Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟

یاقوت (Ruby) سنگی اشرافی است که به عنوان  باشکوه ترین گوهرها ، ملکه سنگ ها و سنگ پادشاهان قلمداد می شود. قدیمی ها معتقد بودند که این سنگ از همه سنگ های قیمتی دیگر فراتر است و ارزش آن حتی از الماس نیز بیشتر است. گفته می شود كه كوبلای خان امپراتور چین كلی از شهرها را در ازای یك یاقوت قابل توجه پیشنهاد داده است.

یاقوت طبیعی یکی از چهار سنگ قیمتی “گرانبها” است (از جمله الماس ، زمرد و یاقوت کبود) که بعد از الماس  نادر ترین ، با ارزش ترین و سخت ترین سنگ است. یاقوت قرمز یک ماده معدنی به نام کراوندوم است، اکسید آلومینیوم با کروم مسئول رنگ غنی و قرمز این سنگ قیمتی می باشد. نام این سنگ از واژه لاتین rubeus به معنی “قرمز” گرفته شده است و تا سال ۱۸۰۰ که این سنگ به همراه انواع مختلفی از سنگ ها مانند اسپینل های قرمز ، تورمالین ها و گارنت ها که آنها هم قرمز رنگ بودند ، شناخته میشد . انواع دیگر رنگ های  کراوندوم  موجود در طبیعت به عنوان یاقوت کبود نامگذاری می شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه کشف یاقوت

این سنگ که در طول تاریخ در بسیاری از فرهنگ ها مورد احترام بوده است ، همیشه طلسم اشتیاق ، محافظت و شکوفایی بوده است. این  سنگ نماد خورشید است و رنگ درخشان آن شعله خاموش نشدنی خورشید را در سنگ نشان می دهد که افسانه ها ادعا می کنند حتی از ضخیم ترین لباس نیز می درخشد و نمی توان آن را پنهان کرد.

در گذشته اعتقاد بر این بود که اگر این سنگ  را در آب بیندازند باعث جوشیدن آن می شود و اگر آن را تراش داده و در موم فشار دهید ، موم را ذوب می کند. این سنگ به عنوان یک حرز یا جذابیت برای جلوگیری از آفت و مریضی پوشیده می شده است ، به دارنده آن از خطر قریب الوقوع هشدار می داده ، بدن فرد را ایمن نگه می داشته  و غم و اندیشه های احمقانه را از آن شخص دور می کرده است. این سنگ برای ایجاد آرامش به صاحبش ، راندن رویاهای ترسناک ، مهار شهوت و کمک به حل اختلافات مشهور بود. در افسانه برمه آمده است که قرار دادن یک یاقوت سرخ در داخل بدن باعث می شود شخص کاملاً آسیب ناپذیر باشد.

بهتر است بدانید:

امروزه خصوصیات متافیزیکی این سنگ بسیار حیرت آور می باشد. این کریستال نفیس پرتوی خالص سرخ را با نشاطی بی نظیر در قلمرو مواد معدنی تشعشع می دهد. به طور فعال مرکز چاکرا  را تحریک می کند ، باعث افزایش نشاط و  نیروی زندگی (chi)، در سراسر بدن فیزیکی و روح می شود. این سنگ یک ذهن پاک را ، افزایش تمرکز و انگیزه می بخشد ، و یک احساس قدرت را برای پوشنده به ارمغان می آورد ، اعتماد به نفس و عزمی راسخ که بر ترس غلبه کرده و فرد را به سمت موفقیت و کامیابی سوق می دهد.

این سنگ آغازگر لذت های نفسانی زندگی است. این سنگ خون را تحریک کرده و قلب را فعال تر  می کند و فرد را ترغیب می کند که از بودن در دنیای جسمی لذت ببرد. میل و انرژی جنسی را افزایش می دهد و ممکن است برای فعال سازی کندالینی استفاده شود. این سنگ همیشه با عشق همراه بوده است . یاقوت در دوران باستان جزء هدایای سنگ های ازدواج قلمداد می شده است.

یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟
یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟

انواع یاقوت

یاقوت در بلورهای منشوری جدولی ، دو پیرامیدی یا رومبوهدری ، و همچنین به شکل دانه ای یا عظیم ایجاد می شود  و دارای جلای شیشه ای است. با ارزش ترین و مطلوب ترین سایه ها  در یاقوت، سایه ای به نام “خون کبوتر” است که ویلیام فرنی آن را “قرمز عمیق یا غنی از قرمز ” ، بدون هیچ گونه مخلوط آبی یا زرد تعریف کرده است . سایه قرمز بسته به محل استخراج آن متفاوت است و ممکن است به رنگ صورتی ، قرمز عمیق ، نارنجی مایل به قرمز ، قرمز بنفش یا حتی یک رنگ عمیق شراب باشد. سنگ بنفش صورتی کمرنگ  که برخی از او با عنوان یاقوت یاد می کنند ، معمولاً در اصطلاحات هندسی به جای یاقوت ، یاقوت کبود نامیده می شود.

یاقوت ، یاقوت کبود و یاقوت کبود فانتزی

بیشتر مردم متوجه نیستند که یاقوت سرخ و یاقوت کبود هر دو از یک  سنگ معدن بدست می آیند. هر دو این سنگ های قیمتی دارای ترکیب شیمیایی  و ساختار معدنی یکسانی هستند . مقادیر کمی از ناخالصی ها مشخص می کند که یک سنگ قیمتی یاقوت سرخ درخشان یا یک یاقوت کبود زیبا باشد. جای تعجب است که “ناخالصی ها” می توانند چنین نتایج شگفت انگیزی ایجاد کنند!

قرمز و آبی فقط دو مورد از بسیاری از رنگ هایی است که دراین سنگ ها یافت می شود. مقادیر کمیاب از عناصر دیگر می تواند یاقوت زرد ، نارنجی ، یاقوت سبز و بنفش درخشان تولید کند. کوراندوم قرمز به “یاقوت” معروف است ، کوراندوم آبی به “یاقوت کبود” معروف است ، و کوراندوم از هر رنگ دیگری به عنوان ” یاقوت کبود فانتزی ” معروف است . ناخالصی ها باعث بوجود آمدن سنگ لاشه در طیفی از رنگ ها می شوند و وقتی کاملاً عاری از ناخالصی های ایجاد کننده رنگ باشد ،  یک گوهر بی رنگ بدست می آید  که به «یاقوت کبود سفید» معروف است.

یاقوت سرخ و یاقوت کبود

یاقوت سرخ و یاقوت کبود هر دو به عنوان سنگ های متولد مدرن عمل می کنند . یاقوت سرخ سنگ ماه تولد ماه جولای است. یاقوت کبود سنگ ماه تولد سپتامبر است. آنها گزینه های عالی برای سنگ های متولد هستند زیرا سنگهای قیمتی خوبی دارند و به همین دلیل بسیاری از مردم سنگ های قیمتی آبی و قرمز را دوست دارند.

یاقوت سرخ و یاقوت کبود سنگ های قیمتی ارزان قیمتی نیستند و وقتی از آنها به عنوان سنگ تولد استفاده می شود چالش ایجاد می کند. بسیاری از افراد می خواهند به کودک سنگ تولد هدیه بدهند اما  از دادن هدیه ای که هزینه زیادی برای کودک دارد دریغ می کنند. یا اینکه خریدار دوست دارد یک هدیه سنگ تولد بدهد ، اما محدودیت بودجه به وی چنین اجازه ای نمی دهد. برای این خریداران سنگهای تولد مصنوعی بر روی طلای کم عیار یا نقره استرلینگ گزینه بهتری است.

یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟
یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟

روش های تیمار یاقوت

تعداد بسیار کمی از نمونه های سنگ سنباده دارای رنگ طبیعی در محدوده مورد نیاز یک یاقوت سرخ هستند. تعداد بسیار کمی نیز وضوح لازم برای تولید یک سنگ زیبا را دارند. مدت ها پیش ، افرادی که سنگ های قیمتی را برای برش تهیه می کردند ، آزمایش هایی را برای بهبود رنگ و وضوح این سنگ ها آغاز کردند که در مجموع تیمار سنگ نامیده می شود.

گرم کردن سنگ

گرمایش کریستال های کوراندوم در شرایط کنترل شده می تواند باعث بهبود یا تشدید رنگ آنها شود. گرمایش همچنین می تواند اجزا اضافی را از بین ببرد و باعث حل شدن آنها می شود تا کمتر دیده شوند و وضوح یک گوهر بهتر شود. امروزه بیشتر یاقوت ها در بازار تیمار گرمایشی می شوند تا رنگ و وضوح آنها بهتر شود. این عملیات حرارتی در تجارت گوهر طبیعی است و انتظار می رود یک فروشنده قبل از فروش روش تیمار را به خریدار اعلام کند.

پرکردن شکستگی

یکی از تیمارهای اولیه پر کردن شکستگی های سطحی با روغن ، موم یا رزین بوده است. این روش سوراخ ها و شکستگی های سطح گوهر را پر کرده و ظاهر آنها را بهبود می بخشید. با این حال ، این روش های درمانی دائمی نیستند زیرا روغن ها قابل شستشو هستند ، و موم ها و رزین ها حتی با دقت خاص می توانند ترک خورده و از بین بروند. آنها بهبود موقتی در ظاهر سنگ ایجاد می کنند و عمدتا برای افزایش فروش و سودآوری انجام می شوند.

نوع دائمی تر از درمان شکستگی ، پر کردن شکستگی ها با مقادیر جزئی شار ، شیشه یا مواد با دوام دیگر است. اینها در طی فرآیند عملیات حرارتی وارد شکستگی می شوند. هنگامی که سنگ خنک می شود ، شکستگی به صورت دائمی پر می شود. این روش ها باعث کاهش دید شکستگی ها و بهبود وضوح گوهرها می شوند. همچنین ممکن است دوام برخی از سنگ ها را بهبود ببخشد. این نوع تیمار به طور کلی قابل قبول است اما باید به خریدار اعلام شود.

یک روش بسیار تهاجمی تر دیگر ، گرم کردن گوهر در دمای بسیار بالا و تزریق شیشه یا شار به شکستگی ها است. دمای این تیمار می تواند به قدری زیاد باشد که برخی از یاقوت ها ذوب شده و با مواد پر کننده شکستگی مخلوط شوند. نتیجه این تیمار سنگ تغییر یافته با ظاهر بهبود یافته است. اما این سنگ اکنون حاوی مقداری مواد ناشناخته و احتمالاً مقدار قابل توجهی مواد غیر یاقوتی است. اگر این سنگ های قیمتی بر اساس ” قیراط” به فروش برسد ، خریدار ممکن است بخش قابل توجهی از قیمت مواد ناشناخته را پرداخت کند. بسیاری از مردم معتقدند که این تیمارها مواد کامپوزیتی ساخته دست بشر را تولید می کنند که نباید آنها را “یاقوت” نامید.

یاقوت کبود چیست؟

مقادیر کمی از آهن و تیتانیوم می تواند رنگ آبی را در این سنگ قیمتی ایجاد کند. این سنگ های آبی به “یاقوت کبود” معروف هستند. نام “یاقوت کبود” برای  سنگ های  استفاده می شود که  رنگ آنها از آبی بسیار روشن تا آبی بسیار تیره متغیر باشند. رنگ آبی می تواند از آبی مایل به سبز تا آبی مایل به بنفش نیز باشد. سنگ های قیمتی با رنگ آبی غلیظ تا آبی بنفش مطلوب ترین  نوع این سنگ ها هستند.

درست مثل یاقوت قرمز ، یاقوت کبود تحت انواع مختلفی از تیمارهای گرمایشی و شکستگی قرار می گیرد و دقیقاً مانند یاقوت سرخ ، هرگونه گرما ، پرشدگی شکستگی و یا هر نوع درمان دیگر باید به خریداران اعلام شود.

یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟
یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟

چگونگی استخراج یاقوت سرخ و کبود

اکثر سنگ های قیمتی در سنگ های دگرگونی مانند شیست یا گنیس ، یا در سنگ های آذرین مانند بازالت یا سینیت تشکیل می شوند. با این حال ، سنگ های قیمتی نگین دار بندرت از سنگ هایی که در آن شکل گرفته اند استخراج می شوند. استخراج گوهرهای کوچک از  این سنگ های سخت امکان پذیر است ، اما بسیار گران است و بسیاری از سنگ های قیمتی در طی مراحل استخراج شکسته می شوند. خوشبختانه این سنگ ها در برابر هوازدگی بسیار سخت و مقاوم هستند. در بسیاری از مناطق ، هوا و فرسایش طبیعی باعث آزاد شدن سنگ ها از سنگ میزبان آنها شده و آنها را برای مدت طولانی از نظر زمین شناسی به نهرها منتقل کرده است.

امروزه این نوع سنگ ها از رسوبات جوی ها استخراج می شوند. وزن مخصوص بالای آنها نسبت به سایر ذرات رسوب اغلب باعث می شود جریان ها آنها را در رسوبات کوچک پلاسر متمرکز کنند. بیشتر یاقوت سرخ و  کبود با شستشوی شن های این رسوبات جریانی تولید می شود. این کار غالباً با دست انجام می شود زیرا رسوبات از نظر شکل و ویژگی کوچک و نامنظم است. این  ذخایر اغلب در کشورهایی قرار دارند که دستمزد آنها بسیار کم است و استخراج صنایع دستی رواج دارد.

مکان های قابل توجهی که در آن سنگ های قیمتی به این روش  تولید می شود میانمار ، تایلند ، کامبوج ، ویتنام ، هند ، پاکستان ، افغانستان ، سریلانکا ، چین ، استرالیا ، ماداگاسکار ، کنیا ، تانزانیا ، نیجریه و مالاوی هستند.

 تولید یاقوت مصنوعی

بیش از یکهزار سال است که در بسیاری از مناطق جهان یاقوت سرخ و کبود مورد توجه بوده است. ذخایر این سنگ ها که سنگ های مرغوب و خوش رنگ تولید می کنند ، توجه زیادی را به خود جلب کرده و به شدت مورد بهره برداری قرار گرفته اند. در نتیجه ، خریدارانی که به مقادیر زیادی سنگ با کیفیت احتیاج دارند ، سخت تر می توانند آنها را در حجم مورد نیاز امروز برای بازار جواهرات پیدا کنند.

تهیه میلیون ها یاقوت طبیعی ، طبقه بندی شده و بر اساس مشخصات کار بسیار دشوار و وقت گیر است. با این حال ، تهیه سنگ های مصنوعی کار بسیار راحت و کم هزینه ای است. به همین دلیل آزمایشگاه هایی که قادر به تولید قابل اعتماد یاقوت سرخ و کبود با اندازه ، رنگ ، درجه و شکل ظاهری ثابت هستند ، جایگاه مهمی در بازار سنگ های قیمتی پیدا کرده اند.

نمادها ، مزایا و افسانه های سنگ یاقوت

یاقوت از ابتدای زمان با قدرت ، ثروت و سلطنت مرتبط بوده است. علاوه بر این ، عقیده عمومی بر این بود که یاقوت سرخ توانایی محافظتی دارد. استفاده از یاقوت سرخ دارایی و همچنین سلامتی فرد را محافظت می کند.

این سنگ طبیعی به خصوص آنهایی که از کیفیت و اندازه بسیار خوبی برخوردار هستند ، به هیچ وجه ارزان نیستند. با این حال ، اگرعلاقه مند به این سنگ هستید به دنبال یک سنگ کوچکتر بروید ، می توانید یک یاقوت سرخ با رنگ غنی  را پیدا کنید .آنها همچنین جایگزین بسیار خوبی برای الماس هستند ، زیرا آنها رنگی گرم و خوب را ارائه می دهند.

ارزش این سنگ قرمز بسیار بیشتر از یک سنگ قیمتی باشکوه است. در زمان گذشته اعتقاد بر این بود که  این سنگ  باعث آگاهی ، تمرکز بیشتر و هوشیاری بیشتر در مصرف کننده خود می شود. همچنین افرادی وجود دارند که معتقدند این سنگ ها می توانند مشکلات بینایی و گردش خون را بهبود بخشند. از دیگر مزایای احتمالی می توان به موفقیت در امتحانات و مشاغل خاص مانند پزشکی ، کشاورزی ، سیاست و حوزه دولت اشاره کرد. در طول تاریخ، یاقوت ها توسط پادشاهان پوشیده و مورد ستایش قرار  می گرفتند. آنها نشانه اقتدار و تجمل بودند. امروزه اعتقاد بر این است که صاحب یاقوت می تواند سطح خاصی از تجمل را بدست آورد.

یاقوت چیست و از ویژگی های حیرت آور آن چه می دانید؟
ساخت انگشتر یاقوت

خواص متافیزیکی یاقوت

این سنگ  با عشق و علاقه همراه است و می تواند به افراد ترسو کمک کند بر ترس خود غلبه کنند. این سنگ ها همچنین می توانند به تعادل فرد کمک کنند. افرادی که از افسردگی و ناامنی رنج می برند می توانند با استفاده از این سنگ به آرامش برسند. یاقوت می تواند به خودآگاهی و کشف سرنوشت کمک کند.

اعتقاد بر این است که یاقوت سرخ توانایی های خاصی از جمله توانایی هایی برای بهبود سلامت فرد دارد. به گفته ایوان مخوف از روسیه ، یاقوت سرخ می تواند به حافظه ، قلب و مغز فرد کمک کند. در قرن سیزدهم ، دارویی برای بهبود مشکلات کبدی وجود داشت که شامل یاقوت پودر شده بود. در قرون بعدی ، پانزدهم و شانزدهم به طور خاص  معتقد بودند که سنگ های قرمز سم را خنثی می کنند. حتی در آن زمان اعتقاد داشتند که وقتی روی پوست فرد مالیده می شود ، جوانی و نشاط را برای فرد فراهم می کند.

جالب است بدانید:

یاقوت سرخ از نظر احساسی قدرتمندترین سنگ قیمتی کره زمین محسوب می شود. این مربوط به جنبه آتشین سنگ است. رنگ قرمز همچنین نماد خون است ، به همین دلیل اعتقاد بر این است که یاقوت باعث افزایش انرژی و نشاط می شود. افسانه عاطفی دیگر در رابطه با یاقوت سرخ این است که صاحب آن شهامت زیادی خواهد داشت و بدون ترس زندگی را سپری خواهد کرد.

نظریه هایی وجود دارد که یاقوت سرخ از نظر جسمی قادر به بهبود تعادل فرد و حتی اشتیاق به زندگی به مثبت ترین شکل ممکن است. همچنین اعتقاد بر این است که این سنگ می تواند به افراد کمک کند تا انگیزه بیشتری پیدا کنند و به آنها کمک کند انرژی لازم برای تعیین اهداف را پیدا کنند. این سنگ ها می توانند رهبری پویا را ارتقا دهند و شخص را تیزتر و آگاه تر کنند.

در آخر

عوامل بسیار زیادی  وجود دارد که می تواند در قیمت  یاقوت تاثیر گذار باشد. اندازه و وضوح که رنگ باورنکردنی سنگ را ایجاد می کند دو عامل اساسی در قیمت گذاری این سنگ می باشد. یاقوت سرخ  تولید شده از معدن موگوک در برمه به دلیل رنگ قرمز زنده و اشباع شده بیشترین قیمت را در جهان دارد. با بودجه مشخص شده  و مجموعه ای از اولویت ها ، هر فرد می تواند یاقوت سرخ مورد نظر خود را پیدا کند که به بهترین وجه با نیازهای او متناسب باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا