های بسیار زیادی می باشد که انرژی آرامش بخش عمیق و ارتباط قوی با خرد کیهانی مهمترین این قدرت ها است. یان سنگ به فرد کمک می کند تا با کیفیت جهانی ، حقیقت و صداقت همسو شود. آبی عمیق لاجورد دارای حضور سلطنتی ، قدرتمند و مرموز است.

لاجورد سنگی نیست که معمولاً بلافاصله آن را دوست داشته باشید انرژی های مرموز و عمیق آن می توانند برای مدت طولانی خنثی باقی بماند تا زمانی که ذهن شخص آماده شود و شهامت کشف اسرار جهان را در سکوت داشته باشد. اعتقاد بر این است که این سنگ به دلیل اتصال آن به انرژی های کیهانی / آسمانی ،  فرد را از تأثیرات منفی محافظت می کند.

معانی لاجورد

لاجورد سنگی بسیار معنوی است و به عنوان سنگ حقیقت و دوستی شناخته می شود. این  سنگ هماهنگی ، عشق و محافظت از روابط را به ارمغان می آورد. همچنین به آگاهی و قضاوت خوب کمک می کند  که می تواند به تعمیق روابط کمک کند. تصور می شود که یک ارتباط معنوی قوی بین دنیای فیزیکی و آسمانی دارد. بسیاری از افراد این سنگ را برای رشد معنوی و کمک به ارتباط با روحیه نگهبان خود مورد استفاده قرار می دهند.

در مراقبه لاجورد با باز کردن چشم سوم و تحریک چاکرای گلو ، آگاهی بصری و روانی را به همراه می آورد. این سنگ یک ابزار بسیار خوب برای تجلی است و به تفکر روشن ، ارتباطات و تخیل خلاق کمک می کند. لاجورد سنگ محبوب نویسندگان نیز می باشد، زیرا اعتقاد بر این است که به جریان طبیعی انرژی نوشتن کمک می کند.

لاجورد یک سنگ محافظ است ، انرژی محافظتی را در برابر حملات ذهنی و جسمی به ارمغان می آورد زیرا به شما امکان می دهد در یک محیط ایمن و محافظت شده  مسائل را کشف و بر آنها غلبه کنید.

چگونه از جواهرات لاجورد خود مراقبت کنیم؟

از آنجا که لاجورد از مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است و هر سنگ می تواند مقادیر مختلفی از هر یک از این مواد معدنی را داشته باشد ، این سنگ می تواند از نظر مقاومت  نیز متفاوت باشد. در مقیاس موهس نسبتاً نرم است اما اغلب برای افزودن قدرت صیقل داده می شود.

ما هنوز هم توصیه می کنیم این نوع از سنگ ها را تحت فشار زیاد قرار ندهید و آنها را با جواهرات دیگر در جایی که ممکن است خراشیده شوند ، نگهداری نکنید. از پاک کردن آن با مواد شیمیایی قوی مانند پاک کننده های خانگی ، اسید سولفوریک و سفید کننده نیز خودداری کنید. توصیه می شود جواهرات لاجورد را با یک پارچه نرم تمیز کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا