Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن مریم گلی – خواص ، فواید و کاربردهای فراوان آن

روغن مریم گلی که از گیاه مریم گلی با نام علمی salvia sclarea به دست می آید سابقه طولانی در طب سنتی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد . برای تهیه این روغن از برگ ها و ساقه های تازه یا خشک شده گیاه استفاده می کنند . این گیاه چند ساله اغلب در شمال مدیترانه و برخی مناطق شمال آفریقا و آسیای مرکزی می روید .

روغن مریم گلی برای برطرف کردن مشکلات هورمونی به ویژه مشکلات هورمونی مرتبط با خانم ها کاربرد فراوانی دارد و به درمان گرفتگی عضلات ، تنظیم دوره قاعدگی ، گر گرفتگی و تعادل هورمونی کمک می کند . این روغن خاصیت ضد افسردگی ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به دلیل عطر تندش روغن فرار نامیده می شود .

با توجه به ترکیبات بسیار آرام بخشی که در روغن وجود دارد و همچین عطر خوشی که دارد در طب آروماتراپی یا رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه بر این از روغن برای بهبود هضم غذا ، افزایش گردش خون ، استرس و اضطراب استفاده می شود .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک برآنیم به معرفی بیشتر خواص و کاربرد های روغن مریم گلی بپردازیم .

مهم ترین ترکیبات شیمیایی

ترکیبات شیمیایی مهمی که در روغن گل مریم وجود دارد و برای سلامتی بسیار مفید هستند عبارتند از : کامپن ، کافور ، α- توژون ، b- توژون ، سینئول و آلفا پینن .

روش تهیه روغن مریم گلی

روغن مریم گلی از معروف ترین روغن های شناخته شده در آروماتراپی است که به عنوان ماده ضد عفونی کننده ، قابض ، کمک هضم ، ملین و همچنین چاشنی غذا کاربرد دارد .

این روغن در منزل به راحتی قابل تهیه است و نیازی به روش ها و ابزار های پیچیده ندارد . روش های مختلفی برای تهیه ی این روغن وجود دارد اما روشی که در این مقاله به آن می پردازیم علاوه بر ساده بودن ، روغنی با کیفیت و با غلظت بالا تولید می کند .

برای تهیه این روغن در مرحله اول به دو پیمانه برگ گیاه مریم گلی و دو پیمانه روغن حامل ( به دلخواه ) نیاز داریم .

نکته :

نکته قابل توجه این است که هر چه برگ ها تازه تر باشند روغن با کیفیت بالاتری تولید می شود . بهترین زمان چیدن برگ ها قبل از ظهر و هنگامی است که شبنم روی آن ها خشک شده باشد .

برگ های چیده شده را شسته و مقابل آفتاب پهن می کنیم تا کاملا خشک شوند . معمولا دو ساعت برای این کار کافی است . اگر بعد از این مدت زمان برگ ها همچنان مقداری رطوبت داشته باشند زمان بیشتری به این مرحله اختصاص می دهیم .

 

روش تهیه روغن مریم گلی
روش تهیه روغن مریم گلی
نکته :

در صورت در اختیار نداشتن مقدار کافی از برگ گیاه مریم گلی می توان از ساقه های آن نیز استفاده کرد . در این صورت روغن به دست آمده طعم قوی تری خواهد داشت .

برگ های خشک شده را خرد کرده و داخل یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم . برگ های داخل ظرف را خوب فشار می دهیم تا رایحه ی آن پخش شود .

روغن حامل را گرم می کنیم . مقدار حرارتی که به روغن داده می شود باید در حدی باشد که مانع از به جوش آمدن آن شود زیرا روغن داغ موجب پخته شدن برگ ها می شود . این امر سبب آسیب رساندن به برگ ها می شود . روغن حامل باید در حدی گرم شود که سبب استخراج روغن موجود در برگ شود . معمولا دمای حدود ۴۰ درجه ی سانتیگراد برای این کار توصیه می شود .

نکته :

برای روغن حامل می توان از روغن های کنجد ، نارگیل ، بادام و یا زیتون استفاده کرد . انتخاب هر کدام از این روغن ها بستگی به ذائقه ی فرد دارد اما در این میان روغن های زیتون و بادام بهترین گزینه هستند .

روغن گرم شده را درون ظرف می ریزیم به طوری که روی برگ ها را کاملا بپوشاند . سپس با قاشق محتویات درون ظرف را زیر و رو می کنیم تا برگ ها کاملا درون روغن غوطه ور شوند .

پس از خنک شدن روغن درون ظرف ، درب آن را محکم بسته و به مدت دو تا چهار هفته در مکانی تاریک و به دور از نور خورشید قرار می دهیم تا مواد درون ظرف به خوبی با هم ترکیب شوند . در این مدت هر چند وقت یک بار مواد درون ظرف را با قاشق چوبی زیر و رو می کنیم .

پس از این مدت محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم . مواد اضافی جدا شده و روغن خالص استخراج می شود . روغن به دست آمده به رنگ زرد مایل به سبز است . آن را درون ظرف شیشه ای ترجیحا تیره رنگ ریخته و در جای سرد و خشک و به دور از نور آفتاب قرار می دهیم .

خواص درمانی

 

خواص درمانی
خواص درمانی

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

زنان بسیاری از علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند افسردگی ، درد های شکمی ، درد های عضلانی ، سر درد و … رنج می برند . این سندرم به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون های بدن ایجاد می شود . روغن مریم گلی با فعال کردن هورمون استروژن چرخه ی قاعدگی را تنظیم می کند . علاوه بر این به درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی یا اختلال ناخوشی قبل از قاعدگی  (PMDD)که می تواند شامل نفخ ، نوسانات خلقی و هوس های غذایی باشد کمک می کند . این روغن یک ضد اسپاسم قوی است و در درمان مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات ، سردرد و دل درد بسیار موثر است .

تنظیم کردن هورمون ها

این روغن منبعی غنی از فیتواستروژن است . فیتواستروژن که اصطلاحا به آن استروژن رژیمی هم گفته می شود گروهی از ترکیبات شیمیایی گیاهی است که به وسیله ی غدد درون ریز تولید نمی شود . به همین دلیل استفاده از روغن مریم گلی استروژن بدن خانم ها را تنظیم کرده و از احتمال بروز بیماری هایی مانند سرطان رحم، تخمدان و حتی سرطان پستان جلوگیری می کند .

کمک به درمان بی خوابی

داشتن خواب کافی و با کیفیت در طول شبانه روز تاثیر فوق العاده ای بر انرژی ، سلامت جسمی و روحی و همچنین عملکرد شغلی دارد . به همین دلیل پزشکان معتقدند داشتن ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید در طول شبانه روز را برای همه افراد ضروری می دانند . از جمله عواملی که بر کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارد استرس و تغییرات هورمونی است .

روغن مریم گلی با تنظیم سطح هورمون های بدن به درمان بی خوابی کمک می کند . تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد استفاده از برخی روغن های گیاهی مانند جمله اسطوخودوس، گریپ فروت و مریم گلی در ماساژ های پوستی به بهبود کیفیت خواب کمک فراوانی می کنند .

قلب و عروق

از جمله عوامل موثر در ایجاد مشکلات قلبی و عروقی بالا بودن سطح کلسترول بد ( LDL ) است . روغن مریم گلی با داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجب کاهش کلسترول بد و تنظیم گردش خون می شود . به این ترتیب استفاده از این روغن به سلامت قلب و عروق کمک می کند .

کاهش استرس

یکی از روش های کاهش استرس استفاده از آروماتراپی یا رایحه درمانی است . در این روش استنشاق عطر خوش روغن حس آرامش را القا کرده و موجب کاهش استرس می شود . زیرا سیستم بویایی به طور مستقیم بخشی از مغز که تنظیم کننده احساسات است را تحت تأثیر قرار می دهد .

جلوگیری از سرطان خون

این روغن حاوی ترکیب شیمیایی اسکلارول است . مطالعات محققان نشان می دهد این ترکیب شیمیایی خطوط سلولی را از طریق فرآیند آپتوزیس از بین می برد . فرایند آپتوزیس یک روند مرگ سلولی برنامه ریزی شده است .

 

جلوگیری از سرطان خون
جلوگیری از سرطان خون

ضد باکتری

روغن مریم گلی دارای خاصیت ضد باکتریایی است . این ویژگی موجب می شود مقاومت بدن در برابر انواع باکتری ها افزایش یابد . این روغن در کاهش رشد باکتری  E. coliنیز بسیار موثر است .

پوست

خاصیت ضد باکتریایی ، آنتی اکسیدانی و رطوبت رسانی روغن مریم گلی برای رفع مشکلات پوستی مفید است . برای درمان ساییدگی جزئی پوست ، لکه های پوستی ، ترک پوست ، زخم ، خشکی و سوزش از این روغن استفاده می شود .

دستگاه گوارش

این روغن در کنترل ترشح اسید معده بسیار مفید است . خاصیت ضد باکتریایی آن موجب از بین رفتن میکروب های معده و روده شده و فرایند هضم غذا را آسان تر می کند . روغن مریم گلی سوء هاضمه ، نفخ ، یبوست و زخم معده را درمان می کند .

مو

فیتواستروژن موجود در این روغن علاوه بر تنظیم هورمون به رشد مو نیز بسیار کمک می کند . استفاده موضعی این روغن روی مو و پوست سر موجب درمان خشکی پوست سر ، زخم و خشکی مو های آسیب دیده می شود . توصیه می شود مقدار مساوی از روغن های مریم گلی و جوجوبا را با هم ترکیب کرده و پوست سر را به آرامی با آن ماساژ داد . بهتر است حدود نیم ساعت پس از آغشته کردن مو و پوست سر ، با استفاده از شامپو یا به تنهایی با آب شسته شود .

دندان

پلاک دندان به دلیل وجود میکروب های دهان به وجود می آید . مطالعات دانشمندان نشان می دهد شستشوی دهان و دندان با روغن مریم گلی ، باکتری های استرپتوکوک موتانس و کاندیدا آلبیکنس را تا حد زیادی از بین می برد . علاوه بر این محققان معتقدند این روغن برای درمان عفونت های گلو ، آبسه های دندانی ، لثه های آلوده و زخم های دهان بسیار موثر است .

دیابت

بدن افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند توانایی تولید انسولین را ندارد . انسولین هورمونی است که موجب می شود فند در سلول های بدن به انرژی تبدیل شود . هنگامی که مقدار انسولین بدن کاهش یابد قند خون به سطح خطرناکی می رسد . به همین دلیل این بیماران ناگزیر به تزریق روزانه انسولین هستند .

محققان معتقدند روغن مریم گلی یک گیرنده خاص را فعال کرده و قند خون را کاهش می دهد . اسید های چرب اضافی خون با فعال شدن این گیرنده از بین رفته و حساسیت به انسولین بهبود می یابد .

روش مصرف روغن مریم گلی

 

روش مصرف
روش مصرف

همانطور که گفته شد روغن مریم گلی به دلیل داشتن عطر بسیار مطبوعش معمولا به عنوان روغن آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد . برای این منظور می توان چند قطره روغن را در آب ریخته و آن را در اتاق اسپری کرد . اسپری این ترکیب روی بالشتک یا کوسن های مبل نیز توصیه می شود .
همانطور که پیش از این اشاره شد این روغن یکی از شناخته شده ترین روغن های ماساژ است .

معمولا توصیه می شود سه تا پنج قطره از روغن مریم گلی را در ۲۸ گرم روغن حامل ریخته و به صورت موضعی روی نبض مچ دست ، گیجگاه ، پشت زانو و پشت گوش مالیده شود .

توجه :

از مصرف مستقیم این روغن در چشم ، سوراخ بینی و یا به صورت خوراکی ، بدون تجویز پزشک پرهیز شود .

عوارض جانبی

مصرف آن به زنان باردار خصوصا در سه ماهه نخست بارداری توصیه نمی شود . زیرا می تواند موجب انقباضات رحمی شود . انقباضات رحمی سبب کوتاه شدن ماهیچه های ادراری شده و نهایتا منجر به سقط جنین می شود . توصیه می شود زنان باردار با مشورت پزشک متخصص خود از این روغن استفاده کنند .

استفاده از روغن مریم گلی برای نوزادان و کودکان نوپا ممنوع است .

تا کنون از مصرف این روغن عوارض خطرناکی گزارش نشده است اما مصرف بی رویه ی آن می تواند موجب ایجاد حساسیت در بدن فرد شود . از این رو توصیه می شود از روغن های گیاهی به مقدار کم و با نظر پزشک تخصص استفاده شود .

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا