Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

داپوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین است. در درمان انزال زودرس استفاده می شود. داپوکستین برای درمان انزال زودرس تجویز می شود.

انزال زودرس زمانی استفاده می شود که مرد سریعتر از آنچه او و شریک زندگی اش دوست دارند به ارگاسم می رسد (انزال می شود). برای برخی از مردان ممکن است موقتی باشد و به خودی خود بهتر شود. برای دیگران، درمان های تجویز شده مانند قرص داپوکستین می تواند مفید باشد.

داپوکستین به طور ویژه برای درمان انزال زودرس ساخته شده است. زمان انزال را افزایش می دهد و می تواند کنترل انزال را بهبود بخشد. این دارو خیلی سریع عمل می‌کند. بنابراین زمانی مصرف می‌شود پیش‌بینی کنید و رابطه جنسی داشته باشید. شما باید آن را ۱-۳ ساعت قبل از رابطه جنسی این دارو را مصرف کنید.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از فلوکستین، فاموتیدین، دگزامتازون، سیتالوپرام، سرم شستشو کلرید سدیم، نیستاتین، اندورفین، سروتونین مقالاتی منتشر شده است. در این مطلب از قرص داپوکستین اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار میدهیم.

قرص داپوکستین برای چیست

داپوکستین به دسته دارویی مهارکننده های بازجذب سروتونین تعلق دارد. این دارو می تواند انزال زودرس را در افراد ۱۸ تا ۶۴ ساله درمان کند. به طور کلی در داروهای ترکیبی با سیلدنافیل تجویز می شود. انزال زودرس عبارت است از انزال منی در هنگام آمیزش جنسی قبل یا بلافاصله پس از دخول. این یک اختلال عملکرد جنسی است که بر مردان و شرکای آنها تاثیر می گذارد. این مقاله اطلاعات ارزشمندی در مورد استفاده از داپوکستین به عنوان یک گزینه درمانی مفید برای انزال زودرس ارائه می دهد.

داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی
داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

فارماکودینامیک داپوکستین

داپوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین است. داپوکستین یک داروی SSRI کوتاه اثر است. در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان انزال زودرس در مردان مورد تایید قرار گرفته است. آن را به اولین داروی تایید شده برای چنین درمانی تبدیل می کند. با وجود دو کارآزمایی بالینی که در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

کارشناسان تردید دارند که به زودی توسط FDA تایید شود. زیرا با SSRI ها پس از استفاده طولانی مدت با عوارض جانبی نامطلوب مانند مشکلات روانپزشکی، واکنش های پوستی، افزایش وزن بدن، کاهش میل جنسی، همراه است. حالت تهوع، سردرد، ناراحتی معده و ضعف، بنابراین به طور قابل توجهی از مزایای داروهای زودانزالی است.

برخلاف SSRI های تایید شده برای افسردگی، که ۲ هفته یا بیشتر طول می کشد تا به غلظت پایدار برسد. داپوکستین دارای مشخصات فارماکوکینتیک منحصر به فرد است. حداکثر غلظت سرمی (حدود ۱ ساعت) و حذف این دارو سریع است (نیمه عمر اولیه ۱-۲ ساعت).

مکانیسم عمل داپوکستین

تصور می شود مکانیسم اثر این دارو با مهار بازجذب عصبی سروتونین و متعاقب آن تقویت فعالیت سروتونین مرتبط باشد. مدار عصبی مرکزی انزال شامل نواحی نخاعی و مغزی است که شبکه ای بسیار به هم پیوسته را تشکیل می دهند. مراکز نخاعی سمپاتیک، پاراسمپاتیک و سوماتیک، تحت تاثیر محرک‌های حسی تناسلی و مغزی که در سطح نخاع ادغام و پردازش می‌شوند. برای فرمان دادن به رویدادهای فیزیولوژیکی که در حین انزال رخ می‌دهند، عمل می‌کنند. شواهد تجربی نشان می دهد که سروتونین  در سراسر مسیرهای نزولی مغز، نقش مهاری بر انزال دارد.

زمان مصرف داپوکستین

۱ تا ۳ ساعت قبل از رابطه جنسی یک قرص مصرف کنید. معمولا باید بعد از غذا مصرف شود. با این حال، می توان آن را با معده خالی نیز مصرف کرد.

داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی
داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

عوارض قرص داپوکستین

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفیدشان، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند. اما همه آنها را تجربه نمی کنید. فهرست کاملی از داپوکستین در بروشور اطلاعات سازنده که همراه با داروی شما ارائه می شود. اثرات ناخواسته اغلب با سازگاری بدن شما با داروی جدید بهبود می یابند. اما اگر هر یک از عوارض ادامه یافت یا دردسرساز شد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

اگر علائم دیگری را تجربه کردید که فکر می‌کنید ممکن است به دلیل مصرف قرص‌ها باشد و نگران آن هستید، با پزشک یا داروساز خود برای مشاوره صحبت کنید.

شایع ترین عوارض جانبی داپوکستین

شایع ترین عوارض جانبی داپوکستین شامل احساس سرگیجه یا ضعف و احساس بیماری (تهوع) است. نوشیدن یک لیوان پر آب همزمان با مصرف قرص می تواند این اثرات را کاهش دهد. این دارو بر خلاف سایر داروهای دسته خود، عوارض جانبی بیماری های قلبی عروقی را ایجاد نمی کند. علاوه بر این، این دارو سطح برخی از پیام رسان های شیمیایی خاص را در انتهای عصبی تغییر می دهد و از انزال زودرس جلوگیری می کند.

آیا استفاده از داپوکستین بی خطر است

بله، این دارو برای استفاده بی خطر است. اما عوارض جانبی خاصی مانند گیجی، عصبی بودن، سبکی سر، سرگیجه، تعریق بیش از حد، سردرد، اسهال، کمبود خواب، کاهش میل جنسی، و تاری دید، وزوز در گوش ها، ضربان قلب سریع/نامنظم و افزایش خون رخ می دهد. زیر ۱۸ سال نباید از این دارو مصرف کند.

داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی
داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

داپوکستین در چه شرایطی نباید مصرف شود

در موارد زیر از مصرف داپوکستین اجتناب کنید:

  • آلرژی: بیمارانی که به این دارو حساسیت دارند.
  • نارسایی قلبی/مشکلات ریتم قلب: بیمارانی که سابقه نارسایی قلبی دارند یا از اختلال ریتم قلب رنج می برند.
  • افسردگی: مصرف این دارو توسط بیماران مبتلا به افسردگی شدید (اختلال دوقطبی) یا شیدایی می تواند سلامت آنها را بیشتر بدتر کند.
  • بیماری سنکوپ، کلیه و کبد: به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی
  • گلوکوم: بیماران مبتلا به گلوکوم باید از مصرف این دارو خودداری کنند. زیرا می تواند منجر به بدتر شدن وضعیت سلامتی شود.
  • اختلالات جنسی: از جمله اختلالات میل، برانگیختگی، ارگاسم و درد.
  • تشنج: بیماران مبتلا به تشنج به دلیل تکرار حملات تشنجی باید از مصرف این دارو اکیدا خودداری کنند.
  • عدم تحمل لاکتوز
  • هیپوتانسیون ارتواستاتیک
  • خونریزی
  • فشار خون پایین
  • مهارکننده های مونوآمین اکسیداز
  • مصرف تیوریدازین

اجتناب از برخی داروها هنگام مصرف داپوکستین

ایتراکونازول، کتوکونازول، نفازودون، نلفیناویر، آمپرناویر، آپپریپیتانت، دیلتیازم، اریترومایسین، فلوکونازول، فوزامپرناویر و وراپامیل می توانند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهند.

دوکسازوسین، تامسولوسین، نیترات ها مانند گلیسریل تری نیترات می توانند منجر به سرگیجه و غش شوند.

کلاریترومایسین، تلیترومایسین، ایتراکونازول، کتوکونازول، آتازاناویر، داروونویر، ایندیناویر، لوپیناویر، ریتوناویر، ساکویناویر، تیپراناویر

داروهای ضد افسردگی دولوکستین، لینزولید، لیتیوم، مهارکننده مونوآمین اکسیداز مانند: فنلزین، ترانیل سیپرومین، ایزوکاربوکسازید، موکلوبماید، رازاگیلین

سلژیلین، داروهای ضد افسردگی SSRI مانند فلوکستین، پاروکستین، سرترالین، تیوریدازین، ترامادول، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند کلومیپرامین یا آمی تریپتیلین، تریپتان ها برای میگرن

داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی
داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

مصرف بیش از حد داپوکستین

در صورت مصرف بیش از حد داپوکستین ، باید با پزشک خود مشورت کنید. در حال حاضر تنها داروی خوراکی انتخابی برای انزال زودرس است.

هشدار در مصرف داپوکستین

این دارو را فقط بر اساس توصیه داروساز مصرف نکنید. زیرا ممکن است بدتر شود یا منجر به عوارض بیشتری شود. خود درمانی نکنید. همیشه توصیه های پزشک را در نظر بگیرید. داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور ناگهانی قطع نکنید. تا زمانی که پزشک تجویز نکرده، برنامه دارویی خود را زیر پا نگذارید. اگر یک نوبت را حذف کردید، آن را روز بعد در همان ساعت مصرف کنید. دو دوز مصرف نکنید. دارو را در دمای کمتر از ۴۰ درجه دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. کودکان و حیوانات خانگی باید دور از دارو نگهداری شوند.

اقدامات قبل از مصرف داپوکستین

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند. گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت بیشتر می توان از دارو استفاده کرد. به این دلایل، قبل از شروع مصرف داپوکستین، مهم است که پزشکتان بداند:

  • بیماری غش دارید.
  • ناراحتی قلبی دارید.
  • خونریزی یا اختلال انعقادی دارید.
  • صرع دارید.
  • اگر تا به حال مشکل سلامت روانی داشته اید که باعث خلق و خوی بالا یا کم شده است، مانند: اختلال دوقطبی، افسردگی یا شیدایی.
  • فشار چشم شما افزایش یافته است: وضعیتی به نام گلوکوم.
  • در عملکرد کبد خود مشکلی دارید یا در عملکرد کلیه ها مشکلی دارید.
  • تا به حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید.
  • داروی دیگری مصرف می کنید مانند داروهای گیاهی و مکمل.

نحوه مصرف قرص داپوکستین

قبل از شروع درمان، بروشور اطلاعات سازنده را از داخل بسته دارو مطالعه کنید. این اطلاعات بیشتر در مورد داپوکستین به شما می دهد و همچنین لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است از مصرف آن تجربه کنید را در اختیار شما قرار می دهد.

داپوکستین را دقیقا همانطور که پزشک به شما گفته است مصرف کنید. همزمان با مصرف قرص، یک لیوان پر آب بنوشید. دوز اولیه توصیه شده یک قرص ۳۰ میلی گرمی است که ۱ تا ۳ ساعت قبل از شروع رابطه جنسی مصرف شود. ممکن است پزشک بعدا تصمیم بگیرد که دوز شما را به یک قرص ۶۰ میلی گرمی افزایش دهد. پزشک تنها در صورتی دوز بالاتر را برای شما تجویز می کند که دوز ۳۰ میلی گرمی کافی نباشد و هیچ گونه عوارض جانبی مانند احساس غش را تجربه نکرده باشید.

در هر ۲۴ ساعت بیش از یک قرص مصرف نکنید. داپوکستین برای استفاده منظم روزانه در نظر گرفته نشده است. شما باید آن را فقط قبل از پیش بینی رابطه جنسی مصرف کنید.

قرص مزه تلخی دارد. بنابراین آن را بدون جویدن کامل قورت دهید. آن را با غذا یا بدون غذا استفاده کنید.

داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی
داپوکستین: دارویی موثر برای زود انزالی

اقدامات پس از مصرف داپوکستین

قرارهای بعدی خود را با پزشک خود داشته باشید. این به این دلیل است که پزشک شما بتواند پیشرفت شما را بررسی کند. در حین مصرف داپوکستین از هیچ داروی انرژی زایی استفاده نکنید. زیرا عوارض جانبی جدی برای شما دارد.

یک ماده شیمیایی در آب گریپ فروت می تواند میزان داپوکستین را در جریان خون شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. اگر آب گریپ فروت می نوشید. حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از آن قرص داپوکستین مصرف نکنید.

اگر راننده هستید مراقب باشید. در صورت احساس ضعف یا سرگیجه، رانندگی نکنید و از ابزار و ماشین آلات استفاده نکنید.

در صورت خرید هر دارویی، با پزشک مشورت کنید که برای مصرف همزمان با داپوکستین مناسب باشد.

اطلاعات مهم در مورد داپوکستین

هرگز بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید. اگر مشکوک هستید که ممکن است شما یا شخص دیگری بیش از حد از این دارو مصرف کرده باشید، به بخش حوادث و اورژانس بیمارستان محلی خود مراجعه کنید. ظرف را حتی اگر خالی باشد با خود ببرید.

این دارو برای شماست. هرگز آن را به افراد دیگر ندهید، حتی اگر به نظر می رسد که شرایط آنها مانند شما باشد.

اگر قرار است عمل جراحی یا هر گونه درمان دندانپزشکی انجام دهید، لطفا به فردی که درمان را انجام می دهد بگویید چه داروهایی مصرف می کنید.

داروهای تاریخ گذشته را نگه ندارید. آنها را به داروخانه محلی خود ببرید تا آنها را برای شما دفع کند. اگر در مورد این دارو سوالی دارید از داروساز خود بپرسید.

خرید قرص داپوکستین

برای خرید قرص داپوکستین به داروخانه ها و فروشگاههای معتبر مراجعه کنید.

نحوه نگهداری داپوکستین

تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید. در جای خشک و خنک، دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا