Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

دهانشویه کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

این دارو همراه با مسواک زدن و نخ دندان برای درمان التهاب لثه، بیماری لثه که باعث قرمز شدن، متورم شدن و خونریزی لثه می شود، استفاده می شود. کلرهگزیدین متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان ضد میکروب شناخته می شوند. با کاهش میزان باکتری در دهان، به کاهش تورم و قرمزی لثه و خونریزی هنگام مسواک زدن کمک می کند.

کلرهگزیدین یک دهانشویه میکروب کش است. باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد. کلرهگزیدین شستشو دهان برای درمان التهاب لثه (تورم، قرمزی، خونریزی لثه) استفاده می شود. کلرهگزیدین توسط دندانپزشک برای بیماران تجویز خواهد شد.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد خمیردندان، رشته دانشگاهی ساخت پروتز دندان، رشته دندانپزشکی، ساختار و عملکرد حفره دهان و باکتری‌ها مطالب ارزشمندی منتشر شده است.

در این مقاله راجع به دهانشویه کلرهگزیدین، مزایا و معایب و هشدارها و روش مصرف این محصول صحبت میکنیم.

کلرهگزیدین چیست

کلرهگزیدین یک دهانشویه با خاصیت میکروب کشی است. باکتری های موجود در دهان شما را کاهش می دهد.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد کلرهگزیدین موثرترین دهان شویه ضد عفونی کننده تا به امروز است. دندانپزشکان در درجه اول آن را برای درمان التهاب، تورم و خونریزی ناشی از التهاب لثه تجویز می کنند.

کلرهگزیدین برای درمان همه انواع التهاب لثه مناسب نیست. از دارو فقط برای درمان شرایطی که دندانپزشک شما تجویز کرده است، استفاده کنید. این دارو را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائم لثه مشابه شما را داشته باشد.

نام عمومی: کلرهگزیدین گلوکونات

نام تجاری: Paroex ، Peridex ، PerioChip ، Periogard

اشکال دارویی: غشای مخاطی

طبقه بندی دارویی: ضد عفونی کننده و میکروب کش، دهان و گلو

کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن
کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

کلرهگزیدین برای درمان التهاب لثه

کلرهگزیدین برای درمان التهاب لثه استفاده می شود. این به کاهش التهاب (قرمزی) و تورم لثه و کاهش خونریزی لثه کمک می کند.

التهاب لثه ناشی از باکتری هایی است که در پوشش (پلاک) که بین مسواک زدن دندان ها روی دندان شما ایجاد می شود، رشد می کند. کلرهگزیدین باکتری ها را از بین می برد و در نتیجه از بروز لثه جلوگیری می کند. با این حال، کلرهگزیدین از تشکیل پلاک و تارتار جلوگیری نمی کند. هنوز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ضروری و مهم است.

کلرهگزیدین فقط با تجویز دندانپزشک یا پزشک شما در دسترس است.

شکل قابل مصرف کلرهگزیدین

این محصول به شکل مایع موجود است.

دوز مصرفی کلرهگزیدین

دوز دارو برای افراد متفاوت است. از دستورات پزشک حتما پیروی کنید. این اطلاعات فقط برای دوزهای معمول دارو است.

مقدار مصرف دارو به دوز دارو وابسته است. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید. زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو بستگی به مشکل پزشکی دارد که از دارو استفاده می کنید.

برای التهاب لثه در بزرگسالان: ۱۵ میلی لیتر (میلی لیتر) به عنوان دهانشویه به مدت ۳۰ ثانیه دو بار در روز استفاده کنید.

کودکان تا ۱۸ سال: استفاده و دوز مصرفی باید توسط دندانپزشک یا پزشک تعیین شود.

مزیت کلرهگزیدین

کلرهگزیدین می تواند باکتری های موجود در دهان شما را که باعث بیماری لثه می شوند از بین ببرد. این باعث می شود یک دهانشویه ضد عفونی کننده موثر باشد. دندانپزشک شما می تواند آن را برای درمان التهاب، تورم و خونریزی لثه تجویز کند.

معایب کلرهگزیدین

کلرهگزیدین ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. درک چشایی شما را تغییر دهد.

دندانپزشک به شما کمک می کند تا مزایا و معایب را بسنجید تا به شما در تصمیم گیری مناسب شما کمک کند.

کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن
کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

اقدامات احتیاطی دهانشویه کلرهگزیدین

اگر دندانپزشک شما کلرهگزیدین را تجویز کرده است. نحوه استفاده از آن را به طور کامل با آنها مرور کنید.

عکس العمل آلرژیک

اگر به کلرهگزیدین حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید. احتمال واکنش آلرژیک جدی وجود دارد.

مقدار مصرف دستورات دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید. دوز معمول مایع رقیق نشده، دو بار در روز به مدت ۳۰ ثانیه است.

پریودنتیت

برخی از افراد همراه با التهاب لثه دچار پریودنتیت نیز می شوند. کلرهگزیدین سبب کاهش التهاب لثه میشود. پریودنتیت را درمان نخواهد کرد. برای درمان پریودنتیت به درمان جداگانه نیاز دارید. کلرهگزیدین حتی ممکن است مشکلات لثه مانند پریودنتیت را بدتر کند.

کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن
کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

بارداری و شیردهی

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هنوز مشخص نشده که آیا کلرهگزیدین برای جنین خطر دارد یا ندارد..

در صورت شیردهی به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هنوز مشخص نشده است که کلرهگزیدین در شیر مادر به نوزاد منتقل می شود یا می تواند بر نوزاد تاثیر بگذارد.

بهداشت دندان و چکاپ

با دندانپزشک خود بررسی کنید که آیا درمان در فواصل زمانی موثر است. یا زودتر از شش ماه باید چک شوید.

استفاده از کلرهگزیدین جایگزینی برای مسواک زدن دندان ها، استفاده از نخ دندان یا مراجعه منظم به دندانپزشک نیست.

کلرهگزیدین برای کودکان زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

اقدامات قبل از استفاده کلرهگزیدین

قبل از استفاده خطرات دارو باید در مقایسه با فوایدش را بسنجید. برای این دارو، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

در صورت بروز هرگونه واکنش غیر معمول یا آلرژیک به این دارو یا داروهای دیگر، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت داشتن انواع حساسیت به غذا، رنگ، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص اطلاع دهید. برچسب کالا و مواد تشکیل دهنده روی کالا را بخوانید.

مطالعات روی این دارو فقط در بیماران بزرگسال انجام شده است. اطلاعات خاصی در مورد استفاده از این دارو در کودکان با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد.

بسیاری از داروها در افراد مسن مطالعه نشده. بنابراین، معلوم نیست این دارو در افراد مسن به همان شیوه ای عمل میکند که در جوان ترها فعالیت دارد. در افراد مسن عوارض جانبی متفاوتی دارد. اطلاعات خاصی در مورد استفاده از این دارو در افراد مسن با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد.

مطالعات انجام شده بر روی زنان نشان می دهد که این دارو در دوران شیردهی حداقل خطر را برای نوزاد به همراه دارد.

این دارو بدون نظر پزشک نباید برای کودک استفاده شود. این دارو سبب تحریک شدید یا سوختگی شیمیایی کودکان میشود. کلرهگزیدین گلوکونات برای افراد زیر ۱۸ سال مجاز نیست.

کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن
کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

استفاده صحیح دهانشویه کلرهگزیدین

بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده شود. قبل از استفاده از شستشوی دهان، خمیر دندان را کاملا از دهان خود با آب بشویید. چند ساعت بعد از استفاده از شستشوی دهان غذا نخورید و ننوشید.

از درپوش ظرف اصلی کلرهگزیدین می توان برای اندازه گیری دوز ۱۵ میلی لیتری (مایع) این دارو استفاده کرد. درپوش را به خط روی آن پر کنید.

کلرهگزیدین را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید. سپس تف کنید. از دارو با قدرت کامل استفاده کنید. قبل از استفاده با آب مخلوط نکنید. دارو را قورت ندهید.

کلرهگزیدین گلوکونات می تواند دندان، پروتز، ترمیم دندان، زبان یا داخل دهان شما را لکه دار کند. با دندانپزشک خود در مورد راه های از بین بردن لکه از این سطوح صحبت کنید. از بین بردن لکه ها از دندان ها که سطوح آنها خراش دارد، ممکن است سخت تر باشد.

بلافاصله پس از استفاده از این دارو از خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن دندان های خود اجتناب کنید.

از دهانشویه های دیگر همزمان استفاده نکنید.

اقدامات پس از مصرف کلرهگزیدین

کلرهگزیدین ممکن است طعم تلخی داشته باشد. بلافاصله پس از استفاده، ​​دهان خود را با آب شستشو ندهید. زیرا انجام این کار تلخی را افزایش می دهد. شستشو همچنین ممکن است اثر دارو را کاهش دهد.

کلرهگزیدین ممکن است طعم غذاها را برای شما تغییر دهد. گاهی اوقات این اثر ممکن است تا ۴ ساعت پس از استفاده از شستشوی دهانی ادامه یابد. در بیشتر موارد، این اثر با ادامه استفاده از دارو کمتر محسوس می شود. وقتی مصرف را متوقف می کنید، طعم دهان شما باید به حالت عادی برگردد.

کلرهگزیدین ممکن است باعث تغییر رنگ و افزایش جرم در دندان شما شود. مسواک زدن با خمیردندان کنترل کننده و نخ دندان کشیدن روزانه ممکن است به کاهش این تجمع و لک کمک کند. علاوه بر این، شما باید حداقل هر ۶ ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندان های خود را تمیز کرده و لثه های خود را معاینه کنید.

اگر فکر می کنید کودکی با وزن ۲۲ کیلوگرم (۱۰ کیلوگرم) یا بیشتر بیش از ۴ اونس از شستشوی دندان را بلعیده است. بلافاصله به اورژانس بروید. علاوه بر این، اگر کودکی در هر سنی از شستشوی دندان استفاده می کند و علائم مسمومیت با الکل دارد، مانند کم شدن گفتار، خواب آلودگی دارد، بلافاصله از اورژانس کمک بگیرید.

کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن
کلرهگزیدین چیست؟ مزایا و روش مصرف آن

تداخلات دارویی کلرهگزیدین

برخی از داروها نباید با هم مصرف شوند. مصرف دو دارو متفاوت با هم تداخل ایجاد میکند. پزشک ممکن است دوز دارو را عوض کند. در صورت استفاده از داروهای تجویزی یا غیر نسخه ای دیگر بدون نسخه به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از داروها نباید در زمان یا هنگام خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا استفاده شوند زیرا ممکن است تداخل ایجاد شود. الکل و دخانیات با داروهای خاص سبب تداخل میشود. با پزشک راجع به استفاده داروها همراه با غذا، الکل و دخانیات صحبت کنید.

سایر مشکلات بر این دارو تاثیر خواهد گذاشت. در صورت داشتن مشکلات پزشکی دیگر، به ویژه موارد زیر، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

پرکردگی دندان های جلویی (به ویژه آنهایی که سطوح ناهموار دارند). کلرهگزیدین ممکن است باعث ایجاد لکه شود. در برخی موارد حذف آنها غیرممکن است و ممکن است نیاز به تعویض پر کننده داشته باشد.

مشکلات لثه. استفاده از کلرهگزیدین ممکن است مشکلات دیگر لثه مانند پریودنتیت را بدتر کند.

اثرات جانبی کلرهگزیدین

یک دارو ممکن است عوارض ناخواسته ای را ایجاد کند. اگرچه ممکن است همه این عوارض جانبی رخ ندهد. اما در صورت بروز آنها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، فورا با پزشک خود مشورت کنید:

  • احتقان بینی
  • تنگی نفس
  • مشکل در تنفس
  • بثورات پوستی
  • کهیر یا خارش
  • تورم صورت

برخی از عوارض جانبی نیازی به مراقبت ندارند. این عوارض جانبی در طول درمان و تنظیم بدن با دارو رفع میشود. متخصص راه هایی برای جلوگیری یا کاهش عوارض جانبی را به شما می آموزد.

اگر عوارض جانبی زیر آزاردهنده بود با متخصص صحبت کنید:

  • تغییر در مزه
  • افزایش جرم روی دندان ها
  • تغییر رنگ دندان ها
  • تغییر رنگ پر کننده دندان و پروتز
  • سوزش دهان
  • غدد متورم در کنار صورت یا گردن
  • سوزش نوک زبان

در صورت مشاهده سایر عوارض، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو بدون تجویز پزشک قابل مصرف برای کودک یا نوجوان نیست. کلرهگزیدین گلوکونات ممکن است باعث تحریک شدید یا سوختگی شیمیایی در کودکان شود.

کلرهگزیدین ممکن است باعث رنگ آمیزی سطوح دندان، ترمیم و زبان شود. اغلب، تمیز کردن کامل می تواند هرگونه لکه را از بین ببرد. اما اگر تعداد زیادی پر کننده سفید قدامی دارید، ممکن است دندانپزشک کلرهگزیدین را تجویز نکند.

در موارد نادر، تغییر مزه دائمی پس از طی شدن دوره درمان تجربه می شود.

دوز فراموش شده کلرهگزیدین

در صورت فراموش شدن یک دوز از این دارو، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی شما فرا رسیده است. دوز فراموش شده را مصرف نکنید. دوزها را دو برابر نکنید.

محل نگهداری کلرهگزیدین

دارو را در یک ظرف دربسته محکم و در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری شود. از یخ زدگی خودداری کنید. دور از دسترس اطفال نگه دارید. داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید.

کلام آخر

مصرف دهانشویه کلرهگزیدین یکی از مهمترین راههای پیشگیری از عفونت ها و رشد باکتریهای دهان و دندان است. قبل از مصرف با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا