Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق زنیان و تاثیر فوق العاده آن بر روی سلامتی

عرق زنیان دارای خواص دارویی، درمانی و زیبایی فراوانی است. اگر عرق این گیاه به صورت صحیح مصرف شود باعث درمان بسیاری از بیماری از جمله مشکلات معده و گوارشی می شود. امروزه با گسترش بیماری ها، مردم تمایل به مصرف داروهای گیاهی پیدا کردنند به دلیل اینکه با تواجه به خواص زیادی که دارند،

عوارض کمتری را از خود نشان می دهند. زنیان هم مانند سایر عرق هایی چون عرق زنجبیل، عرق نعنا، عرق طارونه را خواص درمانی فراوانی است. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، شما را با خواص فوق العاده عرق زنیان و فواید و عوارض آن آشنا خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

گیاه شناسی زنیان

زنیان گیاه علفی خودرو بدون کرک و معطر از تیره چتریان، دارای گلبرگ های سفید مجتمع مانند و به شکل چتر مرکب می باشد و برگ هایی با بریدگی های ظریف است و ارتفاع آن به ۳۰ تا ۹۰ سانتی متر می رسد. میوه گیاه زنیان بیضی شکل و کوچک است که رنگی قهوه ای مایل به زرد دارد. این میوه حاوی مقادیر زیادی تیمول است.در طب سنتی به اسامی نانخواه و ننه حوا معروف است. در گویش سیستانی نام آن اَجغون می باشد. زنیان با نام های دیگری مانند حبشی، اجوان،اسپری کای، انیسون بری، کمون معروف است. این گیاه در کشورهای در ایران و مصر، نواحی شرقی هند رشد خوبی دارد .

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی زنیان
نام انگیسی گیاه دارویی Trachyspermum
نام علمی گیاه دارویی Trachyspermum
نامهای رایج گیاه دارویی زنیان
خواستگاه گیاه دارویی شرق هند، ایران، مصر
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی تقویت سیستم ایمنی بدن, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, زنان, کاهش وزن, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, تسکین درد قاعدگی, تقویت سیستم ایمنی بدن, درمان آسم, درمان آنفولانزا, درمان اسهال, درمان انگل معده و روده, درمان چاقی, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان نفخ معده, قاعده آور
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی
عوارض گیاه دارویی اسهال، تهوع، استفراغ و زخم معده در صورت مصرف بیش از اندازه، احتیاط مصرف در زنان باردار، کودکان و افراد دچار اختلالات تیروئیدی

 

خاستگاه زنیان

 

عرق زنیان
عرق زنیان

محل رویش در جهان : زنیان اغلب در در نواحی شرقی هند، ایران و مصر یافت می شود.

محل رویش در ایران :زنیان درایران بیشتر در شرق کشور، باقین، مکران، خراسان ،بلوچستان، اصفهان،خوزستان، فارس، کرمان یافت می شود.

طبع عرق زنیان

زنیان دارای طبع گرم و خشک و نسبتا قوی است.

ارزش غذایی عرق زنیان

گیاه زنیان دارای فسفر، آهن و نیکوتیناسید ،کلسیم، تانین، گلیکوزیدها هستند.
فیبر (۱۲ %)
کربوهیدرات (۳۷ %)
رطوبت (۹ %)
پروتئین ۱۵%
چربی (۱۸ درصد)
ماده معدنی، فلاون، و مواد معدنی (۷ %)

خواص دارویی زنیان

عرق زنیان

خلط آور و تقویت معده
ضد نفخ
ضد انگل و قارچ
باد شکن
ضد ترشی معده
درمان کشیدگی و التهاب تاندونها
رفع گرفتگی گوش
مفید برای بیماریهای عصبی
رفع خشکی شانه ها و التهاب آرنج
ضد تهوع
درمان استئوآرتریت
ضد تشنج
مقوی قوای جنسی
هضم غذا
سوء هاضمه
مفید برای ترک اعتیاد مواد مخدر
سکسکه

 عرق زنیان و درمان استئوآرتریت (آرتروز یا سائیدگی مفصل‌ها) : زنیان دارای خواص ضد درد و التهاب است و همچنین حاوی ترکیبات ضروری مثل، ترپن، استرول، لیکوزیدها است . این گیاه برای درمان درد های آرتروز و مفاصل و همچنین رفع اسپاسم عضلانی بسیار مناسب است.

عرق زنیان و تنظیم سطح کلسترول : با آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام شد، نشان داده شد که مصرف زنیان باعث کاهش کلسترول کبد می شود. زنیان حاوی مقادیر زیادی از فیبر و اسیدهای پلی اشباع نشده می باشد که به تنظیم مقدار کلسترول در خون کمک می کند . این گیاه نه تنها کلسترول مضر بدن را کاهش میدهد بلکه باعث افزایش کلسترول مفید هم می شود.

عرق زنیان و تاثیر آن روی کلیه : زنیان از طریق جلوگیری از رسوب املاح کلسیم از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند و هم چنین ادرار آور است . این عرق عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و از اختلالات و نارسایی کلیوی جلوگیری می کند.

عرق زنیان و در مان فشار خون : این عرق حاوی مقادیر زیادی تیمول است که در تنظیم فشار خون نقش موثری دارد. این گیاه همچنین دارای اثر مسدود کننده کانال کلسیم می باشد که باعث می شود کلسیم نتواند به سلول های قلب و رگ نفوذ کند و این اثر باعث کاهش فشار خون می شود.

عرق زنیان و دستگاه گوارشی : زنیان از بهترین داروهای گیاهی برای مشکلات دستگاه گوارشی مانند گاز، نفخ شکم و سوءهاضمه، مشکلات هضم و کم اشتهایی می باشد . آنزیم های موجود در زنیان ترشح آنزیم های گوارشی افزایش می دهد و عملکردهای گوارشی را تقویت می کنند.

عرق زنیان و درمان سرفه و سرماخوردگی : زنیان جریان هوا را در شش ها افزایش می دهد و برای برای سرماخوردگی مزمن و مکرر و افرادی که تنگی نفس دارند موثر می باشد.

عرق زنیان و لاغری و کاهش وزن: زنیان یک ترکیب ملین است و دارای فیبر و آنتی اکسیدان می باشد در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. هم چنین این گیاه دارای طبع گرم می باشد و هضم غذا را راحت تر می کند.

عرق زنیان و درمان زخم ها و سوختگی : تیمول موجود در گیاه زنیان خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد و می توان از آن برای درمان بریدگی، زخم و سوختگی استفاده کرید.

عرق زنیان و درمان بیماری وبا: این گیاه عفونت باکتریایی روده و کرم روده را کاهش می دهد و برای درمان وبا پیشنهاد خوبی است.

عرق زنیان و پاکسازی پوست و رفع جوش : خواص ضد باکتری و ضد التهابی این گیاه باعث پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت می شود.

عرق زنیان و افزایش شیر در مادران شیرده: این عرق باعث افزایش مقدار و کیفیت شیر مادر می شود ، هم چنین باعث تقویت سیستم ایمنی مادر و کودک می شود.

نحوه و مقدار مصرف عرق زنیان

کودکان و بزرگسالان : از این عرق دو قاشق مرباخوری در کمی آب حل می کنید و هر روز ۳ باربعد از غذا می نوشید.

برای استعمال خارجی:دوقطره از آن را در بینی می چکانید و استنشاق می کنید . یک قاشق غذاخوری در گلو قرقره می کنید .

عوارض جانبی عرق زنیان

افرادی که مزاج گرم دارند نباید در مصرف این عرق زیاده روی کنند یا باید آن ها را به همراه عرق سرد مانند کاسنی و شاه تره استفاده کنید. کودکان زیر ۷ سال، زنان باردار و افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید باید با مشورت پزشک از این عرق استفاده کنند.

خواص عرق زنیان

عرق گیاهی زنیان خواص زیادی برای سلامتی دارد. از چشمگیرترین فواید این عرق گیاهی می توان به توانایی آن در بهبود ظاهر مو، بهینه ‌سازی هضم، کمک به کاهش وزن، کاهش نفخ بیش از حد و تقویت سلامت تنفسی و غیره است. استفاده از این عرق گیاهی در طب سنتی، قدمت بسیار زیادی دارد. عرق زنیان حاوی مواد مغذی و مفیدی مانند آهن، کلسیم، فسفر و آنتی اکسیدان های مفید است. این عرق گیاهی دارای ترکیباتی از جمله تیمول، لیمونن، پینن و ترپینن است. همچنین حاوی میزان زیادی فیبر خوراکی است.

برخی از مهمترین خواص عرق زنیان می توان به خواص آن در برطرف کردن مشکلات مربوط به معده و کبد، تقویت عملکرد کبد، خاصیت ضد التهابی، دفع کننده سموم بدن، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و ادرار آور بودن اشاره کرد. شما با مصرف در حد اعتدال این عرق گیاهی، می توانید از خواص بسیار زیاد آن بهره مند شوید. به خاطر داشته باشید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید زیرابرای شما عوارض جانبی در پی خواهد داشت.

عرق زنیان و دل درد

یکی از اصلی ترین کاربرد های عرق زنیان در طب سنتی، بهبود مشکلات گوارشی مانند دل درد است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث درمان مشکلاتی مانند سو هاضمه، سوزش سردل و مشکلات گوارشی می شود. عرق زنیان یک ضد نفخ است. به همین دلیل به کاهش میزان گاز موجود در معده و روده کمک کرده و باعث کاهش دل درد می شود.

عرق زنیان برای تیروئید

تیروئید یکی از مهمترین غدد داخلی بدن است که سلامت آن برای حفظ سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت است. کم کاری و پرکاری تیروئید هر دو شرایطی هستند که سلامت انسان را به مخاطره می اندازند. عرق زنیان یکی از عرقیات گیاهی است که گفته می شود برای حفظ سلامتی تیروئید مفید است.

خواص عرق زنیان برای زخم معده

عرق زنیان در طب سنتی، برای بهبود هضم مواد غذایی بسیار توصیه می شود. این عرق گیاهی قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی مصرف می شوند. این عرق گیاهی به بهبود کارایی گوارشی روده و تحریک ترشح شیره معده کمک می کند. همچنین برای از بین بردن یبوست شناخته شده است. این عرق گیاهی از بروز مشکلاتی همچون نفخ و گرفتگی عضلات جلوگیری می کند و حتی خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد. همچنین به بهبود زخم معده نیز کمک می کند.

عرق زنیان برای چی خوبه

شما می توانید از عرق زنیان برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات بسیار مفید و مغذی، به افزایش سلامت بدن بسیار کمک می کند. مصرف این عرق گیاهی برای درمان و بهبود مشکلاتی از جمله، مشکلات گوارشی، بیماری های عفونی، کاهش دردهای التهابی، کمک به ترک اعتیاد، کاهش چربی خون و کاهش وزن بسیار مفید است. توجه داشته باشید عرق زنیان را در حد اعتدال مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

عوارض عرق زنیان

مصرف مناسب عرق گیاهی زنیان هیچگونه عوارضی برای سلامتی ندارد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی مانند افزایش اسیدیته معده را ایجاد کند. همچنین ممکن است زخم معده را بدتر کند و باعث سو هاضمه، استفراغ و اسهال در فرد شود.

اگر از اختلالات خونریزی رنج می برید از مصرف این عرق گیاهی اجتناب کنید. زیرا عرق زنیان باعث کاهش لخته شدن خون می شود. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی ممکن است باعث کاهش عملکرد کبد و بروز مشکلات کبدی شود. در صورت داشتن مشکلات زمینه ای قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف این عرق گیاهی خودداری کنند.

عرق زنیان برای میکروب معده

عرق زنیان داری خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز است. مصرف این عرق گیاهی میکروب های مضر موجود در معده را از بین می برد و از بروز مشکلات گوارشی و بیماری جلوگیری می کند.

عرق زنیان برای ترک اعتیاد

در طب سنتی عرق زنیان برای ترک اعتیاد نیز استفاده می شود. مصرف این عرق گیاهی باعث کاهش اضطراب و احساس آرامش درونی در فرد می شود. در طب سنتی از این خواص برای ترک اعتیاد استفاده می کنند. همچنین عرق زنیان با دفع سموم موجود در بدن برای درمان سریع تر اعتیاد بسیار مفید است.

عرق زنیان برای کرونا

عرق زنیان به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی قوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می شود بدن فرد در مقابله با ویروس های مختلف مانند ویروس کرونا، مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. ترکیبات مفید موجود در این عرق گیاهی از جمله تیمول و لیمونن به دفع پاتوژن ها و عفونت های خطرناک به بدن بسیار کمک می کنند.

عرق زنیان برای لاغری شکم

دانه های زنیان برای سلامتی شما فوق العاده هستند زیرا سرشار از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین و چربی هستند. علاوه بر این، آنها حاوی نیاسین، پتاسیم، تیامین، سدیم، فسفر، کلسیم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی هستند. زنیان به جذب مواد مغذی و افزایش متابولیسم کمک می کنند. این عرق گیاهی متابولیسم بدن شما را تسریع می کنند و باعث می شوند غذا با سرعت بیشتری در معده شما حرکت کند. در نتیجه چربی کمتری در بدن ذخیره می شود که کاهش وزن را تسریع می کند.

طبق تحقیقات تیمول موجود در زنیان دارای خواص دارویی برجسته است. تیمول به دلیل کاهش هوس غذایی با سرکوب اشتها، افزایش انرژی و تامین مواد مغذی شما شناخته شده است. تیمول با تسریع متابولیسم و کاهش اسیدیته به کاهش وزن سریع کمک می کند. مطالعات in-vivo نشان داد که تیمول از چاقی جلوگیری می کند. تجمع چربی را کاهش می دهد، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و حساسیت لپتین را بهبود می بخشد.

برای کاهش چربی های شکمی بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب یا قبل از صرف صبحانه، یک قاشق غذا خوری از این عرق گیاهی را در آب حل کرده و مصرف کنید تا فرآیند متابولیک بهتری داشته باشید.

مصرف منظم عرق زنیان با معده خالی در صبح می تواند به کاهش ۱ تا ۲ کیلوگرم در ماه کمک کند. با این حال، فرد باید ورزش کند و دستورالعمل های غذایی را رعایت کند. زنیان هضم و جذب مواد مغذی را تسهیل می کند. غرق زنیان بدن را سم زدایی کرده و در نتیجه به شما امکان کاهش وزن سریع و طبیعی را می دهد.

هنگامی که سطح متابولیسم شما افزایش می یابد، کالری بیشتری می سوزانید. این ترکیب با بهبود هضم، نفخ را کاهش می دهد، که به نوبه خود متابولیسم را تسریع می کند. در نتیجه می توانید سریع تر چربی سوزی کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. مقدار مصرف عرق زنیان برای لاغری حدودا چقدر است؟

    یک قاشق از عرق گیاه زنیان رو در گلو بریزین و اون رو قرقره کنین، قورت ندید. می تونید دو یا سه قطره از این عرق رو در دو سوراخ بینی بریزین و استنشاق کنین

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا