Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق خارشتر و تمامی فواید و خواص آن برای سلامتی

عرق خارشتر از خواص و مزایای درمانی بسیار زیادی برخوردار است. همواره نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. ریشه، ساقه و شاخه‌های این گیاه دارای ترکیب های خاص و دارویی است. این گیاه گرم , مقوی , آرام بخش , خواب آور , ضد سرفه است . از خارشتر برای دفع سنگ کلیه و تقویت سیستم دفاعی بدن استفاده می کنند . این گیاه با نام های خارشتر، خاربز، دوه تیکانی، یانداق، علف ترنجبین شناخته می شود.
ما در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص، موارد منع استفاده، چگونگی استفاده از عرق خارشتر پرداخته ایم . اگر تمایل دارید اطلاعات کاملی از گیاه خارشتر کسب کنید، با ما همراه باشید .

گیاه خارشتر

 

گیاه خارشتر (Alhagi persarum Boiss. & Buhse) از خانواده لگومینوز است و این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و نیاز کمی به آب دارد. این گیاه شورزی و سازگار با آب های با درجه سختی بالا است و شوره‌زارهای ایران، صحرای سینا، سوریه و هند،عربستان و پاکستان تا ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا می‌روید .خارشتر گیاهی مقاوم به سرما است که دارای ریشه عمیقی می باشد.ریشه‌های خارشتر تا ژرفای ۵ تا ۷ متر هم می‌رسد. به وسیله اندام رویشی قلمه و بذر تکثیر می شود.

عرق خارشتـر را از سرشاخه های گلدار گیاه خارشتر به دست می آورند.فصل گلدهی خارشتر از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد است، این زمان کاملا با زمان تولید عسل زنبورداران تطابق دارد.

عرق خارشتر

 

محل رویش گیاه خارشتر

 

وضعیت پراکندگی در ایران: گرگان، آذربايجان، كردستان، تهران، اصفهان، سیستان ،مازندران، فارس، همدان، لرستان

 پراکندگی جغرافیایی: ایران، ترکیه، سوریه، لبنان، قبرس، قفقاز، پاکستان، افغانستان، آسیای مرکزی از دریای خزر تا قزل قوم به جنوب آفریقا معرفی شده است .

طبع عرق خارشتر

 

طبیعت خارشتر از نظر حکمای طب سنتی بسیار گرم و خشک می باشد. لذا افرادی که به گرمی حساسیت دارند و ممکن است واکنش های آلرژیک در برابر این عرق از خود نشان دهند بهتر است که مصرف آن را با توصیه پزشک و به قاعده انجام دهند.

خواص عرق خارشتر

 

 عرق خارشتر و بهبود یبوست و بواسیر یا هموروئید:خارشتر با تقویت سلول‌های عصبی معده، روند هضم را بهبود می دهد . با مصرف این عرق از یبوست و مشکلات بواسیر مانند سوزش، درد و تورم جلوگیری می شود.

عرق خارشتر و بهبود سرفه و سرما خوردگی : خارشتر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و باعث افزایش ایمنی بدن می شود و به مقابله با هر گونه عفونت و درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرما خوردگی، سرفه، آسم و برونشیت کمک می کند.

 خارشتر و درمان آرتروز : خارشتر از خواص ضد التهابی برخوردار است و باعث بهبود التهاب می شود به همین علت از این گیاه برای کاهش علائم بیماری آرتروز استفاده می کنند.

عرق خارشتر و دفع سنگ کلیه: این گیاه سنگ‌های کلیه و مثانه را دفع می‌کند و شستشو دهنده‌ی کلیه‌ها است .با خاصیت ادرار آوری که دارد مجاری کلیه و مثانه را ضدعفونی کرده و سموم بدن را دفع می‌کند.

 خارشتر و درمان کبد چرب :خارشتر در درمان کبد چرب بسیار مؤثر است . از نشانه های کبد چرب افزایش وزن و خستگی می باشد. این بیماری با افزایش کلسترول و فشارخون همراه است. خارشتر با قدرت پاک‌کنندگی و دفع سموم، به خوبی می تواند روی کاهش چربی کبد اثر مثبت داشته باشد.

عرق خارشتر

 عرق خارشتر و دستگاه گوارش: خارشتر با تقویت سلول‌های عصبی معده باعث تقویت دستگاه گوارش می شود و هضم بهتر غذا می شود.همچنین این گیاه چون طبع گرمی دارد، می تواند باعث تسکین معده دردهای ناشی از موادغذایی با طبع سرد شده است.

 خارشتر و بهبود استوماتیت (stomatitis) یا التهاب فراگیر دهان : از دیگر خواص خارشتر می‌توان به تأثیر آن در بهبود التهاب فراگیر مخاط دهان، لب ها، زبان و کام اشاره کرد. غرغره کردن عرق این گیاه یا دمنوش آن هم می‌تواند در تسکین نشانه‌های استوماتیت موثر باشد.

عرق خارشتر، یک آنتی‌بیوتیک طبیعی : آنتی‌بیوتیک دارویی شیمیایی است که از فعالیت میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌های آسیب‌زا جلوگیری می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. آنتی‌بیوتیک‌ها از فعالیت قارچ‌ها و باکتری‌ها در بدن، جلوگیری می‌کند. خارشتر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که از بدن در برابر فعالیت عوامل بیماری‌زا، محافظت می‌کند. از خواص خارشتر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، اشاره کند.

عرق خارشتر و آلرژی : برای کاهش علائم آلرژی در پوست های حساس، بهتر است پودر این گیاه با شیر یا گلاب مخلوط شده و بر روی موضع مورد استفاده قرار گیرد.

خواص خارشتر برای لاغری : طبع خارشتر بسیار گرم و خشک است. این خاصیت باعث افزایش سوخت و ساز بدن، می‌شود. این گیاه با افزایش چربی‌سوزی بدن به لاغر شدن کمک می کند.

ارزش غذایی گیاه خارشتر

 

پروتئین چربی خام فیبر خام خاکستر خام
٧.٨  ٢.٩ ٢٨.٨ ٩.٩

 

موارد احتیاط مصرف عرق خارشتر

 

مادران شیرده تنها تحت نظارت پزشک و تنها به توصیه وی و در مقادیر بسیار اندک می‌توانند از این ماده استفاده کنند.بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن خارشتر خودداری کنند. عرق خارشتر برای اشخاص گرم مزاج مضر است .خانم‌های باردار تنها تحت نظارت پزشک و تنها به توصیه وی و در مقادیر بسیار اندک می‌توانند از این ماده استفاده کنند.

ترنجبین چیست

یکی از فراورده‌های گیاه خارشتر ترنجبین می باشد که نوعی عسل محسوب می باشد که حاصل از فعالیت یک حشره روی گیاه خارشتر است. این ماده مانند خارشتر طبع گرمی دارد ودر طب سنتی به مصرف آن توصیه شده است و از آن برای تهیه شیرینی و ایجاد طعم شیرین در داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

طرز تهیه عرق خارشتر 

 

برای تهیه عرق خارشتر، ابتدا گیاه و آب را می‌جوشانند و پس از آن باید مایع جوشیده‌شده را سرد کنند. به وسیله فرآیند تقطیر، مایعی که به دست می‌آید، خارشتر است. خواص خارشتر کاملا مثل گیاه آن است با این تفاوت که ماندگاری بالا، طعم و طبع بهتری دارد.

مقدار مصرف عرق خارشتر

 

مصرف این عرق برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند به این صورت است که روزانه نصف لیوان خارشتر را با نصف لیوان آب ترکیب کرده و به رژیم غذایی خود اضافه کنند. مصرف آن برای دفع سنگ کلیه نیز به این طریق است که روزانه دوفنجان از این عرق مصرف کنند.

مضرات عرق خارشتر

 

عرق خارشتر با وجود تمام خواصی که دارد اگر در مصرف آن زیاده روی شود، ممکن است به خاطر طبع گرمی که دارد، مشکلاتی را ایجاد کند. البته برای کاهش گرمی این عرق، آن را با مقدار مساوی عرق کاسنی مخلوط و مصرف کنند . مراقب باشید اگر به این عرق حساسیت دارید، مصرف آن را متوقف کنید. خارشتر برای افرادی که بواسیر و اسهال خونی دارند مضر باشد.

خرید عرق خارشتر

 

برای خرید عرق خارشتر اصل باید نسبت به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنند، مطمئن باشند .اگر خارشتر بی‌کیفیت و ناخالص باشد، باعث می‌شود این گیاه تاثیر موثری برروی سلامتی بدن نگذارد. توصیه می شود هنگام خرید از افرادی که در این زمینه آگاهی دارند، مشورت بگیرید تا بتوانید عرقی با بهترین کیفیت، تهیه کنید خارشتر به دلیل پرفروش بودن، در بسیاری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها موجود است.

 

 

 

خواص عرق خارشتر

عرق گیاهی خارشتر خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید با مصرف مناسب این عرق گیاهی، از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. در طب سنتی از آن برای دفع سنگ کلیه و بهبود مشکلات کلیوی و مجاری ادراری بسیار استفاده می شود.

برخی از مهمترین خواص این عرق گیاهی شامل بهبود مشکلات گوارشی مانند اسهال، کمک به کاهش وزن، دفع و از بین بردن سنگ های کلیه و مثانه، مدر و مسهل، ضد التهاب، آرامش بخش، ضد انگل معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد کلیه است. این عرق گیاهی طبع گرمی دارد و برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. توصیه می شود در مصرف این عرق گیاهی اعتدال را رعایت کنید.

عرق خارشتر برای کبد

یکی از خواص عرق گیاهی خارشتر تقویت عملکرد کبد است. همچنین این عرق گیاهی باعث کاهش وزن نیز می شود. اضافه وزن یکی از دلایل اصلی، ایجاد مشکلات کبدی مانند کبد چرب است. کبد چرب بر اثر خوردن غذاهای چرب و پرکالری بوجود می آید. در صورت درمان نشدن این بیماری، باعث بروز مشکلات جدی تر مانند آسیب های کبدی می شود. عرق گیاهی خارشتر به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی کبد می شود. همچنین با افزایش متابولیسم بدن، چربی های ذخیره شده در بدن را از بین می برد.

فواید عرق خارشتر برای سنگ کلیه

عرق گیاهی خارشتر فواید بسیار زیادی برای برطرف کردن سنگ کلیه دارد. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، از ایجاد سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ادرار آور، کلیه و مثانه را پاکسازی کرده و عملکرد آنها را تقویت می کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، دفع سنگ کلیه را آسان تر می کند.

عرق خارشتر برای عفونت کلیه

عرق گیاهی خارشتر در طب سنتی برای برطرف کردن عفونت کلیه نیز کاربرد دارد. این عرق گیاهی به دلیل ادرارآور بودن باعث پاکسازی بدن از سموم می شود. در نتیجه با بهبود عملکرد کلیه، عفونت را از بین برده و خون را نیز تصفیه می کند.

عرق خارشتر برای چیست

عرق گیاهی خارشتر، به دلیل داشتن فواید بسیار زیاد، برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. این عرق گیاهی از گیاه خارشتر تهیه می شود. این گیاه از دوران قدیم به دلیل داشتن خواص زیاد، بسیار مورد توجه بوده است. امروزه از این عرق گیاهی برای بهبود و درمان مشکلاتی مانند پاکسازی کبد، دفع سنگ کلیه، تصفیه خون، درمان اسهال، درمان سیاه سرفه و تقویت معده استفاده می شود. در طب سنتی این عرق گیاهی بسیار کاربرد دارد و برای رفع سنگ کلیه توصیه می شود.

عرق خارشتر برای سنگ کلیه

این عرق گیاهی از دوران قدیم تا به امروزه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و دفع آن توصیه شده است. عرق خارشتر خاصیت ادرارآوری دارد و باعث مصرف بیشتر آب می شود. مصرف زیاد آب باعث بهبود عملکرد کلیه و مجاری ادراری خواهد شد و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد درد، دفع سنگ کلیه را آسان تر می کند.

عرق خارشتر ناشتا

مصرف عرق گیاهی خارشتر به صورت ناشتا، بهترین زمان برای استفاده از خواص این عرق گیاهی است.

عرق خارشتر برای لاغری

این عرق گیاهی حاوی فیبر گیاهی بسیار زیادی است. مصرف عرق گیاهی خارشتر قبل از صرف وعده های غذایی باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. این عرق گیاهی همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش چربی سوزی در بدن می شود. در نتیجه با افزایش متابولیسم بدن و کاهش چربی های ذخیره شده، به کاهش وزن و لاغری بسیار کمک می کند.

عرق خارشتر و قاعدگی

عرق گیاهی خارشتر در طب سنتی برای بهبود و کاهش دردهای دوران قاعدگی نیز استفاده می شود. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی، به بهبود و کاهش دردهای این دوران به بانوان بسیار کمک می کند. توصیه می شود این عرق گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف عرق خارشتر

عرق خارشتر یکی از عرقیات گیاهی مفید برای سلامتی است که خواص فراوانی دارد. از این ترکیب برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل یبوست، تقویت کبد، بهبود آلرژی می توانید از این عرق گیاهی استفاده نمایید. بهترین زمان مصرف عرق خارشتر بسته به مشکل شما متفاوت است. به عنوان مثال برای درمان بیماری های کبدی بهتر است بعد از غذا از این عرق گیاهی استفاده کنید.

اما بطور کلی بهترین زمان مصرف عرق خارشتر به صورت ناشتا است زیرا جذب آن بهتر صورت می گیرد. با اینحال برای مشکلات مختلف باید در زمان های متفاوتی از این عرق گیاهی استفاده کنید. بطورکلی مصرف عرق خارشتر به صورت ناشتا، ۱ تا ۲ ساعت پس از صرف غذا و قبل خواب برای درمان مشکلات مختلف مفید است. طبع این عرق گرم و خشک است بنابراین افراد گرم مزاج باید با احتیاط از این ترکیب استفاده کنند.

عرق خارشتر خصوصا برای کبد بسیار مفید است و معمولا برای درمان کبد چرب و جلوگیری از پیشرفت این بیماری برای افراد تجویز می شود. مصرف روزانه این ترکیب مانع التهاب کبد شده و اثر محافظتی دارد. علاوه بر این می توانید برای درمان سنگ کلیه از این ترکیب استفاده نمایید. با اینحال بهتر است برای درمان سنگ کلیه به پزشک مراجعه نمایید. این ترکیب برای بیماری های پوستی نیز قابل استفاده است. همچنین با تولید ادرار و دفع مایعات بدن باعث کاهش فشارخون می شود.

خارشتر دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی است. در طب سنتی از این عرق در موارد مختلفی استفاده می شود. فقط توجه داشته باشید که قبل استفاده از این عرق گیاهی با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید. همچنین در صورت مصرف هر گونه دارویی با پزشک در رابطه با مصرف این ترکیب سوال کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا