Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

کلسیم فسفات دی بازیک چیست و چه کاربردی دارد؟

کلسیم فسفات دی بازیک ترکیبی با فرمول شیمیایی CaHPO4 است که به عنوان فسفات کلسیم منوهیدروژن و دی کلسیم فسفات نیز شناخته می شود.  پیشوند “di” به این دلیل استفاده می شود که تشکیل آنیون HPO42– شامل حذف دو پروتون از اسید فسفریک  H3PO4 است. این ماده به عنوان افزودنی غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و در برخی از خمیردندان ها به عنوان ماده سفید کننده یافت می شود و بطورکلی ماده ای با کاربرد بیولوژیکی است.

دی کلسیم فسفات گرید غذایی یک پودر سفید و بدون بو است. این ماده غالباً به عنوان عامل فرآوری ، اصلاح کننده خمیر ، بافرکننده ، مکمل غذایی ، امولسیون کننده و تثبیت کننده آرد ، کیک ، شیرینی و کالاهای پخته شده استفاده می شود. این محصول همچنین در بیسکویت ، شیرخشک ، نوشیدنی ها ، بستنی و به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش کلسیم فسفات دی بازیک

قیمت خرید و فروش بسته به منابع دی کلسیم فسفات و نوع فسفات کلسیم متفاوت است مثلا قیمت قرص فسفات کلسیم با قیمت خرید دی کلسیم فسفات دامی متفاوت است. برای کاهش هزینه ها می توانید برای خرید دی کلسیم فسفات دامی بطور مستقیم از  کارخانه تولید دی کلسیم فسفات اقدام کنید.

ویژگی های کلسیم فسفات دی بازیک

کلسیم فسفات دی بازیک (DCP) یک رقیق کننده غیر آلی محلول است. اشکال بی آب (کریستال سه کلینیکی) و دی هیدرات (ساختار منوکلینیکی) DCP در ساخت دارو استفاده می شود . فرم هیدراته DCP دارای خواص جریان خوب و رطوبت کم است. بر اساس دما (۴۰-۵۰ درجه سانتیگراد) و رطوبت (۳۲٪ -۷۵٪ رطوبت نسبی٪ RH) موجود در محیط  فرم هیدراته تمایل به از دست دادن آب هیدراتاسیون دارد  که می تواند باعث بی ثباتی شیمیایی شود.

شکل بی آب DCP به دلیل عدم وجود آب در ساختار کریستالی آن ، تخلخل بیشتری نشان می دهد که منجر به تراکم پذیری بهتر و تجزیه سریعتر می شود. فرم دی هیدرات تحت تاثیر دمای بالا در فرآیند دانه بندی مرطوب (جزئی یا کامل) به شکل بی آب تبدیل می شود.

مقایسه بین دو شکل DCP نشان داده است که فرم بی آب دارای تخلخل درون ذره ای بهتر و قابلیت تراکم پذیری بهتری نسبت به فرم دی هیدرات است. علاوه بر این ، به دلیل تخلخل درون ذره ای بالاتر ، تجزیه DCP بی آب بهتر از فرم هیدرات است. گریدهای مختلف DCP در حال حاضر در دسترس است ، گرید درشت برای فشرده سازی مستقیم و گرید متوسط برای دانه بندی مرطوب یا تراکم غلتکی استفاده می شود.

روش تولید کلسیم فسفات دی بازیک

فسفات کلسیم دی بازیک در اثر خنثی سازی هیدروکسید کلسیم با اسید فسفریک تولید می شود که دی هیدرات را به صورت جامد رسوب می دهد. در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد فرم بی آب رسوب می کند:

H3PO4 + Ca (OH) 2 → CaHPO4

برای جلوگیری از تجزیه هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده ، سدیم پیرو فسفات یا تری مگنزیم اکتاهیدرات فسفات اضافه می شود . در یک فرآیند مداوم می توانCaCl2  را با (NH4) 2HPO4 تیمار کرد تا دی هیدرات تشکیل شود:

CaCl2 + (NH4) 2HPO4 → CaHPO4 • ۲H2O

سپس دوغاب دی هیدرات تا حدود ۶۵-۷۰ درجه سانتی گراد گرم می شود و CaHPO4 بی آب را به عنوان رسوب بلوری  معمولاً به صورت بلورهای صاف الماسی که برای پردازش بیشتر مناسب هستند ، تشکیل می دهد. دی هیدرات فسفات کلسیم دی بازیک در سیمان های فسفات کلسیم(CPC)  “بروسیت ” تشکیل می دهد که کاربردهای پزشکی دارند.

کلسیم فسفات دی بازیک چیست و چه کاربردی دارد؟
کلسیم فسفات دی بازیک چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد کلسیم فسفات دی بازیک

این ترکیب عمدتا به عنوان یک مکمل غذایی در غلات صبحانه آماده ، غذاهای سگ ، آرد غنی شده و محصولات رشته ای استفاده می شود. همچنین در برخی از ترکیبات دارویی ، از جمله برخی از محصولات برای از بین بردن بوی بدن استفاده می شود. فسفات کلسیم دی بازیک در برخی از مکمل های غذایی کلسیم تقویت استخوان و در خوراک طیور استفاده می شود. این ماده همچنین در بعضی از خمیردندان ها به عنوان ماده کنترل کننده تارتار استفاده می شود. این ترکیب به شکل دی هیدرات (برسایت) در برخی از سنگ های کلیه و در جرم های دندانی نیز یافت می شود.

کاربرد کلسیم فسفات دی بازیک در صنایع غذایی

دی کلسیم فسفات یک پودر سفید ، بی مزه و ریز بلور است که به طور مکرر در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان ماده بافر کننده ، اصلاح کننده خمیر ، امولسیفایر ، ماده خمیر آور ، مکمل غذایی یا تثبیت کننده استفاده می شود. از آنجا که کلسیم و فسفات از مواد شیمیایی مهم و مفید برای سلامتی هستند ، بسیاری از تولید کنندگان فسفات دی کلسیم را به لیست مواد تشکیل دهنده مواد مغذی و خوراکی خود اضافه می کنند.

بدن انسان برای عملکرد مناسب به کلسیم و فسفر نیاز دارد. این مواد شیمیایی نقش های زیادی در بدن دارند ، از جمله سنتز DNA و ساخت و نگهداری استخوان ها. به همین دلیل ، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی از دی کلسیم فسفات به عنوان افزودنی برای تأمین نیازهای غذایی افراد استفاده می کنند.

کلسیم و فسفات هر دو یون باردار هستند. این بدان معنی است که دی کلسیم فسفات به عنوان یک بافر در غذاهای حاوی اسید یا باز اضافی عمل می کند. دی کلسیم فسفات باعث بهبود بافت بسیاری از غذاهای پخته شده و رشته فرنگی می شود.

این ترکیب به میزان کافی آب غذاها را از بین می برد و مواد را تازه تر نگه می دارد. با افزایش ماندگاری مواد غذایی حاوی دی کلسیم فسفات ، شرکت ها می توانند در هزینه های خود صرفه جویی کنند. فسفات دی کلسیم به عنوان یک عامل خمیرمایه باعث می شود نان و محصولات نانوایی بافتی متخلخل و لطیف تر داشته باشند.

دی کلسیم فسفات هنگامی که به حل شونده ها اضافه می شود ، حلال ها را امولسیون و پایدار می کند و عطر و طعم و بافت خوشایندی به غذاها می بخشد.

کاربرد کلسیم فسفات دی بازیک در پزشکی

این ترکیب برای پیشگیری یا درمان سطح پایین کلسیم خون در افرادی که از رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنند ، استفاده می شود. این دارو ممکن است برای درمان بیماری های ناشی از سطح پایین کلسیم مانند از دست دادن استخوان (پوکی استخوان) ، ضعف استخوان ها (استئومالاسی / راشیتیسم) ، کاهش فعالیت غده پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم) و بیماری عضلانی خاص (تتانیا نهفته) استفاده شود.

این ترکیب به شکل مکمل همچنین ممکن است در بیماران خاص برای اطمینان از دریافت کافی کلسیم (به عنوان مثال زنان باردار ، شیرده یا یائسه ، افرادی که داروهای خاصی مانند فنی توئین ، فنوباربیتال یا پردنیزون را مصرف می کنند) استفاده شود. کلسیم برای عملکرد طبیعی اعصاب ، سلولها ، عضلات و استخوان ضروری است. اگر کلسیم کافی در خون نباشد ، بدن کلسیم را از استخوان ها گرفته و در نتیجه استخوان ها ضعیف می شوند. دریافت مقدار مناسب کلسیم برای ساختن و تقویت استخوان ها بسیار مهم است.

کلسیم فسفات دی بازیک چیست و چه کاربردی دارد؟
کلسیم فسفات دی بازیک چیست و چه کاربردی دارد؟

مشکلات کاربرد کاربرد کلسیم فسفات دی بازیک

دی کلسیم فسفات (DCP) به عنوان ماده پرکننده معمولاً در فرمولاسیون قرص ها استفاده می شود. گریدهای درشت این ماده دارای قابلیت فشردگی خوبی هستند. با این حال ، DCP نامحلول است و می تواند بسیار ساینده باشد. این مسئله می تواند باعث کاهش عمر ابزار به دلیل سایش تجهیزات در هنگام تولید قرص شود. برای غلبه بر این مشکل به سطوح بالای روان کننده نیاز است اما سطح بالای روان کننده های آبگریز نیز می تواند بر مقاومت مکانیکی قرص ها و عملکرد تجزیه / انحلال آنها تأثیر بگذارد. این نگرانی ها منجر به بررسی استفاده از سایر مواد در تولید قرص شده است.

عوارض و خطرات مصرف کلسیم فسفات دی بازیک

قبل از مصرف مکمل های کلسیم  در صورت ابتلا به هرگونه  آلرژی به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد  که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

اگر شرایط پزشکی خاصی دارید این محصول نباید استفاده شود. در صورت داشتن هر یک از مشکلات سلامتی زیر ، قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید: بیماری کلیوی ، سنگ کلیه ، کم یا زیادی اسید معده (آکلرو هیدریا) ، بیماری قلبی ، بیماری لوزالمعده ، بیماری ریوی خاص (سارکوئیدوز) ، مشکل در جذب مواد مغذی از غذا (سندرم سو جذب).

اگر فنیل کتونوریا (PKU) یا هر بیماری دیگری دارید که شما را ملزم به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین) می کند با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. از آنجاییکه  این ترکیب به شیر مادر منتقل می شود قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

کلسیم می تواند باعث کاهش جذب برخی داروها مانند بیس فسفونات ها (به عنوان مثال ، آلندرونات) ، آنتی بیوتیک های تتراسایکلین (مانند داکسی سایکلین ، ماینوسایکلین) ، استراموستین ، لووتیروکسین و آنتی بیوتیک های کینولون (مانند سیپروفلوکساسین ، لووفلوکساسین) شود. بنابراین ، دوزهای این داروها را تا آنجا که ممکن است از دوزهای کلسیم جدا کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا