Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن لیمو چیست و چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

روغن لیمو را از محبوب ترین و پرمصرف ترین روغن های ضروری می دانند . این روغن خواص بی نظیرش را از غلظت بالای آنتی اکسیدان های لیمو می گیرد . روغن لیمو یک ماده کاملأ طبیعی با رایحه تازه و انرژی زا است .  خواص روغن لیمو کلید درمان بسیاری از امراض است. تقاضای خرید روغن لیمو با توجه به فوائد بی نظیرش هر روز در حال افزایش است .همراه با نشریه علمی شیمی فیزیک باشید تا با تمامی خواص و فوائد روغن لیمو ترش برای بدن و طریقه مصرف آن بیشتر آشنا شوید .

گیاه شناسی لیمو :

 

روغن لیمو

لیمو ترش از گیاهان گلدار و از خانواده مرکبات است که به اختصار به آن لیمو گفته می شود. در حقیقت لیمو ترش درختچه ای است که ارتفاع آن به ۴ متر می رسد. شاخه های بلندی دارد و صاحب برگ های پهن و بیضوی و سبز رنگ است. این درختچه گل های بسیار معطر دارد که این گل ها از درون سفید و از بیرون ارغوانی هستند . این درخت به صورت مداوم گل آوری دارد . لیمو ترش تنها درختی است که همیشه گل ، میوه و برگ دارد . میوه این درخت بیضوی شکل است و قطری برابر با ۳-۶ سانتی متر دارد.لیمو ترش گونه های مختلفی دارد از جمله لیمو ترش کافیر ، بیابانی ، ایرانی می باشد.

مشخصات :

نام گیاه دارویی لیمو ترش
نام انگیسی گیاه دارویی Lemon
نام علمی گیاه دارویی
Citrus × limon, often given as C. limon
نامهای رایج گیاه دارویی لیمو ترش
خاستگاه گیاه دارویی خاورمیانه و حواشی مدیترانه
طبع گیاه دارویی سرد و خشک (سوداوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, قلب و عروق, میل جنسی
خواص گیاه دارویی بهبود هضم غذا, درمان اسهال, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان ورم معده, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از ویتامین, کاهش چربی و کلسترول, کاهش دهنده قوای جنسی, کاهش فشار خون
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی و موضعی
عوارض گیاه دارویی احتیاط مصرف در افراد سرد مزاج، جذب چربی و اسیدهای چرب مضر در غذاهای خورشتی، کاهش میل جنسی

 

خاستگاه  لیمو ترش :

 

روغن لیمو

خاستگاه لیمو در هند بوده است و هم اکنون هم بزرگ‌ترین تولیدکننده لیموترش در جهان است. پس از هند ، کشور های مکزیک ، آرژانتین ، برزیل ، اسپانیا در صدر تولید کننده های لیمو در جهان هستند. لیمو ترش در حدور ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سال قبل توسط اعراب وارد ایران شد.

 روغن لیمو ترش چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است ؟

روغن لیمو ترش از طریق فرایند پرس سرد پوست لیمو حاصل می شود. پرس سرد یکی از روش های مؤثر برای روغن کشی است . در این روش از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و با اعمال فشار در دمای پایین انجام می شود. پوست لیمو حاوی فیبرهای محلول در چربی است و دارای بیشترین میزان مواد مغذی است. از ترکیبات طبیعی این روغن می توان به آنتی اکسیدان ، استرول ها ، استرها ، الکل ‌ها ، آلدهیدها ، سزکویی‌ ترپن ها و ترپن ها اشاره کرد. این روغن سبک بوده و به رنگ زرد کم رنگ بوده است . طبع روغن لیمو ترش سرد و خشک است .

خرید روغن لیمو ترش می تواند به شما برای مقابله با مشکلات پوستی کمک کند و بسیار برای سلامت پوست مؤثر باشد. برای استفاده در ناحیه صورت بهتر است قبل از مصرف آن تست حساسیت را انجام دهید . زیرا این روغن باعث ایجاد آلرژی و حساسیت می شود. اغلب این روغن را با روغن های بادام شیرین یا روغن آووکادو رقیق می کنند.

ترکیبات روغن لیمو :

 

روغن لیمو

اثرات دارویی مهم عصاره و روغن لیمو ترش با بررسی ترکیبات شیمیایی آن توضیح داده شده است.مهمترین ترکیبات شیمایی موجود در عصاره میوه یا آب لیمو شامل اسیدهای گلیکولیک، کومارین ها، اسیدکربوکسیلیک ها، اسیدهای آمینه و مقادیر بالایی ویتامین ها است که مهمترین آنها ,ویتامین های گروه B کمپلکس و ویتامین C است.روغن لیمو یا اسانس روغنی لیمو حاوی ترکیبات مهمی از جمله مونوترپنوئیدها به ویژه ترکیب دی-لیمونن (D-limonen) است.

مهمترین فایده‌های مصرف روغن لیمو :

معده و گوارش
کاهش وزن و لاغری
رفع تهوع بارداری
پوست و مو
دهان و دندان
پاکسازی و سم زدایی از بدن
مقابله با سرطان
بهبود سیستم ایمنی بدن
رفع فراموشی
رفع افسردگی و اضطراب
رفع کم خوابی

خواص روغن لیمو بر روی معده و دستگاه گوارش:

این روغن حرکات روده را افزایش می دهد و باعث کاهش یبوست می شود ، فقط کافی است این روغن را بر روی شکم ماساژ دهید تا یبوست شما درمان شود.  هم چنین برای درمان یبوست می توانید از دو قطره از این ماده را با عسل و آب گرم یا سرد ترکیب کنید و آن را روزانه میل کنید. این روغن برای رفع ورم معده نیز بسیار مؤثر است.

با روغن لیمو برای لاغری دست به کار شوید !

این ترکیب سرشار از آنتی اکسیدان و دی لیمونن است و سوخت و ساز بدن را گسترش می دهد . این روغن باعث پاکسازی غدد لنفاوی می شود. اگر تمایل دارید لاغر شوید هرروز از روغن لیمو با آب و عسل میل کنید .

خواص روغن لیمو در رفع تهوع بارداری:

 

 

از خواص بی نظیر این ماده رفع تهوع بارداری است . برای این منظور کافی است ، چند قطره از این روغن را در دستگاه بخور ریخته و بوی آن رادر فضای خانه پخش کنید و با استنشاق آن حال تهوع را در بارداری کاهش دهید.

خواص روغن لیمو برای پوست و مو :

روغن لیمو

رفع آگنه و جوش صورت : این ترکیب خاصیت ضد میکروبی دارد و باعث رفع آکنه و جوش صورت می شود.
جوان کردن پوست : این ماده حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین c بالایی است و باعث رفع چین و چروک می شود و جوانسازی پوست می شود.
بهبود رشد مو : این ترکیب حاوی پکتین ، اسید سیتریک ، کلسیم ، منیزیم ، ویتامین C و فلاونوئیدها است و باعث افزایش رشد مو می شود.
رفع شوره سر: این روغن خاصیت ضد قارچی دارد و به حفظ سلامتی پوست کمک می کند  و شوره سر را از بین می برد.
عامل صافی مو : این ماده حاوی مواد مغذی ضروری مو است و باعث حفظ رطوبت مو می شود، که همین عامل باعث صافی مو می شود.

خواص روغن لیمو چه تأ ثیری بر روی دهان و دندان دارد ؟

میوه لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد باعث تخریب دندان ها می شود . اما این روغن دارای خواص ضد میکروبی دارد و می تواند از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری کند.

پاکسازی و سم زدایی از بدن:

مخلوط روغن لیمو با روغن زنجبیل و آب ، معجونی قوی برای دفع سموم بدن می شود . این ترکیب از کبد و خون شما سم زدایی می کند . با مصرف روزی دوبااز این ترکیب به سم زدایی و سلانت بدن خود کمک کنید.

مقابله با سرطان:

وجود ترکیب لیمونن در روغن لیمو ، آن را تبدیل به ماده ضد سرطانی کرده است . هم چنین ترکیباتی مانند اتیل استات و متانول دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. رادیکال های آزاد خود یکی از عوامل بیماری سرطان می باشد.

بهبود سیستم ایمنی بدن:

روغن لیمو خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی دارد ، هم چنین این روغن سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است.  تمام این مجموعه باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و از بروز بیماری جلو گیری می کند . اضافه کردن چند قطره از این روغن برروی غذا می تواند ،مسمومیت احتمالی آن را از بین ببرد. اگر به سرماخوردگی دچار شدید ، این روغن به شما کمک می کند زودتر سلامتی خود را به دست آورید . زیرا روغن لیمو غدد لنفاوی را پاک می کند و باعث کاهش تورم آنها می شود و سرفه را درمان می کند.

رفع فراموشی :

 

 

در بیماری آلزایمر ، سلول های مغزی و عصبی تحلیل می روند . از علائم آلزایمر کاهش حافظه و توانایی های ذهنی می شود. استفاده از روغن لیمو باعث بهبود فعالیت مغز می شود و از آلزایمر جلوگیری می کند. هم چنین استنشاق روزانه رایحه این ترکیب باعث بهبود قدرت حافظه و تمرکز می شود.

رفع افسردگی و اضطراب:

بوی لیمو چاره ی افسردگی است . بنابراین اگر برای کاهش افسردگی راه های مختلفی را تست کرده اید و نتیجه نگرفته اید. این ترکیب و عطر آن می تواند حس آرامش بخشی به شما می بخشد .

خاصیت ضد عفونی کنندگی:

این ماده علاوه بر بوی دلپذیری که دارد ، دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده است . اگر چند قطره از این ماده را در داخل بخور بریزید ، بوی آن می تواند هوای اتاق را ضد عفونی و پاکسازی کند. از این روغن برای ضد عفونی سطوح فلزی و ظروف و لباس استفاده می شود.

برطرف کردن آلرژی و آسم:

خواص بوی لیمو ترش تاثیرات مثبتی روی تنفس افراد دارد و باعث باز شدن مجاری بینی می شود . این ماده برای افرادی که دچار آسم و حساسیت هستند مفید است. بوی این ماده درمان کننده سینوزیت نیز می باشد.

طرز تهیه روغن لیمو :

 

 

افرادی که علاقه زیادی به عطر و بوی لیمو دارند ، تمایل دارند که عطر آن در فضای اطرافش وجود داشته باشد ، با اسپری کردن این روغن و یا ریختنچند قطره از آن در دستگاه بخور می تواند فضای خانه را از عطر لیمو پر کنید.دستگاه ها و روش های مدرن برای روغن گیری وجود دارد .در قسمت زیر شما دو روش تهیه روغن لیمو است که می توانید به صورت ارزان و راحت این روغن را تهیه کنید.

روش اول تهیه روغن لیمو :
مواد لازم:
روغن زیتون (۲۰۰میل)
روغن بادام (۲۰۰ میل)
۶لیمو سالم(۲۰۰گرم)
طرز تهیه:
پوست لیمو را کاملاً از میوه آن جدا می کنید. سپس آن را در داخل فر با دمای ۵۰ سانتی گراد قرار می دهید . حدود سه ساعت صبر کنید تا خشک شود.سپس پوست های خشک شده را درون شیشه قرار می دهید و با دو روغن زیتون و بادام آن را بپوشانید . این ظرف را در محیط تاریک و خشک وخنک نگه داری کنید. به مدت ۵۰ روز بگذارید به حال خد باشد و هرچند روز یک بار درش را باز کنید و تکانش دهید . پس از گذشت چند روز پوست لیمو را بفشارید و از روغن باقی مانده در ظرف را به بطری و شیشه های قطره ای منتقل کنید.
روش دوم تهیه روغن لیمو :
مواد لازم:
۳عدد لیمو (۱۰۰گرم)
روغن زیتون (۱۰۰میل)
یک کیسه زیپی که میتواند دمای بالا را تحمل کند.
طرز تهیه:
دریک قابلمه آب بریزید تا به جوش آید . پوست لیمو را از میوه آن جدا کنید . بخش زرد آن جایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. پوست لیمو را در آب جوش بریزید و حدود یک دقیق صبر کنید تا طعم تلخ آن از بین برود. سپس آن را در کیسه ای بریزید و با هم درون آب جوش قرار دهید. بعد از چند دقیقه پوست را خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید و داخل ظرف را از روغن پر کنید. درب ظرف را محکم ببندید و از طریق روش بنماری ، آن را گرم کنید. به مدت ۲ الی ۳ ساعت اجازه دهید به این صورت باقی بماند.سپس شعله را خاموش کنید و تا ۲۴ ساعت به آن دست نزنید. روز بعد آن را در مکانی خشک و تازه نگهداری کنید.

روش استفاده از روغن لیمو :

استفاده از رایحه روغن لیمو :

روغن لیمو به خاطر بو و رایحه ای که دارد ، قرن هاست که از ترکیبات اصلی عطر به حساب می آید. اما تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب خاصیت تسکین درد دارد. رایحه درمانی با این ماده باعث درمان بیماری هایی مانند اضطراب ، واریس ، فشار خون بالا ، خستگی ذهن ، عصبانیت ، آرتروز می شود.

  • براساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ تنفس محلولی که دارای ۰.۵% تا ۱% روغن لیمو دارد باعث فعال سازی رسپتورهای سروتونین و دوپامین می شود. آروماتراپی با روغن لیمو اثرات آرامش بخش و ضدعصبانیت به دنبال دارد.
  • نکته منفی رایحه درمانی با روغن لیمو بروز آلرژی و حساسیت است. طبق استاندارد ۲۰۱۹ انجمن بین المللی عطر میزان مصرف ایمن و مجاز اسانس لیمو برای رایحه درمانی و استفاده موضعی حداکثر ۲% اعلام شده است.
  • ترکیب D-لیمونن در این ماده اثر مهارکنندگی روی گیرنده های درد دارد و به این ترکیب خاصیت ضد درد بخشیده است.

استفاده موضعی روغن لیمو : 

با ماساژ این روغن در محل مورد نظر باعث ایجاد تسکین و بهبودی درد می شود.

عوارض جانبی روغن لیمو :

  • قبل از مصرف روغن لیمو ، آزمایش تست انجام دهید . برای انجام این آزمایش مقداری روغن را در نقطه ای از پوست که در معرض دید نباشد استفاده کنید . بعد از گذشت حدود ۲۴ ساعت اگر علایمی مانند قرمزی ، خارش و سوزش و التهاب ایجاد نشد ، می توانید به استفاده گسترده خود ادامه دهید.
  • برای استفاده از این ترکیب بر روی پوست بهتر است آن را با روغن دیگر مانند: روغن زیتون ،روغن نارگیل مخلوط کرد.
  • براساس مطالعات نشان داده شده است که این روغن نسبت به نور خورشید از خود حساسیت نشان می دهد و باعث تیرگی و سوختگی پوست می شود. بهتر است تا زمانی که آن را کاملاً از صورت خود پاک نکرده اید ، در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • توصیه می کنیم خانم های باردار و کودکان قبل استفاده از روغن لیمو، حتما با پزشک مشورت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا