Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟

قرص دی سولفیرام دارویی است که می تواند در درمان اختلالات شدید مصرف الکل مفید واقع شود. این قرص اولین داروی مجاز برای درمان اعتیاد به الکل است و استفاده بالینی از آن در سال ۱۹۵۱ آغاز شده است.

قرص دی سولفیرام درمانی برای اختلال استفاده از الکل نیست بلکه دارویی است که می تواند به افراد در کنترل نوشیدن الکل بسیار کمک کند در حالی که  فرد ، خود را برای سازگاری  با سبک زندگی جدید  آماده می کند. فردی که از این دارو استفاده می کند باید متعهد به بهبودی باشد و در یک برنامه درمانی حضور داشته باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر قرص دی سولفیرام چگونه است؟

ماده فعال موجود در قرص دی سولفیرام ، یک مهار کننده آلدهید دهیدروژناز است. این دارو در نحوه متابولیسم الکل در بدن فرد مصرف کننده اختلال ایجاد می کند. وقتی شخصی الکل می نوشد ، الکل در بدن آن شخص به ترکیبی به نام استالدئید تجزیه می شود  سپس استالدئید توسط آنزیمی که توسط کبد تولید می شود به نام آلدهید دهیدروژناز تجزیه می شود. قرص دی سولفیرام از عملکرد صحیح آلدهید دهیدروژناز جلوگیری می کند.

استالدئید با تجمع در بدن فرد مصرف کننده  قرص دی سولفیرام شروع به اثرات سمی می کند و ممکن است باعث ایجاد برخی علائم ناخوشایند شود ، این علائم عبارتند از :

این واکنش فیزیکی کافی است تا برخی افراد را از نوشیدن الکل منصرف شوند. این واکنش در طی ۱۰ دقیقه پس از نوشیدن الکل رخ می دهد  و اثرات آن می تواند برای چندین ساعت ادامه داشته باشد. به طور معمول ، اگر فرد در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف این دارو مشروبات الکلی مصرف کند ، اثرات ناخوشایند این دارو را تجربه خواهد کرد.

اصل روانشناختی که قرص دی سولفیرام با آن کار می کند به عنوان درمان بیزاری شناخته می شود و وقتی افراد عوارض متعدد را با نوشیدن مشروبات الکلی مرتبط می دانند قانع می شوند که دیگر تمایلی به استفاده از الکل نداشته باشند.

قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟
قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟

روش مصرف قرص دی سولفیرام چگونه است؟

قرار نیست این دارو یک روش مستقل برای درمان اختلال استفاده از الکل باشد. در عوض ، می توان از آن با سایر روش های درمانی استفاده کرد تا به فرد کمک کند در مراحل اولیه درمان هوشیار و پاک باقی بماند. درمان با این دارو همراه با سایر روش های درمانی مانند مشاوره ، گروه درمانی و گروه های پشتیبانی بسیار مفید خواهد بود.

قرص دی سولفیرام فقط با نسخه پزشک تجویز می شود و همچنین از نظر اثربخشی در درمان بعضی از اختلالات استفاده از کوکائین و همچنین در درمان بیماری اچ آی وی و انواع خاصی از سرطان در حال ارزیابی و بررسی است.

در ابتدا قرص دی سولفیرام با حداکثر دوز ۵۰۰ میلی گرم در روز تجویز می شود . این دارو به صورت قرص می باشد  و همراه با مایعات مصرف می شود. بیشتر افراد این دارو را صبح و در یک وعده مصرف می کنند ، اما برخی ممکن است این دارو را عصر بخورند زیرا می تواند آرام بخشی خفیفی در آنها ایجاد کند.

بعد از ۱ یا ۲ هفته ، افراد دوز نگهدارنده ای مصرف می کنند که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز نیست. به طور معمول ، دوز دارو در محدوده ۱۲۵ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز نگه داشته می شود و دوز نگهدارنده متوسط ​​۲۵۰ میلی گرم در روز است.

مقدار و نحوه مصرف قرص دی سولفیرام

این دارو باید دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف شود و مصرف مداوم این دارو تا زمانی كه برنامه های پزشکی برای قطع آن طراحی نشده باشند ، بسیار مهم است.

علاوه بر این ، افرادی که قرص دی سولفیرام مصرف می کنند باید در یک برنامه درمانی  شامل مشاوره ، حمایت اجتماعی و یک برنامه نگهداری طولانی مدت برای بهبودی شرکت کنند . نحوه  استفاده از این دارو ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آخرین نوشیدن الکل ، می باشد.

این قرص نیمه عمر نسبتاً کوتاهی دارد که در حدود ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت است ، بنابراین برای اکثر افراد ، نباید در طی ۱۲ ساعت پس از مصرف الکل مصرف شود. با این حال ، افرادی که کمتر از ۱۱۰ پوند وزن دارند باید بیشتر منتظر بمانند ، زیرا وزن بدن می تواند تعیین کند که بدن فرد چگونه می تواند خود را از شر الکل خلاص کند. به دلیل سرعت پایین دفع این دارو می تواند تا ۲ هفته پس از استفاده در بدن به طور موثر باقی بماند.

چه مدت باید از قرص دی سولفیرام مصرف کنید؟

مدت زمان مشخصی برای استفاده از این قرص وجود ندارد. شما باید هر روز دارو را مصرف کنید تا زمانی که برای مدت قابل توجهی از مصرف الکل خودداری کرده باشید. در این مرحله ، باید با پزشک معالج یا سایر متخصصان بهبود مصرف الکل در مورد قطع دارو صحبت کنید. اثرات دارو می تواند تا ۲ هفته پس از قطع مصرف ادامه داشته باشد ، بنابراین در صورت مصرف الکل در آن دوره زمانی هنوز می تواند موثر باشد ، در چنین مواردی ، می توان دوباره مصرف این دارو را شروع کرد.

قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟
قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟

عوارض جانبی مصرف قرص دی سولفیرام چیست ؟

عوارض جانبی ممکن است در هنگام استفاده از دارو رخ می دهد و این عوارض عبارتند از :

  • آکنه
  • درماتیت آلرژیک
  • خواب آلودگی خفیف
  • خستگی
  • سردرد
  • ناتوانی جنسی (در مردان)
  • طعم فلزی یا سیر مانند در دهان

عوارض جانبی این دارو معمولاً طی دو هفته یا یکبار کاهش دوز تا سطح نگهداری برطرف می شوند و برای اکثر افراد ، هرگونه واکنش به پوست را می توان با آنتی هیستامین ها برطرف کرد . ایجاد مسمومیت کبدی در اثر استفاده از این دارو بسیار نادر است ، اما هنوز هم در برخی از مصرف کنندگان این احتمال وجود دارد . به دلیل این خطرات قبل و در طول دوره درمان با قرص دی سولفیرام ، برای ارزیابی هرگونه آسیب کبدی ممکن است به یک نمونه خون نیاز باشد.

اگرچه بسیار نادر است اما خطر کمی برای سمیت کبدی با استفاده از قرص دی سولفیرام وجود دارد. مصرف کنندگانی که علائم و نشانه های زیر را در خود مشاهده می کنند باید سریعا به دنبال دریافت خدمات اورژانسی پزشکی برای خود باشند ، این علائم عبارتند از:

  • خستگی شدید یا ضعف
  • حالت تهوع و یا استفراغ طولانی مدت
  • تب بالا
  • کمبود طولانی مدت انرژی
  • از دست دادن اشتها
  • علائم بروز بیماری زردی ، مانند زردی پوست  یا چشم ها
  • ادرار تیره رنگ
  • مدفوع به رنگ روشن
  • بعلاوه ، در صورت داشتن علائم گیجی ذهنی یا علائم روانپزشکی ، مانند توهم ، باید به پزشک خود سریعا اطلاع دهید.

عوامل خطر برای استفاده از قرص دی سولفیرام چیست ؟

قرص دی سولفیرام برای افراد مبتلا به موارد زیر توصیه نمی شود ، در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر قبل از استفاده از این دارو به پزشک خود اطلاع دهید :

  • یک بیماری روان پریشی فعال ، مانند اسکیزوفرنی
  • بیماری های قلبی عروقی یا انسداد شرایین کرونر (انسداد عروق)
  • آسیب های کبدی شناخته شده
  • آلرژی به گوگرد یا نیکل و واکنش های شناخته شده به مشتقات تیورام مانند محصولات لاستیکی ولکانیزه یا آفت کش ها
  • باردار بودن یا داشتن نوزاد شیرخوار

افرادی که به کم کاری تیروئید ، بیماری دیابت ، بیماری های کلیوی یا صرع مبتلا هستند ، باید هنگام استفاده از این دارو تحت نظارت دقیق قرار گیرند ، افرادی که سابقه آسیب مغزی دارند باید قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند.

قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟
قرص دی سولفیرام چیست و برای چه تجویز می شود؟

تداخلات دارویی قرص دی سولفیرام

مصرف هر ماده ای که حاوی الکل باشد در هنگام مصرف این دارو واکنش ایجاد می کند. از مصرف موارد زیر همراه این دارو پرهیز کنید :

  • دهان شویه ها
  • ادکلن و عطرها
  • برخی از غذاها و نوشیدنی های آماده شده
  • سرکه تخمیر شده ، سس
  • علاوه بر این موارد ، قرص دی سولفیرام ممکن است با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. این تداخلات دارویی عبارتند از:
  • ممکن است در افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند ، باعث ایجاد خونریزی غیرقابل توجیه شود.
  • ممکن است در افرادی که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند باعث آرامش بیش از حد شود.

افرادی که از داروهای آرام بخش سیستم عصبی مرکزی استفاده می کنند ، مانند داروهای ضد اضطراب یا داروهای آرامبخش برای کمک به خوابیدن ، ممکن است با واکنش بیشتری روبرو شوند که مقادیر بیشتری آرام بخشی ایجاد می کند.

داروهایی که حتی مقادیر الکل کمی در آنها استفاده شده است ، ممکن است باعث ایجاد واکنش ناخوشایند این دارو شود (به عنوان مثال داروهای سرماخوردگی ، شربت های سرفه)

استفاده از قرص دی سولفیرام در حین مصرف داروی مترونیدازول ممکن است واکنشی مشابه الکل ایجاد کند یا باعث ایجاد سردرگمی و روان پریشی شود. افرادی که از داروی کلوزاپین استفاده می کنند به دلیل اثرات سمی بالقوه نباید قرص دی سولفیرام مصرف کنند.

قرص دی سولفیرام چقدر موثر است؟

بدیهی است که این دارو تنها در صورتی موثر خواهد بود که فرد به طور مرتب آن را مصرف کند. شخصی که از این دارو مصرف می کند ، می تواند اثربخشی این دارو را با انجام موارد زیر افزایش دهد :

  • به پرهیز کامل از مصرف الکل متعهد باشد
  • به طور کامل عواقب نوشیدن الکل هنگام مصرف این دارو را درک  کند
  • هم قادر به تصمیم گیری در مورد استفاده از این دارو باشد و هم از نظر پزشکی برای استفاده از این دارو مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا