Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن پرتقال چیست ؟ چه فواید و خواص درمانی دارد ؟

روغن پرتقال از دسته ی گیاهان دارویی بوده که فواید بسیاری را در سلامت بدن و همچنین پوست داراست. روغن پرتقال از سطح بیرونی پوست آن گرفته می شود. از مزایا روغن پرتقال تقویت سیستم ایمی بدن بوده که نه تنها سلامتی را به ارمغان می آورد بلکه ایجاد شادابی و نشاط هم از خواص بی نطیر آن است. از دیگر خواص روغن پرتقال استفاده از آپن برای نشاط و شادابی پوست و از بین بردن جوش های صورت است. خرید و فروش روغن پرتقال به دلیل فواید زیادش بخصوص در کشور ما ایران که استفاده از طب سنتی رواج بیشتری دارد، انجام می شود. قیمت روغن پرتقال با توجه به کیفیت آن می تواند متغیر باشد، اما در کل نسبت به فواید بی نطیرش قیمت مناسبی دارد.

فواید و خواص روغن پرتقال و استفاده ی زیاد از آن، ما را برآن داشت تا به بررسی برخی خواص و مصارف و همچنین عوارض روغن پرتقال بپردازیم.

"<yoastmark

با پرتقال چقدر آشنا هستید ؟

پرتقال میوه ای است سرشار از ویتامین c و انواع ترکیبات و املاح مفید دیگر برای بدن. این میوه ی باارزش و غنی از لحاظ تغذیه ای حتی پوست مفیدی هم دارد. پوست پرتقال حاوی روغنی است که خواص درمانی از خود نشان می دهد. همچنین رایحه ی خوش آن سبب شده تا به عنوان اسانس به بسیاری از عطرها و حتی شوینده ها مانند صابون اضافه شود و عطر خوشایندی به محصولات بهداشتی ببخشد. به دلیل عطر و طعم بی نطیر پرتقال عصاره یا روغن آن را به برخی نوشیدنی ها اضافه نموده و طعم و عطری دلپذیر به نوشیدنی ها می بخشند.

خواص روغن پرتقال در سلامتی چیست ؟

  • این ماده می تواند با تومور های سرطانی مقابله کند.
  • به تسهیل گردش خون کمک می کند.
  • انواع باکتری‌ ها و پاتوژن ‌ها (عوامل بیماری ‌زا) را از بین می برد.
  • به کاهش چین و چروک‌ کمک می کند.
  • پوست و بویژه پوست صورت را طراوت و شادابی می بخشد.
  • باعث کاهش و از بین رفتن استرس می شود.
  • فشار خون را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با روغن پرتقال !

این روغن معجزه گر حاوی لیمونن است. در ساختار لیمونن نیز ماده ای وجود دارد که این ماده در برابر استرس از بدن حفاظت می‌کند. از دیگر مزایا روغن پرتقال خواص ضد سرطانی آن بوده که عاملی مؤثر پیشروی رشد تومورها بشمار می آید.

این روغن و خواص ضدباکتریایی آن !

این روغن دارای خاصیت ضد میکروبی طبیعی بوده و می توان از آن برای از بین بردن باکتری‌ های مواد غذایی استفاده نمود. خواص روغن پرتقال در جلوگیری از تکثیر باکتری اشریشیا کلی در پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد به اثبات رسید. این باکتری در مواد غذایی آلوده مانند سبزیجات و گوشت می تواند وجود داشته باشد و این باکتری خطرناک با ورود به بدن انسان می تواند به واکنش ‌های شدید بدنی مانند از کار افتادن کلیه ها و حتی در مواردی منجر به مرگ فرد مبتلا گردد.

خواص ضد باکتریایی این ماده بار دیگری نیز مورد آزمایش قرار گرفته بود. در پژوهشی در سال ۲۰۰۸ نیز تاثیر گذاری این روغن بر پخش باکتری سالمونلا بررسی شد. پژوهش ها نشان دادند که این روغن مانع از پخش باکتری خواهد شد. این اثر به دلیل این است که روغن پرتقال حاوی ترکیباتی ضد میکروب مانند ترپن بوده و با باکتری ها مبارزه خواهد نمود. باکتری سالمونلا باعث بروز تب در بدن شده و دستگاه گوارش را با مشکلاتی روبه رو می کند.

روغن این ماده و بهبود گردش خون و فشار خون در بدن !

اگر به دنبال روش خانگی برای کاهش فشار خون هستید چاره ی کار بهره بردن از فواید روغن پرتقال است. با مصرف این ماده گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون نیز کنترل می شود. با درمان و کاهش فشار خون می توان به کنترل بیماری قلبی عروقی نیز کمک نمود زیرا فشار خون بالا اثرات نامطلوبی روی قلب ایفا می کند. از مزایا این ماده کاهش سردرد و سندرم پیش از قاعدگی بوده و برای بهبود گردش خون در بدن نیز می‌توان از مخلوط این ماده و روغن نارگیل روی شکم مالیده و ماساژ داده شود.

مراقبت از پوست با مصرف روغن پرتقال!

این ماده مانند میوه اش سرشار از ویتامین C بوده و دارا بودن ویتامین C، آن را به یک محافظ پوست و درمان مشکلات آن مبدل نموده است. ویتامین C کلاژن سازی را تقویت نموده و در جلوگیری از بروز علائم پیری مانند چین و چروک‌ و لکه‌ های صورت نقش بسزایی را ایفا می‌کند. از فواید روغن پرتقال دارا بودن خواص آنتی اکسیدان بوده که همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها از پوست دربرابر اثرات مخرب مانند: اشعه‌ ی فرابنفش، آلودگی و انواع سموم حافظت می‌کند. این ماده می تواند مقداری با روغن نارگیل ترکیب شود بر روی پوست استفاده شود تا اثرش بر پوست بیشتر هم گردد. مصرف این ماده با سایر روغن ‌ها مانند روغن درخت چای یا روغن کندر هم می تواند برای پوست مفید عمل کند.

روغن پرتقال چیست ؟ چه فواید و خواص درمانی دارد ؟

رفع آکنه یا جوش با مصرف روغن پرتقال !

مصرف روغن پرتقال برای رفع جوش صورت یا آکنه مفید است. این ماده با مقابله با باکتری ‌ها و کاهش التهابات پوستی که موجب بروز آکنه می‌شوند، اثرات مفیدی را روی پوست ایفا می کند. برای درمان خانگی جوش صورت با این روغن، بهتر است مقداری از آن را با روغن نارگیل مخلوط کرده و با کمک گوش پاک‌کن روی جوش ها بمالید. التهاب، درد و قرمزی آکنه ها با مصرف این ماده بهبود پیدا می‌کند. در زمان مصرف این ماده بهتر است از مصرف مواد شیمیایی برطرف کننده ی آکنه که باعث خشکی پوست می شودخودداری نمایید. استفاده از این ماده در کنار روغن‌ هایی مثل روغن دارچین و روغن شمعدانی نیز توصیه می شود.

از مزایا روغن پرتقال، بهبود کارکرد دستگاه گوارش!

این روغن حاوی ترکیبات ضد التهابی بوده که علاوه بر خاصیت آرام بخشی در کارکرد بهتر دستگاه گوارش مانند: هضم بهتر غذا، رفع درد های انقباضی و یبوست موثر است. برای این منظور مقداری از این روغن در ناحیه‌ شکمی مالیده و ماساژ دهید. از دیگر خواص این روغن، خاصیت مدر بودن خفیف آن است که به دفع سموم از بدن کمک کرده و با جلوگیری از نفخ کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. این روغن با تحریک سیستم لنفاوی، کبد، کلیه‌ و مثانه، سموم و سدیم اضافی و سایر مواد زائد را از دستگاه گوارش دفع می کند.

فواید روغن پرتقال برای رفع یبوست!

یبوست می تواند عاملی برای بیماری ها و عوارض دیگر در بدن باشد. یبوست بدن را تنبل و بی حال می کند. از فواید روغن پرتقال درمان یبوست است. این روغن گرما را القا کرده و به هضم غذا کمک می نماید. برای درمان یبوست علاوه بر استفاده از خواص روغن پرتقال باید در طول روز به مقدار زیادی آب نوشیده شود، از رژیم های غذایی پر فیبر و ورزش کمک گرفته شود.

نحوه ی کاربرد روغن پرتقال چگونه است:

  • روغن این گیاه ممکن است تنها به دلیل عطری که در فضا پخش می کند و به عنوان خوشبوکننده مورد استفاده قرار گیرد: برای استفاده از عطر این روغن می‌توان آن را مستقیم استشمام کرده یا از طریق اسپری کردن در محیط عطر آن را احساس نمود.
  • دیگر مورد مصرف آن استفاده های موضعی می باشد: برای اینگونه از مصرف روغن پرتقال آن را به نسبت ۱ به ۱ با روغن ‌های گیاهی دیگری مانند روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا ترکیب کرده و بر محل مورد نظر مالیده و ماساژ دهید. در صورت حساسیت نداشتن به مرکبات ترکیب رقیق‌ شده‌ی روغن آن را با سایر روغن‌ها در قالب لوسیون یا شوینده‌ بدن استفاده نمایید. با خرید روغن پرتقال می توانید از مزایای بی نطیرش استفاده کنید.
  • مصارف خوراکی این ماده: روغن این گیاه اگر باکیفیت، ارگانیک و دارای خاصیت درمانی باشد می توان آن را به صورت خوراکی استفاده نمود. تنها یک قطره از آن را می توان به آب گازدار، آب معمولی، اسموتی یا ترکیب شده با عسل به ‌عنوان یک مکمل استفاده نمود. از مزایا روغن پرتقال خوراکی کاهش نفخ، دفع سموم و هضم بهتر غذا می باشد. بی خطر بودن این ماده توسط سازمان مربوطه تایید شده است اما باید در تهیه ی نوع اصا آن دقت نمود. زیرا این خواص درمانی که ذکر شد تنها در نوع ارگانیک و خالص آن وجود دارد.

خطرات و عوارض روغن پرتقال را می دانید ؟

  • با وجود خواص و فواید بیشمار روغن پرتقال در صورت تماس مستقیم با پوست امکان بروز عوارضی آلرژیک مانند: قرمزی، تورم و کهیر وجود دارد. قبل از مصرف این روغن، بهتر است بر روی قسمت کوچکی از پوست تاثیر آن را امتحان کنید تا اگر نسبت به این روغن حساسیت دارید مشخص شود. مثلا آن را در بخش کوچکی از پوست گردن امتحان کرده و در صورت وجود نداشتن مشکل مصرف نمایید.
  • اشخاصی که به مرکبات حساسیت دارید نباید از این روغن استفاده کنند زیرا عوارض مختلفی را به همراه خواهد داشت.
  • کسانی که در وضعیت درمانی خاصی قرار دارند، زنان باردار و یا زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند باید در مصرف این روغن احتیاط لازم را به عمل آورند.
  • استفاده ازاین روغن به‌ شکل موضعی برای کودکان نیازمند رعایت احتیاط است.
  • به دلیل غنی بودن این روغن، اگر با دارو هایی تداخل داشته باشد مشکل ساز خواهد شد.
  • بیماران قلبی، کبدی یا افرادی که از اختلالات پوستی رنج می برند، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت خود مشورت نمایند.
  • استفاده از این روغن باعث تشدید عوارض اشعه‌ی UV بر پوست می‌شود. بنابراین پس از استفاده از این روغن گیاهی، حداقل تا ۱۲ ساعت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوری کنید.

"<yoastmark

خرید و فروش و قیمت روغن پرتقال در بازار چگونه است ؟

خرید و فروش روغن پرتقال در کشور ما ایران که کشوری کهن در استفاده از طب سنتی می باشد رواج فراوانی دارد. فروش روغن پرتقال در داروخانه های گیاهی و وب سایت های مجاز به راحتی انجام می شود. با خرید روغن پرتقال اصل می توان از خواص بی نظیرش بر سلامتی لذت برد. قیمت روغن پرتقال متفاوت بوده و هرچه خاص تر و ارگانیک تر باشد قیمت بالاتری هم خواهد داشت. اما به طور کلی قیمت روغن های گیاهی مانند پرتقال نسبت به داروهای شیمیایی مناسب تر و بصرفه تر می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا