Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی – درآمد و بازار کار

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از مجموعه رشته های گروه علوم تجربی بوده و در زیر گروه ۵ مجموعه رشته های آن قرار گرفته است. هدف رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی به کار گرفتن اصول علم زراعت و ژنتیک در تولید مواد غذایی می باشد. پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در بسیاری از دانشگاه های کشور صورت می پذیرد. بازار کار و آینده شغلی گسترده ای را می توان برای این رشته دانشگاهی در نظر گرفت. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی تحت تأثیر عوامل مختلف قرار داشته و مقادیر گوناگونی را شامل می شود. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته دانشگاهی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی و گرایش ها و دانشگاه ها و … آن می پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی نموده است. رشته های دانشگاهی مانند: زیست شناسی گیاهی، زیست شناسی جانوری، زیست فناوری، زیست شناسی سلولی و مولکولی، مهندسی و علوم باغبانی و … .

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از زیر مجموعه های کنکور علوم تجربی بوده و اهداف مختلفی را به همراه دارد. درواقع رسیدن به خود کفایی در مواد غذایی، هدف اصلی آموزش متخصصان این رشته دانشگاهی می باشد. تحقق این هدف با استفاده از تجربه و بررسی ویژه بر محصولات زراعی انجام می گیرد. در رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی داوطلبان می آموزند که چگونه اصول ویژه ای را در علم زراعت و ژنتیک به کار بگیرند بدون آنکه اقداماتشان ضرر و زیانی برای محیط زیست و یا موارد مشابه داشته باشد. بنابراین هدف از این رشته آموزش افراد به گونه ای است که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را همراه با عملکرد خوب افزایش دهند.

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی - درآمد و بازار کار
رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی – درآمد و بازار کار
نکته

در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون هکتار از اراضی کشورمان ایران، زیر کشت محصولات مختلف زراعی قرار دارد. مساحت زمین های قابل کشت در کشورمان حدود ۵۰ میلیون هکتار بوده و تنوع آب و هوایی بالایی نیز دارد، بنابراین با یک برنامه ریزی صحیح و استفاده از دانش کارشناسان این رشته، می توان با استفاده هر چه بیشتر از زمین های کشور برای افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی بهره برد.

مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، ضرورت و اهمیت آموزش به افرادی که قادر باشند با استفاده از علم و دانش در رسیدن به این اهداف تلاش نمایند را مشخص می نماید. عدم وجود افراد با تحصیلات آکادمیک در زمینه کشاورزی، همواره از جمله مشکلات کشور ما بوده است. روش های کار در این رشته همچنان سنتی و قدیمی باقی‌مانده است و کارشناسان و یا مراکز برنامه ریز و هدایت گر باید با تمام توان، فناوری مورد نیاز این رشته را به آن تزریق کنند. کارشناسان این رشته ضمن بهره گیری از توانایی های متخصصان و صاحب‌نظران سطوح بالاتر، دانش و فنون جدید را به کار برده و به پیشرفت علم و اقتصاد کمک می کنند.

توانایی های ورود به مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

  1. بیشتر دروس این رشته تحصیلی از درس‌های حفظی و محاسباتی تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها با زیست گیاهی و اصول زراعت مرتبط هستند. بنابراین داوطلبان این رشته باید علاقه‌مند به دروس حفظی و زیست شناسی باشند.
  2. این رشته تحصیلی به دلیل ماهیت خود، نیازمند کار در مزارع، گلخانه ‌ها و باغ‌ ها می باشد. بنابراین داوطلبان این رشته باید علاقه‌مند به این گونه محیط های کاری باشند.
  3. این رشته دانشگاهی نیازمند تفکری خلاق می باشد تا روش های نوین را جای گزین روش های سنتی و قدیمی کند.
  4. داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و تفکر از لازمه های دیگر ورود به این رشته تحصیلی می باشد.
  5. از آنجایی که فرصت های شغلی این رشته دانشگاهی خیلی زیاد نیست، فرد باید سرمایه اقتصادی مناسبی برای خوداشتغالی داشته باشد. مانند تأسیس گلخانه.

دروس رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

این رشته دانشگاهی در زیر گروه ۵ علوم تجربی قرار داشته و مهم‌ترین درس برای قبولی رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در کنکور سراسری، درس ریاضی با ضریبی برابر با ۳ می باشد. دروس فیزیک و شیمی و زیست شناسی نیز هریک با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ از دروس مهم دیگر این رشته دانشگاهی بشمار می آیند.درس زمین شناسی برای قبولی در این رشته دانشگاهی ضریبی برابر با ۱ در کنکور سراسری داراست. پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد صورت می گیرد. همچنین پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی بدون کنکور و با کنکور نیز در بسیاری از دانشگاه های کشور امکان پذیر می باشد.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

پس از قبولی در این رشته تحصیلی برای اخذ مدرک کارشناسی، دانشجویان موظف به گذراندن ۱۳۸ واحد درسی می باشند. این واحد ها شامل : ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۶ واحد دروس پایه، ۸۰ واحد دروس تخصصی و ۱۰ واحد دروس تخصصی اختیاری می باشد.

دروس پایه

ریاضی عمومی، شیمی عمومی، آمار و احتمالات، اکولوژی، آناتومی و فیزیولوژی گیاهی، بیوشیمی عمومی، ژنتیک، بیوفیزیک محیطی، مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی.

دروس اختصاصی

مبانی تولید گیاهان زراعی، مبانی تولید گیاهان باغی، شناخت و مدیریت خاک در تولید گیاهی، مبانی و مدیریت علف های هرز، طرح آزمایشی در علوم کشاورزی- ماشین های کشاورزی، مدیریت آب در کشاورزی، مدیریت آفات گیاهان زراعی، مدیریت بیماری های گیاهان زراعی، هوا و اقلیم شناسی کشاورزی، بیولوژی و تکنولوژی بذر، تولید غلات، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی، مبانی تغذیه گیاهی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، مبانی به نژادی گیاهی، تولید محصولات ارگانیک، کشاورزی پایدار، تولید گیاهان علوفه ای و… .

گرایش ها و ادامه تحصیل رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

ادامه تحصیل در این رشته تحصیلی در کشور ما ایران و بسیاری از کشور های خارجی امکان پذیر می باشد. تحصیل در کارشناسی این رشته در کشور ما ایران ۴ سال به طول می انجامد. علاقه‌مندان به این رشته دانشگاهی می توانند تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. تحصیل در کارشناسی ارشد این رشته ۲ تا ۳ سال و تحصیل در دکتری این رشته ۴ تا ۶ سال به طول می انجامد. برخی از گرایش های این رشته تحصیلی در ادامه آورده شده است.

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی - درآمد و بازار کار
رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی – درآمد و بازار کار

گرایش های ارشد :

  • اگروتکنولوژی، با ۴ گرایش : (اکولوژی گیاهان زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، علوم و تکنولوژی بذر، علوم علف‌های هرز)
  • ژنتیک و به نژادی گیاهی
  • بیوتکنولوژی کشاورزی

گرایش های دکتری

  1. اصلاح نباتات (با گرایش های : ژنتیک بیومتری، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک)
  2. اگروتکنولوژی (با گرایش های : اکولوژی گیاهان زراعی و فیزیولوژی گیاهان زراعی)

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

تهران (پردیس کشاورزی- کرج)، تهران (پردیس ابوریحان- پاکدشت)، صنعتی اصفهان، فردوسی- مشهد

دانشگاه آزاد واحد تبریز، دانشگاه آزاد واحد میانه، دانشگاه آزاد واحد ارومیه، دانشگاه آزاد واحد خوی، دانشگاه آزاد واحد ماکو، دانشگاه آزاد واحد اردبیل، دانشگاه آزاد واحد پارس آباد، دانشگاه آزاد واحد کرج، دانشگاه آزاد واحد ایلام، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد واحد ورامین، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی شهر ری، دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد واحد مشهد، دانشگاه آزاد واحد نیشابور.

نکته

این رشته تحصیلی در کشور های خارجی بسیار پر اهمیت بوده و در بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا تدریس می شود. برخی از دانشگاه هایی که اقدام به جذب دانشجو در این رشته دانشگاهی می کنند در ادامه آورده شده است.

  • دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد
  • انستیتو تکنولوژی زوریخ -سوئیس
  • دانشگاه کرنل -آمریکا
  • دانشگاه ویسکانسین – مدیسن آمریکا
  • دانشگاه ریدینگ انگلیس
  • دانشگاه کشاورزی چین

بر طبق دانشگاه های بالا بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه : هلند، آمریکا، سوئد، فرانسه، ‌انگلیس، سوئیس و چین می باشند. در کشور های پیشرفته دنیا، مهندسان گرایش های مختلف کشاورزی از جمله همین رشته، از درآمد خوبی برخوردار بوده و با تحصیل در این رشته دانشگاهی، علاوه بر شغل مناسب می توان اقامت این کشورها را نیز دریافت نمود.

لازم به ذکر است که دانشگاه تهران نیز از بهترین دانشگاه های جهان در این رشته تحصیلی شناخته شده و اعضای هیئت علمی و دانشجویان خوبی در این رشته جذب نموده است.

مهارت های فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی چیست ؟

  1. توانایی راهنمایی و آموزش به دیگران را پیدا می کنند.
  2. از استانداردهای ملی و جهانی آگاهی می یابند.
  3. می آموزند تا به واسطه بهره‌گیری از پایگاه‌ های اطلاعاتی موثق همیشه به روز باشند.
  4. با پژوهش ‌های علمی و عملی در زمینه کاری خود آشنایی پیدا می کنند.
  5. مهارت ‌های مرتبط با بازاریابی و فروش و کارآفرینی را می آموزند.
  6. با نرم ‌افزار ها، دستگاه ‌ها و روش ‌های نوین دست ورزی گیاهان آشنایی پیدا می کنند.
  7. در گفتگو و ارتباط با سازمان‌ها، کشاورزان و کارفرمایان مهارت می یایند.
  8. اولویت‌های پژوهشی در منطقه خود را می شناسند.
  9. ارقام استراتژیک گیاهی شناسایی می کنند.
  10. راهکارهای مناسب برای دستورزی ارقام گیاهی شناسایی نموده و به حفظ قابلیت‌های گیاه مهندسی شده کمک می کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

آینده شغلی و بازار کار این رشته را می توان در شغل های مرتبط با کشاورزی جستجو نمود. در کل فرصت های شغلی زیادی برای این فارغ التحصیلان در کشور ما ایران وجود نداشته و بیشتر کارشناسان این رشته باید یک کارآفرین باشند. بعضی از بازار کار های این رشته در ادامه آورده شده است.

  • اشتغال در واحد های تولیدی دولتی و خصوصی کشاورزی به عنوان مدیریت یا مجری
  • اشتغال به عنوان کارشناس و برنامه ریز در زمینه های مختلف زراعت و اگرونومی در واحدهای اجرایی مانند : جهاد کشاوزی، جهاد سازندگی و … .
  • اشتغال در دبیرستان های کشاورزی به عنوان مربی
  • مجری امور تحقیقاتی در واحد های تحقیقات کشاورزی
  • همچنین این کارشناسان می توانند در بخش خصوصی که خود ایجاد نموده اند، مانند : گلخانه ها و باغات و… به اشتغال و کسب درآمد مشغول شوند.
  • طراحی، احداث و نگهداری از فضای سبز و گلخانه‌ ها

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

درآمد این رشته دانشگاهی تا حد زیادی به محل اشتغال وابسته می باشد. درواقع اینکه دانش آموختگان این رشته در بخش دولتی مشغول بکار شوند یا در بخش خصوصی، بر میزان درآمدشان تأثیرگذار خواهد بود. ادارات دولتی حقوقی معین شده توسط سازمان را به کارمندان خود پرداخت می کنند، اما بخش خصوصی حقوقی مبتنی بر مهارت و تجربه شخص در زمینه کاری پرداخت می نماید. درواقع حقوق و درآمد در بخش خصوصی می تواند توافقی باشد. محیط های کاری شخصی مانند گلخانه ها و باغ ها و … نیز می توانند درآمد های بالایی برای کارشناسان این رشته خلق نمایند.

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی - درآمد و بازار کار

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی همواره به عنوان یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص بشمار می آید، زیرا به طور مستقیم بر آینده فرد تأثیرگذار خواهد بود. اولین نکته که در انتخاب رشته دانشگاه باید به آن توجه نمود، شناخت علایق و روحیات فردی می باشد. داوطلب باید بداند به چه رشته تحصیلی علاقه داشته و در آن استعداد دارد. نکته بعدی که باید به آن توجه شود شناخت رشته های دانشگاهی می باشد. داوطلب پیش از انتخاب یک رشته باید به خوبی درمورد آن تحقیق نموده و بازار کار و آینده شغلی و درآمد آن را به خوبی بررسی نموده و سپس اقدام به انتخاب آن نماید. با توجه به نکات گفته شده می توان رشته درستی را انتخاب نمود تا همواره آینده روشنی در پیش روی جوانان این کشور قرار بگیرد. برای شناخت رشته های دانشگاهی می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا