Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟

سنگ تولد ماه تیر  (Birthstone July) در تقویم سنگ ها یاقوت است که یک سنگ قیمتی بسیار گرانبها است. سنگ تولد ماه تیر  سنگی برای سلامتی ، عشق پرشور و خرد است. یاقوت سنگ کشف شده باستانی است و در طی قرن ها سنگ سلطنتی بوده است. جامعه نخبگان ، به ویژه سلطنتی ها معتقد بودند که پوشیدن یاقوت سرخ می تواند شانس بسیاری را برای شما داشته باشد. یاقوت پادشاه سنگ های قیمتی است.

رنگ قرمز سنگ یاقوت در نتیجه وجود عناصر کروم و آهن است. در اصل این سنگ یک اکسید آلومینیوم است که همراه با کروم ترکیب شده است. تاریکی سایه سنگ ها مستقیماً به حالت اکسید شده و شکل کروم سنگ ها بستگی دارد. از آنجا که یاقوت سرخ است و نشان دهنده غیرت و نشاط است ، به عنوان سنگ خورشید شناخته می شود. از این رو پوشیدن یاقوت قرمز نشان دهنده شانس و شکوفایی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع سنگ تولد ماه تیر

سنگ یاقوت اولین سنگ متولدین تیر است. دو سنگ تولد دیگر برای افراد متولد تیر وجود دارد یعنی اونیکس و فیروزه . یاقوت به عنوان پادشاه سنگ های قیمتی شناخته می شود و به دلیل ارزشمند بودن و سختی شهرت دارد. اسپینل و رودولیت ، که هر دو دارای رنگهای مشابه با یاقوت هستند ، اغلب به عنوان یاقوت اشتباه گرفته می شوند. اما ویژگی های متفاوتی از یاقوت وجود دارد مانند ناخالصی هایی که در آن طور عامیانه به ابریشم روتیل یاقوت می گویند که یاقوت خالص را از بقیه متمایز می کند. عیار ، ظرافت ، سایه های رنگی و وزن یاقوت سرخ  ارزش آنها را تعیین می کند.

آسیا احتمالاً اولین جایی بود که ارزش یاقوت سرخ را به عنوان سنگ عرفانی قوی شناخت و اهمیت زیادی برای این سنگ قائل بودند. سلطنت آسوآ به قدرت و جذابیت یاقوت سرخ اعتقاد زیادی داشتند.

طالع بینی سنتی هند به شدت به زندگی و طول عمر که به خوبی با رنگ قرمز نشان داده شده است اعتقاد دارند زیرا جریان خون در بدن ما نیروی اصلی برای زندگی است. ستاره شناسان هندو اهمیت ویژه ای به یاقوت سرخ می دهند زیرا همرنگ یاقوت است. استفاده از یاقوت سرخ می تواند شانس ، خرد ، قدرت ، اراده برای زندگی و آرزو را در زندگی شما به وجود آورد که نیروی اصلی حرکت برای زندگی  است.

معنی و تاریخچه سنگ تولد ماه تیر

نام یاقوت از  کلمه لاتین Rubor یا Ruber گرفته شده است که به معنی قرمز است. تقریباً در هر باور و فرهنگی ، رنگ قرمز شور و عشق در نظر گرفته شده است. رنگ قرمز  خشم و شجاعت را بروز می دهد.  سنگ قیمتی یاقوت به طور ذاتی با تمام این ویژگی ها مرتبط است.

یاقوت، سنگی باستانی برای آرزوها و نشان دادن قدرت نهایی است. در سالیان دراز ،  برای سلطنت از یاقوت سرخ  استفاده می کردند. زیرا آنها از قدرت دولت و  کنترل برخوردار هستند.

هر چیزی که مربوط به اشتیاق و میل به قدرت باشد با یاقوت ارتباط دارد. در تاریخ روانشناسی رنگ برای هر چیزی که به قدرت و کنترل مربوط باشد ، روی رنگ قرمز متمرکز می شوند. ماشین های سریع با رنگ قرمز و اشیا عاشقانه نیز با رنگ قرمز رنگ آمیزی می شوند. گل سرخ قرمز است و خون نیز قرمز، بنابراین ، بدیهی است که یاقوت تقریباً با هر حوزه از زندگی مرتبط است و به طور قابل توجهی بر فراوانی عاطفی و روانی انسان تأثیر می گذارد.

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم ، می فهمیم که یاقوت بسیار با اهمیت است. یاقوت در کتاب مقدس چندین بار ذکر شده است. نه تنها در سنت های غربی ، بلکه در اعتقادات اخلاقی هند و خاورمیانه نیز یاقوت را به عنوان یک سنگ قیمتی بسیار توانمند و احتمالاً یکی از اولین سنگ های قیمتی در اولویت قرار می دهد. ادبیات سانسکریت حتی یاقوت را به عنوان امپراطور جواهرات گرانبها نسبت می دهد. حتماً بسیاری از شما نام دیگر یاقوت را شنیده اید: Ratnaraj یا پادشاه سنگ های قیمتی.

سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟
سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟

بهتر است بدانید:

در هند باستان ، این اعتقاد رایج وجود داشت که کسانی که یاقوت های گرانبها را به لرد کریشنا اهدا می کردند ، تقریباً در هر تولد پس از آن عنوان امپراطور را دریافت می کردند. این به تنهایی بیانگر ارتعاشات باشکوه این سنگ قیمتی است.

بسیاری از داستان های اساطیری هند پیرامون یاقوت سرخ است. وجود یاقوت قرمز عامل اصلی تعیین کننده صلح با دشمنان بود. مناطق اطراف میانمار  داستان های عجیبی در مورد یاقوت سرخ دارند. در این کشورها ، سربازان یاقوت را در گوشت خود فرو برده و آنها را به عضوی از بدن تبدیل کرده تا در جنگها بدون شکست باقی بمانند.

رنگ قرمز یاقوت استعاره ای از شعله های اراده و خواسته های زندگی غیرقابل خاموش است که ما را در زندگی و حرکت رو به جلو حفظ می کند. یاقوت نشانگر ثروت و شکوفایی است. یاقوت سرخ تأثیرات مثبت بسیاری در زندگی فرد دارنده از جمله ثروت و پول ، رفاه و سلامتی و تناسب اندام و روح آزاد و زندگی  را دارد. یاقوت سرخ یکی از آن ۱۲ سنگ قیمتی است که خداوند برای ایجاد خوشبختی و رفاه در زندگی انسان ها بوجود آورده است.

سنگ تولد ماه تیر کجا پیدا شده است؟

چهار کشور عمده در جهان وجود داشت که یاقوت از دوران باستان در آن استخراج می شد. این کشورها عبارتند از میانمار ، تایلند ، کامبوج و افغانستان. هند ، ژاپن و مناطق مختلف تانزانیا و ویتنام نیز به دلیل وجود یاقوت مشهور هستند. اروپا ، مقدونیه شمالی دارای ذخایر یاقوت طبیعی هستند. این یاقوت ها از این جهت مورد توجه خاص قرار می گیرند که یاقوت های مقدونی دارای سایه رنگی شبیه تمشک هستند و از این رو منحصر به فرد می باشند.

انواع یاقوت

انواع مختلف یاقوت سرخ بر اساس محل تولد آنها وجود دارد:

یاقوت برمه ای

نام برمه با دنیای یاقوت بسیار نزدیک است. آنها بهترین نوع یاقوت سرخ در جهان هستند. میانمار قطب یاقوت های برمه ای است. کروم موجود در این یاقوت سرخ باعث ایجاد رنگ قرمز تیره می شود و جذابیت زیادی ایجاد می کند. این یاقوت ها دارای علامت های  لکه بر روی خود هستند که اغلب به عنوان نقطه ای برای بررسی خالص بودن آن ها در نظر گرفته می شوند. یاقوت سرخ میانمار گرانترین نوع یاقوت در جهان است.

یاقوت تایلندی:

قسمت جنوب شرقی بانکوک به دلیل یاقوت سرخ بسیار شناخته شده است. رنگ آنها قرمز روشن و بسیار گرانبها هستند. یاقوت تایلندی به دلیل تأثیر قوی ، ظاهری زیبا و جذابیت بسیار زیاد در سرتاسر کره زمین مشهور است. این یاقوت ها به دلیل رنگ قرمز روشن که در نتیجه محتوای بسیار زیاد کروم و آهن وجود دارد ، کاملاً از هم متمایز هستند.

یاقوت سرخ آفریقایی

این یاقوت ها از شکل و رنگ دیگری برخوردار هستند. آنها به جای اینکه قرمز تیره باشند ، به رنگ ارغوانی تیره هستند. آنها غالباً کمی ناشناخته تر از انواع دیگر یاقوت سرخ هستند. آنها در اندازه ها و اشکال مختلف موجود هستند. یاقوت سرخ آفریقایی دارای کیفیت های مختلفی است و قیمت آن نیز   متفاوت است. رنگ آنها تیره است و به دلیل تأثیرات متمایز کننده آنها کاملاً مشهور هستند.

یاقوت ماداگاسکار:

یاقوت ماداگاسکار از تازه های جهان سنگ های قیمتی است. در ماداگاسکار دو منطقه اصلی استخراج معادن یاقوت وجود دارد. رنگ و ترکیب شیمیایی یاقوت سرخ به میزان آهن و کروم موجود در آنها بسیار متفاوت است. برخی از یاقوت های ماداگاسکار حتی به رنگ نارنجی هستند. شما می توانید طیف گسترده ای از سایه ها و رنگ ها را روی این سنگ ها مشاهده کنید.

یاقوت تانزانیا:

از ارزان ترین نوع یاقوت های سرخ هستند. بسیاری از افراد به ویژه به دلیل دسترسی آسان و مقرون به صرفه بودن این یاقوت ها را انتخاب می کنند. یاقوت های تانزانیا رنگ بسیار زنده ایی دارند. وقتی که اندازه سنگ کوچکتر می شود رنگ آن شروع به کمرنگ شدن می کند. از نظر شکل ، اندازه و رنگ بسیار متغیر هستند.

سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟
سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟

سنگ تولد ماه تیر چگونه شکل می گیرد؟

یاقوت به شکل کریستال مثلثی شکل است و ماهیت آن ماده معدنی اکسید شده است. این اکسید، آلومینیوم همراه با کروم است و دارای شکستگی  و شکنندگی است. سختی یاقوت سرخ در مقیاس موهس برابر با ۹.۰ است. این سنگ تک محوری است و وزن مخصوص آن ۳.۹۷ است و تحت امواج با طول موج بلند از فلورسانس ماورا بنفش ساطع می کند.

سرخ ترین رنگ یاقوت را به نام یاقوت خون کبوتر می شناسند زیرا رنگ آنها کاملاً شبیه خون کبوتر است. ممکن است کاملاً شبیه گارنت صورتی باشد ، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد.

یاقوت یک سنگ قیمتی است و تأثیرات مثبت شدیدی بر فرد استفاده کننده می گذارد. یاقوت سرخ یکی از سخت ترین سنگ های قیمتی است که فقط الماس و موسانیت در بالای آن قرار دارند. همچنین یکی از پایدارترین شکل های ترکیبی در سطح سنگ فرش خالص است. فلورسانس سنگ های قیمتی یاقوت و انتشار آن در حدود ۶۹۴ نانومتر به همین دلیل است که به طور حتم جلای جذاب یاقوت را به خود جلب می کند.

عیارهای مختلفی در یاقوت وجود دارد ، مانند درجه برخی ناخالصی ها به نام ابریشم روتیل یا ناخالصی های مختلف رنگ. ویژگی خاص یاقوت خالص طبیعی همین است و به همین دلیل یاقوت سرخ مصنوعی این ناخالصی ها را نخواهد داشت. بنابراین اغلب گفته می شود که هیچ یاقوتی بدون لکه به وجود نمی آید.

یک نوع بسیار خاص از الگوی کریستال در یاقوت ، ستاره شش ضلعی یا الگوی ستاره ای در آنها است. هر یک از نقاط این گره های ستاره ای نور را منعکس کرده و یاقوت را زیباتر می کند. اگر یک منبع نور از یاقوت ها عبور کند و همچنان آنها را به جهات مختلف متمایل کنید  می توانید نگاهی اجمالی به این سیارک داشته باشید.

تیمار سنگ تولد ماه تیر

قرار دادن سنگ های قیمتی در معرض تیمار های خاص فیزیکی و شیمیایی برای بهبود کیفیت آنها به عنوان یک روش عمومی شناخته می شود. متداول ترین روش درمانی در بازار ، عملیات حرارتی است. انواع مختلفی از سنگهای قیمتی سطح پایین با گرمای زیاد درمان می شوند. گرما به عنوان یک عامل فیزیکی عمل می کند که رنگ سنگهای قیمتی را بهبود می بخشد. یاقوت سرخ اغلب رنگ بنفش در آن وجود دارد. به غیر از یاقوت تایلندی یا برمه ای ، یاقوت دیگری قرمز خونی نیست. ناخالصی های ذاتی و رنگ های مبهم موجود در آنها را می توان با عملیات حرارتی به خوبی از بین برد.

دومین نوع تیمار ، درمان پر کردن سرب است. ترک ها و شکستگی های موجود در یاقوت سرخ را با شیشه سرب پر می کنند. این روش عمدتا برای بهبود شفافیت یاقوت سرخ انجام می شود. بسیاری از یاقوت ها به دلیل کاهش وضوح ، برای کنده کاری و اتصالات جواهرات نامناسب می شوند. تمام این سنگها را می توان با سرب کاملاً شفاف کرد.

فواید سنگ تولد ماه تیر

در اینجا ۱۰فایده استفاده از یاقوت آورده شده است  و اگر از متولدین تیر باشید برای شما بسیار مفید خواهد بود.

۱- اگر موقعیت خورشید در جدول تولد شما ضعیف است ، یاقوت سرخ گزینه خوبی برای قرار دادن چیزها در جای خود است. خورشید تقویت کننده جهان است و یاقوت پادشاه سنگهای قیمتی است. یاقوت سرخ احساسات مثبت را از خورشید جذب می کند.

۲- استفاده از یاقوت سرخ می تواند به زندگی شما انرژی مثبت و شادابی تزریق کند.

۳- یاقوت سرخ برای افرادی که اعتماد به نفس ندارند فوق العاده است. یاقوت سرخ به تقویت خودباوری و ایجاد انگیزه در زندگی کمک می کند.

۴- ستاره شناسان یاقوت را برای بهبود شرایط اقتصادی توصیه می کنند. اگر با بحران مالی روبرو هستید ، یاقوت می تواند نجات دهنده شما باشد.

۵- یاقوت سرخ برای بهبود وضعیت سلامتی افراد مناسب است. یاقوت سرخ به درمان بسیاری از بیماری ها مانند زردی ، سوءهاضمه و فشار خون بالا کمک می کند. یاقوت سرخ همچنین وضعیت سلامت و روان شما را بهبود می بخشد.

۶- اگر قصد دارید وارد سیاست شوید یا موقعیت معتبری را در هر حوزه ای به دست بگیرید ، یاقوت می تواند به شما کمک کند.

۷-رنگ قرمز روشن نمادی از احساسات مثبت است و شما را از فرکانس های منفی و بدشانسی دور می کند. به تقویت پیوندها و روابط کمک می کند.

۸- یاقوت سرخ می تواند ثبات عاطفی شما را افزایش دهد و به شما قدرت مبارزه با هر نوع هرج و مرج عاطفی  را بدهد.

۹- یاقوت سرخ ،  به واسطه انرژی مثبتی که دارد به شما کمک می کند روشن فکر کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

۱۰- یاقوت سرخ می تواند وضعیت رابطه شما را تا حد زیادی بهبود بخشد قرمز رنگ شور و عشق است. اگر در زندگی شما هیچ نوع   ارتباط رمانتیکی وجود ندارد ، یاقوت بهترین دوست شما است.

سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟
سنگ تولد ماه تیر چیست و چه خواصی دارد؟

راهنمای خرید سنگ تولد ماه تیر

یک کد مشهور ۴C  وجود دارد که در حوزه خرید یاقوت بسیار کارایی دارد. این چهار C عبارتند از:  برش ، قیراط یا عیار ، وضوح و رنگ است.

برش

بالشتک های گرد و بیضی شکل متداول ترین برش های یاقوت در بازار هستند. این روزها یاقوت های قلبی شکل نیز رواج دارد. یاقوت های گرد به دلیل ماندگاری بالا و قدرت زیاد ،  هزینه  بیشتری دارد . بهتر است از یاقوت هایی که بیش از حد کم عمق یا عمیق هستند خودداری کنید.

عیار

سنگ ها برچسب وزن، قیراط و برچسب قیمت با یکدیگر متناسب است. برای یاقوت های بزرگ باید هزینه بیشتری بپردازید.

وضوح

به طور طبیعی ، یاقوت سرخ واقعی هرگز شفاف نیست. یاقوت خالص ، سبک ترین ابریشم ناخالصی را دارد که رنگ گوهر را نیز از بین می برد.

رنگ

یاقوت قرمز رنگ خون کبوتر بهترین و گرانترین نوع یاقوت است. یاقوت های تایلندی و برمه ای معمولاً در این سایه قرار می گیرند.

استفاده از یاقوت در ساخت جواهرات

در دوران گذشته مردم تاج ها ، بازوبندها و دیگر جواهرات سنگین خود را با یاقوت تزئین می کردند. در این روزها ، زنان و مردان ترجیح می دهند تکه های یاقوت کوچکتر بپوشند . سنگ یاقوت را می توانید در آویزها ، انگشترها و دستبندها بگنجانید. آنها زیبا به نظر می رسند و صاحب لباس را با زیباتر و خوش شانس تر می کند.

مراقبت از سنگ تولد ماه تیر

برای اینکه سنگ یاقوت خود را در شرایط خوبی نگهداری کنید ، باید برنامه های نگهداری دقیق برنامه ریزی شده را دنبال کنید. با انجام روشی ساده می توانید یاقوت های خود را هفته ای دو یا سه بار تمیز کنید.

یاقوت را فقط در آب ولرم بیندازید. می توانید یک محلول صابون بسیار ملایم به آب اضافه کنید. این محلول نباید از نظر شیمیایی خشن باشد ، یا ممکن است برای سلامت سنگ یاقوت شما بسیار مضر باشد. سطح سنگ خود را با یک مسواک یا برس نرم پاک کنید.

پاک کننده های بخار و صوت برای تمیز کردن کامل یاقوت ها بسیار مناسب هستند. این موارد در خانه امکان پذیر نیست و متخصصان گوهرشناسی یا موسسات تمیز کننده سنگهای قیمتی می توانند به شما کمک کنند. نکته مهم این است که هرگز سنگ خود را بدون پاکسازی رها نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا