Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟

پونه کوهی (Oregano)  یک گیاه بسیار محبوب است با نام علمی Origanum vulgare است و اغلب به آن “مرزنجوش وحشی” می گویند. این گیاه باعث تقویت عطر و طعم غذای شما شده و همچنین به سلامت عمومی بدن کمک می کند.

پونه کوهی یک گیاه بوته مانند است که دارای ساقه های چند شاخه ای می باشد  و بسته به نوع آن به صورت قائم یا به صورت خزنده رشد می کند. این گیاه می تواند به اندازه سه فوت قد بلند کند و برگ های این گیاه باریک و پنبه ای یا به شکل پیکان هستند و دارای بافتی نرم می باشند. در اواخر تابستان ، گل های کوچک سفید و بنفش از بالای شاخه های این گل شکوفا می شوند و به طور معمول ، پونه کوهی درست قبل از شکوفه زدن ، زمانی که طعم و عطر آن در اوج است ، برداشت می شود.

گفته می شود که این گیاه دارای طعم “بالزامیک” است و ترکیبی از نعناع ، آویشن و گل محمدی می باشد ، طعم این گیاه قوی و تا حدی تلخ است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این گیاه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

پونه کوهی چیست؟

پونه کوهی ، گیاه بومی جنوب غربی اوراسیا و منطقه مدیترانه است و هزاران سال است که یک ماده غذایی برای آشپزی و یک گزینه دارویی جایگزین می باشد . این گیاه قسمت مهمی از رژیم غذایی مدیترانه ای است و اگرچه غذاهایی شما را خوشمزه تر می کند ، اما فواید زیادی نیز برای سلامتی دارد.

این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد باکتری می باشد ، علاوه بر این ، پونه کوهی ممکن است به بهبود هضم غذا نیز کمک کند. این گیاه همچنین توانایی مدیریت بیماری هایی همچون دیابت ، افسردگی و بهبود سلامت قلب را دارد.

برگها بیشترین قسمت مورد استفاده از این گیاه هستند و طعم آنها از تلخ لطیف گرفته تا شیرین و ملایم متفاوت است. عطر و طعم این گیاه به شکل خشک بهتر از عطر و طعم شکل تازه آن می باشد. این گیاه به اشکال دیگری مانند روغن و کپسول نیز موجود است ، روغن این گیاه بسیارغلیظ و قوی می باشد و باید همیشه قبل از مصرف آن را  رقیق کرد.

از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟

تاریخچه استفاده از گیاه پونه کوهی

پونه کوهی بومی مدیترانه و منطقه ای است که از شرق به سمت آسیا کشیده شده است. نام این گیاه ( Origanum vulgare ) از زبان یونانی oros به معنای “کوه” و ganos برای “شادی” آمده است . از نظر رومیان و یونانیان باستان ، این گیاه به عنوان نمادی برای خوشبختی و شادی دیده می شد و تاج گل های تشکیل شده از شاخه های این گیاه را عروس و داماد به عنوان تاج در روز عروسی خود می پوشیدند و تصور می شد این گیاه نعمت خوشبختی را برای زوجین به ارمغان می آورد. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای بهبودی و درمان بیماری ها همچون ، مشکلات گوارشی ، سم زدایی و حفظ سلامت قلب مورد استفاده قرار می گرفت.

ارزش غذایی پونه کوهی

این گیاه حاوی برخی از مواد مغذی جالب و مفید برای بدن است. یک قاشق چایخوری از برگ خشک این گیاه حاوی پروتئین ، فیبر و کربوهیدرات است. این گیاه منبع بسیار خوبی از آهن ، منگنز ، ویتامین K ، فیبر و کلسیم است ، همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳  می باشد .

دو ترکیب اصلی موجود در روغن های که از این گیاه بدست می آیند ، تیمول و کارواکرول هستند که مشخصات عطر و طعم خاصی به این گیاه می دهند ، همچنین این ترکیبات دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی هستند. عناصر گیاهی موجود در پونه کوهی چهار برابر بیشتر از زغال اخته ، آنتی اکسیدان دارد.

فواید پونه کوهی برای سلامتی

این گیاه برای سلامتی بسیار مفید می باشد ، برخی از فواید این گیاه عبارتند از:

سرشار از کارواکرول است :

این گیاه منبع بسیار غنی از ترکیبی به نام کارواکرول است ، این ترکیب همچنین در بسیاری از گیاهان معطر مانند آویشن ، ترنج و گیاه فلفل یافت می شود. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب مزایای درمانی بسیار زیادی دارد و در بسیاری از شرایط درمانی در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است .

مطالعات متعدد نشان داده است که کارواکرول دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد میکروبی است و همچنین در مبارزه با بیماری های سبک زندگی و بیماری های ناشی از سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد.

از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟

فعالیت ضد باکتری

این گیاه دارای خواص بسیار قوی ضد باکتریایی و ضد میکروبی می باشد . تحقیقات منتشر شده در مجله Process Biochemistry نشان داده است که این خصوصیات به دلیل وجود ترکیباتی همچون ، تیمول و کارواکرول در این گیاه می باشد . این ترکیبات می توانند از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری ها که می توانند روی پوست ، روده و سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارند ، دفاع کنند.

همچنین ، یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که این ترکیبات به جلوگیری از رشد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) در لبنیات و گوشت کمک می کنند . همچنین تحقیقات انجام شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد نشان داده است که ترکیبات موجود در این گیاه قادر به مقابله با ۱۱ میکروبی می باشد که به داروهای آنتی بیوتیک مقاومت ایجاد کرده اند. در حالی که این گیاه و سایر اشکال آن به طور بالقوه خواص درمانی دارند ، اما برای تأیید فواید افزودن این گیاه به رژیم غذایی ، به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد .

ممکن است افسردگی را برطرف کند

این گیاه و روغن آن ممکن است در بهبود روحیه شما کمک کند. یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که روغن گیاه پونه کوهی ممکن است در کاهش رفتارهای افسردگی ، که ناشی از استرس غیرقابل پیش بینی مزمن (CUS) است ، کمک کند. کارواکرول ، موجود در این گیاه با بهبود سطح دوپامین در موش ها ارتباط مستقیم دارد و باعث ایجاد احساس خوب در آنها می شود . یک مجله انگلیسی تغذیه ای نیز نشان داده است که عصاره های ساخته شده از برگ این گیاه ممکن است در بهبود سلامت روانی کمک کند.

کنترل بیماری دیابت

این گیاه می تواند به شما در مدیریت بیماری دیابت کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ به برخی از اثرات ضد دیابتی in-vitro و in-vivo در این گیاه اشاره دارد ، این تحقیق نشان داده است که گیاه پونه کوهی به کاهش سطح قند خون بالا کمک می کند .

دیابت نوع ۱ یک اختلال التهابی خود ایمنی در بدن می باشد . تحقیقات نشان داده است که عصاره های پونه کوهی از طریق خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به تسکین علائم این بیماری بسیار کمک می کند.

به هضم غذا کمک می کند

یک قاشق چایخوری از گیاه پونه کوهی حاوی حدود ۰.۵ گرم فیبر است. اگرچه مقدار کمی است  اما می تواند تأثیر زیادی بر سیستم گوارشی شما بگذارد.

فیبر یک عنصر اساسی برای دستگاه گوارش سالم می باشد ، زیرا می تواند دفع مدفوع را برای شما راحت کند و حرکت پریستالتیک روده را تحریک کند که باعث حرکت غذا در دستگاه گوارش می شود. همچنین ، فیبر به حفظ سلامت روده کمک می کند و باعث افزایش جذب مواد مغذی می شود.

از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟
از فواید فوق العاده پونه کوهی برای سلامتی چه می دانید؟

سلامت قلب را بهبود می بخشد

این گیاه می تواند به محافظت از قلب شما بسیار کمک کند. مطالعات و تحقیقات متعدد نشان داده  است که عصاره های پونه کوهی ممکن است در تنظیم فشار خون کمک کنند . همچنین برای کاهش چربی خون بسیار مفید است.

منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ توسط تیمی از محققان مکزیکی در مجله Plants منتشر شد ، گیاهانی مانند پونه کوهی حاوی فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که به تسکین بیماری های مزمن بسیار کمک می کنند.

پونه کوهی همچنین حاوی اسید رزمارینیک و تیمول است ، که هر دوی اینها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند که به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می کنند. بنابراین ، افزودن آن به رژیم غذایی ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

عوارض جانبی احتمالی پونه کوهی

پونه کوهی و روغن آن در مقادیری که به طور منظم در مواد غذایی یافت می شود  بی خطر تلقی می شود. این گیاه ممکن است در افرادی که به گیاهان خانواده Lamiaceae حساسیت دارند ، شامل ریحان ، نعناع ، رزماری ، مریم گلی ، مرزه ، مرزنجوش ، زوفا ، آویشن ، واکنش آلرژیک ایجاد کند.

به دلیل نگرانی در مورد سقط جنین ، باید از مصرف روغن پونه کوهی در دوران بارداری خودداری شود. افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند نباید از این روغن استفاده کنند زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین ترتیب ، استفاده از روغن پونه کوهی را دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده به دلیل نگرانی از خطر خونریزی قطع کنید.

روغن پونه کوهی ممکن است باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی شود و باید با احتیاط مصرف شود. عوارض جانبی خفیف ناشی از خوردن این روغن شامل ناراحتی معده و تحریک دستگاه روده است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود ، روغن پونه کوهی همیشه باید رقیق شود زیرا ممکن است باعث سوزش و تحریک پوست شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا