Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن کاکتوس – خواص درمانی و کاربردهای فوق العاده آن

روغن کاکتوس که از میوه گیاه کاکتوس به دست می آید منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها ، اسید های چرب و ویتامین ها است . به همین دلیل از این روغن برای درمان برخی از بیماری ها مانند جوان سازی پوست ، درمان آکنه ، درمان ترک پا ، درمان ترکهای پوستی ، درمان جای جوش ، ضد چروک ، قطع کامل ریزش مو استفاده می شود . روغن کاکتوس به علت داشتن آنتی اکسیدان ، اسید های چرب ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی تاثیری معجزه آور در تقویت مو و جوانسازی پوست دارد .

اسید های چرب به فعال نگه داشتن رویش مو از فولیکول کمک می کنند . گفته می شود میزان آنتی اکسیدان موجود در این گیاه سه برابر گیاه آرگان است . این روغن به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی سبب آب رسانی به مو ها شده و به تقویت آن کمک می کند . به همین دلیل این روغن در صنایع آرایشی بسیار پرکاربرد است . کاکتوس ها در مناطق خشک رشد می کنند مانعی در برابر فرسایش خاک و بیابانی شدن زمین هستند .

جالب است بدانید که :

در قسمت هایی از مغرب گیاه کاکتوس به صورت خودرو و مانند علف هرز می روید . این گیاه که با آب باران آبیاری می شود پس از چنج سال به بار می نشیند . روغن کاکتوس یکی از گران ترین روغن های جهان است زیرا ، میوه کاکتوس روغن بسیار کمی دارد و برای تهیه یک لیتر روغن خالص به یک تن میوه تازه و سالم نیاز است .

در مقاله پیش رو از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی در شناساندن روغن کاکتوس ، خواص و کاربرد های آن داریم .

 

مهم ترین ترکیبات موجود در روغن کاکتوس

این روغن منبعی غنی از منیزیم ، اسید های آمینه ، ویتامین های C ، K ، E و B ، بتاکروتن ، آهن ، کلسیم ، پتاسیم ، اسید های چرب ضروری امگا ۳ ، ۶ و ۹ و مواد مغذی دیگر است .

 

خواص درمانی روغن کاکتوس

 

خواص درمانی
خواص درمانی

مو

خشکی ، شکنندگی ، نازک شدن و یا شکافتن ساقه مو از جمله مشکلاتی هستند که سلامت و زیبایی مو را تهدید می کنند . از این رو ، همواره باید به دنبال راه حلی برای درمان این مشکلات باشیم .

همانطور که گفته شد روغن کاکتوس سرشار از اسید های چرب امگا ، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E می باشد . مطالعات دانشمندان تاثیرات فوق العاده اسید های چرب امگا روی رشد و تقویت مو را نشان می دهند . هنگامی که مو از فولیکول خود جدا می شود یا اصطلاحا دچار ریزش می شود ( مرحله تلوژن ) ، فولیکول باید مجددا یک رشته موی جدید تولید کرده و جایگزین موی جدا شده کند ( مرحله آناژن ) . اسید های چرب همواره به فعال نگه داشتن این چرخه کمک می کنند زیرا توقف در این چرخه موجب ریزش بدون بازگشت مو می شود .

نکته :

اغلب محصولات بهداشتی مراقبت از مو حاوی الکل هستند که می تواند یک ماده شیمیایی مضر برای مو باشد . الکل می تواند لایه ی محافظ روی مو را از بین ببرد . علاوه بر این ممکن است با حمله به ساقه مو موجب از بین رفتن ساختار و ریشه مو شود . این عوامل خشکی و شکنندگی مو را به دنبال دارند . روغن کاکتوس به عنوان یک روغن طبیعی با رطوبت رسانی به مو باعث نرمی و درخشندگی آن می شود .

نکته :

ویتامین های موجود در این روغن مخصوصا ویتامین E  و مواد معدنی سبب تغذیه پوست و مو می شود. روغن کاکتوس به علت داشتن آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی از ریزش مو جلوگیری می کند . بنابراین می توان بدون نگرانی از عوارض جانبی از این روغن برای نرمی ، آب رسانی ، درخشندگی و تقویت مو استفاده کرد .

 تامین ویتامین های بدن

روغن کاکتوس دارای ریز مغذی ها و ویتامین های مختلفی مانند ویتامین C، ویتامین B6، ریبوفلاوین ، نیاسین ، آهن ، منیزیم ، کلسیم و پتاسیم است . مصرف روزانه این ریز مغذی ها و ویتامین ها به فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و متابولیکی بدن بسیار کمک می کند .

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در روغن مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند . این ویتامین از آسیب های ناشی از فعالیت های رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . با تقویت سیستم ایمنی احتمال ابتلا به بیماری های عفونی کاهش می یابد .

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

اغلب زنان قبل از دوره ی پریودی از مشکلات ناشی از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند . افسردگی ، درد شکم ، گرفتگی عضلات ، درد کمر ، سر درد و حساسیت پستان ها از جمله علائم این سندرم است . افزایش سطح پروستاگلاندین ها در خون که یک نوع ماده شیمیایی هورمونی است سبب تشدید این علائم می شود . مصرف روغن کاکتوس سنتز این ماده را کاهش داده و موجب کاهش مشکلات ناشی از این سندرم می شود .

تقویت ناخن

خشکی و شکنندگی از جمله علائمی هستند که نشان دهنده ناخن های ضعیف و نا سالم است . اسید های چربی مانند اسید لینولئیک ، اسید اولئیک و اسید پالمیتیک که در روغن کاکتوس وجود دارند خاصیت مرطوب کنندگی دارند . رطوبت رسانی به ناخن ها و کوتیکول ها سبب تقویت آن ها شده و سلامت ناخن ها را تضمین می کند .

رفع چین و چروک

ویتامین E موجود در روغن خاصیت نرم کنندگی داشته و با تحریک تولید کلاژن به پوست حالت ارتجاعی می دهد . همانطور که گفته شد این روغن حاوی ویتامین K نیز می باشد . این ویتامین رنگدانه های پوست را تحریک کرده و سبب کاهش سیاهی دور چشم می شود . آنتی اکسیدان های بسیار قوی روغن هم موجب ترمیم پوست آسیب دیده می شود .

توکوفرول ها و توکوتونیول های طبیعی روغن مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیداسیون دارند . روغن کاکتوس بسیار سبک بوده و به سرعت جذب پوست می شود . به دلیل خاصیت آب رسانی به رفع چین و چروک بسیار کمک می کند . به آقایان توصیه می شود برای مراقبت پوستی پس از اصلاح صورت از این روغن استفاده کنند .

ضد التهاب

این روغن خاصیت ضد التهابی دارد . به همین دلیل برای درمان تورم و تحریک ناشی از گزش حشرات، خراش ها یا بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت از روغن کاکتوس استفاده می شود .

 

ضد التهاب
ضد التهاب

کاهش تیرگی پوست

اسید لینولئیک یک نوع اسید چرب است که سبب تغذیه سلول های پوستی و آب رسانی می شود . این ویژگی علاوه بر تغذیه پوست سبب رفع تیرگی آن می شود . این روغن به عنوان یک لایه ی محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید عملکرد بسیار خوبی دارد .

درمان زخم

روغن کاکتوس حاوی ترکیبات فنلی است که اثراتی مانند آنتی اکسیدان ها دارد . این ترکیبات در ترمیم بافت های آسیب دیده پوست و زخم ها بسیار موثر هستند .

نکته :

روغن کاکتوس علاوه بر خاصیت ضد التهابی ، خاصیت ضد ویروسی و آنتی هیستامینی دارد و به درمان التهاب عضلات ، مفاصل و آرتروز کمک می کند .

 

روش استفاده از روغن کاکتوس

صورت :

این روغن بسیار سبک بوده و به راحتی جذب پوست می شود و پس از استفاده احساس چرب بودن به جا نمی گذارد . توصیه می شود چند قطره به کرم مرطوب کننده اضافه ، سپس روی صورت به آرامی ماساژ داده شود .

مو :

بهتر است چند قطره از آن را به شامپو یا نرم کننده مو اضافه کرد . روغن به سرعت جذب پوست سر شده و به جوان سازی سلول های پوستی کمک می کند .

بدن :

توصیه می شود چند قطره روغن را به کرم بدن ، لوسیون ، ژل دوش و حمام و یا شامپو بدن اضافه کرده و مورد استفاده قرار داد .

 

عوارض جانبی روغن کاکتوس

تا کنون عوارضی از مصرف این روغن گزارش نشده است اما توصیه می شود مصرف آن به تجویز پزشک صورت گیرد .

 

گیاه شناسی کاکتوس

 

گیاه شناسی کاکتوس
گیاه شناسی کاکتوس

کاکتوس در دسته گیاهان گوشتی اغلب خار دار قرار دارد که بیش از ۱۷۵۰ گونه دارد . این گیاهان در مناطق خشک و نیمه خشک رشد می کنند زیرا توانایی ذخیره آب در بافت های خود را دارند . به همین دلیل گاهی از آن به عنوان منبع آب و حتی غذا برای حیوانات منطقه استفاده می شود .

این گیاه اغلب برگ های حقیقی خود را از دست داده و خارهای آن در واقع برگ های تغییر شکل یافته ای هستند که به دلیل تبخیر و از دست دادن آب به کمترین اندازه خود رسیده اند . زیرا خار ها نسبت به برگ ها مقدار آب بسیار کمتری را از طریق تبخیر از دست می دهند  .دلیل شکل استوانه ای یا کروی ساقه کاکتوس ها این است که کمترین سطح را نسبت به حجم خود داشته باشد و آب بسیار کمتری در اثر گرمای خورشید تبخیر شود . علاوه بر این روی ساقه نوعی پوشش واکس مانند وجود دارد که مانع از تبخیر آب می شود .

جالب است بدانیم که :

روی سطح کاکتوس ساختاری به نام آرئول وجود دارد که معمولا به رنگ سبز و گاهی زرد یا قهوه ای است . آرئول ها به دلیل رشد زیاد ظاهری بالشتک مانند پیدا می کنند که در سطح گیاه پراکنده است . یکی از راه های شناسایی گیاهان خانواده کاکتوس وجود آرئول روی آن ها است . برگ ، خار ها و گل های این گیاه از طریق آرئول ها تولید می شوند . هر آرئول می تواند به مدت چند سال به فعالیت خود ادامه دهد .

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا