Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟

سرطان کلیه وقتی ایجاد می شود که سلول های سرطانی در داخل توبول های کلیه یا در بافت کلیه قرار بگیرند. کلیه های شما اندام هایی به اندازه مشت دست در قسمت میانی کمر ، در هر دو طرف ستون فقرات هستند.

سرطان کلیه می تواند بر روی یک کلیه تأثیر بگذارد یا به هر دو کلیه سرایت کند. میزان بقای این بیماری در صورتی زیاد است که پزشکان قبل از سرایت به اندام های دیگر آن را پیدا کنند. در اینجا نگاهی می اندازیم به انواع  ، مراحل و اینکه چرا این اطلاعات هنگام پیش آگهی سرطان کلیه اهمیت دارد. با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع سرطان کلیه

انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارد و آنها بر اساس نوع سلول و محل تشکیل سلول های سرطانی طبقه بندی می شوند. شایع ترین آن کارسینوم سلول کلیوی (RCC) است. این سرطان حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از کل موارد سرطان های کلیه در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

سلول های سرطانی در داخل قشر کلیه ایجاد می شوند ، منطقه ای که لوله های کوچک پس از فیلتراسیون ادرار را به مثانه منتقل می کنند. کارسینوم سلول کلیوی زیر گروه هایی دارد که شامل RCC سلول شفاف ،  RCC پاپیلاری و RCC کروموفوب است.

انواع نادر دیگر سرطان کلیه عبارتند از:

۱- سارکوم  که در کپسول ایجاد می شود ، لایه نازکی از بافت همبند که کلیه را احاطه کرده است.

۲- کارسینوم سلول انتقالی یا کارسینومای ادراری در جایی ایجاد می شود که ادرار قبل از اینکه به داخل مثانه ریخته شود در آنجا جمع می شود. تومور ویلمز که بیشتر در کودکان مشاهده می شود.

۳- همچنین یک نوع نادر از سرطان کلیه وجود دارد که به آن “RCC طبقه بندی نشده” می گویند. این نوع سرطان با هیچ یک از دسته های دیگر مطابقت ندارد.

سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟
سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟

مراحل سرطان کلیه

به محض اینکه سرطان شناس نوع سرطان کلیه را تشخیص داد ، مرحله بعدی تعیین مرحله سرطان است. مرحله به سرطان شناس شما اطلاع می دهد که آیا بیماری شما گسترش یافته است و اگر چنین است ، تا کجا. مراحل سرطان شامل موارد زیر است:

مرحله ۱

نشان می دهد سرطان کوچک تر از ۷ سانتی متر (سانتی متر) است. یعنی به اندازه یک توپ تنیس است و کاملا در داخل کلیه قرار دارد.

مرحله ۲

توموری بزرگ تر از ۷ سانتی متر است ، اما هنوز کاملا در داخل یک کلیه قرار دارد و گسترش نیافته است

مرحله ۳

یعنی سرطان فراتر از کلیه رشد کرده است. ممکن است به غدد لنفاوی نزدیک به کلیه یا بافت های اطراف کلیه گسترش یافته باشد ، اما نه بیشتر.

مرحله ۴

پیشرفته ترین نوع سرطان است. مرحله ۴ سرطان کلیه به این معنی است که به غدد لنفاوی دور یا قسمت هایی از بدن شما مانند ریه ها سرایت کرده است.

اگر به سرطان کلیه مبتلا شده اید و پس از طی دوره درمانی مجدداً برگشته است ، این سرطان عود کننده است. برای توصیف مرحله بندی ممکن است ترکیبی از حروف و اعداد را مشاهده کنید. T مربوط به تومور است ، N مربوط به گره ها است (سرطان به غدد لنفاوی گسترش می یابد) و M مربوط به متاستاز است (سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد). به عنوان مثال ، کسی که در مرحله ۳ سرطان قرار دارد می تواند نشانه هایی مانند: T1N1M0 را مشاهده کند. این بدان معنی است که سرطان در یک کلیه و یک گره  لنفاوی است  اما بیشتر گسترش نیافته است (متاستاز نمی شود).

علائم احتمالی سرطان کلیه

در مراحل اولیه تشخیص سرطان کلیه همیشه آسان نیست. معمولاً علائم فقط هنگامی شروع می شود که تومور شروع به فشار بر بافت های کلیه یا بافت های اطراف آن کند. در اینجا رایج ترین علائم و نشانه های این بیماری وجود دارد:

  • کم خونی
  • خون در ادرار شما
  • کاهش اشتها
  • احساس فشار از یک طرف کمرتان
  • تب همراه با عفونت یا ویروس نیست
  • وجود توده در پهلو یا کمرتان
  • خستگی بی دلیل
  • کمردرد غیر قابل توضیح از یک طرف ، نه به دلیل آسیب دیدگی
  • لاغری ناخواسته

این علائم و نشانه ها می توانند مبهم باشند و یا ممکن است مربوط به مشکل دیگری باشند. به عنوان مثال ، عفونت می تواند باعث ادرار خونی شود و بسیاری از مسائل بهداشتی مشترک را ایجاد کند.

شما اگر این علائم را دارید ، مهم است که با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید تا بتواند سریع تر مشکل شما را تشخیص دهد. اگر سرطان کلیه دارید ، هرچه زودتر تشخیص داده شود ، احتمال موفقیت آمیز بودن درمان وجود دارد. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص ارولوژی – متخصص دستگاه ادراری تناسلی ، که شامل کلیه های شما هم هست، ارجاع دهد.

سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟
سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟

ریسک فاکتورهای سرطان کلیه

سن در ابتلا  به این بیماری نقش زیادی دارد. اکثر افراد هنگام تشخیص سرطان کلیه در ۶۰ سالگی هستند. پزشکان بندرت این سرطان را در افراد کمتر از ۴۵ سال پیدا می کنند. سفید پوستان در مقایسه با آمریکایی های آفریقایی تبار یا سرخپوست ها کمی کمتر دچار سرطان سلول کلیوی می شوند که شایع ترین نوع سرطان کلیه در بزرگسالان است.

عوامل خطر دیگر می تواند مربوط به کار باشد ، مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی  خاصی مانند آزبست ، کادمیوم ، برخی از علف کش ها و حلال های آلی.

علاوه بر این مصرف غذاهای فرآوری شده که حاوی اسانس ها ، رنگ خوراکی ، افزودنی های شیمیایی و نگهدارنده های شیمیایی مانند بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم هستند ممکن است در ابتلاء  به سرطان نقش داشته باشد.

شما نمی توانید از برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی سرطان کلیه و افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه جلوگیری کنید. اما می توانید نسبت به افزایش خطر ابتلا به سرطان هوشیارتر باشید و هر ساله برای مدیریت سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید.

آزمایشات تشخیصی سرطان کلیه

بعد از اینکه پزشک علل احتمالی دیگر علائم شما را رد کرد ، ممکن است برای رد یا تشخیص سرطان کلیه به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشید. در این مرحله ، شما احتمالاً قبلاً آزمایش ادرار داده اید ، اما ممکن است لازم باشد نمونه دیگری را برای آزمایش بیشتر تهیه کنید.

آزمایش ادرار سلول های میکروسکوپی خون و سلول های سرطانی که ممکن است در ادرار باشد را بررسی می کند. آزمایشات تهاجمی مانند نمونه برداری با سرنگ کمتر انجام می شود زیرا مطالعات تصویربرداری بسیار بهتر هستند. سایر آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون میزان گلبول های قرمز خون ، سطح گلبول های سفید خون و سایر عناصری را مشخص می کند که میزان عملکرد کلیه ها و سایر اندام های بدن را نشان می دهد. این آزمایش می تواند مشکلاتی از جمله کم خونی ، عفونت و سرطان کلیه را نشان دهد.

CT  (توموگرافی رایانه ای)

توموگرافی رایانه ای اسکن اشعه ایکس مفصلی است که بافت های نرم بدن مانند کلیه ها را نشان می دهد. سی تی اسکن می تواند تومورهای موجود در کلیه ، محل قرارگیری آنها و اندازه و شکل آنها را نشان دهد.

ام آر آی (تصاویر تشدید مغناطیسی)

مشابه سی تی اسکن است ، اما به جای تابش از انرژی مغناطیسی استفاده می کند. پزشکان کمتر از CT اسکن در تشخیص سرطان کلیه از این موارد استفاده می کنند.

سونوگرافی

سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی از داخل بدن شما عکس می گیرد. آنها به پزشک شما کمک می کنند جامد بودن یا پر بودن از مایعات را تشخیص دهد. این به تشخیص تومور کمک می کند.

اگر تشخیص داده شد که سرطان کلیه دارید و پزشک مشکوک به گسترش سرطان است ، ممکن است نیاز به آزمایش بیشتر داشته باشید. این آزمایشات می تواند شامل اشعه ایکس ریه ، اسکن استخوان یا اسکن PET (توموگرافی انتشار پوزیترون) باشد.

اگر اعتقاد دارید که علائم و نشانه های سرطان کلیه را دارید ، باید با پزشک خود صحبت کنید. هرچه زودتر تشخیص دریافت کنید ، زودتر می توانید درمان این بیماری را شروع کنید.

سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟
سرطان کلیه چیست و چه علائم هشدار دهنده ای دارد؟

روش های درمان سرطان کلیه

جراحی غالباً اولین انتخاب برای درمان است ، خصوصاً اگر سرطان به آنسوی کلیه گسترش نیافته باشد. جراحی ممکن است شامل برداشتن بخشی از کلیه (نفرکتومی جزئی) ، کل کلیه (نفرکتومی ساده) یا کل کلیه به همراه بافت اطراف و غدد لنفاوی (نفرکتومی رادیکال) باشد.

پس از جراحی ، در صورت احتمال گسترش سلول های سرطانی ، ممکن است متخصص سرطان شما شیمی درمانی یا پرتودرمانی را توصیه کند. اگر به هر دلیلی نمی توانید جراحی کنید ، ممکن است متخصص انکولوژی به شما سرما درمانی ، فرسایش رادیو فرکانس ، آمبولیزاسیون شریانی یا پرتودرمانی را پیشنهاد کند. این روش های درمانی سلول های سرطانی را از بین می برد و تومور را کوچک می کند.

درمان سرطان پیشرفته

روش درمان سرطان پیشرفته کلیه متفاوت است. جراحی برای برداشتن کلیه ممکن است همچنان ممکن است یک گزینه باشد. اما احتمالاً شما برای درمان سرطانی که در جای دیگر بدن شما قرار دارد ، به نوع دیگری از درمان نیاز خواهید داشت. درمان های جدید شامل ایمونوتراپی (درمان بیولوژیک) و درمان های هدفمند هستند. پزشک شما ممکن است این موارد را به تنهایی یا همراه با شیمی درمانی توصیه کند.

درمان این بیماری برای بسیاری از افراد موفقیت آمیز است. سرطان های مرحله اولیه معمولاً به خوبی به درمان پاسخ می دهند و در طولانی مدت مساعدتر از سرطان های مرحله بعد هستند.

میزان بقای سرطان کلیه

به نظر نمی رسد که به اندازه برخی دیگر از سرطان ها ، مانند سرطان سینه یا سرطان پروستات ، در مورد سرطان کلیه چیزی بشنویم. اما در سال ۲۰۱۶ ، تقریباً ۶۲۷۰۰ نفر در ایالات متحده مبتلا به این سرطان بودند و حدود ۱۴،۲۴۰ نفر در اثر بیماری درگذشتند. خبر خوب این است که این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شود ، میزان بقا بهتر است. بنابراین ، مهم است که علائم این بیماری را بدانید.

مانند اکثر سرطان ها ، ابتلا به این سرطان در مراحل اولیه شانس زنده ماندن فرد را بهبود می بخشد. در حقیقت ، اگر در مرحله I تشخیص داده شود ، بیماران بیش از ۸۰٪ بقا دارند ، به این معنی که حداقل پنج سال فراتر از تشخیص سرطان خود زندگی می کنند. درمان کامل در بعضی موارد واقعیت دارد. از آنجا که درمان ها همیشه در حال بهبود است ، ممکن است با گذشت زمان میزان بقای سرطان کلیه حتی بهتر شود. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری داشته باشید ، آمادگی بیشتری برای مبارزه با آن دارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا