Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت در زیر گروه ۱ علوم تجربی بوده و از رشته های نوین در مجموعه رشته های علوم پزشکی برای داوطلبان کنکور سراسری بشمار می آید. پذیرش رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت در دانشگاه دولتی به صورت روزانه و شبانه انجام می‌پذیرد. وظیفه رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت آموزش به افراد جهت اقداماتی برای حفظ و سلامت گوشت مورد نیاز جامعه است. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت را می توان در مکان هایی که مواد پروتئینی گوشتی را تولید یا فراوری می کنند جستجو نمود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت و بررسی میزان درآمد و فرصت های شغلی و دانشگاه ها و دروس و… این رشته پرداخته شده است.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری همچون بهداشت عمومی، بهداشت محیط، علوم و مهندسی صنایع غذایی، علوم تغذیه، مهندسی و علوم شیلات و … پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت

پیشرفت سریع علم پزشکی در جهان و به تناسب آن افزایش روز افزون جمعیت، نیاز بیشتری به مواد غذایی به‌ویژه مواد پروتئینی دامی در جهان ایجاد شده است. تولید بیشتر محصولات دامی که بتواند پاسخگوی غذایی این جمعیت رو به رشد باشد نیاز به کارشناسانی حرفه ای دارد تا بتوانند با تمهیدات لازم سلامت و بهداشت مواد گوشتی مورد نیاز برای جمعیت را تأمین کنند. هدف از رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت آموزش به افراد متخصص برای تأمین بهداشت و سلامت گوشت مورد نیاز جامعه می باشد.

گوشت ماده ای مغذي است که محيط مناسبي برای رشد انواع ميكرو ارگانيسم ها نیز بشمار می آید. بنابراین اگر در شرايط محيطي نامناسب نگهداری شود، به سرعت دچار فساد ميكروبي و شيميایي خواهد شد.

رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت – بازار کار و درآمد آن

این رشته دانشگاهی موارد مختلفی را شامل می شود، مانند:

  1.  معاینه کردن دام قبل از کشتار
  2. بازرسی لاشه حیوان پس از کشتار
  3. انجام برخی آزمایش‌ها در صورت نیاز

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

دروس پایه: فیزیولوژی، بافت شناسی، کالبد شناسی مقایسه ای، شیمی آلی، بیوشیمی، آمار حیاتی، اصل و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

دروس اصلی: آسیب شناسی، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری ها، ایمنی شناسی، انگل شناسی و بیماری های انگلی، ویروس شناسی و بیماری ها، قارچ شناسی و بیماری ها، ماهی شناسی، پرورش و بیماری های آبزیان، بهداشت و پرورش طیور، بیماری های طیور، سم شناسی مواد غذایی، تغذیه انسان، بیماری های مشترک انسان و حیوان، اصول کالبد گشایی و نمونه برداری، بهداشت و پرورش دام، بیماری های غیر عفونی دام.

دروس تخصصی: ساختمان و تجهیزات کشتارگاه های دام و طیور، بهداشت و بازرسی گوشت (گاو و شتر)، بهداشت و بازرسی گوشت (گوسفند و بز)، بهداشت و بازرسی گوشت طیور، عفونت ها و مسمومیت های غذایی، اصول نگهداری مواد غذایی، اصول همه گیر شناسی، کنترل میکروبی مواد غذایی، بهداشت و صنایع گوشت، بهداشت و صنایع فرآورده‌های دریایی، کنترل شیمیایی مواد غذایی، بهداشت و صنایع تبدیل ضایعات کشتارگاه، مدیریت تضمین کیفیت، صنایع بسته بندی، بهداشت محیط، زبان تخصصی.

دروس مربوط به کارآموزی: کارآموزی کشتارگاه های صنعتی دام، کارآموزی کشتارگاه های صنعتی طیور، کارآموزی کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی، کارآموزی آزمایشگاه های کنترل کیفیت مواد غذایی، کارآموزی کارخانه های فراوری آبزیان، کارآموزی مراکز بسته بندی گوشت و آبزیان، کارآموزی سردخانه های نگهداری مواد غذایی.

دروس مورد نیاز برای قبولی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته تحصیلی وارد شوید باید دروس دبیرستان را به خوبی مطالعه کنید. این رشته تحصیلی در زیر گروه ۱ رشته علوم تجربی قرار داشته و مهم ترین درس برای قبولی در آن درس زیست شناسی با ضریبی برابر با ۴ می باشد. درس بعدی که در این رشته اهمیت دارد درس شیمی با ضریب ۳ می باشد. دروس ریاضی و فیزیک نیز ضرایبی برابر با ۲ دارا هستند. درس زمین شناسی برای مجموعه رشته های ۱ علوم تجربی در کنکور سراسری صفر می باشد.

مهارت ها و توانایی های فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

  • علاقه‌مندی به علم شیمی
  • علاقه به دام و علاقه به کار در محیط هایی که با دام ارتباط دارد
  • توانایی کار در محیط هایی مانند کشتار گاه

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی را می توان در محیط ها و مراکزی که به تأمین گوشت مورد نیاز جامعه می پردازند و یا مراکزی که کیفی گوشت را تأمین می کنند، جستجو نمود. برخی از مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی می توانند در آن فرصت شغلی پیدا کنند در ادامه آورده شده است.

  • کشتارگاه ها و صنایع فرآورده های گوشتی برای نظارت بر سلامت گوشت
  • مدیریت فنی و اداری صنایع تولیدی و شرکت ها
  • نظارت بر بسته بندی فرآورده های گوشتی
  • در بخش های دولتی و خصوصی مسئول انجام آزمایش های مختلف کنترل کیفیت فرآورده های گوشتی

فرصت های شغلی رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت تا حد زیادی به مهارت ها و تجربیات فرد و اینکه تا چه اندازه به کار خود مسلط است بستگی دارد. هرچه دانش فرد در زمینه کاری بیشتر باشد قطعاً می تواند فرصت های شغلی بهتری را به دست آورد.

درآمد رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چقدر است ؟

درآمد رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. اینکه فرد در مراکز دولتی استخدام شود یا در مراکز خصوصی می تواند روی میزان درآمد تأثیر گذار باشد. از عوامل مؤثر دیگر در میزان درآمد این رشته تجربه و شناخت درست بیماری های دامی و تشخیص آن است. هرچه شخص در کار خود ماهرتر باشد می تواند حقوق و درآمد بیشتری را کسب نماید.

نحوه پذیرش در رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چگونه است ؟

نحوه پذیرش در این رشته دانشگاهی تنها به صورت با آزمون می باشد و متقاضیان این رشته تحصیلی حتماً باید در آزمون سراسری علوم تجربی شرکت نموده و موفق به کسب رتبه قبولی آن شوند.

مراحل تولید تا عرضه گوشت چگونه است ؟

مراحل تولید تا عرضه گوشت به جامعه انسانی طی سه مرحله انجام می شود.

  • تولید : واحد هاي توليدي مانند :كشتارگاه و مراكز بسته بندي
  • حمل و نقل
  • عرضه در مراکز فروش
رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت – بازار کار و درآمد آن

تولید :

کشتارگاه به مکانی گفته می شود که حيوانات را برای مصرف خوراک انسان به آنجا برده و این حیوانات برای تأمین نیازهای گوشتی مردم در آنجا کشته مى‌شوند. بهداشت کشتارگاه بيشترين اهميت را در پيشگيرى از آلودگى گوشت در فرآيند پوست کندن را داراست. معمولاً كشتارگاه ها دارای يك سالن پيش سرد هستند تا لاشه بتواند به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت نگهداری شود.

این نگهداری در مکان سرد موجب می شود تا اگر در لاشه دام بیماری های پنهانی وجود داشته باشد با قرار گرفتن در سرما از بین برود. طی مدت زماني كه گوشت در مکان پيش سرد قرار می گیرد،  Ph گوشت به دلیل تغييرات شيميایي پایين آمده و Ph گوشت اسيدي مي شود، این Ph اسیدی بسياري از عوامل بيماري زا مانند : تب مالت، تب كريمه و…كه بر روي لاشه علائمي ندارند را از بين خواهد برد.

دام هنگام ورود به کشتارگاه توسط دامپزشک بررسی و معاینه می شود و اگر مشکلی در آن دیده شود کشتار دام مردود اعلام خواهد شد.

  • علل مردود شدن کشتار دام : لاغري، بارداري، آبله گوسفندي، تب‌ مالت، بيمارى‌هاى تب‌دار، اسهال، خستگى شديد دام.
  • علل مردود شناخته شدن لاشه پس از کشتار دام : کرم پهن جگر، دمل‌ ها، سارکوسيستيس، هيداتيدوز، گندخونى، بيمارى‌هاى انگلى و عفونت‌هاى گرهى کبد و (ريه‌) ها، سل و …

حمل و نقل و عرضه :

برای حمل و نقل گوشت و عرضه آن به فروشگاه ها و مکان های عرضه در مسیرهای كوتاه می توان از خودروي كانتينر دار استفاده نمود. اما براي مسيرهاي طولاني به دلیل امکان فاسد شدن گوشت می توان از خودروي سردخانه دار استفاده نمود.

طرز قرار گرفتن گوشت در هنگام حمل و نقل مهم بوده و باید به صورت آويزان قرار داده شود. از گذاشتن لاشه در كف خودرو باید خودداري شود زیرا ممکن است باکتری ها و عوامل بیماری زای دیگر جذب گوشت شده و باعث آلودگی و فساد گوشت شوند. خودروی انتخابی باید به گونه ای باشد که ضد زنگ بوده و بتوان محل قرار گیری گوشت را به خوبی شستشو داد. افرادي كه بارگيري و تخليه گوشت را برعهده دارند نیز بايد كارت بهداشتي داشته باشند و در هنگام جابجایی گوشت از دستكش يك بار مصرف استفاده کنند.

راه های تشخیص گوشت خوب چیست ؟

  • هم اینکه رنگ پریده نباشد و هم ارغوانى پر رنگ نباشد.
  • سفت و داراى کشش و داراى بوى مورد پسند باشد.
  • لزج نباشد.

دانشگاه های رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

دانشگاه تبریز، دانشگاه ایلام، دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل- مازندران از دانشگاه هایی هستند که در این رشته تحصیلی اقدام به جذب دانشجو می کنند.

مزایا رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت چیست ؟

گوشت قرمز به عنوان یک خوراکی متداول در بین ایرانیان بوده و در انواع گوشت گاو، گوسفند، بره و… طبقه‌بندی می شود.  فواید مصرف گوشت در کودکان و بزرگسالان باعث شده تا مصرف آن بسیار مورد توجه قرار بگیرد اما باید به سلامت گوشت نیز اطمینان داشت تا برای بدن ایجاد بیماری ننماید. همواره در نظر داشته باشید که بیماری های متفاوتی می توانند از دام و گوشت های دامی به انسان منتقل شده و به بروز بیماری و در موارد زیادی به مرگ و میر برای انسان منجر شوند. از این رو توجه و بررسی سلامت دام ها و وجود کارشناسان این رشته اهمیت زیادی پیدا می کند.

بیماری های دامی و تأثیرشان بر گوشت مسئله‌ی مهم و قابل توجهی بوده و انواع مختلفی را به خود اختصاص می دهد که بیانگر لزوم استفاده از کارشناسان رشته بهداشت و بازرسی گوشت است. کنترل کیفیت انواع گوشت قرمز توسط این کارشناسان انجام شده و اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا از تأثیر بیماری های دامی بر گوشت مصرفی پیشگیری خواهد نمود.

نکته

۵۰ نوع بیماری و یا بیشتر در بین انسان و دام به صورت مشترک وجود دارد. این بیماری ها در برخی موارد کشنده بوده و احتیاج به درمان های جدی دارد. انتقال این بیماری ها از طریق تماس انسان با دام بسیار کم بوده و در بیشتر موارد خوردن گوشت آلوده باعث سرایت بیماری های مشترک خواهد شد. بیماری های مشترک انسان و دام و تأثیر بیماری های دامی بر گوشت، هم از لحاظ سلامت و هم از لحاظ اقتصاد آسیب های جدی را به کشورها تحمیل می کند. متخصصان این رشته می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها از دام به انسان جلوگیری به عمل آورند.

گوشت قرمز یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین نوع گوشت در کشور ما بشمار می آید، بنابراین توجه به سلامت و عدم وجود بیماری در گوشت اهمیت زیادی دارد و همه این موارد می تواند با استفاده از دانش آموختگان این رشته کنترل شود.

رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بهداشت و بازرسی گوشت – بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

یکی از اصلی ترین و تأثیرگذار ترین انتخاب های زندگی هر شخص انتخاب رشته‌ی دانشگاهی می باشد. درصورتی که انتخاب رشته دانشگاهی به درستی انجام نشود می تواند پشیمانی هایی را در آینده به بار بیاورد. قبل از انتخاب رشته دانشگاهی ابتدا باید علایق و استعدادهای تحصیلی خود را بشناسید، سپس به مطالعه و تحقیق در بازارکار و آینده شغلی و درآمد رشته دانشگاهی مورد نظر بپردازید. گام بعدی توجه به روحیات است. همواره رشته تحصیلی را انتخاب کنید که  با روحیات شما سازگاری داشته باشد تا بعد پشیمان نشوید. برای شناخت رشته های دانشگاهی و معرفی و بازار کارشان می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید. اینجا بسیاری از رشته های دانشگاهی بررسی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا