Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی

سرم شستشو سدیم کلراید یک محلول استریل از الکترولیت ها (سدیم و کلر) برای شستشو موضعی است. فقط برای اهداف استریل، شستشو، رقیق سازی و شستشوی سلولی در نظر گرفته شده است.

هر ۱۰۰ میلی لیتر سرم شستشو سدیم کلراید ۰.۹ درصد، حاوی: کلرید سدیم ۹۰۰ میلی گرم است. این محلول الکترولیت استریل برای استریل، شستشو و رقیق سازی از جمله شستشوی سلول های خونی (در صورت استفاده همراه با تجهیزات خودکار حین عمل) استفاده میشود.

سرم شستشو سدیم کلراید فاقد باکتری، عامل ضد میکروبی یا بافر اضافه شده است. فقط برای استفاده کوتاه مدت، یا شستشوی سلولی در نظر گرفته شده است. قسمت استفاده نشده باید دور ریخته شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد پانسمان آلژینات، رانیتیدین، کلرهگزیدین، شربت فروگلوبین، شامپو سلنیوم سولفاید مقالات متعددی منتشر شده است. در این مقاله شما را با سرم شستشو سدیم کلراید آشنا میکنیم.

سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد برای چیست

سرم شستشو سدیم کلراید به عنوان یک شوینده استریل، شستشو دهنده، رقیق کننده، شستشوی سلولی طبقه بندی میشود. کلرید سدیم، USP از نظر شیمیایی NaCl نامیده می شود. یک پودر کریستالی سفید که براحتی در آب حل می شود.

ظرف پلاستیکی انعطاف پذیر از پلی وینیل کلراید فرموله شده خاص ساخته شده است. قرار دادن سرم در دماهای بالاتر از ۲۵ درجه سانتیگراد در طول حمل و نقل و نگهداری سبب کاهش رطوبت ظرف خواهد شد. دمای بالاتر منجر به آسیب سرم بیشتر می شود. بعید است که این ضررهای جزئی منجر به تغییرات بالینی قابل توجه شود.

نام ژنریک: سرم شستشو سدیم کلراید

نام تجاری: Sea-Clens

سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی
سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی

فارماکولوژی سرم شستشو سدیم کلراید

سرم شستشو سدیم کلراید برای شستشوی استریل حفره‌های بدن، بافت‌ها یا زخم‌ها، کاتترهای مجرای ادراری و لوله‌های تخلیه جراحی و برای شستشو پانسمان‌های جراحی، ابزار و نمونه‌های آزمایشگاهی انجام می‌دهد. همچنین به عنوان یک رقیق کننده برای آماده سازی دارویی استفاده می شود. سرم شستشو سدیم کلراید ۰.۹% USP به طور کلی با بافت ها و اندام های زنده سازگار است.

کلرید سدیم در آب تجزیه می شود تا یون های سدیم کلرید را فراهم کند. سدیم کاتیون اصلی مایع خارج سلولی است. نقش مهمی در درمان اختلالات مایع و الکترولیت دارد. هنگامی که تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در گلبول های قرمز اتفاق می افتد. کلرید نقش اساسی در عملکرد بافری دارد. توزیع و دفع سدیم کلرید تا حد زیادی تحت کنترل کلیه است. تعادل بین دریافت و خروجی را حفظ می کند.

مقدار مصرف سرم شستشو سدیم کلراید

دوز سرم شستشو سدیم کلراید به ظرفیت یا سطح ساختاری که باید شستشو شود و ماهیت روش بستگی دارد. هنگامی که به عنوان رقیق کننده برای سایر داروها استفاده می شود، توصیه های بروشور دارو باید رعایت شود. برای استفاده در شستشوی سلولی، توصیه ها باید رعایت شود.

نحوه استفاده از سرم شستشو سدیم کلراید

این محلول نمکی برای استریل برای شستن، شستشو، یا شستشوی قسمت های بدن (مانند زخم ها) یا لوازم/تجهیزات پزشکی (مانند پانسمان ها، کاتترها، لوله های تخلیه) استفاده می شود. این محصول همچنین ممکن است با سایر داروها (مانند نئومایسین/پلی میکسین) برای تهیه محلولی برای شستشوی قسمت‌های بدن استفاده شود.

طبق دستور پزشک از سرم سدیم کلراید برای شستشوی استفاده کنید. هنگام تهیه یا استفاده از محلول، مطمئن شوید که از روش‌هایی برای جلوگیری از آلودگی محلول پیروی می‌کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است.

قبل از استفاده، این محصول را به صورت بصری از نظر وجود ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. اگر شفاف نیست، از سرم استفاده نکنید. اگر داروها را با این سرم مخلوط می کنید، تمام دستورالعمل ها را برای مخلوط کردن مناسب دنبال کنید. اگر در مورد تهیه یا استفاده از این محلول سوالی دارید، با داروساز خود مشورت کنید. قسمت استفاده نشده را دور بریزید. ذخیره نکنید.

سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی
سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی

منع مصرف سرم شستشو سدیم کلراید

این محصول برای تزریق از طریق راه های معمول نیست. از محلول الکترولیت برای شستشو در طی روش های جراحی الکتریکی استفاده نکنید.

هشدار در مصرف سرم شستشو سدیم کلراید

فقط برای شستشو است. برای تزریق داخل بدن نیست. ورود محلول هیپوتونیک به گردش خون ممکن است باعث همولیز شود. نشان داده شده است که مایعات در حجم نسبتا زیادی وارد گردش خون سیستمیک می شوند. بنابراین، هر یک از این سرم ها باید به عنوان یک داروی سیستمیک در نظر گرفته شود. جذب مقادیر زیاد می تواند باعث اضافه بار مایعات و/یا املاح شود. منجر به رقیق شدن غلظت الکترولیت های سرم، هیدراتاسیون بیش از حد، حالت های احتقانی یا ادم ریوی می شود. این سرم بیش از ۶۶ درجه سانتیگراد گرما نبیند.

موارد احتیاط سرم شستشو سدیم کلراید

قبل از استفاده از سرم سدیم کلراید، در صورت داشتن هر گونه حساسیت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. بازوها/پاها (ادم)، مایع در ریه ها، عدم تعادل مواد معدنی (به عنوان مثال، سطح سدیم بالا). عملکرد کلیه با افزایش سن کاهش می یابد. این دارو در صورت جذب در خون توسط کلیه ها خارج می شود. بنابراین، افراد مسن در صورت جذب این محصول در خون ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی باشند. مشخص نیست این دارو به شیر مادر وارد می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک صحبت شود.

برای شستشویی که ممکن است منجر به جذب در خون شود، استفاده نکنید. تکنیک آسپتیک با استفاده از محلول‌های استریل برای شستشوی حفره‌های بدن، زخم‌ها و کاتترهای مجرای ادرار یا برای استریل کردن پانسمان‌هایی که در تماس با بافت‌های بدن هستند یا برای تکنیک‌های شستشوی سلول ضروری است.

ظرف انعطاف پذیر سرم برای شستشوی سلولی طراحی شده است. هنگامی که برای شستشو از طریق تجهیزات استفاده می شود، باید همه محتوی سرم مصرف شود. بخش های استفاده نشده باید دور ریخته شوند و از یک سرم تازه برای شروع هر چرخه یا تکرار روش استفاده شود.

برای شستشوی مکرر کاتترهای مجرای ادراری باید از ظرف جداگانه برای هر بیمار استفاده شود. ظرف سه لیتری ممکن است برای توزیع مقادیر جدید محلول شستشو برای هر چرخه شستشو برای همان بیمار استفاده شود. با این حال، سرم استفاده نشده باید دور ریخته شوند و یک ظرف جداگانه برای هر بیمار در هر روش استفاده شود.

سرم سدیم کلراید را مصرف نکنید. اگر محلول شفاف و سالم نیست و جدار ظرف آسیب دیده است. قسمت استفاده نشده را دور بریزید.

سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی
سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی

سرطان زایی، جهش زایی، اختلال در باروری

در مطالعات سرم سدیم کلراید، USP برای ارزیابی پتانسیل سرطان زایی، پتانسیل جهش زایی، یا اثرات بر باروری تایید نشده است.

مادران شیرده: هنگام استفاده از سرم شستشو سدیم کلراید، باید احتیاط کنند.

همچنین مشخص نیست که آیا سرم سدیم کلراید می تواند باعث آسیب جنین در هنگام تجویز به یک زن باردار شود یا بر ظرفیت تولید مثل تاثیر بگذارد. این محلول فقط در صورت نیاز واضح باید به خانم باردار داده شود.

استفاده در کودکان

ایمنی و اثربخشی سرم سدیم کلراید در اطفال با کارآزمایی های کافی و به خوبی کنترل شده ثابت نشده است. با این حال، استفاده از سرم شستشو سدیم کلراید در کودکان طبق هشدارها، اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی مشخص شده در برچسب باید رعایت شود.

استفاده در سالمندان

هیچ تجربه بالینی برای شناسایی تفاوت در پاسخ بین بیماران مسن و جوان نشان نداد.

واکنش های نامطلوب سرم شستشو سدیم کلراید

عوارض جانبی احتمالی ناشی از شستشو حفره‌های بدن، بافت‌ها، سلول‌ها یا کاتترها و لوله‌های ساکن معمولا با رعایت روش‌های مناسب قابل اجتناب هستند. جابجایی کاتترها یا لوله های زهکشی می تواند منجر به آبیاری یا نفوذ ساختارها یا حفره های ناخواسته شود. حجم یا فشار بیش از حد در هنگام آبیاری حفره های بسته ممکن است باعث اتساع یا از هم گسیختگی بی رویه بافت ها شود. آلودگی تصادفی ناشی از تکنیک بی دقت ممکن است باعث انتقال عفونت شود.

در صورت بروز هر گونه واکنش نامطلوب، شستشو را قطع کنید. بیمار را ارزیابی کنید. اقدامات متقابل درمانی مناسب را انجام دهید. در صورت لزوم باقیمانده مایع را برای معاینه بعدی ذخیره کنید.

عوارض جانبی سرم شستشو سدیم کلراید

اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از سرم سدیم کلراید استفاده کنید، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. این محلول ممکن است جذب خون شود، به خصوص اگر به طور مداوم استفاده شود یا برای مدت طولانی در بدن شما بماند. این جذب ممکن است عوارض جانبی مانند حبس مایعات بیش از حد ایجاد کند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض بعید اما جدی به پزشک خود اطلاع دهید: علائم عفونت (مانند تب)، مشکل تنفسی، تورم، ضعف غیرمعمول، ذهنی/خویی تغییرات (به عنوان مثال، بی قراری، تحریک پذیری). اگر متوجه عوارض دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی
سرم شستشو سدیم کلراید: جهت شستشو موضعی

تداخلات دارویی سرم شستشو سدیم کلراید

پزشک یا داروساز شما ممکن است از هر گونه تداخل دارویی احتمالی آگاه باشد و ممکن است شما را از نظر آنها تحت نظر داشته باشد. قبل از اینکه ابتدا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید، هیچ دارویی را شروع، متوقف یا دوز آن را تغییر ندهید. قبل از استفاده از این محصول، تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه/گیاهی را که ممکن است استفاده کنید به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. ممکن است افزودنی ها در سرم ناسازگار باشند. در صورت وجود با داروساز مشورت کنید. هنگام معرفی مواد افزودنی، از تکنیک آسپتیک استفاده کنید. محصولات دارویی باید قبل از تجویز از نظر وجود ذرات معلق و تغییر رنگ به صورت چشمی بررسی شوند.

اگر داروها را با دارو ترکیب می کنید. این محلول، با داروساز مشورت کنید تا ببینید آیا ممکن است دارو با این محلول استفاده شود یا خیر. فهرستی از تمام داروهای خود را با خود نگه دارید و فهرست را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

مصرف دوز بیش از حد سرم سدیم کلراید

در صورت مشکوک بودن به مصرف بیش از حد، با مرکز  اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: مشکل در تنفس، تورم بازوها/پاها.

نکات: این محلول را با دیگران به اشتراک نگذارید. آزمایشات آزمایشگاهی و/یا پزشکی (به عنوان مثال، سطح الکترولیت، تعادل اسید و باز) ممکن است به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده سرم: قابل استفاده نیست.

عوارض تزریق سرم شستشو

این سرم برای تزریق نیست. اگر وارد خون شود سبب احتباس آب در بدن میشود.

شستشو چشم با سرم سدیم کلراید

سرم شستشو سدیم کلراید از بهترین سرم ها جهت شستشو چشم و مصارف خارجی است.

محل نگهداری سرم شستشو سدیم کلراید

ظرف باز نشده را در دمای اتاق در دمای ۷۷ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتیگراد) دور از حرارت نگهداری کنید. از یخ زدگی محافظت کنید. داروها دور از دید کودکان و حیوانات قرار داده شود. داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در فاضلاب نریزید، مگر اینکه دستور داده شده باشد.

این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی دور انداختن ایمن محصول خود با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

نگهداری سرم شستشو سدیم کلراید بعد از باز شدن

بهتر است پس از باز کردن سرم شستشو از محلول سرمی استفاده شود. پس از باز شدن نگهداری نشود. زیرا سبب افزایش آلودگی سرم خواهد شد.

سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد

سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد محلولی استریل است که در هر ۱۰۰ میلی لیتر آب ۹ گرم کلرید سدیم (نمک) دارد. از این سرم برای شستشوی زخم های سطحی و حفره ‌های بدن استفاده شده و به حفظ پاکیزگی آنها کمک می کند. از این سرم در مراکز پزشکی و منازل می توان استفاده کرد. علاوه بر این برای شستشوی سینوس ها، ابزارهای پزشکی، کاتتر گذاری و لنزهای تماسی نیز می توان از این محلول استریل استفاده کرد. سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد معمولاً با استفاده از سرنگ استریل یا کیسه شستشو تجویز می شود و کاربرد آن بسیار ساده است.

این سرم کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن به صورت تزریقی برای متعادل کننده الکترولیت های بدن استفاده کرد. علاوه بر این می توان از سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد برای رقیق کردن داروهای داخل وریدی استفاده کرد. در افرادی که دچار کم آبی شده اند محلول کلرید سدیم ۹ درصد ممکن است برای آبرسانی به بدن استفاده شود.

رقیق شدن مخاط ریه ها با استفاده از این سرم در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک یا سایر بیماری های تنفسی به تنفس بهتر آنها کمک می کند. سرم شستشو ۹ درصد کلرید سدیم همچنین به روش های مختلف در پزشکی برای آزمایش و تشخیص استفاده می شود. محلول سدیم کلراید در حجم های ۵۰۰ میلی لیتر بدون ماده نگهدارنده و به صورت ایزوتونیک تولید و به بازار عرضه می شود.

دفعات استفاده از این سرم بسته به شرایط بیمار متفاوت بوده و توسط پزشک تعیین می شود. بنابراین برای کسب بهترین نتیجه و پیشگیری از عوارض مختلف دقیقا طبق دستورالعمل پزشک از سرم شستشو سدیم کلراید ۹ درصد استفاده نمایید. خرید این محلول به صورت حضوری و اینترنتی از داروخانه ها امکان پذیر است و روش استفاده از آن بسیار راحت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا