Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات از رشته های مهندسی منابع طبیعی بوده و برای تحصیل در آن باید در آزمون سراسری علوم تجربی شرکت نمایید. معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات به عنوان رشته‌ای کمک کننده در ارتباط با اکولوژی دریا می باشد. بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات در مکان هایی که به دریا مرتبط باشد وجود خواهد داشت و افراد علاقه‌مند به دریا و اکولوژی دریایی می توانند برای ادامه تحصیل این رشته را برگزینند. به دلیل علاقه بسیاری از داوطلبان به این رشته تحصیلی در ادامه این مقاله به معرفی، بررسی، میزان درآمد و آینده شغلی و ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات پرداخته ایم.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی از رشته های دانشگاهی دیگر نظیر : پزشکی، بینایی سنجی، زیست فناوری، گیاه پزشکی، فیزیوتراپی، بهداشت محیط و… اشاره شده است.

معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات

برای قبولی در رشته دانشگاهی مهندسی شیلات اولین کار شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی و کسب رتبه قبولی این رشته است. پذیرش در رشته دانشگاهی مهندسی شیلات در دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور و دانشگاه آزاد صورت می گیرد. در واقع رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات آموزش آکادمیک مدیریت شیلات می باشد و واژه شیل در آن از نام نوعی دام ماهیگیری مرداب گرفته شده است. این رشته به مطالعه ی انواع بیماری های دریایی پرداخته و انواع آن ها راشناسایی کرده و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و بیماری های دریا به عمل می آورد.

"<yoastmark

علاوه بر این رشته شیلات گونه های دریایی را به طور دقیق بررسی نموده و گونه های گیاهی و جانوری که در خطر انقراض قرار دارند را شناسایی می کند. این رشته تحصیلی با یافتن این گونه ها راه حلی برای جلوگیری از انقراض پیدا نموده و آن را برای اجرا به سازمان مربوطه ارجاع می دهد.

منظور از آبزیان چیست ؟

آبزیان به جانداران مهره‌ دار و بی ‌مهره ای گفته می‌شود که تمام عمر یا بخشی از آن را در آب سپری می کنند. جانوران آبزی ممکن است برای تنفس از هوا استفاده کرده یا اکسیژن محلول در آب را از طریق آبشش جذب نمایند. برخی از آن ها نیز ممکن است مستقیماً از طریق پوست اکسیژن مورد نیازشان را جذب کنند. دلقک ماهی، قزل آلا، گاو دریایی، مارماهی، فک، ماهی سفید، ماهی آزاد، ماهی حلوا، ماهی قرمز، نهنگ، کوسه، اسفنج دریایی و … از آبزیان محسوب می شوند.

واحد های درسی رشته دانشگاهی مهندسی شیلات چیست ؟

این رشته دانشگاهی شامل ۱۳۵ واحد درسی بوده که این واحد های درسی را به ۵ دسته می توان تقسیم نمود : دروس علوم پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری. تعداد واحدهای درسی هر دسته را می توان به شرح زیر تقسیم بندی نمود :

۲۰ واحد دروس عمومی، ۳۸ تا ۴۴ واحد دروس علوم پایه، ۲۱ تا ۲۹ واحد دروس اصلی، ۳۵ تا ۴۲ واحد دروس تخصصی، ۱۱ واحد دروس انتخابی.

دروس تخصصی از مهم ترین دروس هر رشته از جمله رشته شیلات بشمار می آید. برخی از دروس علوم پایه و تخصصی به شرح زیر است:

دروس علوم پایه :

ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، بیوشیمی عمومی، آمار حیاتی، گیاه شناسی عمومی، اکولوژی عمومی، میکروبیولوژی عمومی، ژنتیک عمومی، رسم فنی، آشنایی با کامپیوتر، برق و الکترونیک، مکانیک سیالات و هیدرولیک، جانور شناسی، فیزیولوژی جانوری.

برخی از دروس تخصصی این رشته در ادامه آورده شده است : ماهی شناسی عمومی، اصول تغذیه آبزیان، لیمنولوژی، اصول روش‌ های صید آبزیان، اکولوژی دریاها، بهداشت و بیماری‌های آبزیان، ماهی شناسی سیستماتیک، هیدروشیمی، هیدروتکنیک و طراحی استخرها، اصول فراوری محصولات شیلاتی، زبان تخصصی، کارورزی.

گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

اتمام دوره رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات در مقطع کارشناسی ۴ سال به طول می انجامد و طی این ۴ سال دانشجو با بسیاری از موارد مانند : پرورش، ژنتیک، بیوتکنولوژی، تغذیه، کشاورزی، تشخیص بیماری‌ها در ماهی‌ها، درمان پزشکی حیوانات دریایی را ترسیم می‌کند. فرآوری ماهی شامل پخت و پز، کنسرو، انجماد، ارزش افزوده، فرآورده‌های جانبی و استفاده از ضایعات، میکروبیولوژی ماهیگیری، بیوشیمی شیلات، مدیریت منابع شیلات و … آشنایی پیدا می کند. افراد علاقه‌مند به این رشته تحصیلی می توانند تحصیلات خود را در زمینه شیلات در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند.

گرایش های کارشناسی ارشد :  مهندسی فراوری محصولات شیلاتی، مهندسی صید و بهره برداری آبزیان، مهندسی بوم شناسی آبزیان شیلاتی.

گرایش های دکتری : بوم شناسی آبزیان، تکثیر و پرورش آبزیان، تولید و بهره‌برداری، عمل آوری فرآورده ‌های شیلات.

دروس رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات برای قبولی چیست ؟

برای قبولی در این رشته تحصیلی باید در دروسی مانند زمین شناسی و ریاضی قوی باشید. ضریب درس زمین شناسی برای این رشته ۴ و ضریب درس ریاضی نیز ۳ می باشد. دروس شیمی، فیزیک و زیست شناسی نیز دارای ضرایب ۲ می باشند. این رشته تحصیلی در زیر گروه ۵ رشته علوم تجربی قرار دارد. لازم به ذکر است این رشته دانشگاهی در مقطع کارشناسی بدون گرایش می باشد.

"<yoastmark

مهارت و توانایی و اهداف رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

مهارت : ۱) علاقه به زیست شناسی دریا و محیط های آبی، ۲) داشتن اطلاعات خوبی در رابطه با مدیریت منابع آبی کشور، ۳)اطلاعات و علاقه به بیماری های آبزیان و ماهی شناسی، اطلاعات و علاقه به اکولوژی دریا و بسیاری موارد دیگر.

اهداف : اصلاح نژاد های آبزیان، مدیریت صید و صیادی(در صورت عدم مدیریت صید ممکن است گونه دریایی در معرض انقراض قرار بگیرد)، تهیه و تکثیر انواع ماهی و دیگر آبزیان، حفاظت از منابع دریایی، بازسازی ذخایر دریا، صادرات محصولات دریایی به خارج از کشور و ارز آوری.

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات بیشتر در استان هایی قرار دارد که نواحی ساحلی قرار دارند. استان هایی مانند : گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و بوشهر بازار کار و درآمد خوبی برای این رشته تحصیلی دارند. بازار کار این رشته تحصیلی می تواند به صورت خود اشتغالی نیز باشد و افراد فارغ التحصیل می توانند استخر های پرورش ماهی و آبزیان را تاسیس نموده و برای خود کسب درآمد کنند.

این متخصصان می توانند در سازمان ها و ارگان های مختلفی به فعالیت بپردازند. سازمان های شیلات و محیط زیست از این سازمان ها می باشند. متخصصان شیلات در این سازمان می توانند به پرورش ماهی بپردازند اما بسیاری از این متخصصان ترجیح می دهند که در سازمان های خصوصی اشتغال پیدا کنند. در هر صورت اشتغال در هر فرصت شغلی تخصص و توانایی خاص خود را می طلبد.

واحد های دانشگاهی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

دانشگاه ‌های شمال کشور ما ایران مانند : گیلان، مازندران، گرگان و قسمت های جنوبی کشور مانند : هرمزگان، بوشهر، خرمشهر و چابهار و دانشگاه ‌های تهران، اصفهان، شیراز و… در این رشته تحصیلی پذیرش دانشجو دارند. واحد های دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی هم در این رشته تحصیلی اقدام به جذب دانشجو می نماید. دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز همه ساله تعدادی از دانشجویان در مقطع دکتری را بورسیه تحصیلی نموده و جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌کند.

معایب و مزایا رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

مزایا رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات

  • تحصیل در این رشته برای خانم ‌ها نیز همچون آقایان به راحتی ممکن است و تفاوت عملکردی بین آن‌ ها نمی باشد.
  • بر اساس علاقه، خانم‌ ها می توانند هر کدام از گرایش های این رشته را انتخاب نمایند اما معمولاً گرایش تکثیر و پرورش آبزیان شرایط مناسب‌ تری برای خانم ها داراست زیرا محیط کاری این گرایش از ثبات بیشتری برخوردار است و امکان حضور برای خانم ها آسان تر است.
  • این رشته از مجموعه علوم زیستی و منابع طبیعی محسوب می‌شود بنابراین درگیری با مسائل سیاسی در آن بسیار کم می باشد.
  • تخصص در این رشته  در بیشتر نقاط مختلف جهان کارایی دارد و فارغ التحصیلانی که دانش و تخصص بالایی داشته باشند، می‌توانند به راحتی در معتبرترین دانشگاه های دنیا به ادامه تحصیل در این رشته بپردازند.

معایب رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چیست ؟

از معایب رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات می توان به اشباع شدن این رشته و موقعیت های شغلی کم آن اشاره کرد. در بسیاری از استان های کشور هیچ موقعیت شغلی برای این رشته وجود نداشته و اگر ساکنین آن استان اقدام به تحصیل در این رشته تحصیلی را نمایند، برای اشتغال باید به دیگر استان های کشور مراجعه نمایند. این دوری از محل سکونت و خانواده برای اشتغال خود می تواند یکی از معایب این رشته تحصیلی بشمار آید.

برای بررسی برخی از موجودات دریایی و کنترل بیماری در آبزیان ممکن است برخی از شاغلین در این رشته مجبور شوند به سفر های دریایی رفته و اکوسیستم را به طور مستقیم مورد بررسی قرار دهند. سفر های دریایی خود می تواند منجر به بروز خطراتی برای این متخصصین گردد.

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات تا حد زیادی بستگی به محل اشتغال دارد. مشاغل دولتی درآمد و حقوق از پیش تعیین شده ای دارند. مراکز خصوصی نیز با توجه به مهارت و تجربه مهندس شیلات حقوق های متفاوتی را پرداخت می کنند. در مراکز خصوصی متخصص شیلات می تواند با توجه به مهارتش درخواست حقوق بیشتری را برای همکاری با مرکز بدهد. شرکت در پروژه های علمی نیز می تواند درآمد خوبی داشته باشد که این مورد برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ممکن می باشد.

از دیگر منابع درآمدزایی این رشته تحصیلی تأسیس استخر های پرورش آبزیان می باشد که می تواند آبزیان آب شور و یا شیرین را شامل شود. این مراکز خصوصی بوده و تمام درآمد آن به مالک خواهد رسید. بسته به اندازه استخر و مجهز بودن آن میزان درآمد می تواند متفاوت باشد.

برای فارغ التحصیلان دکتری این رشته تدریس و اشتغال در دانشگاه ها و مراکز علمی نیز میسر بوده و آن ها می توانند از این راه نیز کسب درآمد کنند.

"<yoastmark

سخن آخر

برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی که یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین انتخاب های زندگی است حتماً تحقیق کرده و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید. رشته تحصیلی را انتخاب کنید که هم به آن علاقه داشته باشید و هم بازار کار و آینده شغلی و درآمد مناسبی داشته باشد. یک انتخاب غلط می تواند زمان را به هدر داده و باعث پشیمانی شود. برای انتخاب مناسب می توانید با کارشناسان این حوزه مشورت نموده تا آن ها برای یک انتخاب مناسب به شما راهنمایی دهند. مورد دیگر که در انتخاب رشته مهم است استعداد و هوش تحصیلی می باشد.

قبل از اینکه یک رشته تحصیلی را برگزینید ابتدا در مورد دروس اصلی آن تحقیق کنید و بررسی نمایید که آیا در آن درس استعداد دارید یا خیر. تحقیق و بررسی رشته های تحصیلی دانشگاهی و مزایا و معایب آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. مثلاً ممکن است شخصی به رشته پرستاری و مامایی علاقه داشته باشد اما وقتی بفهمد که هنگام اشتغال در آن روزهای تعطیل ندارد و کار شیفتی شامل حالش می شود، دیگر نخواهد به ادامه تحصیل در این رشته بپردازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا