Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سم شپش یک محصول سنتتیک است که برای از بین بردن این حشرات کوچک تولید می شود. این سموم تولیدی باید به گونه ای باشد که برای مصرف کننده هیچگونه عوارضی نداشته باشد و کاملا بی خطر باشد. سموم موادی هستند که به صورت جامد، مایع و پودر وجود دارند و علاوه بر مفید بودن برای انسان ، گاهی مضر و زیان آور نیز می باشند، بنابراین در میزان مصرف این سموم باید بسیار دقت کنید ، اما در زمینه سم شپش می توانیم بگوییم که این سم کاملا بی خطر بوده و حتی می تواند برای انسان مفید باشد . زمانی که انسان یا حیوانی دچار این حشره موذی می شود سم شپش به کمک انسان می آید و او از این گرفتاری نجات می دهد.

سموم شپش محلول هایی غلیظ هستند که حتما باید با مقداری آب ترکیب شوند و پس از آن مورد استفاده قرار گیرند و این سموم انواع مختلفی دارند و هرکدام کارایی مختص به خود را دارد . با ما در ادامه این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با چند مورد از این سموم و کارایی آنها آشنا شویم.

شپش چیست؟

شپش حشره ای انگلی است که منبع تغذیه این موجود خون است. این موجود را می توان بر روی سر ، مژه و ابرو یافت. این حشره برای زنده ماندن حتما باید مستقیما با پوست سر در ارتباط باشد در غیر این صورت در مدت زمان کمی از بین می رود و راه انتقال این موجود نیز از طریق تماس مستقیم است.

روش تماس مستقیم به گونه ای است که فرد وسیله شخصی خود ( کلاه، شانه، سنجاق سر) را با دیگران به اشتراک بگذارد. این عمل موجب می شود که این موجود کوچک به مکانی جدید انتقال یابد. شپش موجودی است که تنها بر روی پوست سر انسان می تواند زندگی کند و حیوانات خانگی نمی توانند ناقل این موجود باشند.

این موجود کوچک انواع مختلفی دارد و حتی به رنگ های سفید، قهوه ای و خاکستری دیده می شود و اندازه آن به ۳ میلی متر می رسد. این حشره با خاصیتی که دارد خودش را در لابه لای موهای انسان می چسباند و از خون انسان تغذیه می کند. این موجودات می توانند به مدت ۴ هفته به زندگی خود ادامه دهند و اگر خارج از پوست سر باشند طی دو روز از بین می روند.

سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بهتر است بدانید:

شپش موجودی تخم گذار است و می تواند در هر روز ۱۰ عدد تخم بگذارد.  این تخم ها زمانی که باز می شوند موجودات کوچک تری از آنها بوجود می آید که رشک نامیده می شوند و گاهی این موجودات با شوره سر نیز اشتباه گرفته می شود. این موجودات کروی و بیضی شکل به موی سر می چسبند و جدایی ناپذیر هستند و فقط با ناخن می توان آنها را جدا کرد.

شپش ها می توانند هم در موهای تمیز و هم در موهای کثیف زندگی کنند. این موجودات توانایی این را دارند که در هر مویی رشد و تولید مثل کنند. این موجودات به گونه ای هستند که باعث التهاب بر روی سر کودکان  و باعث خارش سر بزرگسالان شوند. شپش ها از طریق آب نمی توانند به مکانی دیگر انتقال پیدا کنند. در بیشتر مواقع کودکانی که دچار این موجود کوچک می شوند آنها را به خانواده خودشان نیز منتقل می کنند.

شپش ها به دو روش مکنده و جونده تقسیم بندی می شوند و نوع مکنده آن ،  گونه ای است که به نوعی در موی سر دیده می شوند و نوع جونده آن به عنوان انگل پستانداران شناخته می شود و در لابه لای پرهای پرندگان یافت می شود.

انواع شپش

شپش نیز انواع گوناگونی دارد. شپش سر، شپش تن و شپش عانه گونه های دیگر این خانواده است.

شپش سر:

این موجود در لابلای موها و نزدیک کف سر زندگی می کند تا بتواند به راحتی از خون کف سر تغذیه کند. زمانی که این موجودات از تخم بیرون می آیند تا زمانی که بالغ شوند به آنها لارو می گویند و بعد از مدتی تقریبا ۱۴ روز بالغ می شوند که به آنها شپش گفته می شود. شپش سر کم تحرک است و ممکن است چندین ساعت در یک مکان قرار گیرد و خون آن منطقه را بمکد.

شپش تن:

تفاوت این موجود با شپش سر در این است که از نظر اندازه نسبت به آن کوچک تر و رنگ روشن و شفاف تری دارد. این موجود علاقه زیادی به زندگی لای درزهای لباس و نزدیک بدن دارد. این موجود کوچک نسبت به نوع دیگر این خانواده تحرک بیشتری دارد. اگر این نوع شپش مدتی از بدن میزبان خودش دور بماند از بین می رود ، چون دیگر منبع تغذیه ای برای آن وجود ندارد.

شپش عانه:

این شپش علاقه بیشتری به مکان مرطوب دارد و رنگ آن خاکستری می باشد. قدرت تحرک این شپش به نسبت دو گونه ای که در بالا ذکر کردیم کمتر می باشد و احتمال ثابت ماندن این موجود در یک مکان خیلی بیشتر است. این شپش از طریق روابط جنسی انتقال می یابد و اگر این موجود قسمتی از بردن را بگزد آن قسمت به رنگ آبی تبدیل می گردد.

سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

علائم ابتلا به شپش چیست ؟

۱-خارش بیش از حد کف سر

۲- قرمزی و متورم شدن کف سر، قسمت گردن و شانه ها

۳- شباهت بسیار زیاد آنها به شور سر با اختلافاتی زیاد

درمان خانگی شپش:

درمان های خانگی بسیاری برای از بین بردن این موجود کوچک ذکر شده و قصد داریم با تعدادی از آنها آشنا شوید:

۱-سرکه :

سرکه ماده است که از دوران قدیم برای از بین بردن این موجود کوچک از آن استفاده می کردند. باید به میزان دو قاشق از سرکه را در مقداری آب مخلوط کرده و موی سر را با مخلوط بدست آمده آغشته کنیم و بعد از مدتی با شانه دندانه ریز موها را شانه کنید. این عمل باعث سست شدن شپش ها و رفع آنها می گردد.

۲-روغن زیتون

سرخود را با روغن زیتون چرب کنید و موهای خود را جمع و روی سر خود حوله ای بیاندازید و به مدت طولانی مثلا ۸ ساعت اجازه دهید حوله روی سر شما بماند . سپس آن را با آب داغ و شامپو شست و شو دهید. شما شاهد شپش های مرده و تخم های آن خواهید شد.

۳- استفاده از سس مایونز

یکی دیگر از روش های خانگی استفاده از سس مایونز می باشد. باید سر را به صورت کامل با سس مایونز آغشته کنید و روی سر را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید چندین ساعت موارد روی سرتان بماند . سس باعث می شود که شپش ها نتوانند نفس بکشند و خفه می شوند. پس از آن موهایتان را تمیز بشویید و سشوار کنید . زیرا گرما نیز باعث می شود که این موجودات نابود شوند. برای اطمینان از اینکه این موجوات کاملا از بین بروند کافی است به مدت دو ماه مرتب این عمل را اجرا کنید.

سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سم شپش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از سم شپش

برای از بین بردن این موجود کوچک و مضر سم های زیادی معرفی شده است و ما در این مقاله چند نوع آن را معرفی و شرح می دهیم:

۱-اسید شپش یا  آفت کش شپش :

ماده ای شیمیایی است که در قالب شامپو تولید و عرضه شده است و این شامپو مخصوص از بین بردن این موجود می باشد و طبق دستور العمل ارائه شده بر روی شامپو می توانید در طی چند بار استفاده این مشکل را بر طرف سازید.

۲- سم شپش پرمکترین

سمی قوی برای از بین بردن شپش سم پرمکترین می باشد. این سم شفاف است و به دلیل غلیظ بودن باید با مقداری آب ترکیب شود. زمانی که محلول آماده شد می توانید در تمام سطوحی که شپش وجود دارد از آن استفاده کنید و این عمل باعث می شود که این موجودات به راحتی و سریع از بین بروند. بهتر است با این سم تمام وسایل شخصی فرد در صورت امکان سمپاشی و ضدعفونی شود.

۳- سم شپش سامیت

نوع دیگر سم برای از بین رفتن شپش ها سم شپش سامیت می باشد. این سم بیشتر برای حیوانات کاربرد دارد. این سم را باید با مقداری آب مخلوط و بر بدن حیوانات ( سگ، گربه، اسب و ……) اسپری کنید. این ماده علاوه بر اینکه قابلیت از بین بردن تخم و خود شپش را دارد می تواند عوارض جانبی ناشی از مکیدن خون بدن فرد ( خارش و سوزش) را کنترل کند .

این سم عوارض جانبی به همراه ندارد و با اطمینان کامل می توانید از آن استفاده کنید. نکته مهم در مورد این سم این است که حتما در زمان استفاده از لباس مخصوص و دستکش استفاده کنید و اینکه تا حد امکان تمام بدن حیوان را با ترکیب حاصل از این سم آغشته و اسپری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا