Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن رازک چیست و چه فوایدی در سلامتی دارد ؟

روغن رازک از گیاهی علفی که خواص دارویی داشته و از دسته ی گیاهان دارویی می باشد بدست می آید. خواص درمانی روغن رازک باعث شده است تا در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شود. از مزایا روغن رازک می توان به دارا بودن ترکیبات آرام بخش و خواب آور اشاره کرد. دیگر فواید روغن رازک دارا بودن انواع ویتامین ها، املاح و دیگر ترکیبات مفید در بدن است که خواص درمانی منحصربفردی را در این روغن ایجاد می کند.

در ادامه ی این مقاله به بررسی برخی کاربرد ها و فواید روغن رازک در درمان و عوارض احتمالی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

با گیاه رازک تا چه حد آشنا هستید ؟

رازک گیاهی علفی و چندساله بوده که دارای ریشه‌ای عمیق و منشعب می باشد. این گیاه دارای قسمت های نر و ماده بوده و روی آن پوشیده از تارهای خشن است. گل‌ های نر به شکل خوشه از کنار برگ‌ ها روییده و گل‌های ماده، به صورت مخروطی و به رنگ سفید مایل به حنایی هستند. قسمت دارویی گیاه همان مخروط‌ های ماده است که بویی معطر و طعمی تلخ دارد. محل رویش طبیعی این گیاه در کشور ما ایران نواحی شمالی مانند: گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می باشد.

"<yoastmark

برخی از خواص شگفت انگیز روغن رازک !

  • تقویت کننده
  • افزایش اشتها
  • تحریک معده
  • تسکین درد های جنسی
  • ادرار آور
  • تصفیه کننده ی خون
  • از بین بردن انگل های روده
  • درمان شب ادراری
  • درمان بی خوابی

داشتن پوستی جوان و زیبا با استفاده از خواص روغن رازک!

عصاره رازک پوست را جوان، لطیف و درخشان می نماید. از خواص عصاره رازک خاصیت آنتی اکسیدان بودن ان است. آنتی اکسیدان ها علاوه بر اینکه از پوست در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند از ایجاد چین و چروک در آن نیز جلوگیری نموده و طراوت و جوانی را به پوست هدیه می دهند. دیگر فواید روغن رازک خواص ضد التهابی آن است که التهاب و قرمزی پوست را التیام بخشیده، پوست را ترمیم کرده و به رنگ طبیعی بر می گرداند. ترکیبات و فواید معجزه آسای این روغن حتی برای بیماری جذام هم توصیه می شود. پس برای داشتن پوستی زیبا می توان از این روغن بی نظیر بهره برد.

تقویت و بهبود سلامت پوست از مهم ‌ترین خواص روغن رازک بشمار می آید. عصاره رازک یکی از منابع مهم ویتامین C بشمار می آید. نقش ویتامین C نیز بر سلامت پوست اثبات شده می باشد. ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری در بدن برای ساخت کلاژن بوده و کلاژن علاوه بر بهبود بافت ‌های آسیب دیده ی پوست خاصیت کشسانی پوست را نیز بهبود می بخشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بوده و وضعیت کلی پوست را نیز بهبود می بخشد. عصاره رازک برای بهبود بیماری ‌هایی مانند آکنه، اگزما و مشکلات پوستی دیگر نیز مفید است.

فواید روغن رازک برای مو چیست ؟

از آنجایی که عصاره رازک حاوی مواد بسیار مفیدی برای سلامت بدن و از جمله پوست و مو می باشد، می توان از آن برای شست و شوی موی سر و ایجاد طراوت و درخشندگی در موها استفاده نمود. خواص روغن رازک به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ‌ها و ترکیبات مفید دیگر است که به بهبود ریزش مو و تقویت موی سر کمک می کند. از عصاره رازک می‌توان هم به صورت مستقیم و هم به صورت ترکیب با سایر مواد، برای شستن موها استفاده نمود.

برای بهره بردن از خواص این روغن، موها را با شامپوی ملایم شسته و سپس از عصاره رازک بر پوست سر استفاده نمایید. از مزایا روغن رازک درمان مشکلات پوست سر مانند شوره می باشد. این روغن حاوی ویتامین ‌ها و چربی ‌های مهمی بوده که با بهبود وضعیت پوست به کنترل ریزش مو کمک می‌کند. چربی هایی که در این روغن وجود دارد پوست ‌های مرده را از بین برده و با رفع شوره سر وضعیت پوست سر را تنظیم کرده و بهبود می بخشند. با مصرف عصاره رازک می توان به بهبود ریزش مو و کنترل آن کمک نمود.

عصاره رازک و خواص ضد سرطانی !

بررسی ها نشان داده است که رازک حاوی ترکیباتی بوده که از سرطان جلوگیری می‌کنند. این ترکیبات به طور ویژه در بهبود سرطان ‌هایی مانند: سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، تخمدان، کبد، سرطان خون و ریه نقش ایفا می کنند.

فواید روغن رازک به عنوان ضد آلرژی !

عصاره رازک در افراد مبتلا به آلرژی به گرد و خاک و گرده گل موثر عمل می کند. مصرف روغن رازک با کاهش تولید کاهش تولید سیتوکین و هیستامین علائمی مانند: آبریزش و گرفتگی بینی را بهبود بخشیده و کنترل می کند. سیتوکین و هیستامین واکنش‌ های التهابی و آلرژیک را کنترل می کنند.

"<yoastmark

فواید مصرف روغن رازک در درمان بی خوابی

در سال‌ های اخیر به دلیل تغییر در روش زندگی روزمره و مشکلات زندگی ماشینی، مشکلات خواب افزایش پیدا کرده اند. یکی از موارد مهم در سلامت بدن استراحت و خواب کافی می باشد. اگر میزان خواب در بدن کاهش یابد در عملکردهای اساسی بدن مشکلاتی رخ خواهد داد. از عصاره رازک برای درمان بی خوابی می توان بهره برد و با استشمام این روغن استرس و اضطراب کاهش پیدا خواهد نمود. استرس و عوامل استرس زا باعث درگیری اعصاب شده و خواب را مختل می کنند. یک آمارگیری در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بیش از ۴۵ درصد از مردم در دنیا از مشکلات خواب رنج می برند، پس برای کنترل و درمان بی خوابی می توان از عصاره رازک بهره برد و به خوابی آرام دست یافت.

فواید روغن رازک در درمان بیماری های قلبی عروقی !

تجمع پلاکت ‌ها در رگ ‌های خونی و سخت شدن دیواره آن ها می تواند منجر به حمله قلبی شود. در عصاره رازک ترکیبی وجود دارد به نام زانتوهومول (Xanthohumol) که از تنگ شدن عروق ممانعت کرده و باعث بهبود گردش خون خواهد شد. مطالعاتی بر روی موش ها در ژاپن نشان داده است که مصرف این روغن در آن ها، مقدار كلسترول خوب در خونشان را زیاد نموده است. همچنین در پژوهشی دیگر، فواید این روغن در کاهش وزن و فشار خون مشخص شده است.

عصاره رازک و افزایش میل جنسی !

از سال ها پیش برای افزایش میل جنسی از این روغن استفاده می شده است. آزمایش‌ هایی که روی این روغن انجام شده نشان می‌دهد که مصرف این روغن باعث افزایش گردش خون می شود. افزایش خون در آلت تناسلی می‌تواند اختلال نعوظ را بهبود بخشد. دانشمندان ژاپنی نیز استفاده از عصاره رازک را باعث افزایش ترشح برخی هورمون ‌ها مانند تستسترون و پروژسترون می دانند. این دو هورمون یعنی تستسترون و پروژسترون اصلی ‌ترین هورمون ‌های جنسی بوده و افزایش ترشح این دو در بدن باعث افزایش میل جنسی خواهد شد.

مضرات و عوارض روغن رازک چیست ؟

  • استفاده از روغن و عصاره رازک برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر ۲ سال خطرناک بوده و توسط متخصصین طب سنتی منع مصرف دارد.
  • در مصرف این روغن نباید زیاده روی شود، در صورت زیاده روی می تواند مشکلاتی مانند: اختلال بلوغ در دختران و پسران، ایجاد برخی ناتوانی ‌های جنسی برای آقایان و افزایش توهمات جنسی در بانوان را بوجود آورد.
  • زیاده روی در مصرف روغن رازک منجر به چاقی هم در زنان و هم در مردان خواهد شد.
  • دو هورمون هومولون و لوپولون در روغن این گیاه وجود دارد که زیاده روی در مصرف آن مشکلاتی را برای بانوان به دلیل امکان تداخلات هورمونی در آن ها ایجاد خواهد نمود.
  • عصاره رازک با بعضی از داروهای آرام بخش تداخل دارویی داشته و می تواند تاثیر آن ها در بدن را تغییر دهد.
  • مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی مانند تهوع و استفراغ و عوارض پوستی را ایجاد کند.

"<yoastmark

خرید و فروش و قیمت روغن رازک

این روغن به دلیل خواص دارویی زیادی که دارد در طب سنتی توصیه می شود. برای خرید روغن رازک می توان به مراکز فروش گیاهان دارویی مراجعه نمود. فروش روغن رازک در وب سایت های مجاز نیز انجام می گیرد. در خرید این روغن باید دقت کافی داشت و از فروشگاه های معتبر تهیه نمود. با تهیه روغن رازک از فروشگاه های معتبر می توان به محصولی اصل و با کیفیت دست یافت.

این روغن نباید در مقابل نور و گزرمای خورشید نگهداری شود زیرا ترکیبات آن تجزیه شده و روغن فاسد شده و خواص درمانی آن از دست می رود. در هنگام خرید به تاریخ انقضای محول توجه کنید زیرا هرچه از تاریخ تولید آن بیشتر بگذرد خواص درمانی آن کمتر می شود.

قیمت روغن رازک که توسط شرکت های مختلف تولید می شود متفاوت است زیرا قیمت آن بر مبنای نحوه ی تولید و استفاده از مواد اولیه ارگانیک تعیین می گردد. قیمت روغن رازک با نحوه ی تولید استاندارد و مواد اولیه ارگانیک، به نسبت بیشتر از محصولات مشابه خواهد بود، اما به طور کلی قیمت این روغن نیز مانند روغن های گیاهی دیگر نسبت به داروهای شیمیایی بسیار مناسب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا